مهمانداران هواپیما از ابتدا تا انتهای پروازها با روی خوش و لبخند به لب، سعی میکنند مسافران را خشنود نگهدارند و به بهترین شکل ممکن از آنها استقبال یا اینکه آنها را بدرقه کنند. بهعبارتدیگر این اشخاص خدماتی را در اختیار مسافران قرار میدهند تا امنیت و راحتی او را در طول مسیر بیشتر کنند. در ادامه بیشتر در مورد وظایف این اشخاص مهربان و دلسوز توضیح میدهیم.
۸ مورد از اصلیترین وظایف مهمانداران هواپیما
هر یک از مهمانداران شرکتهای هواپیمایی باید در تهیه لوازم موردنیاز مسافران بهمنظور تسهیل پرواز و راحتی آنها کوشا باشند. در ضمن حفظ امنیت مسافران از دیگر وظایف اصلی این افراد بهحساب میآید تا مسافران بتوانند در امنیت کامل به مقصد برسند.
این افراد مسئولیتپذیر در طول سفر حس راحتی و رضایت را به مسافران انتقال میدهند. شاید شما ندانید ولی به طور معمول یک ساعت قبل از شروع پرواز، کاپیتان در مورد نحوه برخورد، شرایط پرواز، مدتزمان پرواز و شرایط آبوهوایی توضیحاتی در اختیار مهمانداران قرار میدهد.
این افراد باید از عملکرد درست و بدون مشکل تجهیزات اضطراری هواپیما مطمئن شوند و همچنین کابین خلبان را تمیز کنند. در ضمن بررسی میزان آب و غذای کافی موجود در هواپیما وظیفه مهمانداران است.
همانطور که میدانید مهمانداران در هنگام ورود به هواپیما به مسافران خوشامد میگویند و در پیداکردن شماره صندلی، آنها را راهنمایی میکنند. در ضمن در صورت بروز هرگونه مشکل و ناراحتی، به مسافران بهترین خدمات را ارائه میدهند. در ادامه ۸ مورد از اصلیترین وظایف آنها را به طور خلاصه نام میبریم:
- حضور در جلسات قبل از پرواز بهمنظور ارائه جزئیات پرواز
- کسب اطمینان از وجود کافی آب آشامیدنی، قهوه، چای و سایر وسایل و خوراکیهای اضطراری در هواپیما
- توضیح درباره نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی و اورژانسی در هواپیما
- کسب اطمینان از بسته بودن کمربند تمامی مسافران
- سرو خوراکی، نوشیدنی و تنقلات
- مراقبت از مسافران
- کسب اطمینان از امنیت مسافران به هنگام چالههای هوایی
- توانایی ارائه کمکهای اولیه در صورت لزوم
۵ مورد از خصوصیات کلی مهمانداران هواپیما
مهمانداران هواپیما علاوه بر اینکه در صورت بروز هرگونه مشکل به مسافران کمک میکنند، بلکه آنها را برای استفاده از تجهیزات ایمنی راهنمایی خواهند کرد. در ضمن یکی از اصلیترین وظایف آنها اطمینان از بسته بودن کمربند مسافران است. گذشته از مسئولیتپذیری و کلام خوش، مهمانداران باید خصوصیات دیگری نیز داشته باشند و در این بخش به ۵ مورد از مهمترین خصوصیات کلی یک مهماندار اشاره خواهیم کرد:
- دقت و توجه کافی داشتن: آنها باید از تمام نیازها و نگرانیهای مسافران آگاه باشند و سعی کنند تجربه پرواز خوبی را برای مسافران خود رقم بزنند. همچنین باید از ریسکها و شرایط خاص امنیتی باخبر باشند.
- توانایی تصمیمگیری: در شغل مهمانداری هواپیما داشتن قدرت تمرکز و تصمیمگیری درست در شرایط مهم بسیار ضروری است. به همین دلیل از دیگر خصوصیات این افراد توانایی تصمیمگیری قاطع در شرایط اضطراری است.
- برخورداری از استقامت فیزیکی کافی: ازآنجاییکه این امکان وجود دارد که مهمانداران چمدان مسافران را بلند کنند، ساعتهای طولانی روی پا بایستند و غیره، در نتیجه باید قد و وزن آنها متناسب باشد و در شرایط فیزیکی خوبی به سر برند. ناگفته نماند باید نتیجه ارزیابی پزشکی مخصوص آنها خوب باشد.
- برخورداری از بهترین مهارتهای ارتباطی: بهترین خصوصیات این افراد، لحن شفاف صحبت آنها است. در ضمن مهمانداران باید بهخوبی به نیازهای مسافران گوش کرده و به آنها کمک کنند.
- برخورداری از توانایی و مهارت مشتریمداری: این افراد باید باتدبیر، درایت و وقاری که دارند هرگونه شرایط استرسزا را تحمل کنند و در رفع نیازهای مسافران کوشا باشند.
مهمانداران هواپیما باید از چهکارهایی پرهیز کنند؟
گذشته از تمام وظایف و بایدهایی که این افراد رعایت میکنند، آنها باید از انجام برخی از کارها نیز اجتناب کنند. با این که مهمانداری هواپیما یکی از شغلهای رویایی بسیاری از افراد است ولی این شغل دلخواه و بهظاهر جذاب نیز نبایدهایی دارد که باید آنها را رعایت کرد.
ازآنجاییکه مهمانداران هواپیما باید با روی خوش به استقبال مهمانان بروند و نیازهای آنها را برآورده کنند، گاهی تصور اشتباهی برای مسافران ایجاد میشود که مهماندار وظیفه انجام هر کاری را بر عهده دارد، درصورتیکه مهمانداران نیز در شغل خود با نبایدهایی مواجه خواهند بود که در ادامه چند مورد آن را نام میبریم:
- همراهی نکردن مهمانان یا مسافران تا خارج از هواپیما
- عدم دخالت در دارو دادن به مسافران
- پرهیز از خرید بلیط هواپیما رایگان برای دوستان یا اطرافیان خود
- اجازه ندادن به مسافران برای ورود به آشپزخانه
- پرهیز از ایجاد هرگونه مزاحمت و حواسپرتی برای خلبان
- عدم میل کردن نوشیدنی یا خوراکی با مسافران
- خودداری از ارائه صندلی به کودکان
- عدم تعویض کردن صندلی بهدلخواه مسافران
- پرهیز از حمل هر وسیلهای تا داخل هواپیما
- خودداری از دریافت انعام
- عدم تبلیغ کردن
- خودداری از غذا خوردن در مقابل مسافران
- پرهیز از خوابیدن در زمان وظیفه و شیفت
- عدم حضور در محل کار بدون یونیفرم
- پرهیز از بیاحترامی کردن به یونیفرم خود
جمعبندی
اکنون که با وظایف، مهارتها و نبایدهای مهمانداران هواپیما آشنا شدید میتوانید برای سفر هوایی خود اقدام کنید و دستبهکار شوید. خبر خوب اینکه برای رزرو بلیط پرواز خود لازم نیست به آژانسهای هواپیمایی مراجعه کنید، بلکه با کمک سرویس بلیت سفر اسنپ میتوانید برای سفر خود بلیط بخرید.
با ارائه این خدمات آنلاین و اینترنتی بدون شک شما راحتی بیشتری را تجربه خواهید کرد. در ضمن در طول پرواز مهمانداران سعی میکنند بیشتر به راحتی شما کمک کنند تا تجربه سفر هوایی خوبی را داشته باشید. البته که این شغل نیز همانند سایر شغلها سختیها و دشواریهای مخصوص به خود را دارد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.
دیدگاهتان را بنویسید