لیست انواع دسر خوشمزه ایرانی و خارجی

انواع دسر

دسر بخشی از غذا‌هایی است که به‌تازگی در فرهنگ ایرانیان نیز جاافتاده است. برای آنکه بتوانید بهترین آن را متناسب با ذائقه‌تان انتخاب کنید، باید با انواع این خوراکی آشنا باشید. این مطلب یک لیست کامل از معرفی ۵۰ دسر لذیذ است که در سراسر جهان تهیه و استفاده می‌شود.

«سفارش آنلاین کیک و شیرینی تازه»

دسر خارجی

اگر علاقه زیادی به دسر‌های خارجی و متنوع دارید و می‌خواهید میز غذایی متفاوت برای مهمانان خود آماده کنید، این بخش از مقاله را از دست ندهید:

۱- پاناکوتا دسر محبوب ایتالیا

پاناکوتا

پاناکوتا یکی از دسر‌های شیک و مجلسی است که به‌راحتی در منزل تهیه می‌شود. این دسر به زبان فارسی نام خامه پخته شده را به خود اختصاص داده و در دسته پودینگ‌ها قرار می‌‌گیرد. اگرچه انواع مختلفی از آن وجود دارد، اما در نهایت طرز تهیه همه آن‌ها یکسان است. این دسر به‌صورت سرد و یک‌نفره سرو می‌شود.

۲- تیرامیسو دسر خوشمزه ایتالیایی

تیرامیسو

تیرامیسو یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افرادی است که به طعم قهوه علاقه دارند. دسری با اصالت ایتالیایی که بسیار خوش طعم و عطر است. اولین تیرامیسو برای اولین‌بار در سال ۱۹۶۰ و در منطقه ونتو ایتالیا تهیه شد و پس از آن طرز تهیه آن در نقاط دیگر جهان نیز پخش شد.

۳- دسر شکلاتی یا پودینگ فرانسوی

پودینگ فرانسوی

این خوراکی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دسر است که به دلیل حالت نرم کرمی شکل خود به‌راحتی پس از صرف غذا خورده می‌شود. همچنین اگر به‌درستی تهیه شود، طعم بسیار خوبی را در ذهن مهمانانتان باقی خواهد گذاشت. برای طرز تهیه پودینگ فرانسوی روش‌های مختلفی وجود دارد.

۴- اشترودل سیب دسری از دل اتریش

اشترودل سیب

اگر بافت نان‌های خمیری را می‌پسندید، مطمئنا اشترودل سیب، نیز برایتان جذاب خواهد بود. یک شیرینی بقچه‌پیچ که هر تکه از آن طعمی باورنکردنی را برایتان ایجاد خواهد کرد. این خوراکی معمولا با قهوه سرو می‌شود.

۵- باقلوای محبوب ترکیه

باقلوای ترکیه

باقلوای ترکیه یکی از معروف‌ترین و خوش‌خوراک‌ترین دسرهاست. چندین لایه‌نازک از خمیر که ترکیبی از مواد مختلف را دربرگرفته و در شیره غلتانده می‌شود. این پکیج کامل، شیرینی و مزه بسیار جذابی را در ذهن شما به یادگار می‌گذارد. انواع مختلفی از باقلوا وجود دارد که تفاوتشان در ترکیباتی است که در داخل آن‌ها به‌کاررفته است.

۶- بورما دسر معروف خاورمیانه

بورما

کنافه پایه و اساس این خوراکی است. می‌توانیم آن را نوعی از باقلوا بدانیم که کمی لطیف‌تر است تفاوت آن با باقلوا این است که باید حتما رول و سپس سرخ شود. این شیرینی در ترکیه و خاورمیانه بیشتر دیده می‌شود.

۷- براونی دسر محبوب امریکا

براونی

اولین دستور پخت این خوراکی در سال ۱۹۰۶ در کتاب مدرسه آشپزی بوستون چاپ شد. اما رفته‌رفته ترکیبات و روش پخت آن تغییر پیدا کرد و اکنون دستورالعمل متفاوتی را نسبت به گذشته دارد. براونی مناسب برای افرادی است که به طعم شکلات علاقه دارند.

۸- آفوگاتو ایتالیایی مناسب دوستداران قهوه

آفوگاتو

آفوگاتو نام این خوراکی لذیذ ایتالیایی است که مناسب دوستداران قهوه است. طعم غالب قهوه در آن باعث شده تا افراد زیادی آن را در کنار غذای خود میل کنند. آفوگاتو یکی دسر اصیل و کلاسیک در این کشور است.

۹- پوفرجتس هلندی

پوفرجتس

نام پوفرجتس مربوط به پنکک‌های کوچک، گرد و پف داری است که در هلند به‌عنوان دسر سرو می‌شود. تابه‌های تهیه این شیرینی‌ها مخصوص بوده و ابعاد یکسانی دارند. در مناسب‌های مختلف از پوفرجتس استفاده می‌شود.

۱۰- گلاب جامون، دسر شیرین هند

گلاب جامون

گلاب جامون دسر مخصوص هندی‌هاست. طعم آن شیرین بوده و شبیه به دونات است. این خوراکی پس از صرف غذا و معمولا به همراه چای سرو می‌شود. می‌توان در میان خمیر گلاب جامون از ترکیبات غذایی مختلفی استفاده کرد.

۱۱- سیرنیکی، دسری با طعم خامه ترش در روسیه

سیرنیکی

این خوراکی از سرزمین‌های سرد و یخ‌بندان روسیه آمده است. دسری که تمام افراد این کشور، به آن علاقه داشته و معمولا در سر میز غذا‌های خود قرار می‌دهند. طعم بی‌نظیر و متفاوت شبیه به خامه ترشیده سیرنیکی، ناشی از پنیر مخصوص در ترکیب با موادی است که در کنار آن سرو می‌شود.

۱۲- موچی، دسر جذاب ژاپنی‌ها

موچی

موچی یکی از دسر‌های مخصوص در ژاپن است که این روزها در برخی از فروشگاه‌های مخصوص در ایران نیز آن را می‌بینیم. این شیرینی حالت چسبنده‌ای داشته و به‌صورت گرد است. اغلب آن را در کنار بستنی سرو می‌کنند. ترکیبات مختلف موجود در آن باعث ایجاد موچی‌های رنگی شده است.

۱۳- کلافوتی فرانسه

کلافوتی

در میان انواع دسر خارجی نام CLAFOUTI نیز به گوش می‌خورد. دسری ترکیبی از کیک و میوه که طرز تهیه سریعی دارد. برای تهیه آن از میوه‌های مختلفی استفاده می‌شود. اما خود فرانسوی‌ها آن را با گیلاس می‌شناسند.

۱۴- ژلاتو در ایتالیا

ژلاتو

این خوراکی در میان غذا‌های معروف ایتالیا به چشم می‌خورد. طعم بی‌نظیری که هر فردی را راضی خواهد کرد. ژلاتو در ایتالیا بسیار پرطرف‌دار بوده و به‌عنوان نوعی بستنی با بافتی متفاوت به فروش می‌رسد. طعم‌های متفاوت آن باعث شده تا نظر تمام افراد را به خود جلب کند.

۱۵- عاشوره مخصوص ترکیه

عاشوره

عاشوره در دسته قدیمی‌ترین دسر‌های موجود در جهان قرار می‌گیرد که اصلیت آن برای ترکیه است. ترکیبی از مواد غذایی مختلف که در نهایت طعم بی‌نظیری را ایجاد خواهد کرد. در تهیه آن از بلغور، جو یا گندم نیز استفاده می‌شود که عاشوره را به یک خوراکی مقوی نیز تبدیل کرده است.

۱۶- پنکیک دادار گولونگ از اندونزی

پنکیک دادارگولونگ

این خوراکی در اندونزی تهیه می‌شوند. ترجمه آن پنکیک رول است که به رنگ سبز بوده و از برگ‌های درخت پاندانوس تهیه می‌شود. این پنکیک طعمی ترکیبی از نارگیل و شکر را به همراه دارد. همچنین برای داخل آن از ترکیباتی خوراکی مختلف استفاده می‌شود.

۱۷- نان بانز سوئد

نان بانز

این نان یکی از پرطرف‌دارترین انواع خوراکی در سوئد است تا جایی که ۴ اکتبر روز بانز با عطر هل در این کشور نامیده می‌شود. سرو این نان به‌عنوان میان وعده به همراه قهوه بهترین انتخاب برای افرادی است که به طعم‌های خاص و هیجان‌انگیز علاقه دارند.

۱۸- چندول‌زاده سنگاپور

چندول‌زاده

نام عجیب چندول در میان دسر‌های خنک و شیرین سنگاپور وسوسه امتحان آن را در سر هر فردی می‌اندازد. دسری که در روز‌های گرم سال، بسیار پرطرف‌دار بوده و طعمی شیرین و عجیب را در ذهن شما به یادگار می‌گذارد. در سراسر آسیای جنوبی این خوراکی در کنار غذا سرو می‌شود.

۱۹- تارت استرهازی از مجارستان

تارت استرهازی

در میان انواع دسر خارجی نام استرهازی نیز زیاد شنیده می‌شود. بافت لطیف و طعم شیرین این کیک باعث شده تا به یکی از دسر‌های محبوب در مجارستان تبدیل شود. البته اکنون دیگر در سرتاسر جهان تهیه و در کنار غذا سرو می‌شود.

۲۰- پارفایت محبوب فرانسه

پارفایت

پارفایت یک دسر خارجی و محبوب در فرانسه است. ترکیبی نیمه جامد که طرز تهیه آن بسیار آسان بوده و همچنین مواد خوراکی دیگری نیز در کنار آن سرو می‌شود. این خوراکی نیز به‌صورت چندلایه بوده و تک‌نفره سرو می‌شود.

دسر‌های ساده و سریع

اگر یک مهمانی ترتیب داده‌اید و می‌خواهید خیلی سریع یک دسر خوشمزه آماده کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا چند دستور بی‌نظیر که خیلی سریع آماده می‌شوند را به شما معرفی کنیم:

۲۱- کرم بروله فرانسه

کرم بروله

دسر کرم سوخته نام دیگر کرم بروله خوشمزه است. از جمله دسر‌هایی است که از گذشته‌های دور در فرانسه وجود داشته و البته این روزها در بسیاری از منوهای رستوران‌ها و منازل نیز در کنار غذا سرو می‌شود. طعم دهی به آن کاملا سلیقه‌ای بوده و برای تهیه این خوراکی کار شما بسیار راحت است.

۲۲- بانوفی پای در انگلیس

بانوفی پای

در میان دسر‌های محبوبی که می‌توانید در مهمانی‌های خانوادگی تهیه کنید، بانوفی پای یکی از ساده‌ترین‌هاست. اگرچه روش‌های مختلفی برای تهیه آن وجود دارد، اما درهرصورت همه آن یک دسر ساده و یخچالی هستند که تقریبا می‌توانیم آن را مشابه چیز کیک بدانیم.

۲۳- نانایمو بار دسر جذاب کانادایی

نانایمو بار

در میان دسر‌های آسان و سریع، نانایمو بار مربوط به کانادا را نیز می‌بینیم. دسری سه‌لایه که می‌تواند با طعم‌های متفاوتی تهیه شود. طعم بی‌نظیر این خوراکی را می‌توانید در مدت زمانی کوتاه و با کمترین مواد موردنیاز بچشید.

۲۴- باسلوق بااصالت ترکیه

باسلوق

اگرچه در ایران نیز به میزان زیادی از این خوراکی استفاده می‌شود، اما اصلیت آن به ترکیه برمی‌گردد. برای درست‌کردن آن نیازی به فر نخواهید داشت. باسلوق می‌تواند به‌صورت تک‌رنگ یا چند رنگ تهیه شود. انواع گردویی آن در ایران طرف‌داران بیشتری را دارد.

۲۵- دسر ساده زعفرانی

دسر زعفرانی ساده

این دسر جزء خوشمزه‌ترین انواع خوراکی‌های مربوط به ایران است که در کنار غذا سرو می‌شود. برای تهیه آن به موادی احتیاج دارید که احتمالا در هر خانه‌ای یافت می‌شود. همچنین به فر نیازی نداشته و در سریع‌ترین زمان ممکن آماده می‌شود.

۲۶- سوهان عسلی کنجدی

سوهان عسلی

این دسر را در میان انواع خوراکی‌های خوشمزه ایرانی که پس از سرو غذا به همراه چای برای پذیرایی از مهمان استفاده می‌شود می‌بینید. رنگ طلایی و شیرینی فوق‌العاده این سوهان مطمئنا نظر مهمانان شما را به‌عنوان یک خوراکی جذاب جلب خواهد کرد.

۲۷- ایرمیک توت‌فرنگی

ایرمیک توت‌فرنگی

ایرمیک توت‌فرنگی به‌راحتی و در عرض چند دقیقه در منزل تهیه می‌شود. مواد موردنیاز برای تهیه آن در خانه هر فردی پیدا می‌شود. این ژله سه‌لایه دارد که به‌راحتی آماده شده و به‌عنوان یک میان وعده عالی نیز می‌توانید روی آن حساب کنید.

۲۸- پودینگ کاراملی

پودینگ کاراملی

به‌طورکلی پودینگ‌ها در دسته راحت‌ترین دسر‌ها قرار می‌گیرند. در میان انواع دسر‌های راحت پودینگ کاراملی را نیز می‌بینیم. همان‌طور که از نام آن پیداست دارای مزه‌ای کاراملی بوده و از نوع دسر‌های یخچالی است. این پودینگ هم به‌صورت تک‌نفره و هم به‌صورت قالبی سرو می‌شود.

۲۹- دسر کاستارد

کاستارد

از جمله دسر‌های اروپایی است که با رنگ زرد، نظر‌ها را به خود جلب می‌کند؛ بنابراین علاوه بر طعم خوبی که دارد، ظاهر آن نیز میز شما را زیباتر خواهد کرد. این خوراکی به‌صورت تک‌نفره سرو می‌شود.

۳۰- پاناکوتای نارگیل

پاناکوتای نارگیل

این پاناکوتا ایتالیایی نیز هم به دلیل طعم دلنشین و هم به دلیل طرز تهیه آسانی که دارد، در میان پرطرف‌دارترین دسر‌های دنیا قرار گرفته است. شما می‌توانید طعم خامه‌ای یا شیرینی آن را بیشتر یا کمتر کنید. اما درهرصورت پایه و اساس طعم آن شیرین است.

دسر‌های ایرانی

اگر تمایل شما به سرو دسر‌های ایرانی در مهمانی‌هایتان است، این بخش از مقاله را برای شما آماده کردیم:

۳۱- کاچی دسر ایرانی قدیمی

کاچی

اصالت کاچی به تبریز برگشته و به آن قویماق یا دوشاب نیز گفته می‌شود. این خوراکی ایرانی سرشار از مواد مغذی و مقوی است که با استفاده از چاشنی‌های مختلف تهیه می‌شود. دسری که علاوه بر مقوی بودن به دلیل طعم خوشمزه آن طرف‌داران بسیاری دارد.

۳۲- مسقطی

مسقطی

حلوا مسقطی زعفرانی مخصوص منطقه لار است که البته با نام حلوا مقراضی نیز شناخته می‌شود. یکی از معروف‌ترین و البته قدیمی‌ترین دسر‌ها در جنوب ایران که در شهر‌های بوشهر و شیراز به میزان زیادی دیده می‌شود. در این شهر مسقطی را برای مراسم مذهبی، جشن یا سوگواری می‌پزند.

۳۳- شیربرنج دسر ایرانی سنتی

شیربرنج

شیربرنج یکی از دسر‌های قدیمی ایرانی است. معمولا همه ایرانی‌ها برای یکبار هم که شده طعم آن را چشیده‌اند. افراد زیادی شیربرنج را به‌عنوان دسر سر میز غذا قرار می‌دهند. گاهی نیز به‌عنوان نذری در مراسم مذهبی پخت می‌شود. این خوراکی ساده و سریع بوده و با ترکیب مواد غذایی که همه ما آن را در منزل داریم، تهیه می‌شود.

۳۴- فرنی، دسر مخصوص سرماخوردگی

فرنی

فرنی در میان دسر‌های محبوب ایرانی قرار گرفته و به‌صورت گرم و سرد سرو می‌شود. معمولا در انواع سرد به‌صورت ژله در می‌آید. فرنی علاوه بر اینکه به‌عنوان دسر مصرف می‌شود، در ماه رمضان برای سحری و افطار و همچنین در بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی نیز مناسب است.

۳۵- دیگچه مشهدی

دیگچه مشهدی

دیگچه یکی از دسر‌های معروف در مشهد است. پایه اصلی آن از برنج بوده و در مدل‌های دو و سه رنگ تهیه می‌شود. معمولا از دیگچه برای ماه‌های رمضان، محرم و صفر و نذری نیز استفاده می‌شود.

۳۶- حلوای هویج

حلوا هویج

یکی از دسر‌های بسیار خوشمزه در ایران حلوای هویج است. رنگ نارنجی این خوراکی به همراه طعم بی‎‌نظیر آن تا مدت‌ها در ذهن شما باقی خواهد ماند. این حلوا مخصوص شهر ارومیه است. شما می‌توانید شیرینی آن را مطابق باسلیقه خود کم‌وزیاد کنید.

۳۷- کاکال کدوحلوایی

کاکال کدوحلوایی

کاکال یکی از شیرینی‌های سنتی گیلان بوده بوده و طرز تهیه آن بسیار آسان است. همانطور که از نامش پیداست، پایه و اساس آن کدوحلوایی بوده که یکی از فرآورده‌های اصلی شمال کشور است.

۳۸- شله زرد محبوب ایرانیان

شله زرد

شله زرد یکی از غذا‌های قدیمی و سنتی ایرانی است که به‌عنوان دسر نیز سرو می‌شود. همچنین پخت آن در مراسم مذهبی نیز صورت می‌گیرد. طرز تهیه شله زرد نسبت به دیگر غذا‌ها طولانی‌تر است، اما در نهایت طعم بسیار خوبی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

۳۹- حریره بادام، دسر مخصوص تمام سنین

حریره بادام

اگرچه نام حریره بادام را بیشتر به‌عنوان یک غذای کمکی برای کودکان شنیده‌ایم، اما این روزها در میان انواع دسر ایرانی نیز دیده می‌شود. حریره باعث هضم بهتر غذا شده و حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات موردنیاز برای بدن است. برای دسر، حریره بادام باید سفت باشد.

۴۰- قطاب گردویی

قطاب

یکی از شیرینی‌های مخصوص یزد قطاب گردویی است که اگرچه طرز تهیه آن کمی مشکل است، اما طعم بی‌نظیرش ارزش وقت‌گذاشتن را دارد. قطاب به همراه چای بهترین انتخاب برای مهمانانتان خواهد بود.

دسر‌های مجلسی

۴۱- شارلوت بستنی

شارلوت بستنی

شارلوت بستنی، را می‌توانید با طعم‌های دلخواه خود تهیه کنید. شکل ظاهری آن شبیه به کیک بوده و به‌عنوان کیک بستنی در مراسم مختلف به کار برده می‌شود. شما می‌توانید آن را با چندلایه بستنی تهیه کنید تا طعم آن متنوع شود.

۴۲- محلبی

محلبی

محلبی یکی از دسر‌های معروف عربی است که در مجالس سرو می‌شود. طعم فوق‌العاده و غلظتی که دارد آن را به یکی از دسر‌های معروف و پرطرف‌دار در کشور‌های عربی و ترکیه تبدیل کرده است. شما می‌توانید این خوراکی را با طعم‌های مختلف تهیه کنید.

۴۳- ژله ماست

ژله ماست

یک ترکیب فوق‌العاده که با همین ژله‌های معمولی تهیه شده و آن را به یک دسر مجلسی تبدیل می‌کند. طعمی ترکیبی از ژله‌ای که شما دوست دارید، به همراه خامه و ماست که در نهایت به‌عنوان یک دسر پرطرف‌دار در مهمانی‌های مجلسی سرو می‌شود.

۴۴- ترافل میوه

ترافل میوه

ترافل میوه، ترکیبی از میوه‌های مختلف است که می‌تواند باتوجه‌به سلیقه شما تغییر کند. سرو آن به‌صورت تک‌نفره بوده و برای تهیه نیازی به فر نخواهید داشت. زادگاه اصلی این خوراکی در اروپاست، اما به دلیل طرز تهیه راحت این روزها در منوی اکثر رستوران‌ها دیده می‌شود.

۴۵- ترافل شکلات

ترافل شکلات

در میان انواع دسر‌های مجلسی ترافل‌ها خودنمایی می‌کنند. این نوع ترافل شکلاتی بوده و ترکیبی از طعم آجیل و شکلات را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته می‌توانید با اضافه‌کردن دیگر ترکیبات به آن طعمش را متفاوت‌تر از قبل کنید.

۴۶- کرپ موز

کرپ موز

کرپ موز، بسیار نرم و خوشمزه بوده و می‌تواند با سس کارامل یا شکلات سرو شود. همچنین ترکیباتی که در کرپ قرار می‌گیرد، شامل میوه‌های مختلف یا موادی است که بر اساس روش‌های تهیه مختلف تعیین می‌شود. کرپ موز در سریع‌ترین زمان ممکن تهیه شده و می‌تواند به‌صورت سرد یا گرم سرو شود.

۴۷- تارت لیمو

تارت لیمو

تارت لیمو یک دسر مخصوص فرانسه است. همان‌طور که از نام آن پیداست، به رنگ لیمو، یعنی زرد بوده و طعم فوق‌العاده ترشی و شیرینی را در اختیار شما قرار می‌دهد. طرز تهیه این مدل دسر مانند دیگر انواع تارت بوده و تنها تفاوتش طعم لیمویی است که به دلیل ترکیبات خاص آن حس می‌شود.

۴۸- دسر ژله‌ای لایه‌ای

دسر لایه‌ای

یکی از متداول‌ترین دسر‌ها انواع ژله‌های لایه‌ای هستند که به‌صورت چند رنگ در بسیاری از مهمانی‌ها سرو می‌شوند. شما می‌توانید طعم‌های مختلف پودر ژله را برای لایه‌های آن در نظر بگیرید. ژله لایه‌ای علاوه بر طعم فوق‌العاده‌اش زیبایی خاصی را به میز غذای شما می‌بخشد.

۴۹- دسر پان اسپانیا

دسر پان

دسر پان اسپانیا که با ترکیب فوق‌العاده توانسته جای خود را در مهمانی‌ها و مجالس باز کند. علاوه بر طعم خوشمزه‌ای که این خوراکی دارد، باعث می‌شود به میزان زیاد میز سرو غذای شما رنگارنگ و جذاب شود.

۵۰ – فرنی بستنی

فرنی با بستنی

آخرین دسر در لیست ۵۰ عددی ما مربوط به فرنی است. فرنی به‌تنهایی یکی از دسر‌های پرطرف‌دار ایرانیان بوده اما ترکیب آن با بستنی برای مجالس و مهمانی‌ها فوق‌العاده است. طعم لذیذ و بافت نرمی که این خوراکی دارد، هضم آن را بسیار آسان کرده است.

سخن پایانی

اگر بخواهیم لیستی از تمام دسر‌های دنیا داشته باشیم، مطمئنا تعدادشان بیشتر از ۵۰ عدد خواهد شد. هرکدام از این موارد را می‌توانید به‌راحتی با داشتن مواد موردنیاز و دستورالعملشان در منزل تهیه کنید. در صورت تمایل می‌توانید از سوپرمارکت اینترنتی اسنپ برای خرید مواد اولیه موردنیاز استفاده کنید. همچنین اگر تجربه‌ای از آن‌ها دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *