۶ +۶ مزیت و چالش شغل رانندگی که قبل از استارت زدن باید بدانید!

نکات قبل از رانندگی

راننده‌ها ستون اصلی حمل‌و‌نقل در کشورند. همه کسانی که به‌عنوان راننده در تاکسی تلفنی، تاکسی اینترنتی یا تاکسی خطی کار می‌کنند، سهمی مهم و نقشی پررنگ در اتصال نقاط دور و نزدیک در شهرها و استان‌های مختلف دارند. اگر مایلید در این مسیر قدم بردارید و به‌عنوان راننده فعالیت کنید، همراه ما باشید تا شما را با مزیت‌ها و چالش‌های شغل شریف رانندگی آشنا کنیم.

شغل رانندگی این مزیت‌ها را دارد!

اگر شاغلید و به‌دنبال راهی برای پرکردن زمان خالی و کسب درآمد بیشتر می‌گردید، رانندگی چند مزیت بزرگ برای شما دارد. ساعت کاری شناور، شروع سریع کار، تنوع محیط کار و تقویت روابط اجتماعی ویژگی‌های مثبت و برجسته این شغل است. در ادامه این بخش درباره این مزیت‌های قابل‌توجه بیشتر صحبت می‌کنیم.

۱. ساعت کاری دست خود راننده است

برای بیشتر افرادی که ساعت کاری اداری دارند، کارکردن به‌صورت شناور یک آرزوی بزرگ است. راننده‌ها این آرزو را زندگی می‌کنند. آنها نیاز ندارند هرروزه رأس ساعت مشخصی از خواب بیدار شوند، خانه را ترک کنند و در محل مشخصی حاضر شوند. عده‌ای دوست دارند فقط صبح‌ها کار کنند، عده‌ای فقط بعدازظهرها، بعضی‌ها هم به استراحت ساعتی بین کار احتیاج دارند. هیچ باید و نبایدی در رابطه با زمان کارکردن راننده‌ها نیست. اختیار تام دست خود آنهاست. «بله قربان» گفتن راننده‌ها هم نسبت به مشاغل دیگر کمتر است!

۲. امکان درآمد بیشتر با کار بیشتر وجود دارد

کسب درامد بیشتر

حقوق راننده‌ها ثابت نیست و مثل کارمندان شرکت‌های خصوصی یا حتی کارکنان دولت، ماهانه مبلغ مشخصی به حساب آنها واریز نمی‌شود. در طول روز هرچه کار کنند، همان ‌قدر درآمد کسب می‌کنند. این ویژگی مثبت، انگیزه راننده برای کارکردن را بیشتر می‌کند؛ بالطبع درآمد او هم بالاتر می‌رود.

۳. دوره آموزشی نمی‌خواهد

برای رانندگی در تاکسی تلفنی تهران یا شهرستان، تاکسی خطی یا اینترنتی نیازی به گذراندن دوره‌های آموزشی طولانی‌مدت و دریافت گواهی‌نامه‌های جورواجور نیست. این یعنی زمان و هزینه‌ قابل‌توجهی صرف آمادگی برای این شغل نمی‌شود و به‌سرعت وارد بازار کار می‌شوید. البته شرایط و ضوابط بعضی از سازمان‌ها یا حتی شرکت‌های تاکسی اینترنتی ایجاب می‌کند رانندگان قبل از شروع فعالیت چند جلسه کلاس توجیهی یا آموزشی داشته باشند.

۴. محیط کار راننده یکنواخت نیست

اگر از آن‌دسته آدم‌هایی هستید که از یک‌جا‌نشینی و محیط یکنواخت بیزارند، شغل رانندگی، خصوصا برای تاکسی تلفنی یا اینترنتی، بهترین گزینه برای شما است. راننده‌ها هر روز در مسیرهای جدید حرکت می‌کنند، منظره‌های جدید می‌بینند و با آدم‌های تازه ملاقات می‌کنند. امروز با چالش‌هایی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند که تا دیروز خبری از آنها نبود. خلاصه، همه‌چیز پر از هیجان و به دور از یکنواختی است. این ویژگی، شغل رانندگی را برای آدم‌های تنوع‌طلب جذاب می‌کند.

۵. فرصت خوبی برای تعامل با آدم‌ها است

تعامل با آدم‌ها

بیشتر راننده‌ها روحیه اجتماعی دارند یعنی از ملاقات با آدم‌های جدید و هم‌صحبتی با آنها لذت می‌برند. فرصت هرچند کوتاه تعامل با آدم‌های غریبه، روابط اجتماعی این افراد را بسط می‌دهد و به علم آنها اضافه می‌کند. برای همین است که راننده‌ها همیشه از تازه‌ترین اخبار باخبر و در مورد آنها صاحب‌نظر هستند. همچنین مهارت‌های بین‌فردی مثل گوش‌دادن فعال و فن مذاکره را به‌خوبی یاد می‌گیرند.

۶. راننده همیشه در سفر است

این یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های شغل رانندگی است. راننده‌ها امکان سفر به شهرها و مناطق مختلف را دارند به‌خاطر سفرکردن، درآمد کسب می‌کنند. درحالی‌که آدم‌های عادی برای سفرکردن، باید چند روزی از کار و زندگی دست بکشند.

شغل رانندگی این چالش‌ها را دارد!

این شغل در کنار تمام مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت، چالش‌هایی هم دارد که شاید با روحیه هرکسی سازگار نباشد. خطر همیشگی، موقعیت‌های سخت و پرچالش، استهلاک زیاد خودرو و موارد این‌چنینی از مهم‌ترین نگرانی‌های رانندگان عزیز کشور ما است. در ادامه بیشتر درباره این چالش‌ها صحبت می‌کنیم.

۱. راننده‌ همیشه در خطر است

در فاصله مبدأ تا مقصد خطرات زیادی راننده را تهدید می‌کند، چه سوانح جاده‌ای چه ناامنی‌های مرتبط با مسافران. خیلی وقت‌ها راننده چاره‌ای جز عبور از مسیرهای خطرناک و جاده‌های غیراستاندارد ندارد و این بسیار خطرناک است. مسئله بعدی امنیت راننده و اطمینان به مسافرانی است که در تاکسی تلفنی می‌نشینند چون روزانه ده‌ها مسافر غریبه همسفر راننده می‌شوند.

۲. در موقعیت‌های سخت قرار می‌گیرد

تاکسی

راننده‌ها در طول یک روز کاری به‌وفور با چالش‌های غیرمنتظره روبه‌رو می‌شوند. از جاده‌های پرترافیک گرفته تا عبور از مسیرهای ناشناس؛ از سروکله‌زدن با مسافران جورواجور تا کارکردن با پول نقد و اسکناس؛ حتی مسائل ساده مثل دسترسی به سرویس بهداشتی آزاردهنده است! همه این چالش‌ها بخشی از شغل این افراد است و از آنها راه گریزی نیست.

۳. امکان پیشرفت شغلی وجود ندارد

راننده‌های تاکسی تلفنی یا خطی و اینترنتی این فرصت را دارند تا با کارکردن طولانی‌تر، درآمد بیشتری کسب کنند، اما جایگاه شغلی آنان به‌مرور زمان تغییر نمی‌کند! چون در سیستم حمل‌و‌نقل جاده‌ای، فرصت زیادی برای یادگیری مهارت‌های جدید و ترفیع درجه وجود ندارد. راننده همیشه راننده است مگر آنکه روزی تصمیم بگیرد کسب‌و‌کار حمل‌و‌نقل خود را راه‌اندازی کند!

۴. استهلاک و مخارج خودرو زیاد است

پای صحبت راننده‌ها که بنشینید، می‌بینید همگی از استهلاک بالای خودرو و مخارج زیاد آن ناراحت و ناراضی هستند. برای خودروهای قدیمی، این مخارج به‌قدری زیاد است که چیز زیادی در جیب راننده باقی نمی‌ماند! از‌طرفی همه راننده‌ها با شرکت‌های بزرگ و معتبر حمل‌و‌نقل جاده‌ای قرارداد ندارند که بتوانند از خدمات آنها استفاده کنند. این مخارج تماما برعهده خود آنهاست.

۵. امکان بیکاری مقطعی وجود دارد

امکان بیکاری

رانندگی به‌لحاظ اقتصادی شغل باثباتی نیست یعنی نمی‌توان به امید روزانه کرورکرور مسافر پا به این شغل گذاشت. مواقعی هست که شاید چندین روز بازار کار خالی از مسافر باشد. از سوی دیگر، بعضی روزها وقت سر خاراندن نداشته باشید. می‌توان گفت رانندگی یک شغل کاملا فعال با امکان بیکاری مقطعی است به این معنی که در ساعاتی که کار نمی‌کنید، درآمدی هم نخواهید داشت.

۶. حفظ تعادل کار و زندگی دشوار است

در جایگاه یک راننده، ساعت‌های طولانی را پشت فرمان خودرو می‌گذرانید و از‌آنجا‌که هرچه بیشتر کار کنید، درآمد بیشتری هم دارید، احتمالا وزنه کار در زندگی‌تان سنگین‌تر است. این یعنی زمان زیادی را در جاده می‌گذرانید و مدت بیشتری از خانه و خانواده دور هستید، به‌خصوص اگر در تاکسی تلفنی شبانه روزی کار می‌کنید، حفظ تعادل کار و زندگی یکی از چالش‌های بزرگ شما خواهد بود.

کلام آخر

رانندگی اگرچه شغل ساده‌ای نیست، یکی از پرتقاضاترین مشاغل در بازار کار مناطق مختلف کشورمان است. اگر به‌خاطر مزیت‌هایی مثل ساعت کاری شناور، امکان کسب درآمد بیشتر و تعامل با مردم وسوسه شده‌اید در این زمینه فعالیت کنید، قبل از آنکه اولین گام را در این مسیر بردارید، حتما درباره خوبی‌ها و بدی‌های این شغل بیشتر تحقیق کنید و مطمئن شوید روحیه فعالیت در ترافیک، هوای آلوده و رانندگی در شرایط جوی متغیر را هم دارید.

شما چطور فکر می‌کنید؟ در بخش نظرات برای ما و همراهان عزیزمان بنویسید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *