هر آنچه در سفر به روستای فیلبند مازندران باید بدانید.

روستا فیلبند

بدون شک حس قدم­زدن در میان ابرها و تماشای دریای بی­انتهای ابر شما را شگفت‌زده خواهد کرد، چیزی که در سفر به روستای فیلبند مازندران تجربه خواهید کرد! اغلب ما تاکنون به شمال کشور سفر کرده و غرق در آرامش کوه و جنگل و طبعیت زیبای آن شده‌ایم؛ اما اگر به دنبال تجربه متفاوتی هستید، ما به شما سفر به روستای فیلبند را پیشنهاد می‌کنیم. تماشای مناظر اطراف و طبیعت بی‌نظیر آن از فراز ابرها در یک روستای ییلاقی، همانند یک قاب نقاشی خیالی شما را به وجد خواهد آورد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا تور کوتاهی به این روستا داشته باشیم و با هر آنچه لازم است، آشنا شویم.

معرفی روستای فیلبند

بام شرقی مازندران، لقبی است که به روستای فیلبند داده‌اند، چراکه این روستا در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا، مرتفع‌ترین نقطه در شرق استان مازندران است. آب‌وهوای خنک فیلبند موجب شده تا در روزهای گرم سال مقصد بسیار مناسبی بوده و حتی از روستاهای اطراف نیز مردم به این روستا می‌آیند.

اما در روزهای سرد سال، به دلیل دمای بسیار پایین هوا، تقریبا خالی از سکنه خواهد شد. اگر قصد سفر به فیلبند را دارید، پیش از راهی شدن از شرایط آب‌وهوایی مطلع شوید، چرا که هوای فیلبند قابل پیش‌بینی نیست؛ گاهی بارانی گاهی آفتابی است!

فیلبند کجاست؟

فیلبند در استان مازندران قرار دارد و از توابع دهستان خوشرود در شهرستان بابل است. این روستا در ۵۷ کیلومتری جنوب شهر آمل و شرق رودخانه هراز قرار گرفته است. فیلبند از سمت جنوب شرقی به روستاهای نیراسم، گلیران و شیخ موسی منتهی می‌شود و در شمال غربی آن روستای سنگچال آمل قرار دارد.

آدرس: مازندران، کیلومتر ۲۵ جاده هراز از شهر آمل به سمت پلور، خیابان فرعی روستای فیلبند

لوکیشن: روستای فیلبند مازندارن

بهترین زمان سفر به فیلبند

دریای ابرها در روستا فیلبند

با توجه به قرارگیری این روستا در ارتفاعات استان مازندران و هوای سرد آن، ماه‌های گرم سال بهترین گزینه برای سفر به فیلبند است. اما با توجه به اینکه زمستان‌های این منطقه طولانی‌تر است، در طی ماه‌های اردیبهشت تا مهر ماه به فیلبند سفر کنید.

هرچه از آغاز بهار به سمت تابستان جلوتر رویم، بر حجم گردشگران این منطقه افزوده می‌شود، چرا که هوای دلپذیر ارتفاعات این روستا و طبیعت زیبای آن افراد مختلفی را جذب می‌کند. البته در فصول سرد سال نیز به دلیل برف‌پوش شدن منطقه، مناظر زیبایی ایجاد می‌شود.

اما سرمای هوا و خطرناک بودن مسیر، مانع از رسیدن به فیلبند و اقامت در آن می‌شود.

در سفر به فیلبند کجا اقامت کنیم؟

 خانه‌های روستایی در فیلبند

برای اقامت در فیلبند گزینه‌های محدودی را در پیش روی دارید، چرا که این منطقه فاقد هتل یا مهمان‌پذیر است و به همین دلیل باید در خانه‌های روستایی ساکن شوید که تجربه بسیار جالبی است؛ با این وجود زمانی که تعداد گردشگران زیاد باشد، قیمت این خانه‌های روستایی افزایش قابل توجهی خواهند یافت.

در نزدیک امامزاده قاسم در روستا، یک مهمان‌پذیر کوچک وجود دارد. همچنین در بخش غربی نیز مسافرخانه کوچکی به نام تکیه غرب قرار گرفته است که امکان اقامت شبانه را فراهم می‌کند. برپایی چادر و کمپ نیز توسط برخی گردشگران انجام می‌شود که البته باید سرمای شب‌ها و احتمال بارندگی نیز درنظر گرفته شود. رزرو هتل و اقامتگاه در اپلیکیشن اسنپ پیش از سفر به فیلبند خیال شما را راحت می‌کند.

در سفر به فیلبند با خود چه ببریم؟

در سفر به این روستا تمامی وسایل شخصی خود را به همراه داشته باشید. فراموش نکنید که فیلبند یک منطقه کوهستانی و سرد همراه با احتمال بارندگی است؛ پس همراه داشتن پوتین یا کتانی مناسب کوهنوری، لباس گرم و بارانی ضروری خواهد بود.

در صورتی که قصد برپایی کمپ دارید، کلیه وسایل مورد نیاز خود شامل چادر، پتو، کیسه خواب و غیره را همراه داشته باشید. مواد غذایی و وسایل تهیه یک غذای ساده را فراموش نکنید، چرا که امکان تهیه تمامی وسایل مورد نیاز در فیلبند فراهم نخواهد بود.

کوله سفری کوچکی نیز با خود ببرید تا در طول کوهنوری و تفرج در مناطق اطراف روستا بتوانید وسایل مورد نیاز خود را در آن قرار دهید. چراغ قوه و نقشه کاغذی یا آفلاین منطقه از وسایل مورد نیاز برای سفر به فیلبند خواهد بود.

چرا که این منطقه تابلوهای راهنمای کمی دارد. همراه داشتن یک دوربین عکاسی برای ثبت لحظات خوش سفر به این منطقه زیبا انتخاب مناسبی است. همچنین کیسه زباله نیز به همراه داشته باشید و فراموش نکنید که ردپای شما، تنها اثری است که باید از شما در طبیعت برجای بماند.

جاهای دیدنی اطراف فیلبند

مناظر دیدنی روستا فیلبند

پیش از سفر به هر منطقه‌ای آشنایی با جاهای دیدنی آن لازم است و روستای فیلبند مازندران نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این بخش جاهای دیدنی فیلبند را معرفی می‌کنیم. خانه‌های روستایی، دام‌های در حال چرا، مغازه‌های صنایع دستی، کوه‌ها و درختان مختلف و غیره در مسیر رسیدن به روستای فیلبند مازندران از جاذبه‌های طبیعی زیبای آن است.

روستا سنگچال

در مسیر خود به فیلبند از روستای سنگچال عبور خواهید کرد، که طبیعت زیبا در کنار خانه‌های روستایی و جاده کوهستانی موجب جذابیت آن شده است. جنگل سنگچال در هفت کیلومتری روستای فیلبند قرار گرفته است که طبیعت بسیار زیبایی به همراه درختان سرسبز دارد.

پایین‌تر بودن ارتفاع این منطقه نسبت به فیلبند موجب رشد بهتر درختان شده است. گشت‌وگذار در این جنگل زیبا لحظات خوشی را برای شما به همراه خواهد داشت که لذت سفر را تکمیل می‌کند.

چشمه لار

چشمه‌های آب معدنی از دیگر جاذبه‌های اطراف فیلبند است که خواص درمانی زیادی دارند. یکی از معروف‌ترین آن‌ها چشمه لار است که بسیار زیباست. با وجود آنکه در منطقه فیلبند رودخانه‌ای وجود ندارد، اما وجود این چشمه‌ها بر جذابیت‌های آن افزوده است.

قله اندوار

قله اندوار در روستایی به همین نام قرار گرفته است که دارای طبیعت و مناظر بکر و زیبایی است اما مسیر دسترسی به آن بسیار سخت و خطرناک است و برای همه امکان‌پذیر نخواهد بود. به طور کلی انداور منطقه بزرگی از استان مازندران است که مناطق مختلفی مانند سیاه بیشه، زرشک او، دره لوی آقا، دز گردنه، بزرگ کلاه، جنگی دره، ناردشت و غیره را در خود جای داده است.

امامزاده قاسم

اگر از آن دسته از افرادی هستید که در سفر به مناطق مختلف علاقه‌مند به زیارت و بازدید از امامزاده‌های محلی هستید، در سفر به روستا فیلبند می‌توانید از بقعه امامزاده قاسم دیدن کنید. این مکان در مجاورت قله اندوار در کوه‌های جنوبی فیلبند قرار گرفته است.

به همین دلیل مسیر سختی دارد که بهتر است از راهنمایان محلی برای انتخاب بهترین مسیر و جلوگیری از گم شدن در منطقه کمک بگیرید.

فیلبند یعنی چه؟ و چرا به بام مازندران فیلبند می‌گویند؟

احتمالا برای شما این سوال پیش آمده است که فیلبند به چه معناست؟ نام این روستا در گویش شیرین مازندرانی «فلبند» یا «فلبن» است که «فل» به معنای خستگی و «بند» نیز همان بند آمدن است و علت نام‌گذاری آن مسیر سخت رسیدن به این روستا در گذشته بوده است.

بام مازندران از گذشته یکی از مکان‌های زیبای این استان محسوب می‌شد و با توجه به قرارگیری آن در ارتفاعات امکان دسترسی به آن سخت‌تر بوده است.

آب و هوای فیلبند

آب و هوای فیلبند در روزهای مختلف سال متفاوت است. در بهار و اوایل پاییز روزهایی خنک و بارانی را تجربه خواهید کرد. در روزهای تابستانی دما هوا بیشتر می‌شود اما جالب است بدانید که حتی در شب‌های تابستانی نیز به چندین لایه پتو و گرما یک بخاری هیزمی نیاز خواهید داشت!

از اواسط پاییز تا پایان زمستان هوا به قدری سرد می‌شود که حتی مردم محلی به سمت قشلاق کوچ می‌کنند و روستا روزهای بارانی و برفی را به انتظار بهار پشت سر می‌گذارد. در تمام روزهای سال هوای خنک و رطوبت بالا منجر به شکل‌گیری دریای از ابرهای رویایی می‌شود.

گونه‌های گیاهی و جانوری در فیلبند چیست؟

به طور کلی مناطق شمال ایران پوشش گیاهی و جانوری غنی دارد و روستای فیلبند نیز بدین گونه است. در این منطقه انواع گونه‌های جانوری مانند خرس، شغال، گرگ، خارپشت، گراز، گاومیش، خرگوش، پلنگ، شاهین و قرقاول وجود دارد که برخی از آن‌ها به دلیل شکار بی‌رویه در خطر انقراض قرار گرفته‌اند.

گونه‌های گیاهی این منطقه تنوع زیادی دارد و پس از سپری شدن فصل زمستان شروع به رویش کرده و منطقه را غرق در طراوت و سرسبزی می‌کنند. درختانی مانند ممرز، افرا، ولیک، کندس و غیره در این منطقه وجود دارد و گیاهان و بوته‌های مختلفی مانند زرشک در اطراف روستا یافت می‌شوند.

مسیر دسترسی به فیلبند چگونه است؟ چطور به آن‌جا برسیم؟

 مسیر دسترسی به روستا فیلبند

دسترسی به فیلبند از جاده هزار امکان‌پذیر است و اگر از تهران به این روستا سفر می‌کنید، فاصله‌ای در حدود ۱۷۰ کیلومتر را باید طی کنید که به دلیل پیچ‌وخم جاده در مسیر فرعی فیلبند، حدود چهار ساعت در راه خواهید بود.

برای رسیدن به روستای فیلبند مازندران، در جاده هزار تا جنگل الیمستان به راه خود ادامه دهید و سپس به دنبال تابلو مسیر فرعی فیلبند باشید. در مسیر کوهستانی به سمت فیلبند از روستاهای پاشاکلا و سنگچال گذر خواهید کرد.

جاده پس از گذر از سنگچال پیچ­وخم بیشتری دارد و در صورت بارندگی لغزنده و خطرناک خواهد بود. اگر ماشین شخصی وسیله موردنظر شما برای سفر به فیلبند نیست، می‌توانید گزینه دیگری را انتخاب کنید. با اتوبوس‌های آمل خود را به ابتدای فرعی فیلبند برسانید و از آنجا ماشین‌های راهی شما را به مقصد می‌رسانند.

حتی در طول روزهای گرم سال که گردشگر بیشتری به این منطقه می‌آید در ابتدا مسیر فرعی روستا، مینی‌بوس و ماشین‌های برای رسیدن به فیلبند وجود دارند. نزدیک‌ترین دریا به روستا فیلبند ساحل محمودآباد است که در ۸۰ کیلومتری آن قرار دارد.

روستا فیلبند مازندران، سفری آرامش‌بخش و هیجان‌انگیز خواهد بود!

شمال کشور همواره انتخابی مناسب برای سفر است، چرا که طبیعت بکر و زیبای آن لحظات خوشی را به ارمغان خواهد آورد. برای برخی افراد که در دورترین نقاط به شمال ایران زندگی می‌کنند، سفر هوایی تا ساری گزینه آسان‌تری است.

شما می‌توانید بلیط هواپیما تا ساری را به آسانی در اپلیکیشن اسنپ رزرو کنید تا سفری راحت را در پیش داشته باشید. برای رزرو کردن هتل و اقامتگاه نیز نگران نباشید، چرا که اسنپ این امکان را فراهم کرده است تا مکان مورد نظر خود را انتخاب کرده و با خیالی آسوده‌تر سفر کنید. تجربیات خود از سفر به روستای فیلبند را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *