عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

عوارض خروج از کشور در سال 1402

برای سفر خارجی آماده می‌شوید؟ درمیان تمام مقدمات سفر، باید حواستان به عوارض خروج از کشور هم باشد. پیش از خروج از کشور، قانوناً باید عوارض پرداخت کنید. مبلغ این عوارض در طی سال‌های گذشته دچار تغییرات و نوساناتی بوده است. همچنین، روش‌های مختلفی برای دریافت این عوارض از مسافران وجود دارد. در این مقاله، درباره مبلغ عوارض خروج از کشور، راه‌های پرداخت و هر نکته دیگری صحبت می‌کنیم که برای برنامه‌ریزی پرداخت به آن نیاز دارید.

« خرید بلیط هواپیمای خارجی »

عوارض خروج از کشور چیست؟

درباره عوارض خروج از کشور

قانون دریافت عوارض خروج از کشور در حوالی سال ۱۳۶۴ مطرح و تصویب شد. در آن سال‌ها، دولت و مجلس با تعیین عوارض سفر به کشورهای خارج از ایران سعی داشتند که خسارت‌های ناشی از جنگ تحمیلی را جبران کنند. عوارض خروج دریافتی از مسافران، همچنان با هدف بهره‌برداری مفید در اختیار سازمان گردشگری کشور و برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • به‌سازی فرودگاه‌ها و درگاه‌های خروج از کشور؛
  • به‌سازی ناوگان‌های مسافربری هوایی و زمینی؛
  • بازسازی و به‌سازی روستا‌های مرزی.

بخش اندکی از این عوارض سهم سازمان گردشگری می‌شود و باقی مبلغ هم در مصارف فوق به‌ کار می‌رود. در سال ۱۳۹۷، مبلغ عوارض پرداختی خروج از کشور از ۷۵ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسید که جهش قابل‌توجهی بود. پیش از سال ۱۳۹۸، مبلغ عوارض به‌حساب شهرداری واریز می‌شد اما از این سال به بعد، محل واریز تغییر کرد.

در حال حاضر، دولت مبلغ این عوارض را دریافت می‌کند. مبلغ عوارض خروج از کشور در هر سال، تغییر می‌کند. اگر قصد سفر خارجی دارید، باید حتما به این موضوع هم دقت کنید تا برنامه‌ریزی‌هایتان با مشکل روبه‌رو نشوند.

حتما بخوانید: همه چیز درباره پاسپورت یا گذرنامه

چه کسانی باید عوارض خروج از کشور را بپردازند؟

تمام کسانی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند، باید عوارض سفرشان را بپردازند. بهتر است بدانید که ایران از کشورهای انگشت‌شماری است که چنین عوارضی را از مسافران دریافت می‌کند. فرقی نمی‌کند که در چه رده سنی‌ای قرار دارید؛ در هر حال با تهیه بلیط و آماده‌کردن مقدمات سفر به خارج باید به فکر پرداخت عوارض خروج هم باشید.

اتباع خارجی مقیم ایران هم باید برای سفرهایشان به کشورهای خارجی عوارض بپردازند، البته اگر گذرنامه ایرانی داشته باشند. شیوه سفر خارجی در پرداخت عوارض خروج نقشی ندارد. به‌عبارت دیگر، تمام مسافرانی که از یکی از راه‌های زمینی، دریایی یا هوایی راهی کشورهای دیگر هستند، باید مبلغ عوارض را بپردازند.

اگر قصد سفر خارجی دارید، باید پیش از دریافت ارز مسافرتی، اقدام به پرداخت عوارض کنید. یکی از مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی، گواهی پرداخت همین عوارض خروج از کشور است.

حتما بخوانید: با انواع ویزا ها آشنا شوید!

چه کسانی نباید عوارض خروج از کشور را بپردازند؟

بعضی از مسافران هم از پرداخت عوارض خروج معاف‌اند. چه کسانی؟

  • دانشجویانی که در کشورهای دیگر تحصیل می‌کنند (به‌شرط وجود فاصله بیشتر از ۳ ماه میان رفت‌وآمدهایشان).
  • کسانی که مقیم خارج هستند و سابقه کار در وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی دارند.
  • جانبازان و بیمارانی که برای مداوا و امور درمانی به کشورهای دیگر سفر می‌کنند.
  • خدمه پرواز یا کشتی‌های مسافربری و تجاری.
  • افراد دارای گذرنامه سیاسی.
  • مسافران عراق در اربعین.

چه کسانی از تخفیف پرداخت عوارض بهره می‌برند؟

بعضی از مسافران هم عوارض خروج از کشور را با تخفیف می‌پردازند. چه کسانی؟

  • کسانی که ساکن نقاط مرزی هستند.
  • زائرانی که راهی عتبات عالیات هستند.
  • ورزشکاران تیم‌های ملی که با مجوز وزارت ورزش و جوانان سفر می‌کنند.

مبلغ عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

به یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مقاله رسیدیم. حتما دوست دارید که بدانید، هزینه عوارض خروج از کشور برای هر مسافر چقدر است. بنا بود که نرخ هزینه‌ها در سال ۱۴۰۲، نسبت به سال گذشته افزایشی ۲۰درصدی داشته باشد اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با این افزایش مخالفت کردند و بنابراین، تعرفه عوارض مشابه سال ۱۴۰۱ و به‌ شرح زیر است:

نوع مسافر

نوع مرز نخستین سفر سفر دوم سفر سوم

معمولی

هوایی، زمینی، دریایی

۴۰۰ هزار تومان

۶۰۰ هزار تومان

۸۰۰ هزار تومان

مرزنشینان

دریایی، زمینی

۲۵ هزار تومان

۶۰۰ هزار تومان

۸۰۰ هزار تومان

هوایی

۷۵ هزار تومان

ورزشکاران تیم‌های ملی

هوایی، زمینی، دریایی

۲۶۴ هزار تومان

۲۶۴ هزار تومان

۲۶۴ هزار تومان

زائرات عتبات عالیات

هوایی

۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان

۴۵ هزار تومان

۴۵هزار تومان

زمینی، دریایی

۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان

۱۵ هزار تومان

۱۵ هزار تومان

زائران انواع حج هوایی، دریایی، زمینی ۱۳۲هزار تومان ۱۹۸ هزار تومان

۲۶۴ هزار تومان

برای پرداخت عوارض خروج به چه مدارکی نیاز دارید؟

در زمان پرداخت عوارض خروج از کشور به مدارک خاصی نیاز ندارید. فقط کافی است که مبلغ معین را واریز و مشخصات مسافر را ارائه بدهید. رسید عوارض برای کسی قابل‌استفاده خواهد بود که هزینه به نام او پرداخت شده است. کارت بانکی هم که برای پرداخت مبلغ متناسب با نوع سفر موردنیاز است.

شیوه‌های پرداخت عوارض خروج از کشور چیست؟

شیوه پرداخت عوارض خروج از کشور

برای پرداخت عوارض خروج از کشور، روش‌های مختلفی وجود دارد. مسافران می‌توانند بنا به شرایط و سلیقه خود، از میان روش‌های پرداخت دست‌به انتخاب بزنند:

  • استفاده از سامانه اینترنتی سداد؛
  • مراجعه به شعب بانک ملی؛
  • پرداخت از راه عابربانک‌ها؛
  • پرداخت با اپلیکیشن‌ها.

بهتر است که از قبل با استفاده از یکی از روش‌های مناسب، عوارض خروج را بپردازید تا در فرودگاه معطل نشوید. اگر از پیش، عوارض را پرداخت کنید در فرودگاه با نشان‌دادن رسید آن به پلیس کنترل گذرنامه، تأییدیه خروج را دریافت می‌کنید. با این حال، اگر به هر دلیلی موفق به این کار نشدید، تا ۳۰ دقیقه قبل از پرواز فرصت دارید تا عوارض را بپردازید.

۱. استفاده از سامانه اینترنتی سداد

با مراجعه به سداد می‌توانید عوارض خروج را به‌طور اینترنتی پرداخت کنید. از میان گزینه‌های موجود در این سایت باید به بخش پرداخت عوارض خروج از کشور مراجعه کنید و با واردکردن شماره تماس مسافر و پرداخت‌کننده، کدملی و انتخاب نوع سفر، هزینه را بپردازید.

نشانی سامانه سداد برای پرداخت عوارض:

  • https://sadadpsp.ir/tollpayment

اگر بخواهید که از عوارض پرداختی با این سامانه استعلام بگیرید، امکان مراجعه به سایت مذکور و سرزدن به بخش «پیگیری پرداخت» وجود دارد.

۲. مراجعه به شعب بانک ملی

برای پرداخت عوارض می‌توانید به یکی از شعبه‌های بانک ملی ایران مراجعه کنید و با تکمیل فرم‌های مربوط و مخصوص به این موضوع، مبلغ را واریز کنید. این امکان از سال ۱۳۹۷ به بعد مقدور شده است و مسافران با مراجعه به شعبه‌های بانک می‌توانند اقدام به پرداخت عوارض خود کنند.

۳. پرداخت از راه عابربانک‌ها

دستگاه‌های ATM یا همان خودپردازی که در فرودگاه‌های مختلف از جمله فرودگاه امام خمینی تهران هم وجود دارند، امکان پرداخت عوارض خروج از کشور را برای مسافران مهیا می‌کنند.

۴. پرداخت با اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن‌هایی مانند «بله» و «ایوا»، امکان پرداخت آنلاین عوارض خروج را برای مسافران فراهم کرده‌اند. استفاده از چنین امکاناتی، کار مسافران در پشت سرگذاشتن این بخش از تدارکات سفر را راحت می‌کند.

آیا مبلغ پرداختی عوارض قابل‌برگشت است؟

اگر در زمان پرداخت عوارض خروج دچار اشتباه کنید و مبلغ بیشتری بپردازید، امکان بازگشت وجه اضافی وجود دارد. برای دریافت آن باید به وب‌سایت evat.ir مراجعه کنید و درخواست استرداد بدهید.

گاهی‌اوقات هم سفر لغو می‌شود و این در حالی است که هزینه عوارض را پرداخته‌اید. در چنین موقعیتی هم مبلغ پرداختی از بین نمی‌رود. شما فرصت دارید تا پایان همان سال از عوارض پرداختی برای سفرهای بعدی‌تان استفاده کنید.

در آخر

عوارض خروج از کشور نوعی مالیات سفر است. مسافران در ازای خدماتی که برای سفر دریافت می‌کنند، مبلغی را در قالب مالیات به دولت می‌پردازند. همان‌طور که در متن هم اشاره شد، مبلغ این مالیات یا همان عوارض برای سفرهای گوناگون با هم فرق می‌کند. دفعات سفر هم روی نرخ آن اثرگذار است. اگر عوارض خروج را نپردازید، امکان سفرکردن و رفتن به کشورهای دیگر برایتان وجود نخواهد داشت. بهتر است که همیشه با درنظرگرفتن نکاتی که گفته شد، برنامه‌های بهتر و منظم‌تری برای سفرتان بچینید.

اشتراک گذاری پست

1 دیدگاه

  • رحیم پاسخ

    زیارت‌عتبات

    ۹ آذر, ۱۴۰۲ در ۹:۰۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *