طرز تهیه کوفته تبریزی، اصیل و لذیذ

کوفته تبریزی

هر شهری غذای سنتی و اصیل خود را دارد، شهر تبریز را هم با کوفته تبریزی می‌شناسند. کوفته‌ای که حکایت از فرهنگ غذایی منحصربه‌فرد مردم تبریز دارد. این غذا به‌شدت لذیذ است و به دلیل سادگی در مواد اولیه، در تمام ایران قابل طبخ خواهد بود. غذایی که هم با برنج و هم نان سرو می‌شود و طعم آن یادآور تمام دیدنی‌های شهر تبریز است.

مواد لازم در طرز تهیه کوفته تبریزی

کوفته تبریزی

در کشور ایران کوفته‌های متعدد و متنوعی طبخ می‌شوند که هرکدام مخصوص یک شهر هستند. مواد اولیه آن در تمام نقاط کشور قابل‌دسترسی است اما شما می‌توانید در ترکیب این مواد از چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌های مختلفی استفاده کنید.

کوفته سبزی، کوفته هلو، کوفته تبریزی و غیره از انواع کوفته‌های معروفی هستند که در کشور ما طرف‌داران زیادی دارند. در ادامه با طرز تهیه کوفته تبریزی با شما هستیم.

مقدار مورد نیاز مواد لازم
۱ عدد پیاز
۱ لیوان لپه
۱ لیوان برنج
۲ عدد تخم‌مرغ
به میزان لازم تره و مرزه
۳ قاشق غذاخوری پیازداغ
به میزان لازم زعفران، نمک، فلفل، زردچوبه
۱ کیلو گوشت چرخ‌کرده
۲ قاشق غذاخوری آرد نخودچی
۶ قاشق غذاخوری سبزی کوفته
به‌اندازه کافی آلو، زرشک، گردو
۳ قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی
به‌اندازه دلخواه تخم‌مرغ آب پز به تعداد کوفته‌ها

 

طرز تهیه کوفته تبریزی

دستور درست‌کردن کوفته

کوفته تبریزی یک وعده غذایی کامل است که شما می‌توانید آن را در کنار سبزی‌خوردن، نان تازه یا برنج نوش جان کنید. ما در ادامه نکاتی را برای شما شرح می‌دهیم تا کوفته‌ها ترک نخورد و وا نروند.

دستور تهیه کوفته تبریزی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم برای ۵ نفر کافی خواهد بود. نکته مهم اینکه سبزی کوفته تبریزی شامل گشنیز، جعفری، ترخون، مرزه و نعناع است. البته نعنا باید از همه کمتر باشد تا طعم کوفته تلخ نشود.

 

مرحله‌ی اول: در مرحله‌ی اول از طرز تهیه کوفته باید سبزی‌ها را پاک‌کرده، شسته، آب آن‌ها را بگیریم و سپس ساطوری خرد کنیم.

مرحله‌ی دوم: در مرحله‌ی بعد لپه‌ها را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. بعد از آن لپه‌ها را در قابلمه کوچکی ریخته روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و به آن آب اضافه می‌کنیم تا لپه‌ها نیم‌پز شوند. بعد از نیم‌پز شدن، آن‌ها را با آب سرد آبکش کرده و کنار می‌گذاریم.

مرحله‌ی سوم: در گام بعدی درون قابلمه کوچکی آب ریخته و به آن نمک اضافه کنید و آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. سپس برنج را شسته، درون آب در حال جوش بریزید و بعد از اینکه دندان‌گیر شد آن را آبکش کنید.

مرحله‌ی چهارم: لپه و برنج نیم‌پز شده را با گوشت‌کوب بکوبید تا نیم‌کوب شوند اما کاملا له نشوند. در مرحله بعد اگر تمایل داشتید تا درون کوفته‌ها تخم‌مرغ قرار دهید، می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را آب پز کنید و اجازه بدهید که کاملا پخته شوند. سپس پوست آن‌ها را گرفته و آن‌ها را گوشه‌ای قرار دهید تا خنک شوند.

مرحله‌ی پنجم: گام بعدی در درست‌کردن کوفته مربوط به سس کوفته تبریزی است. در این مرحله از دستور درست‌کردن کوفته تبریزی یک قابلمه یا یک تابه را روی حرارت قرار دهید. ۴ لیوان آب به آن اضافه کنید و به همراه رب گوجه‌فرنگی، پیاز داغ، تره، مرزه، نمک و فلفل همه را روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید تا آب به جوش آید، سپس حرارت را کم کرده و سس را خنک کنید.

مرحله‌ی ششم: در مرحله‌ی بعد پیاز را پوست گرفته و رنده کرده، سپس آب آن را بگیرید. سپس آن را با گوشت چرخ‌کرده، نمک، فلفل، زردچوبه و آرد نخودچی مخلوط کنید و به‌خوبی به مدت ۳ دقیقه ورز دهید.

سپس برنج و لپه نیم‌کوب شده را با آن مخلوط کنید و ۵ دقیقه دیگر مجددا ورز دهید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که مواد باید خوب ورز داده شوند تا منسجم شده و از یکدیگر گسسته نشوند.

مرحله‌ی هفتم: سبزی کوفته را به مواد اضافه می‌کنیم و دوباره ورز می‌دهیم. در آخر ۲ عدد تخم‌مرغ را نیز در یک ظرف شکسته و آن را به این مخلوط اضافه می‌کنیم. مجددا ورز می‌دهیم و با دست گلوله‌های گرد بزرگی را درست می‌کنیم.

کوفته تبریزی

مرحله‌ی هشتم: مرحله‌ی بعد در درست‌کردن کوفته تبریزی این است که پس از آماده‌کردن کوفته‌ها به‌اندازه یک لیموی بزرگ کوفته‌ها را در کف دست به شکل یک دایره پهن می‌کنیم. وسط آن را گود کرده و ۱ عدد تخم‌مرغ آب پز به همراه زرشک، گردو و آلو درون آن قرار دهید. فراموش نکنید که مواد درونی کوفته کاملا به سلیقه شما بستگی دارند و می‌توانید هرکدام را خواستید کم یا اضافه کنید. بعد از آن کوفته را به شکل یک توپ بزرگ گرد کنید و در قابلمه سس قرار دهید.

مرحله‌ی نهم: در مرحله‌ی نهایی حرارت را کم کنید تا سس غلیظ شده و کوفته‌ها به‌آرامی پخته شوند. در ۵ الی ۱۰ دقیقه اول به‌هیچ‌عنوان درب قابلمه را نگذارید و تا ۱۵ دقیقه بعد از چیدن کوفته‌ها در سس، به آن‌ها دست نزنید. ممکن است با هر حرکت شما کوفته‌ها ترک‌خورده و وا بروند. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه از زمانی که کوفته‌ها در سس قرار گرفتند می‌توانید آن‌ها را به‌آرامی جابه‌جا کنید. فراموش نکنید که این کار به‌صورت کاملاً آرام انجام شود و تا انتهای پخت کوفته تبریزی به‌هیچ‌عنوان درب آن را نبندید. یک ساعت بعد کوفته‌های شما آماده سرو هستند، نوش جان!

کوفته تبریزی و یک دستور پخت آسان

گاهی اوقات پیش می‌آید که تمایل داریم تا یک غذا مانند کوفته تبریزی را در منزل تهیه کنیم. اما قسمتی از مواد اولیه را در منزل نداریم. در این زمان تکنولوژی به کمک ما آمده و همه چیز را در کمترین زمان ممکن برای ما فراهم می‌کند.

سوپرمارکت آنلاین اسنپ در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حداکثر ۳۰ دقیقه تمام مایحتاج شما را تهیه کرده و درب منزل به شما تحویل می‌دهد. پس نگران نباشید!

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *