نحوه دریافت گواهینامه بین‌المللی + مراحل و مدارک

نحوه دریافت گواهینامه بین‌المللی

اگر اهل رانندگی هستید، مثلا راننده تاکسی بین شهری، به احتمال خیلی زیاد از رانندگی هنگام سفر به کشورهای خارجی هم لذت می‌برید. خوشبختانه این امکان برای تمام راننده‌ها فراهم است. کافی است برای دریافت گواهینامه بین‌المللی اقدام کنید تا اجازه تردد بی‌دردسر در کشورهای پذیرنده این اجازه‌نامه به شما داده شود. اگر تابه‌حال چیزی درباره دریافت گواهینامه بین‌المللی و راه‌و‌چاه آن نشنیده‌اید، تا پایان این مطلب تمام جزئیات لازم برای دریافت این سند معتبر را در اختیارتان می‌گذاریم.

گواهینامه بین‌المللی رانندگی چیست؟

مجوز یا گواهینامه رانندگی بین‌المللی یک سند معتبر حاوی ترجمه رسمی گواهینامه رانندگی ملی فرد است. این مجوز را کانون جهانی سازمان‌های AIT و FIA صادر می‌کنند تا به عموم مردم، اجازه رانندگی در کشورهای پذیرنده گواهینامه و مرزهای مجاز زمینی را بدهند، بی‌آنکه نیازی به گذراندن دوره‌های آموزشی در کشور مقصد باشد. مسافران کشورهای خارجی برای اجاره خودرو از شرکت‌های معتبر به این گواهینامه نیاز دارند.

اهمیت داشتن گواهینامه بین‌المللی رانندگی

گواهینامه بین‌المللی رانندگی

برای تمام مسافرانی که به کشورهای خارجی سفر می‌کنند، داشتن گواهینامه بین‌المللی رانندگی یک الزام قانونی برای رانندگی در کشور مقصد است. این سند مسافرتی زیر نظر سازمان ملل و برای محافظت از منافع و ایمنی شخص راننده و شهروندان کشور مقصد تنظیم می‌شود. نداشتن این الزام قانونی با توجه به سیاست‌های کشور مقصد جرم تلقی می‌شود و عواقب جدی دارد. حتی می‌تواند تبعاتی مثل ابطال بیمه‌نامه مسافرتی فرد در کشور مقصد را به همراه داشته باشد. این یعنی درصورت بروز حوادث رانندگی، دست راننده برای ادعای خسارت باز نیست.

برای کسانی که شغلشان رانندگی است، مثلا رانندگان تاکسی، تاکسی بین شهری یا ماشین‌های سنگین، داشتن گواهینامه بین‌المللی امتیاز ویژه‌ای است که شرایط شما را برای کارفرما جذاب‌تر می‌کند.

کدام کشورها گواهینامه بین‌المللی را می‌پذیرند؟

گواهینامه بین‌المللی

درحال‌حاضر ۱۹۶ کشور به‌ عضویت سازمان جهانی اتومبیل‌رانی درآمده‌اند و این سند را به‌عنوان اجازه‌نامه معتبر می‌پذیرند. گواهینامه بین‌المللی قابلیت ترجمه به ۷ زبان زنده دنیا شامل زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی، آلمانی، اسپانیایی و چینی را دارد. برای آشنایی با کشورهای پذیرنده این گواهینامه دو جدول زیر را مطالعه کنید.

فهرست کشورهای پذیرنده گواهینامه بین‌المللی یک ساله

کشورهایی که در این جدول می‌بینید، پذیرنده گواهینامه بین‌المللی یک‌ساله رانندگان خارجی هستند:

آرژانتین آروبا آفریقای جنوبی آفریقای مرکزی آلبانی آلمان آنتیگوا آندورا آنگولا
آنگویلا اتریش اردن ارمنستان اروگوئه اسپانیا استرالیا استونی اسلواکی
اسلوونی افغانستان اکوادور الجزایر السالوادور امارات اندونزی انگلستان اوکراین
اوگاندا آمریکا ایتالیا ایران ایرلند ایسلند باربادوس باهاما بحرین
بروتئی بلاروس بلژیک بلغارستان بلیز بنگلادش بنین بوتان بوتسوانا
بورکینافاسو بوسنی و هرزگوین بولیوی پاپوآ گینه نو پاراگوئه پاکستان پاناما پرتغال پرو
پلی‌نزی فرانسه تانزانیا تایلند تایوان ترکیه ترینیداد و توباگو توگو تونس جامائیکا
جبل‌الطارق جرسی جزایر کایمن جزایر کیپ‌ورد جزایر ویندوارد کنگو دومنیکن جیپوتی چاد
چک دانمارک رواندا زامبیا روسیه رومانی زیمبابوه ژاپن ساحل عاج
ساموآ سان مارینو سائوتومه و پرنسیپ سریلانکا سنت کیتس ونویس سنگاپور سنگال سوازیلند سودان
سورینام سوریه سوئد سوئیس سیرالئون شیلی صربستان عراق عربستان
عمان غنا فرانسه فنلاند فیجی فیلیپین قبرس قرقیزستان قزاقستان
قطر کاستاریکا کالدونیای جدید کامبوج کامرون کانادا کرواسی کره کلمبیا
کنیا کوبا کوراسائو کومور کویت کیریباتی گابن گامبیا گرجستان
گواتملا گورنسی گینه گینه استوایی گینه بیسائو لائوس لبنان لتونی لسوتو
لهستان لوکزامبورگ لیبریا لیبی لیتوانی لیختن اشتان ماداگاسکار ماکائو مالاوی
مالت مالزی مالی مجارستان مراکش مصر مقدونیه مکزیک موریتانی
موریس موزامبیک موناکو مونته‌نگرو میانمار نامبیا نپال نروژ نیجر
نیجریه نیکاراگوئه نیوزلند واتیکان ونزوئلا هائیتی هلند هند هندوراس
هنگ کنگ یونان              

فهرست کشورهای پذیرنده گواهینامه بین‌المللی سه ساله

برای اطلاع از کشورهایی که پذیرنده گواهینامه بین‌المللی رانندگی با اعتبار سه ساله هستند، در جدول بخش قبلی کشورهای آرژانتین، افغانستان، انگلستان، ایرلند، اوگانادا، آمریکا، بروتئی، جامائیکا، جبل‌الطارق، ژاپن، سنت کیتس ونویس، سوازیلند، سورینام، فیجی، کاستاریکا، کامبوج، کلمبیا، لیبی، مالت، مالزی، ماکائو، مالاوی، گواتملا، گورنسی، گینه استوایی، کوراسائو، کومور، قبرس، سائوتومه و پرنسیپ، ساموآ، رواندا، زامبیا، جزایر کایمن، جزایر کیپ‌ورد، تایلند، تایوان، بولیوی، پاپوآ گینه نو، بورکینافاسو، بلیز، بنگلادش، باربادوس، باهاما، موریس، نپال، نیجریه، ونزوئلا، هائیتی و هنگ‌کنگ را حذف کنید.

در عوض کشورهای آذربایجان، ازبکستان، برزیل، تاجیکستان، ترکمنستان، مغولستان، مولداوی، مجارستان، ویتنام و یمن را بیفزایید.

مدارک لازم برای گواهینامه بین‌المللی رانندگی

  • اصل گواهینامه معتبر ایران (برای دریافت گواهینامه بین‌المللی یک‌ساله، گواهینامه ایران باید یک ماه و سه روز و برای دریافت گواهینامه بین‌المللی سه ساله، حداقل سه سال اعتبار داشته باشد)؛
  • شناسنامه متقاضی و وکیل یا اعضای درجه‌یک خانواده؛
  • اصل یا کپی صفحه اول پاسپورت؛
  • یک قطعه عکس پرسنلی تمام رخ در ابعاد ۴ × ۳؛
  • پرداخت هزینه مربوطه و ارائه فیش واریزی؛
  • گواهینامه بین‌المللی قبلی (اگر هنوز اعتبار دارد)؛
  • تکمیل فرم درخواست گواهینامه بین‌المللی.

نحوه دریافت گواهینامه بین‌المللی رانندگی

دریافت گواهینامه بین‌المللی

وبگاه کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران تمام اطلاعات موردنیاز در زمینه دریافت گواهینامه بین‌المللی را در اختیار شما می‌گذارد. برای دریافت این اجازه‌نامه دو راه پیش رو دارید: مراجعه حضوری به مراکز اصلی و نمایندگی‌های این کانون یا ثبت درخواست به‌صورت آنلاین. پیش از مراجعه حضوری یا ثبت‌نام اینترنتی، ابتدا مدارک لازم را آماده و هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنید تا در مراحل بعدی، به مشکل نخورید.

ثبت‌نام گواهینامه بین‌المللی رانندگی حضوری

اگر به سامانه آنلاین دسترسی ندارید، باید با پرونده‌ای شامل تمامی مدارک گفته‌شده، به یکی از شعب نمایندگی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران مراجعه و درخواست دریافت گواهینامه بین‌المللی را ثبت کنید. درصورت مراجعه حضوری این مدرک همان لحظه در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. البته تنها به این شرط که شخص متقاضی، وکیل یا یکی از بستگان درجه‌یک او برای دریافت گواهینامه مراجعه کرده باشند. در این صورت ارائه مدارک هویتی شامل اصل شناسنامه متقاضی و تحویل‌گیرنده برای دریافت فوری گواهینامه بین‌المللی ضروری است.

ثبت‌نام اینترنتی گواهینامه بین‌المللی رانندگی

ثبت‌نام اینترنتی گواهینامه

گزینه دوم، مراجعه به سامانه ارائه گواهینامه بین‌المللی و ثبت درخواست گواهینامه به‌صورت اینترنتی است. البته فقط کسانی که هنوز داخل کشور هستند امکان استفاده از این سامانه را دارند و درصورت درخواست، فقط گواهینامه رانندگی بین‌المللی یک ساله قابل به آنان تعلق می‌گیرد.

برای ثبت‌نام گواهینامه بین‌المللی به‌صورت آنلاین، این چند مرحله را پیش رو دارید:

  • ابتدا سامانه ارائه گواهینامه بین‌المللی به نشانی idp.taci.ir را باز کنید.
  • اگر ساکن تهران هستید، گزینه «خدمات VIP» و اگر ساکن شهرهای دیگر هستید، گزینه «غیرحضوری» را انتخاب کنید. در مرحله بعد صفحه‌ ثبت‌نام برای شما باز می‌شود.
  • کاربرانی که قبلا در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، با ورود نام کاربری و گذرواژه خود می‌توانند وارد وب‌سایت شوند و مراحل را دنبال کنند. اگر اولین بار است که وارد این سایت می‌شوید، با انتخاب گزینه «ثبت‌نام» و درج اطلاعات درخواستی، عضو سایت شوید.
  • بعد از تکمیل ثبت‌نام در این سامانه، بار دیگر وارد سایت شوید، منوی «گواهینامه بین‌المللی» را باز کرده و گزینه «درخواست خرید» را انتخاب کنید. بعد از درج اطلاعات هویتی و بارگذاری مدارک موردنیاز، یک کد رهگیری در اختیارتان قرار می‌گیرد. ۷ الی ۱۰ روز کاری بعد گواهینامه به متقاضی تحویل داده خواهد شد.

گواهینامه بین‌المللی رانندگی چندروزه آماده می‌شود؟

طول مدت‌زمان آماده‌سازی گواهینامه به شیوه درخواست متقاضی بستگی دارد. اگر ثبت‌نام به‌صورت حضوری و توسط خود شخص یا وکیل قانونی با ارائه‌ی اصل وکالت‌نامه و کارت شناسایی معتبر انجام گیرد، سند گواهینامه همان لحظه در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد اما اگر روش ثبت‌نام اینترنتی و ازطریق وبگاه کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران باشد، تحویل اجازه‌نامه کمی طول می‌کشد. تحویل سند به شهروندان ساکن تهران ۲۴ ساعت و برای ساکنان شهرهای دیگر بین ۷ تا ۱۰ روز کاری زمان می‌برد.

شعب کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی در تهران

در جدول زیر آدرس و تلفن تماس شعب کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران مستقر در تهران را می‌خوانید.

نام شعبه آدرس تلفن تماس
شعبه آپادانا خیابان خرمشهر (آپادانا)، ابتدای خیابان شهید عربعلی، بین کوچه ۱ و ۳، پلاک ۲، طبقه اول ۰۲۱-۸۸۵۰۰۲۰۹-۱۱
شعبه آزادی خیابان آزادی، نرسیده به بهبودی، کوچه وزارت کار، پلاک ۱ ۰۲۱-۶۶۵۶۲۰۵۵
شعبه حسن‌آباد خیابان فیاض‌بخش، نبش کوچه‌ جهانگردی، پلاک ۳۳ ۰۲۱-۶۶۷۴۹۹۷۰

روش تمدید گواهینامه رانندگی بین‌المللی

بیشتر گواهینامه‌های ملی بعد از آنکه تاریخ اعتبارشان به اتمام رسید، قابلیت تمدید دارند و خیال دارندگان بابت دردسرهای درخواست مجدد برای آنها راحت است اما متأسفانه گواهینامه رانندگی بین‌المللی امکان تمدید ندارد و بعد از پایان دوره اعتبار، برای دریافت مجدد آن، چاره ای جز تکرار مراحل ثبت‌نام و دریافت مجدد گواهینامه وجود ندارد.

کلام آخر

گواهینامه بین‌المللی رانندگی یک سند و اجازه‌نامه معتبر برای رانندگی در مرزهای مجاز زمینی و کشورهای پذیرنده است. با داشتن این گواهینامه، مسافران کشورهای خارجی به‌راحتی می‌توانند با خودروی شخصی یا اجاره‌ای در کشور مقصد تردد کنند و تا پایان مهلت اعتبار گواهینامه، ازنظر قانونی کمترین نگرانی‌ای نداشته باشند. دقت کنید که هرچند گواهینامه بین‌المللی رانندگی می‌تواند برای رانندگان تاکسی یا تاکسی بین شهری امتیاز ویژه‌ای محسوب شود، در کشور صادرکننده اعتباری ندارد و نمی‌تواند جایگزین گواهینامه ملی فرد باشد.

شما تابه‌حال گواهینامه بین‌المللی گرفته‌اید؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، لطفا نظرات‌تان را برای ما و همراهان ما بنویسید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *