سفری مجازی به بافت تاریخی اطراف تهران

روستا‌های تهران

برای ساکنین منطقه مدرن و امروزی تهران، بازدید از بافت تاریخی و روستایی اطراف این شهر بسیار جذاب خواهد بود. مناطقی که تاریخی از گذشتگان را در خود جای‌داده و در میان قطب‌های گردشگری پایتخت قرار گرفته است. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی روستا‌های اطراف تهران بپردازیم که شاید از وجودشان بی‌خبر باشید.

«راهنمای سفر به تهران»

افجه، شگفت‌انگیزترین روستا در اطراف تهران

روستای افجه

در ابتدای سفرمان به سراغ افجه رفتیم. مکانی دیدنی که در ۳۰ کیلومتری تهران و در امتداد رشته‌کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. با ورود به افجه شاهد جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری خواهید بود که از امیان آن‌ها می‌توانیم به چشمه‌ها، آبشارها و باغ‌های میوه اشاره کنیم. می‌توانید با ورود به این روستا و اجازه ساکنین، از طعم بی‌نظیر آلبالو، گردو، گیلاس و سیب این منطقه لذت ببرید.

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در افجه مربوط به مکانی با نام دشت هویج یا گودال آتشین است. البته اکنون دیگر خبری از هویج در این منطقه نیست، بلکه تا چشم کار می‌کند پوشیده از چمن‌های سرسبز است.

کمی در روستای افجه جلوتر بروید، با تعدادی از آبشار‌ها در این منطقه روبه‌رو خواهید شد که در گوشه‌وکنار افجه به چشم می‌خورند. افجه با این جذابیت‌ها همانند یک تابلوی نقاشی بوده و با آب‌وهوای مطبوع خود مکانی مناسب برای تعطیلات آخر هفته خواهد بود.

لوکیشن روستای افجه

چناقچی علیا، روستای چند تبعیتی

چناقچی علیا

دومین روستا در اطراف تهران را با نام چناقچی علیا می‌شناسند. توابعی از تهران که در شهرستان زندیه قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید به سمت ساوه حرکت کنید. این روستا یک منطقه چند تبعیتی است که اقوام فارس، ترک و ارمنی را در خود جای‌داده است. به همین دلیل است که هم مذهب تشیع و هم مسیحیت را در آن خواهید دید.

از جذابیت‌های چناقچی می‌توانیم به آبشار معروف آن در بخش شمالی اشاره کنیم. این آبشار در بخش پایینی خود به سبزه زاری منتهی می‌شود که در کنار هم زیبایی خیره‌کننده‌ای را ایجاد کرده‌اند. رودخانه فصلی در این منطقه نیز جذابیت دیگر این روستا است که نباید از بازدید آن غافل بمانید.

جاذبه گردشگری دیگر در این روستا مربوط به کلیسای سرکیس است. مکانی که برای عبادت مسیحیان در نظر گرفته شده و قدمت آن به سال ۱۷۷۰ میلادی بر می‌گردد.

لوکیشن روستای چناقچی علیا

ارنگه، روستای پر از رودخانه

روستای ارنگه

می‌خواهیم کمی از تهران به سمت شمال کشور برویم. در جاده چالوس و ۸ کیلومتری کرج روستایی به نام ارنگه قرار گرفته است. منطقه‌ای که با آب‌وهوای دلپذیر و رودخانه‎‌هایش معروف شده و گردشگران زیادی را به سمت خود کشانده است.

در این روستا، کوچه‌باغ‌های رویایی زیادی وجود دارد که پیاده‌روی در آن‌ها در کنار موسیقی لذت‌بخش رودخانه، حسی بی‌نظیری را به شما منتقل می‌کند. با وجود این رودخانه‌ها تعداد زیادی باغ مخصوص آلبالو، زردآلو و گیلاس نیز در آنجا ایجاد شده است. تنگه و برکه‌هایی که در این منطقه وجود دارد، مکان خوبی برای آبتنی و شنا است.

به جز این مناطق طبیعی در ارنگه، تعداد زیادی اماکن تاریخی نیز وجود دارد. امامزاده و گورستان این روستا با قبر‌هایی قدیمی و تاریخی در میان آن‌ها قرار گرفته است. با کمی دقت روی تپه و قلعه‌های این روستا، شاهد آثاری به‌جامانده از دوران زرتشتیان خواهید بود که نمادی از ساکنین این منطقه است.

لوکیشن روستای ارنگه

آهار، روستایی در دل شمیرانات

آهار

آهار در نزدیکی شمیرانات واقع شده است. کافی بوده پا به این منطقه بگذارید، تا رنگ‌های بی‌نظیر آن شما را از زندگی واقعی دور کند. به دلیل نزدیکی این روستا به کوه‌های البرز، روستای آهار برای کوه‌نوردی بهترین انتخاب است. حتی در کوچه و پس‌کوچه‌های آن نیز شاهد پستی و بلندی‌هایی خواهید بود که با درختان بلند و سرسبز پوشانده شده است. بسیاری از باغ‌های آلبالو و گیلاس در این روستا وجود داشته و رود‌های خروشانی در آن جاری هستند. در بخشی از این منطقه می‌توانید به دوچرخه‌سواری بپردازید و همچنین تصاویر زیبایی را در آن ثبت کنید.

لوکیشن روستای آهار

برغان، روستای رنگین تهران

برغان

برغان در استان البرز و ۵۰ کیلومتری تهران قرار گرفته است. با ورود به این منطقه شاهد آب‌وهوای عالی و طبیعت زیبایی خواهید بود. از جذابیت‌های این منطقه می‌توانیم به رودخانه‌ها و درختان بلندی اشاره کنیم که در تمام قسمت‌های آن قرار گرفته است. علاوه بر این، باغ‌های آلو نیز در مناطق مختلف آن دیده می‌شود.

در این منطقه، اماکن تاریخی نیز وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توانیم به حسینیه‌ها، مساجد، پل‌های مختلف و میدان برغان اشاره کنیم.

لوکیشن روستای برغان

کردان، جذاب‌ترین روستای تهران

کردان

در میان روستا‌های دیدنی اطراف تهران کردان نیز یکی از زیباترین‌ها است. بسیاری از ساکنین تهران برای آخر هفته‌های خود به سمت این منطقه می‌روند. این روستا، اگرچه در اطراف تهران قرار گرفته؛ اما در آن ترکیبی از روستا‌ها و معماری مدرن را خواهیم دید.

در نیمه اول سال، این روستا آب‌وهوای بسیاری خوبی دارد. علاوه بر این، طبیعت این منطقه در این روز‌های سال در زیباترین شکل خود قرار می‌گیرد. با ورود به کردان، شاهد بسیاری از کوچه‌باغ‌ها هستید که پیاده‌روی در آن بسیار جذاب است. به جز این، تفریحاتی مانند پاراگلایدر، کوه‌نوردی و … نیز وجود دارد که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند.

لوکیشن روستای کردان

روستای زرین‌دشت، نگینی در دل فیروزکوه

زرین‌دشت

در ۴۰ کیلومتری نزدیک فیروزکوه درست در جایی که آب‌وهوا به بهترین حالت خود می‌رسد، روستایی به نام زرین‌دشت را می‌بینیم که در فصل بهار و تابستان بیشترین تعداد گردشگران را دارد. از جاذبه‌های این روستا می‌توانیم به وجود رودخانه حبله اشاره کنیم که می‌توانید ساعات خوشی را در کنار آن بگذرانید. به‌علاوه چشمه‌های آب‌معدنی با نام‌های خمده و دریابک که دارای خواص درمانی هستند نیز در این مکان دیده می‌شود. همچنین می‌توانید از نوبرانه‌های این روستا مانند آلبالو، گیلاس و … نیز استفاده کنید.

لوکیشن روستای زرین‌دشت

شهرستانک، پاتوق اصلی پادشاهان قدیم

شهرستانک

شهرستانک یکی از روستا‌های دیگر اطراف تهران است که در زمان‌های گذشته مربوط به یکی از کاخ‌های پادشاهان بوده است. برای آنکه بتوانید به این منطقه بروید، باید از مسیر چالوس اقدام کنید. پس از گذشت از آسارا و ماهان و درده در نهایت باید تابلوی این روستا را دنبال کنید. کاخ مربوط به ناصرالدین‌شاه قاجار در نزدیکی این روستا قرار گرفته که مربوط به ییلاق پادشاهان آن زمان است.

لوکیشن روستای شهرستانک

دیزین، روستای مخصوص اسکی‌بازان

دیزین

دیزین نیز یکی دیگر از روستا‌های اطراف تهران است که احتمالا نام پیست اسکی آن را زیاد شنیده باشید. تله‌کابین‌های موجود در این منطقه و تفریحات زمستانی از جذابیت‌های این منطقه است. همچنین پس از گذراندن یک روز جذاب می‌توانید در یکی از اقامتگاه‌ها یا کلبه‌های چوبی آن ساکن شوید.

لوکیشن روستای دیزین

وردیج، روستای ارواح

وردیج

روستای بعدی که در این سفرنامه به آن اشاره می‌کنیم، روستای وردیج در ۲۲ کیلومتری تهران است. روستایی با آب‌وهوای کوهستانی که در فصل بهار و تابستان بی‌نظیر است. نام دیگر این روستا، ارواح سنگی بوده و در آن تعداد زیادی صخره شبیه به آدمک، جمجمه انسان و بدن حیوانات وحشی دیده می‌شود.

لوکیشن روستای وردیج

واریش، روستای ارتفاعات تهران

واریش

در کنار وردیج، روستایی به نام واریش نیز قرار گرفته است. واریش در ارتفاعات تهران قرار گرفته و آب‌وهوایی بسیار معتدل دارد. البته در زمستان این منطقه بسیار سرد و تقریبا خالی می‌شود. در واریش تعداد زیادی درختان آلبالو، گیلاس، گردو و توت قرار گرفته است.

یکی از جذابیت‌های آن، وجود یک رودخانه است که با نام چشمه واریش شناخته می‌شود. کمی جلوتر از آن نیز به امامزاده‌ای می‌رسیم که مربوط به بی‌بی زرین قمر بوده و بسیاری از کوهنوردان از آن به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کنند. این روستا مکان مناسبی برای افرادی است که می‌خواهند از گرمای سوزان شهر تهران خلاص شوند.

لوکیشن روستای واریش

طالقان، سرسبزترین روستای تهران

طالقان

یکی دیگر از روستا‌های معروف در اطراف تهران طالقان است. طبیعت سرسبز این منطقه در اردیبهشت به اوج خود رسیده و آبشار‌های روان، کوه و منظره دلچسبی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. طالقان تقریبا ۸۲ روستا را در خود جای‌داده که همگی در نزدیکی رودخانه شاهرود و در دامنه البرز واقع شده‌اند. در میان جذابیت‌های این منطقه به بقعه امامزاده میرسید در حسنجون، بقعه امامزادگان موسی و سلیم در آسفاران، حمام شهرک، حمام تاریخی میر، درخت هزارساله در فشندک و روستای باریکان اشاره کنیم.

لوکیشن روستای طالقان

کن سولقان، روستای نزدیک تهران

کن

با اختلاف یکی از جذاب‌ترین روستا‌های اطراف تهران با نام کن شناخته می‌شود. مکانی که نزدیک به ۱۴۰۰ سال در همسایگی تهران جا خوش کرده است. با ورود به کن علاوه بر طبیعت زیبا، می‌توانید از آب‌وهوای مطلوب آن نیز لذت ببرید. همچنین به دلیل مکان‌های زیبایی که دارد، برای عکاسی مکان بسیار خوبی است. این روستا به دلیل قرارگرفتن در مرکز کوهنوردی، ورزشکاران زیادی را در این رشته ورزشی به سمت خود می‌کشاند.

لوکیشن روستای کن

 

فیل بند

فیل بند

فیلبند روستایی بوده که در منطقه ییلاقی مازندران واقع شده است. ازآنجایی‌که فاصله این منطقه با تهران کم است، در لیست ما نیز قرار گرفته است. ویژگی اصلی این منطقه وجود بارش برف زیاد بوده که باعث شده کسی برای زندگی در آن ساکن نشود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که فصل بهار و تابستان را برای بازدید از آن انتخاب کنید.

ارتفاع فیل بند، در ۲۳۰۰ متری سطح دریا بوده و بام شرقی مازندران به‌حساب می‌آید. برای رسیدن به آن باید مسیر سختی را طی کنید. اما پس از ورود به این روستا، طبیعت بی‌نظیر پیش رؤیتان خستگی مسیر را از تنتان بیرون خواهد کرد. اصلی‌ترین جاذبه گردشگری در این منطقه اقیانوس ابر است.

لوکیشن روستای فیل بند

روستای آبنیک، یک ییلاق عالی برای تهرانی‌ها

آبنیک

آبنیک یکی از روستا‌های زمستانی در اطراف تهران است. تقریبا باید پس از فشم در حدود ۱۰ کیلومتر را طی کنید تا به این منطقه برسید. از جذابیت‌های این منطقه می‌توانیم به کلارود و کوه‌های زیبای این منطقه اشاره کنیم که باعث ایجاد فضایی سرسبز در این مکان شده است. همچنین آب زلال چشمه آبنیک، در تمام طول سال روان است.

لوکیشن روستای آبنیک

روستا‌های تهران منتظر شما هستند

شناخت روستا‌های اطراف تهران به شما کمک می‌کند تا بتوانید برنامه‌ای جدید و متفاوت را برای آخر هفته‌های خود داشته باشید. این لیست تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت کشورمان است. شما هم اگر تجربه سفر به یکی از جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران را داشته‌اید، آن را با ما به اشتراک بگذارید. برای سفر به هرکدام از روستاهای اطراف تهران، می‌توانید از سرویس درخواست خودروی اسنپ استفاده کرده و از هر نقطه این شهر خود را به این مناطق دیدنی برسانید. همچنین اگر در شهر تهران مسافر هستید می توانید از سرویس اسنپ هتل نیز استفاده کنید و در هر نقطه از تهران هتل و اقامتگاه خود را رزرو کنید.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *