طرز تهیه موچی؛ مسافری خوشمزه از ژاپن

موچی در واقع نوعی دسر ژاپنی است که البته به نام کیک برنجی نیز شناخته می‌شود. معمولا موچی را با مغز‌های مختلف مانند شکلات، آجیل، مربا یا ژله درست می‌کنند و حتی در برخی از مدل‌های موچی از میوه‌های تازه نیز استفاده می‌شود.

شما می‌توانید از موچی به‌عنوان یک دسر یا میان وعده‌ی خوشمزه استفاده کنید. در این آموزش به طرز تهیه موچی می‌پردازیم؛ بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا این دسر جذاب را به سبک ژاپنی یاد بگیرید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه خمیر موچی به ساده‌ترین روش

قبل از این که به سراغ مراحل درست‌کردن موچی برویم، باید بگوییم که این نوع دسر یک خمیر مخصوص دارد که آن را نیز باید جداگانه درست کنید. در جدول زیر مواد لازم برای تهیه خمیر موچی را آورده‌ایم.

مواد لازم

مقدار مورد نیاز

آرد برنج

۲۰۰ گرم

شکر

۵۰۰ گرم

نشاسته ذرت

نصف پیمانه

آب

۱۸۰ میلی‌لیتر

مراحل درست‌کردن خمیر موچی

حالا به سراغ درست‌کردن خمیر موچی می‌رویم. اما قبل از آن باید گفت که درست‌کردن و پخت این خمیر هم با استفاده از مایکروویو امکان‌پذیر است هم بدون استفاده از مایکروویو که در ادامه هر دو روش را بیان کرده‌ایم.

  • مرحله‌ی اول: در اولین قدم برای درست‌کردن خمیر موچی، باید آرد برنج را به همراه شکر در یک کاسه به‌خوبی مخلوط کنید. انجام‌دادن این کار را تا جایی ادامه دهید که مواد کاملا یکدست شوند و سپس آب را کم‌کم به آن‌ها اضافه کنید. با اضافه‌کردن آب به طور هم‌زمان هم بزنید تا مواد مخلوط شوند و حالت گلوله‌ای در آن‌ها ایجاد نشود.
  • مرحله‌ی دوم: بعد از این که مواد را به‌خوبی هم زدید، خواهید دید که یک خمیر یک‌دست حاصل می‌شود. حالا تنها کاری که باید انجام دهید این است که خمیر را با استفاده از یک وردنه روی سطح صافی پهن کنید. البته قبل از پهن کردن خمیر حتما در زیر آن از کاغذ روغنی استفاده کنید.
  • مرحله‌ی سوم: بعد از پهن کردن خمیر، باید نشاسته ذرت را روی خمیر الک کنید. سپس از همان وردنه که برای پهن کردن خمیر استفاده کردید، کمک بگیرید و خمیر را نازک‌تر کنید.
  • مرحله‌ی چهارم: حالا برای این که خمیر بتواند خودش را بگیرد، با همان کاغذ روغنی آن را روی سینی فر گذاشته و به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه درون یخچال قرار دهید.
  • مرحله‌ی پنجم: بعد از گذشت این مدت، آن را از یخچال خارج کرده و با استفاده از یک قالب گرد، برش دهید. نکته‌ای که باید بدانید این است که حتما نشاسته ذرت باقی‌مانده را با استفاده از یک قلمو از روی خمیر پاک کنید.
  • مرحله‌ی ششم: در نهایت خمیر قالب‌زده شده را با استفاده از یک سلفون بپوشانید و مجددا به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال قرار دهید.
  • مرحله‌ی هفتم: حالا باید به سراغ پخت خمیر بروید، همان‌طور که گفتیم دو روش برای پخت آن وجود دارد که در ابتدا روش سنتی خود ژاپنی‌ها که بخارپز کردن است، را می‌گوییم.
  • مرحله‌ی هشتم: شما می‌توانید برای انجام این کار از ظرف یا قابلمه‌ای که برای بخارپز کردن است، استفاده کنید. اما اگر این ظرف را در خانه ندارید، نگران نباشید چرا که با استفاده از یک آبکش فلزی و یک ظرف پیرکس نیز این کار انجام‌پذیر است.
  • مرحله‌ی نهم: تنها کاری که باید انجام دهید این است که ظرف پیرکس را داخل آبکش قرار دهید و سپس هر دو ظرف را داخل قابلمه‌ای که در آن مقداری آب است، بگذارید.
  • مرحله‌ی دهم: درب قابلمه را با استفاده از یک دم کن یا پارچه تمیز بپوشانید و سپس روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید تا خمیر به مدت ۱۵ دقیقه بپزد. بعد از گذشت این مدت درب قابلمه را بردارید و کمی هم بزنید. اگر خمیر حالت ژلاتینی پیدا کرده بود پخت آن تمام شده است و باید آن را کنار بگذارید تا خنک شود و به سراغ سایر مراحل بروید.
  • مرحله‌ی یازدهم: اگر می‌خواهید خمیر موچی را درون مایکروویو درست کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که خمیر را درون ظرف مایکروویو ریخته، به مدت یک دقیقه داخل دستگاه قرار دهید. سپس خارج کنید و مجددا به هم بزنید و سپس درون مایکروویو قرار دهید. این کار را تا جایی انجام دهید تا خمیر ژلاتینی و نرم شود و در نهایت خمیر شما آماده است!

طرز تهیه موچی به سبک ژاپنی با طعمی بی‌نظیر

حالا که خمیر موچی آماده شده است باید به سراغ درست‌کردن موچی بروید که در جدول زیر مواد لازم برای تهیه موچی را قید کرده‌ایم.

مواد لازم

مقدار مورد نیاز

پنیر ماسکارپونه

۲۰۰ گرم

شکر

۵ قاشق غذاخوری

خامه صبحانه

۳ قاشق غذاخوری

شکلات تخته‌ای

به میزان لازم

درست‌کردن موچی به‌صورت مرحله‌به‌مرحله

در ادامه طرز تهیه موچی ژاپنی را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله گفته‌ایم که با استفاده از این روش به ساده‌ترین شکل ممکن می‌توانید موچی را درست کنید و از طعم آن لذت ببرید.

  • مرحله‌ی اول: در اولین قدم برای آماده‌کردن موچی، باید پنیر را به همراه خامه صبحانه به‌خوبی مخلوط کنید تا حالت یکدستی ایجاد شود.
  • مرحله‌ی دوم: سپس باید ۵ قاشق غذاخوری شکر نیز به مواد اضافه کنید و مجددا مخلوط کنید. در نهایت درب ظرف را با استفاده از یک سلفون بپوشانید و درون یخچال قرار دهید تا خنک شود.
  • مرحله‌ی سوم: حالا خمیری را که از قبل درست کرده‌اید را از یخچال خارج کنید و از موادی که درست کرده‌اید، درون آن به‌صورت یک‌لایه بریزید.
  • مرحله‌ی چهارم: اگر دوست داشتید مقداری شکلات خرد شده را نیز به مواد اضافه کنید. سپس آن را به شکل یک توپ، گرد کنید. موچی شما آماده است و تنها باید آن را به مدت ۲ ساعت درون یخچال قرار دهید تا خود را بگیرید و بعد از گذشت این مدت می‌توانید آن را نوش جان کنید.

طرز تهیه موچی با استفاده از بستنی

درست‌کردن موچی با استفاده از بستنی، دقیقا شبیه به روشی است که در بالا گفتیم. تنها کاری که باید انجام دهید این است که زمانی که خمیر را از یخچال خارج کردید، یک اسکوپ بستنی با هر طعمی که دوست دارید در وسط خمیر بگذارید. حتی اگر دوست داشته باشید می‌توانید از آجیل یا میوه هم استفاده کنید.

سپس خمیر را به همان روشی که گفتیم جمع کنید و برای این که باز نشود یک‌تکه سلفون به درون آن بپیچید. درون یخچال قرار دهید و بعد از گذشت ۲ ساعت می‌توانید میل کنید.

طرز تهیه موچی رنگی

ممکن است دیده باشید که برخی از افراد موچی را در رنگ‌های مختلف درست می‌کنند. باید بگوییم که این کار نیز بسیار ساده است و دردسری ندارد.

برای درست‌کردن موچی رنگی باید زمانی که آرد برنج را با شکر مخلوط می‌کنید، از رنگ‌های مجاز خوراکی استفاده کنید و با سایر مواد به‌خوبی مخلوط کنید. خواهید دید که خمیر شما رنگی شده و موچی‌های جذابی می‌توانید داشته باشید.

نکات طلایی در درست‌کردن موچی

با استفاده و به کار‌گیری این نکات قطعا موچی‌های جذاب‌تری را درست خواهید کرد.

  • برای این که موچی‌های شما در زمانی که درون یخچال هستند باز نشوند و حالت خود را از دست ندهد، از یک سلفون استفاده کنید و دور آن‌ها بپیچید.
  • اگر خمیر موچی را به شکل بخارپز درست می‌کنید، حتما خمیر را به‌خوبی هم بزنید تا حالت کش‌دار در آن ایجاد شده و سفت نشود.
  • برای این که موچی‌های جذاب‌تری داشته باشید، می‌توانید آن‌ها را با سس شکلات، پودر نارگیل، ترافل و… تزیین کنید.

سفارش آنلاین از سرویس سوپرمارکت اسنپ

درست‌کردن موچی کار راحتی است و می‌توانید به‌عنوان یک دسر خوشمزه و حتی برای پذیرایی در مهمانی و جشن تولد‌ها از آن استفاده کنید. ممکن است که بخواهید خودتان در خانه موچی درست کنید اما مواد اولیه برای تهیه موچی را نداشته باشید.

در این مواقع می‌توانید از سوپرمارکت تحویل فوری اسنپ استفاده کنید. این سرویس به شما این امکان را می‌دهد که هرآنچه که نیاز دارید را سفارش دهید و در کمتر از ۳۰ دقیقه تحویل بگیرید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *