درکه تهران کجاست؟ معرفی کامل + عکس + توضیحات

درکه تهران

یکی از مناطق بسیار خوش‌آب‌وهوا و جذاب در شمال پایتخت، درکه تهران است که همیشه مملو از مردمی دیده می‌شود که برای گشت‌وگذار و تفرج به این ناحیه آمده‌اند. قرار داشتن درکه در کوهپایه، باعث شده تا همیشه اکسیژن زیادی در این منطقه جریان داشته و همین آب‌وهوای عالی، به‌عنوان یک مقصد گردشگری جذاب مطرح باشد.

«راهنمای سفر به تهران»

درکه تهران

درکه

اگر در شمال تهران، به دنبال یک منطقه با آب‌وهوای عالی برای گردشگری هستید، درکه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اینجا یک منطقه گردشگری طبیعی با آب‌وهوایی عالی است که جاذبه‌های گردشگری زیادی داشته و موردعلاقه شهروندان استان تهران قرار دارد.

درکه کجاست؟

درکه در شمال غربی تهران قرار دارد. این منطقه ییلاقی، از بخش شمالی به رشته‌کوه‌های توچال می‌رسد و در بخش جنوبی آن، اوین قرار گرفته است. همین‌طور دانشگاه شهید بهشتی در بخش شرقی درکه واقع بوده و غرب این منطقه نیز به سعادت‌آباد و بازارچه‌های کوه توچال منتهی می‌شود.

تاریخچه درکه

طبیعت زیبای درکه

طبق چیزی که در تاریخ داریم، درکه در حدود ۸۰۰ سال پیش به‌عنوان یک منطقه ییلاقی مسکونی شناخته شده و بیشتر طبقه ثروتمندان و دربار زاده‌ها در اینجا، سکونتگاه‌های موقتی داشتند. البته همیشه بخشی از این منطقه نیز خانه‌هایی بوده که بومیان در آن سکونت داشته و در حقیقت ساکنان دائمی درکه بوده‌اند.

علت نام‌گذاری درکه چیست؟

نام‌گذاری درکه، داستان جالبی دارد. درکه در واقع فرم مخفف شده عبارت “دره کوچک” است که در طول زمان، تغییر پیدا کرده و به درکه رسیده است. همین‌طور یک داستان دیگر وجود دارد که در بخش بالادستی درکه، درب‌های متعددی وجود داشته و این باعث شده تا نام این منطقه را درکه بگذارند. البته به طور دقیق مشخص نیست که کدام یک از این داستان‌ها مربوط به نام‌گذاری درکه، به طور کامل و دقیق درست باشد؛ اما هر یک از آن‌ها در جای خود صحیح و جالب به نظر می‌رسد.

موقعیت جغرافیایی + تصویری از نقشه منطقه

نقشه منطقه درکه

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم؛ درکه در بخش شمال غربی تهران قرار گرفته است. مرز‌های این منطقه، به شرح زیر هستند:

  • جنوب درکه تهران: اوین
  • غرب درکه: سعادت‌آباد
  • شرق درکه: دانشگاه شهید بهشتی
  • شمال: رشته‌کوه‌های توچال

آب‌وهوای این منطقه همیشه مطلوب بوده و البته مطابق انتظار در فصول گرم سال، گرم‌تر از چیزی است که در فصل پاییز و زمستان داریم. البته در گرم‌ترین روز‌های سال نیز اینجا آن‌قدرها داغ و طاقت‌فرسا نخواهد بود.

ویژگی‌های درکه

درکه تهران دارای فضایی بسیار عالی و آب‌وهوایی فوق‌العاده است. گذشته از جاذبه‌های گردشگری مختلف این منطقه، حتی قدم‌زدن در مسیر‌های پیاده‌روی آن، احساسی عالی به همراه داشته و جریان داشتن همیشگی هوای پاک و طبیعت زنده و سرشار، می‌تواند یک آخر هفته عالی برای شما رقم بزند. حتی اگر ساکن تهران نبوده و سفر به تهران دارید، حتما زمانی را برای گشت‌وگذار در درکه اختصاص دهید.

مسیر‌های دسترسی به درکه

یکی از ساده‌ترین روش‌های دسترسی به درکه، استفاده از خودروی شخصی است. به جز این شما می‌توانید با مترو به درکه بروید. البته به هر شکلی نیز که خود را با اتوبوس یا تاکسی به میدان تجریش برسانید، باقی مسیر با ون و تاکسی میسر خواهد بود.

درکه با مترو

دسترسی به درکه تهران با مترو، از مسیر خط کهریزک – تجریش انجام‌پذیر است. برای این منظور باید در ایستگاه تجریش از مترو پیاده شده و با تاکسی خود را به میدان درکه برسانید. این مسیر از تجریش تا میدان درکه، بسته به ترافیک ممکن است از ۱۵ دقیقه تا ۴۵ دقیقه، طول بکشد.

وسایل موردنیاز برای کوهنوردی در درکه

بسته به این که در چه فصلی از سال به درکه مراجعه کنید، تجهیزات مختلفی برای کوهنوردی نیاز خواهید داشت. اما به‌طورکلی شما نیاز به عصای مخصوص کوهنوردی، کلاه آفتاب‌گیر یا کلاه تابستانی، آب آشامیدنی تمیز، کیسه‌خواب، زیرانداز، غذای مناسب و سبک، بانداژ و چسب‌زخم، کفش مناسب، لباس ویژه کوهنوردی و … خواهید داشت.

میدان درکه

میدان درکه تهران، خود یکی از جاذبه‌های گردشگری در این منطقه است که شاید باید اولین نقطه‌ای در اینجا باشد که مورد بازدید قرار می‌دهید. در نزدیکی میدان درکه، چندین رستوران و کافه نیز وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به رستوران اسپیو، کافه سالار، فست‌فود آفر و … اشاره کرد.

آدرس درکه

آدرس درکه مطابق زیر است:

تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشیدالدین فضل‌الله، خیابان داوودیان، درکه

دیدنی‌های درکه

از جمله دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری درکه، این موارد را در خاطر داشته باشید:

امامزاده سید محمد والی

امامزاده سید محمد والی

مقبره امامزاده سید محمد والی، در منطقه درکه قرار گرفته است. سید محمد والی، از شمار نواده‌های امام سجاد (ع) بوده و بقعه وی در درکه تهران، اگرچه فضای کوچکی دارد، اما به‌عنوان یک زیارتگاه موردتوجه است.

رودخانه درکه

رودخانه درکه

رودخانه درکه که باید آن را برترین جاذبه گردشگری در این منطقه بدانیم، از کوه‌های توچال سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه مسیر خود را پس از عبور از چشمه‌های طبیعی، طی کرده و زمانی که به بخش‌های پایین‌تر می‌رسد، میزان آب آن شدت و حجم بیشتری پیدا می‌کند.

جنگل کارا

جنگل کارا

یکی دیگر از زیباترین دیدنی‌های درکه تهران، جنگل کارا با درختان انبوه خود است. این جنگل در فاصله ۲ کیلومتری میدان درکه قرار دارد و پس از پشت سر گذاشتن رودخانه، در مسیر چپ دستی دوراهی قرار دارد. لازم به ذکر است که مسیر مستقیم، به پلنگ چال می‌رسد و برای رفتن به جنگل کارا، باید مسیر دست چپ را در پیش بگیرید.

پناهگاه پلنگ چال

پلنگ چال

قله پلنگ چال نیز از قله‌های زیبا و بسیار جذاب این منطقه است که در مسیر فتح آن، پناهگاه پلنگ چال را در پیش رو دارید. پناهگاه پلنگ چال در ۲۴۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. فاصله این پناهگاه از میدان درکه تهران، نزدیک به ۱۰ کیلومتر است.

در اینجا با ساختمانی دوطبقه روبرو هستید که در آن اتاق‌های مختلف با ظرفیت ۷۰ نفر وجود دارد. همین‌طور می‌توانید از کافه و رستوران این پناهگاه نیز بهره‌مند شوید. به جز این‌ها سایر تأسیسات رفاهی چون سرویس بهداشتی و … نیز وجود دارد.

قله کلاغ چین

قله کلاغ چین

در میان قله‎‌های رشته‌کوه‌های البرز، جنوبی‌ترین آن‌ها، قله کلاغ چین نام دارد. ارتفاع این قله به چیزی نزدیک به ۲۸۲۰ متر می‌رسد. این قله زیبایی و شکوه فوق‌العاده‌ای داشته و فاصله کم آن از جنگل کارا، باعث می‌شود که بتوانید در یک روز از هر دو مکان دیدنی بازدید کنید. در نظر داشته باشید که حتما باید برای بالارفتن از کلاغ چین، تجهیزات لازم را همراه داشته باشید.

رستوران‌های درکه

رستوران‌های درکه

باتوجه‌به حال و هوای منطقه درکه، رستوران‌های متعددی در این منطقه وجود دارد که بخش قابل‌توجهی از جاذبه‌های گردشگری ناحیه را به خود اختصاص داده‌اند. از جمله برترین رستوران‌های درکه، موارد زیر قابل‌توجه هستند:

رستوران گلنار

یکی از بهترین رستوران‌های درکه، رستوران گلنار است. به‌ویژه دیزی‌های رستوران گلنار شهرت زیادی دارند. ازاین‌روی اگر در سفر به درکه، هوس دیزی کرده‌اید، حتما رستوران گلنار باید یکی از گزینه‌های اصلی شما باشد. همین‌طور در برخی از ایام هفته، موسیقی زنده نیز در این رستوران برقرار است و لذت بیشتری از صرف وعده غذایی خود خواهید برد.

رستوران البرز

جایی نزدیک به میدان درکه، در خیابانی به نام موسوی مطلق، رستوران البرز قرار دارد. این رستوران با داشتن فضای باز و تخت‌های سنتی بزرگ، فضایی عالی برای نوش‌جان‌کردن یک وعده غذایی خوشمزه دارد. به‌علاوه در روز‌های آخر هفته، موسیقی زنده نیز در اینجا برگزار می‌شود.

رستوران اس پی یو

رستوران اس پی یو، از رستوران‌های تراز اول در درکه محسوب شده و داشتن پارکینگ اختصاصی برای مشتریان آن، یک امتیاز به شمار می‌آید. در این رستوران حتما انواع کباب‌های ایرانی و شیشلیک مخصوص آن را امتحان کنید.

رستوران اس پی یو، دارای هر دو بخش فضای آزاد و بسته است و در هر دو فضا بر خلاف دیگر رستوران‌های معرفی شده؛ قلیان و به‌طورکلی دود، ممنوع است. به لحاظ ردیف قیمتی نیز رستوران مشهور اس پی یو، از نرخ بالاتری در مقایسه با رقبای خود برخوردار است.

رستوران مانلی

رستوران مانلی با داشتن منوی رستورانی عالی و باکیفیت و همین‌طور پارکینگ بزرگ، یکی از پرطرف‌دارترین رستوران‌های درکه محسوب می‌شود. در این رستوران نرخ غذا‌ها بسیار مناسب بوده و شما می‌توانید انواع غذا‌های سنتی ایرانی و همین‌طور غذا‌های بین‌المللی را نوش جان کنید. در این رستوران سرو چای نیز برقرار بوده و مانند بیشتر رستوران‌های منطقه درکه، قلیان آزاد است.

رستوران صفا

رستوران صفا، در واقع یک باغ رستوران است که در فضایی سرسبز و فوق‌العاده طرب‌انگیز واقع شده است. قلیان در اینجا آزاد است و معمولا شلوغی رستوران، باعث می‌شود که کمی برای پیداکردن جای پارک در نزدیکی آن، منتظر بمانید.

بهترین فصل برای رفتن به درکه

سفر به درکه

درکه تهران از ییلاقات استان محسوب شده و بهترین آب‌وهوای آن را در فصل بهار و تابستان تجربه خواهید کرد. البته پاییز و زمستان اینجا نیز زیبایی خاص خود را داشته و اگر عاشق برف‌وباران هستید، در پاییز و زمستان، درکه را مکانی عالی پر از برف‌ویخ خواهید یافت که البته نیازمند دقت و مهارت شما برای تردد در چنین وضعیتی است. به‌واقع اگر قرار باشد در فصول سرد سال، به‌ویژه فصل زمستان به درکه بروید؛ حتما لازم است که تجهیزات لازم را همراه داشته و درعین‌حال مهارت کافی نیز داشته باشید.

رزرو هتل در تهران

برای اقامت خود در تهران می توانید انواع اقامتگاه ها مانند هتل، مسافرخانه، ویلا و آپارتمان را رزرو کنید.برای رزرو هتل در تهران می توانید از سرویس هتل اسنپ نیز استفاده کرده و هتل مورد نظر خود را در هر موقعیت مکانی که دلتان می خواهد با تخفیف رزرو کنید.

توصیه‌های لازم برای سفر به درکه

اگر تصمیم دارید سفری جذاب را به درکه داشته باشید، حتما لوازم ضروری را همراه ببرید. از جمله لوازم ضروری می‌توان به بادگیر، لباس گرم، غذا، پول نقد، کفش کوهنوردی، کفش پیاده‌روی، تلفن همراه، عصا، کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی، کمک‌های اولیه، بارانی، کلاه و … اشاره کرد. به یاد داشته باشید که با همراه آوردن لوازم ضروری، سفر شما به درکه تهران با راحتی و جذابیت بیشتری همراه خواهد بود. شما چه تجربه‌ای در این باره دارید؟ برای سفر به درکه از هر نقطه تهران، می‌توانید از سرویس درخواست خودروی اسنپ استفاده کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *