طرز تهیه قلیه‌ماهی خانگی و خوشمزه

خورش قلیه ماهی در کاسه

قلیه‌ماهی به‌عنوان یکی از غذا‌های خوشمزه و جذاب شناخته می‌شود که متعلق به شهر‌های جنوبی کشور است اما آن‌قدر محبوبیت پیدا کرده که امروزه در تمام نقاط کشور آن را درست می‌کنند و طرف‌دار این غذای اصیل و درعین‌حال راحت هستند.

برای افرادی که غذا‌های تند دوست دارند، قطعا این غذا محبوبیت زیادی دارد. در این مقاله قرار است به طرز تهیه قلیه‌ماهی به ساده‌ترین شکل ممکن بپردازیم؛ بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا این غذا‌های وسوسه‌انگیز را یاد بگیرید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

«سفارش اینترنتی غذای دریایی تازه»

مواد لازم برای طرز تهیه قلیه‌ماهی

مواد لازم برای درست‌کردن قلیه‌ماهی

اگر آماده‌ی درست‌کردن این غذای خوشمزه هستید، به سراغ مواد اولیه و لازم برای تهیه‌ی آن برویم. فقط باید در نظر داشته باشید که این میزان از مواد اولیه برای روش درست‌کردن قلیه‌ماهی برای ۴ نفر است و برحسب نفرات خودتان می‌توانید اندازه‌ها را تغییر دهید و مقادیر را کم یا زیاد کنید.

مواد اولیه

مقدار مورد نیاز
گشنیز خرد شده

۵۰۰ گرم

شنبلیله

۱۰۰ گرم
تمر هندی

نصف بسته

پیاز

یک عدد بزرگ
سیر

یک بوته

فیله ماهی

۵۰۰ گرم
آرد

یک قاشق غذاخوری

رب گوجه‌فرنگی

یک قاشق غذاخوری
فلفل قرمز تند

به میزان کافی

ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه)

به میزان کافی
روغن

به میزان کافی

طرز تهیه قلیه‌ماهی به‌صورت مرحله‌به‌مرحله

با این آموزش می‌توانید قلیه‌ماهی را به خوشمزه‌ترین حالت ممکن درست کنید و از طعم آن لذت ببرید.

مرحله‌ی اول: اولین قدم برای درست‌کردن قلیه‌ماهی، این است که سبزی‌های مخصوص این غذا که گشنیز و شنبلیله است را به‌صورت کاملا ریز و ساطوری خرد کنید. در نظر داشته باشید برای این که طعم غذا خوب باشد، استفاده از سبزی تازه را فراموش نکنید.

مرحله‌ی دوم: یک تابه‌ی مناسب را انتخاب و درون آن به میزان کافی روغن بریزید و اجازه دهید تا به‌خوبی داغ شود، سپس سبزی‌های ساطوری شده را به تابه اضافه و تفت دهید.

مرحله‌ی سوم: تفت دادن را تا جایی ادامه دهید که سبزی‌ها به‌خوبی سرخ شوند و رنگ آن‌ها تیره شود. دقت کنید که هر چقدر سبزی را بیشتر تفت دهید علاوه بر این که در طعم خورشت اثر‌گذار است و آن را خوشمزه می‌کند، سبب ایجاد رنگ بهتری نیز می‌شود. فقط باید دقت کنید که تفت دادن سبزی‌ها به‌قدری نشود که بسوزند و طعم خورشت را خراب کنند!

مرحله‌ی چهارم: بعدازاین که سبزی‌ها به‌خوبی سرخ شدند، آن‌ها را از تابه خارج کنید و به سراغ آماده‌سازی بقیه‌ی مراحل بروید.

مرحله‌ی پنجم: در این مرحله باید هسته‌های تمرهندی را جدا کرده و پس از آن در یک قابلمه‌ی مناسب در حدود یک لیوان آب بریزید و تمرهندی را نیز به آن اضافه و اجازه دهید تا به جوش آید.

مرحله‌ی ششم: بعدازاین که تمرهندی به جوش آمد، آن را صاف کنید و اجازه دهید تا خنک شود، سپس به سراغ آماده‌کردن فیله‌های ماهی بروید.

قلیه ماهی و برنج

مرحله‌ی هفتم: حالا باید فیله‌ها را طعم‌دار کنید و به‌منظور انجام این کار باید آن‌ها را در یک سینی قرار دهید و به مقدار کافی نمک، فلفل، زردچوبه اضافه کنید. همچنین مقداری روغن نیز به آن‌ها اضافه کنید و به‌خوبی ماساژ دهید و اجازه دهید تا طعم‌دار شود و مزه‌ی ادویه‌ها به خورد ماهی برود.

مرحله‌ی هشتم: سپس روی ماهی‌ها را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال بماند.

مرحله‌ی نهم: حالا باید سیر‌ها و پیاز‌ها را به‌خوبی شسته و پوست بگیرید. سپس به‌صورت کاملا ریز و نگینی خرد کنید.

مرحله‌ی دهم: در ادامه در یک تابه‌ی تمیز، روغن بریزید و سیر و پیاز را در آن تفت دهید. انجام این کار را تا جایی ادامه دهید که رنگ سیر و پیاز طلایی شود و همچنین به‌خوبی سرخ شوند.

مرحله‌ی یازدهم: برای ایجاد طعم بهتر، در این مرحله باید به پیاز‌ها مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه و مجددا تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

مرحله‌ی دوازدهم: زمان اضافه‌کردن رب گوجه‌فرنگی است. اما برای این که رب مزه‌ی خامی ندهد مستقیما آن را اضافه نکنید! در ابتدا در یک گوشه از تابه چند دقیقه آن را تفت دهید تا به‌خوبی سرخ شود و مزه‌ی خامی آن گرفته شود.

مرحله‌ی سیزدهم: در ادامه رب گوجه‌فرنگی را با پیاز‌ها مخلوط و سبزی‌های تفت‌داده شده را نیز اضافه کنید و مجددا تفت دهید تا جایی که مواد کاملا با یکدیگر مخلوط شوند.

مرحله‌ی چهاردهم: دو لیوان آب جوش را به قابلمه اضافه و اجازه دهید تا به جوش آید. بعد از به جوش آمدن آب، تمرهندی را نیز به قابلمه اضافه و کمی هم بزنید.

مرحله‌ی پانزدهم: زمان سرخ کردن ماهی‌ها رسیده است. برای انجام این کار مقداری روغن درون تابه بریزید و فیله‌ها را به آن اضافه کرده و اجازه دهید تا سرخ شوند. سپس آن‌ها را جابه‌جا کنید تا سمت دیگر آن نیز سرخ شود.

مرحله‌ی شانزدهم: بعدازاین که حدود یک ساعت از پخت سبزی‌ها و سایر مواد در قابلمه گذشت، ماهی‌ها را نیز به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید تا با سایر موا‌د بپزد و طعم‌دار شود.

مرحله‌ی هفدهم: حالا باید حرارت زیر قابلمه را روی کمترین مقدار بگذارید و اجازه دهید تا به مدت ۴۵ دقیقه دیگر روی شعله بماند تا کاملا جا بیفتد و روغن بیندازد. زمانی که به این حالت رسید خورشت شما آماده است و می‌توانید زیر آن را خاموش کنید.

مرحله‌ی هجدهم: خورشت قلیه‌ماهی شما آماده است، حالا می‌توانید آن را در ظرف مورد نظر خود سرو کرده و با کته و سایر مخلفات نوش جان کنید.

نکات روش درست‌کردن قلیه‌ماهی

قلیه ماهی در ظرف

درست‌کردن قلیه‌ماهی مانند تمام غذا‌های ایرانی نکات و ترفند‌های خاص خود را دارد که اگر آن‌ها را بدانید و رعایت کنید، طعم و ظاهر غذای شما بهتر خواهد شد و مزه‌ی بی‌نظیر آن را احساس خواهید کرد. در ادامه به برخی از نکات درست‌کردن قلیه‌ماهی اشاره خواهیم کرد:

  • هرچقدر که سبزی شما ریز‌تر و بهتر ساطوری شده باشد، خورشت شما بهتر می‌پزد و جا می‌افتد، بنابراین در زمان خرد کردن سبزی‌ها حتما به این نکته دقت کنید. پیشنهاد می‌کنیم که اگر در خانه دستگاه سبزی‌خردکن دارید، از آن استفاده کنید تا خیالتان بابت اندازه‌ی سبزی‌ها کاملا راحت باشد.
  • درست‌کردن خورش قلیه‌ماهی با ماهی قزل‌آلا سبب می‌شود تا طعم خورشت شما بی‌نهایت لذیذ شود. اما اگر به این نوع ماهی دسترسی ندارید، استفاده از فیله‌ی ماهی نیز می‌تواند انتخاب خوبی باشد چرا که می‌تواند طعم خوبی در خورشت شما ایجاد کند.
  • دقت کنید که سرخ کردن ماهی به نحوی نباشد که ماهی کاملا خشک شود. بلکه باید مقداری آبدار و نرم باشد. چرا که در خورشت قلیه‌ماهی اصیل اصلا ماهی را سرخ نمی‌کنند.

همان‌طور که با خواندن این مقاله متوجه شدید، طرز تهیه و درست‌کردن قلیه‌ماهی بسیار راحت است و خودتان می‌توانید به‌سادگی آن را در خانه تهیه کنید.

گاهی اوقات ممکن است که شما قصد درست‌کردن قلیه‌ماهی را داشته باشید اما مواد اولیه و لازم برای درست‌کردن آن را در خانه موجود نداشته باشید، در این مواقع می‌توانید از سوپرمارکت اسنپ استفاده کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *