سفر به تاجیکستان با قطار

سفر به تاجیکستان

سفرکردن به کشوری با تاریخی دیرینه که زبانشان فارسی است و پیوندهای زیادی با ما ایرانیان داشته و دارند، ایده متفاوت و جذابی است. زیرساخت و بستر سفر زمینی با قطار به این کشور هم وجود دارد. در این مقاله می‌خواهیم از سفر به تاجیکستان با قطار برایتان بگوییم.

با قطار راهی سرزمین تاجیک‌ها می‌شوید؟

سفر با قطار

برخی معتقدند که لذت سفر به طی‌کردن مسیرهای پرپیچ‌وخم است. برای همین قطار و راه‌های زمینی دیگر را به پرواز با هواپیما ترجیح می‌دهند. سفر با قطار آرامش خاصی دارد و می‌تواند لمس لحظه‌لحظه مسیر تا رسیدن به مقصد را ممکن کند.

امکان سفر به تاجیکستان با قطار از ایران در مسیری مستقیم و سرراست مقدور نیست. در واقع، فقط قطارهای باری در مسیر میان دو کشور در تردد هستند. بااین‌حال، مروری بر آنچه امکان اجرا دارد و گفتن از روند سفر به تاجیکستان با قطار، خالی از لطف نیست.

سفرکردن با قطار در راه رسیدن از ایران به تاجیکستان فرایندی طولانی دارد. بیشتر عاشقان سفر هستند که مایل‌اند، مانند مارکوپولو در مسیرهای پیچیده تجربه کسب کنند و به مقصد برسند. ویژگی‌ های سفر با قطار بسیار جذاب است و امکان تجربه‌ای ماجراجویانه را فراهم می‌کند.

پیش از هرچیز ویزا بگیرید

پیش از خرید بلیط قطار یا فراهم کردن هرگونه تدارکات دیگر، برای سفر زمینی به تاجیکستان با قطار باید روادید یا ویزای این کشور را دریافت کنید. در این مسیر، اطلاعات زیر برایتان مفید خواهند بود:

  • امکان دریافت ویزای تاجیکستان با مراجعه به سامانه‌هایی آنلاین وجود دارد.
  • دریافت ویزای این کشور، در نهایت به ۳ تا ۵ روز زمان نیاز دارد.
  • اعتبار ویزای آنلاین تاجیکستان در حدود ۶۰ روز است.

مدارک لازم برای سفر با قطار را هم آماده کنید. در چنین سفری، به‌همراه‌داشتن مدارک هویتی و شناسنامه‌ای که ضروری است. از آنجا که قرار است در مسیرهایی چندگانه در کشورهای مختلف، خود را به تاجیکستان برسانید، باید ویزا هم داشته باشید. اگر قرار است در طول مسیر از کشورهای مختلف بگذرید، باید ویزای هریک را جداگانه دریافت کنید.

مسیر قطار در این سفر را بشناسید

تاجیکستان در همسایگی افغانستان، قرقیزستان، چین و ازبکستان قرار دارد. این یعنی مرز مشترکی با ایران ندارد و برای همین تهیه بلیط قطار برای تاجیکستان به‌طور مستقیم از ایران مقدور نیست.

نبود مرز مشترک به این معنا نیست که نمی‌توانید با قطار به تاجیکستان بروید. به‌عبارت بهتر، همچنان راهی برای سفر زمینی با قطار به این کشور وجود دارد. شما از مرجع فروش بلیط ایرانی نمی‌توانید برای این سفر بلیط تهیه کنید. بنابراین، باید از شرایط استرداد بلیط قطار و موضوعات دیگر در کشورهای موردنظر آگاه باشید.

اما چرا با قطار سفر کنیم؟

  • قطار امن است و اجازه دیدن بخش‌های مختلف مسیر را فراهم می‌کند؛
  • در مسیر سفر ریلی از کشورهای مختلف به‌سوی تاجیکستان، از کشورهای دیگر می‌گذرید و آنها را از فاصله‌ای نزدیک می‌بینید.

روش غیرمستقیم سفر به تاجیکستان با قطار

همان‌طور که گفته شد، بلیط قطار تاجیکستان به‌طور مستقیم در ایران فروخته نمی‌شود. مسیری مستقیم از ایران به آن کشور وجود ندارد. برای سفر ریلی به این کشور می‌توانید به دو شیوه عمل کنید؛ سفر با:

  • خودروی شخصی و قطار
  • سفر با قطار در چند مسیر

سفر با خودروی شخصی و قطار

اگر خودروی شخصی دارید، مسیر زیر را برای رساندن خود به تاجیکستان طی کنید:

  • با خودروی شخصی از سمرقند وارد ازبکستان شوید؛
  • از خدمات حمل خودرو با قطار استفاده کنید؛
  • خودرو را با قطار با خود در سفر ریلی همراه کنید؛
  • با قطار وارد دوشنبه یعنی پایتخت تاجیکستان شوید.

چنین مسیری از سفر دشوار است. دیگر خبری از روند آسان خرید بلیط قطار اسنپ به‌میان نیست. باید هماهنگی‌های لازم برای تهیه بلیط قطار در مسیر ازبکستان-تاجیکستان را خودتان پیش ببرید. ضمن اینکه برای انتقال خودروی شخصی با قطار هم مراحلی جداگانه طی می‌شود.

برای رانندگی‌کردن تا رسیدن به ازبکستان باید گواهینامه بین‌المللی داشته باشید. خوشبختانه امکانات قطار در این مسیر مطلوب است؛ البته با امکانات بهترین قطارهای ایران فاصله دارد و در رتبه‌های پایین‌تری می‌ایستد. برای حفظ امنیت و آرامش بیشتر می‌توانید کوپه دربست قطار را در اختیار بگیرید.

در این صورت، مسافرانی غریبه با شما همسفر نمی‌شوند و راحت‌تر خواهید بود. دربست‌کردن کوپه در چنین سفری، فکر خوبی است اما کمی هم هزینه بیشتری دارد. حواستان به نکات خرید بلیط قطار در کشورهای دیگر هم باشد تا به‌دلیل بی‌اطلاعی دچار ضررهای مالی نشوید یا برنامه‌تان به‌هم نخورد.

سفر با قطار در چند مسیر

چنانچه مایل نیستید یا نمی‌توانید با خودروی شخصی مسیر حرکت به‌سوی قطار تاجیکستان را دنبال کنید، باید چند مسیر را پشت‌سر بگذارید:

  • از عشق‌آباد در ترکمنستان با قطار به شهر ترکمن‌آباد یا چارجو بروید؛
  • از این شهرها، خود را به ازبکستان برسانید و با طی‌کردن مسیری جاده‌ای (۹۰ کیلومتر) به شهر بخارا بروید؛
  • از بخارا در ازبکستان با قطار به تاجیکستان بروید.

در این سفرهای ریلی به قوانینی مانند اشیا ممنوعه در قطار دقت کنید. چنین سفری آسان نیست. باید ویزای کشورهای مختلف سر راه را تهیه کرده باشید و هزینه‌های مختلفی بابت سواروپیاده‌شدن‌های مکرر خرج کنید.

بااین‌حال، برخی ترجیح می‌دهند که ماجراجویانه در پی کشف سرزمین‌هایی باشند که ندیده‌اند و از راه‌هایی سفر کنند که پیش‌تر طی نکرده‌اند. انتخاب با شما است؛ با برآورد علایق و هزینه‌هایتان می‌توانید در این زمینه تصمیم بگیرید.

سفر ریلی به تاجیکستان؛ پیچ‌درپیچ و پر از تجربه

برای سفرکردن به تاجیکستان با قطار، مسیر ساده‌ای پیش رویتان قرار ندارد. از آنجا که مسیری مستقیم میان ایران و این کشور موجود نیست، باید از شرایط حمل و نقل بار با قطار آگاه باشید. لازم است که از پیش بخش‌های مختلف سفر را شناسایی کنید و بدانید که چه چیزی انتظارتان را می‌کشد. سرویس قطار اسنپ برای مسیرهای مختلف داخلی و مرزی، کاربران این سوپراپ را به تجربه رفاهی ‌کم‌نظیر در تهیه بلیط قطار مواجه کرده است. مقایسه روند آسان سفر با سرویس قطار اسنپ و مراحل لازم برای سفر ریلی به تاجیکستان، بار دیگر ارزش این سوپراپ را مشخص می‌کند. اگر سازکار تهیه مستقیم بلیط قطار به تاجیکستان فراهم شود، سرزدن به کشورهای زیبای اطراف برایمان ساده‌تر می‌شود. تاجیکستانِ هم‌زبان با ما دیدنی‌های بسیاری دارد و گشت‌وگذار در آن با ریشه‌ها و عناصر مشترک شیرین است. بسیار سفر باید کرد؛ این توصیه را جدی بگیریم.

اشتراک گذاری پست

1 دیدگاه

  • نادر پاسخ

    با تشکر
    متاسفانه در آخر متوجه نشدم با ماشین شخصی خودم راحت تر است بروم یا با قطار و تهیه بلیت قطار هم دقیق توضیح نداده اید و قیمت هم نگفته اید.

    ۱۴ بهمن, ۱۴۰۲ در ۸:۱۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *