نگاهی به داده‌‌های مسئولیت اجتماعی گروه اسنپ در گزارش عملکرد ۱۴۰۲

گزارش مسئولیت اجتماعی اسنپ

مسئولیت اجتماعی؛ سهمی از روشنی

گروه اسنپ از سال‌های ابتدایی فعالیتش توجه ویژه‌ای به مسئولیت اجتماعی شرکتی دارد و در مسیر مسئولیت‌پذیری، دغدغه‌مندی و پاسخگویی به نیازهای جامعه گام برمی‌دارد. بخش مسئولیت اجتماعی این سازمان تلاش می‌کند تا با انتخاب و اجرای طرح‌هایی در حوزه‌های مختلفِ توسعه‌ی اجتماعی، بهداشت و درمان و محیط زیست اثر بلندمدت و ماندگاری از خود به جای بگذارد.

دسته‌بندی موضوعی طرح‌های مسئولیت اجتماعی گروه اسنپ

  • معافیت‌ها و تخفیف‌ها
  • نیکوکاری (شاملِ نیکوکاری‌کلاب و حمایت اجتماعی)
  • دسترس‌پذیری

 

مجموع ارزش اختصاص داده شده به مسئولیت اجتماعی در ۱۴۰۲ ← ۱۴۳,۰۵۳,۵۶۱,۲۰۰ تومان

۱


معافیت‌ها و تخفیف‌ها

۱. معافیت‌ از پرداخت کمیسیون؛ ویژه‌ی کاربران راننده

طرح معافیت از کمیسیون ویژه‌ی کاربران راننده‌ی دارای معلولیت، جانبازان، ایثارگران و خانواده‌ی شهدا از ابتدای ۱۳۹۶ تا کنون فعال است. علاوه بر این، به‌صورت دوره‌ای کاربران راننده‌ی مبتلا به ام‌اس و مبتلا به تالاسمی و در بحران‌های ملی و به‌صورت کوتاه‌مدت از پرداخت کمیسیون معاف می‌شوند.

  • ارزش کل معافیت از کمیسیون کاربران راننده در ۱۴۰۲ ۱۱۵,۱۲۸,۲۰۶,۷۰۰ تومان
  • تعداد کل کاربران راننده‌ی معاف از کمیسیون در ۱۴۰۲ ۲۰,۲۴۴ نفر
  • تعداد کل سفرهای کاربران راننده‌ی معاف از کمیسیون در ۱۴۰۲ ۲۰,۸۷۸,۲۲۲ سفر

میزان معافیت کاربران راننده اسنپ در ۱۴۰۲ نزدیک به ۸۵/۵ درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشته است. نمودار زیر مبلغ معافیت کاربران راننده در سه سال گذشته را نشان می دهد.

 

۲

۲. تخفیف‌ها؛ ویژه‌ی کاربران مسافر

اسنپ همواره تلاش می کند در راستای ایحاد دسترسی برابر به حمل‌و نقل کارآمد، تسهیلات ویژه‌ای را برای کاربران مسافر فراهم کند. در ۱۴۰۲ تخفیف ۲۰ درصدی به ۵۱ موسسه نیکوکاری اختصاص یافت که به این وسیله ۶۱ هزار و ۱۳۱ سفر انجام شد. ارزش این سفرها برابر با ۳۷۶ میلیون و ۶۱ هزار تومان بوده است.

همچنین کودکان تحت پوشش خیریه‌ی «پزشکی نوین» که برای درمان نیاز به مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهر تهران داشتند، به‌مدت ۳ ماه از امکان سفر رایگان درون شهری بهره‌مند شدند. هدف از اجرای این طرح تسهیل رفت‌و‌آمد درمانی کودکان ساکن مناطق کم‌برخوردار به مراکز درمانی تهران بود. در مجموع ۵۹۹ سفر به ارزش ۴۷,۷۵۳,۰۰۰ تومان انجام شد.

علاوه‌بر این‌ اسنپ برای همراهی با مؤسسات نیکوکاری و سازمان‌های مردم‌نهاد تخفیف ویژه‌ای به مقصد رویدادهای برگزار شده از سوی این مراکز اعطا کرده است. در ۱۴۰۲، رویداد انجمن اتیسم ایران، روز جهانی اهدای خون، روز جهانی ناشنوایان، رویداد خیریه‌ی محمدحسین رضوی و روز ملی اهدای عضو از این تخفیف بهره‌مند شدند.

  • ارزش کل تخفیف‌های ویژه‌ی کاربران مسافر ← ۴۲۶,۰۹۸,۵۰۰ تومان

 

۳. سایر تخفیف‌ها

  • تخفیف ویژه‌ی اسنپ‌دکتر به افراد دارای معلولیت

اسنپ‌دکتر در ۱۴۰۲ طرحی را با هدف تسهیل دسترسی افراد دارای معلولیت در سراسر ایران به خدمات دارویی و درمانی شروع کرد. در این طرح، که تا پایان ۱۴۰۳ فعال است، ۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان اعتبار به ۲,۰۰۰ عضو تحت پوشش مؤسسه‌ی نیکوکاری رعد برای استفاده از خدمات مشاوره‌ی آنلاین پزشکی و روانشناسی اعطا می‌شود. همچنین ۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان بابت سفارش آنلاین دارو برای همین گروه از کاربران در نظر گرفته شده است. در این طرح، ارسال دارو رایگان خواهد بود.

  • ارزش اعتبار ۱۲,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • شروع طرح اسفند ۱۴۰۲
  • پایان طرح ادامه دارد

۳


نیکوکاری

  • نیکوکاری‌کلاب

برای تسهیل مشارکت کاربران در طرح‌های نیکوکاری، از فروردین ۱۴۰۰ بخش «نیکوکاری» به اسنپ‌کلاب در سوپراپ اضافه شد. کاربران با اهدای امتیازهایشان در اسنپ‌کلاب می‌توانند بدون پرداخت هیچ مبلغی در طرح‌های نیکوکاری مشارکت کنند. اسنپ به ازای امتیازهای اهدا شده‌ی کاربران مبلغ مشخصی را به حساب ‌مؤسسه‌ی نیکوکاری همکار در هر طرح واریز می‌کند. سوپراپ اسنپ با شعار «محصولی برای تمام نیازها» بخش نیکوکاری کلاب را راه اندازی کرده است تا به این شکل کاربران بتوانند به راحتی و از طریق این اپلیکیشن در طرح های نیکوکاری مشارکت کنند. در ۱۴۰۲، طرح‌هایی در حوزه‌ی کودکان، توسعه‌ی مناطق کم‌برخوردار و محیط‌ زیست در نیکوکاری‌کلاب اجرا شده است.

  • ارزش کل طرح‌های نیکوکاری‌کلاب در ۱۴۰۲ ۴,۵۴۳,۷۵۶,۰۰۰ تومان
  • مجموع مشارکت کاربران در طرح‌های نیکوکاری‌کلاب ۱,۱۳۵,۹۳۹ مرتبه
  • کاربرانی که در ۱۴۰۲ اولین مشارکت‌ در نیکوکاری را داشتند ۲۴۴,۲۵۵ نفر
  • محبوب‌ترین طرح نیکوکاری‌کلاب تأمین هزینه‌ی ثبت و انجام آزمایش‌ HLA برای درمان کودکان مبتلا به سرطان

۴

نگاهی به طرح‌های نیکوکاری‌کلاب در ۱۴۰۲

۱. حمایت از کودکان بی‌سر‌پناه

با همکاری جمعیت طلوع‌ بی‌نشان‌ها

موضوع طرح مشارکت در تا‌ٔمین هزینه‌های تجهیز و راه‌​اندازی خانه‌​ای امن برای حمایت از کودکان بی‌​سرپناه

نتیجه‌ی طرح با اجرای این طرح، کودکان ۷ تا ۱۳ سال که در معرض انواع آسیب‌​‌های اجتماعی قرار داشتند در سرای فراز با انواع خدمات آموزشی، بهداشتی، پزشکی، روانشناسی اسکان داده شدند.

تعداد مشارکت کاربران ← ۲۴۹,۳۵۸ مرتبه ارزش طرح ← ۹۹۷,۴۳۲,۰۰۰ تومان

۲. حمایت پزشکی و توانبخشی از کودکان دارای معلولیت

با همکاری خیریه‌ی بچه‌های آسمان

موضوع طرح تأمین تجهیزات توانبخشی و پزشکی برای کودکان دارای معلولیت

نتیجه‌ی طرح با اجرای این طرح، دستگاه‌های توانبخشی و پزشکی نظیر اتوکلاو، کپسول اکسیژن، اکسیژن‌ساز، فشار‌سنج، تب‌سنج، ساکشن پرتابل، مانومتر اکسیژن، دوچرخه‌ و تردمیل‌ توان‌بخشی، پارالل‌بار فیزیوتراپی، یخچال دارویی برای کودکان بی‌سرپرست دارای معلولیت تهیه و مرکز توانبخشی بچه‌های آسمان تجهیز شد.

تعداد مشارکت کاربران ← ۱۹۹,۹۹۸ مرتبه ارزش طرح ← ۷۹۹,۹۹۲,۰۰۰ تومان

۳. حمایت درمانی از کودکان پروانه‌ای

با همکاری خانه‌ی ای‌بی

موضوع طرح تأمین کمک‌هزینه‌ی دارو و درمان کودکان پروانه‌ای

نتیجه‌ی طرح با اجرای این طرح، بخشی از سرمایه مورد نیاز برای

تامین دارو، پانسمان، کمک هزینه‌های معیشتی، کمک هزینه‌های درمانی، روانشناسی و مددکاری یک هزار و ۱۰۰ کودک مبتلا به بیماری پروانه‌ای تحت پوشش خانه‌ی ای‌بی تامین شد.

تعداد مشارکت کاربران ← ۲۱۹,۵۲۵ مرتبه ارزش طرح ← ۸۷۸,۱۰۰,۰۰۰ تومان

۴. حمایت رفاهی از کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان

با همکاری خیریه‌ی نیکان ماموت

موضوع طرح مشارکت در ساخت زمین چمن مصنوعی فوتبال

نتیجه‌ی طرح با اجرای این طرح، بخشی از سرمایه مورد نیاز ساخت زمین چمن مصنوعی فوتبال برای کودکان و نوجوانان ساکن مناطق کم‌برخوردار در شهرستان قصرقند استان سیستان و بلوچستان تامین شد.

تعداد مشارکت کاربران ←۲۳۶٬۱۷۳ مرتبه ارزش طرح ← ۹۴۴٬۶۹۲٬۰۰۰ تومان

۵. حمایت از گونه‌ی جانوری در معرض آسیب

با همکاری انجمن پایشگران حامی محیط زیست (پاما)

موضوع طرح حفاظت از گونه‌ی خرس قهوه‌ای

نتیجه‌ی طرح با اجرای این طرح، سرمایه مورد نیاز برای اسنپ در پرداخت هزینه‌های برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای جامعه‌ی محلی، ثبت حضور و رفتار گونه در محیط‌های طبیعی برای ارائه در کارگاه‌های آموزشی و تهیه و توزیع بروشورهایی با محتوای معرفی گونه‌ی خرس قهوه‌ای و شیوه‌های رفع تعارض بین انسان و خرس تامین شد.

تعداد مشارکت کاربران ← ۱۷۱٬۴۸۵ مرتبه ارزش طرح ← ۶۸۵,۹۴۰,۰۰۰ تومان

۶. حمایت درمانی از کودکان مبتلا به سرطان

با همکاری خیریه‌ی محک

موضوع طرح تأمین هزینه‌ی ثبت و انجام آزمایش‌ HLA برای درمان کودکان مبتلا به سرطان

نتیجه‌ی طرح با اجرای این طرح، اسنپ با همکاری مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک در تأمین هزینه‌های نمونه‌گیری از سلول‌های بنیادی برای درمان کودکان مبتلا به سرطان مشارکت کرد و هزینه‌ی انجام بیش از یک هزار و ۷۷۰ آزمایش HLA تأمین شد.

تعداد مشارکت کاربران ← ۳۷۷,۴۱۰ مرتبه ارزش طرح ← ۱,۵۰۹,۶۴۰,۰۰۰ تومان


  • حمایت اجتماعی

طرح‌های نیکوکاری به بخش نیکوکاری‌کلاب خلاصه نمی‌شود و گروه اسنپ تلاش می‌کند به مناسبت‌های مختلف حمایت‌های اجتماعی خود را به گروه‌های هدف متنوعی معطوف کند.

  • ارزش کل طرح‌های حمایت اجتماعی ← ۱۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰+ تومان

نگاهی به طرح‌های حمایت اجتماعی در ۱۴۰۲

۱. ساخت یک مدرسه به یاد یک همکار

اسنپ‌خودرو در ۱۴۰۲، با نام و یاد رضا فیض‌آزاد، همکار از دست‌رفته‌اش، مدرسه‌‌‌‌ای در یکی از روستاهای کم‌برخوردار استان آذربایجان غربی با همکاری مجمع خیرین مدرسه‌ساز احداث کرد. این مدرسه‌ که در روستای بلسور علیا در نقطه‌ی صفر مرزی واقع شده، فضایی برای تحصیل ۱۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر ساکن روستا در مقطع ابتدایی با زیربنای ۱۵۷ متر مربع فراهم کرده است.

ارزش طرح ← ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

۲. بورسیه‌ی کاربران راننده‌ی با استعداد

اسنپ‌خودرو در قالب طرح «مستقیم تا رویا» با بورسیه کردن دو کاربر راننده با استعداد ورزشی از این اشخاص حمایت کرد. با اجرای این طرح، اسنپ به دنبال ایجاد شرایطی برای کاربران راننده‌ی با استعداد است تا بتوانند در مسیر رویای خود حرکت کنند و افتخارات بزرگی در سطح ملی و جهانی رقم بزنند.

ارزش کل بورسیه ← ۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

افراد بورسیه‌شده در ۱۴۰۲:

حسین رسولی، دارنده‌ی مدال طلای پرتاب دیسک در مسابقات آسیایی هانگژو

مرتضی محبی، عضو تیم والیبال بزرگسالان عقاب نهاجا

۳. مشارکت در طرح توسعه‌ی گروه‌های خودیار زنان در چابهار و دشتیاری

در نـوروز ۱۴۰۲، اسنپ‌خودرو بـه عنوان هدیه‌ی سازمانی در طرح «توسـعه‌ی گروه‌های خودیار زنان در چابهار و شهرستان دشتیاری» در توان‌افزایی زنان حاشیه‌نشین این منطقه از طریق «آموزش هنر سوزن‌دوزی» مشارکت کرد. در این طرح به ۱۰۶ زن عضو گروه‌های خودیار آموزش‌های تخصصی اجتماعی و اقتصادی ارائه شد.

ارزش طرح ← ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

۴. برگزاری دوره‌ی مهارت‌افزایی در مناطق کم‌برخوردار

اسنپ‌خودرو در اولین سالگرد همکار از دست‌رفته‌اش، رضا فیض‌آزاد، با همکاری مؤسسه‌ی کاریار در طرحی جدید حامی آموزش مهارت‌آموزان کم‌برخوردار شد. اسنپ در این طرح الزامات برگزاری دوره‌‌ی آموزشی نرم‌افزار Power BI را برای ۲۷ مهارت‌آموز کم‌برخوردار فراهم کرده است و از ابتدا تا انتهای دوره همراه و حامی این مهارت‌آموزان خواهد بود.

ارزش طرح ← ۱۷۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان

۵. مشارکت سوپر‌مارکت اسنپ در تامین نیازمندی‌ خانواده‌های کم‌برخوردار

سوپرمارکت اسنپ در پایان هر روز با تعداد زیادی سفارش روبرو است که به دلایل مختلفی مانند انصراف از خرید مرجوع شده‌اند. سوپرمارکت اسنپ بیش از ۳ سال است که به جای برگرداندن این اقلام به انبار با کمک نیروهای عملیاتی و پشتیبانی خود آن‌ها را بین خانواده‌های کم‌برخوردار و چند مؤسسه‌ی نیکوکاری معتبر در سراسر کشور توزیع می‌کند. در ۱۴۰۲، سوپرمارکت اسنپ برای اجرای این طرح با ۲ مؤسسه‌ی نیکوکاری «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» و «پیام صلح رهایی» همکاری کرد.

همچنین سوپرمارکت اسنپ در نوروز ۱۴۰۲ بخشی از بودجه‌ی هدایای سازمانی خود را به تامین کالاهای سوپرمارکتی مورد نیاز مؤسسه‌ی «بچه‌های آسمان» اختصاص داد.

ارزش طرح ← ۷,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰+ تومان

۶. فرهنگ‌سازی اسنپ‌فود در زمینه‌ی مقابله با هدررفت غذا

اسنپ‌فود، با هدف مقابله با هدررفت و اتلاف غذا، پروژه‌‌ی «غذا زباله نیست» را اجرا کرد. در این کمپین بیش از ۱۰۰ محتوا با همکاری بیش از ۵۰ چهره‌ی تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این کمپین از ظرفیت‌های تبلیغاتی آفلاین و آنلاین برای ایجاد حساسیت نسبت به موضوع هدررفت غذا در مخاطبان استفاده شد.

۷. مشارکت اسنپ‌باکس در طرح‌ کاهنده‌ی آلودگی هوای اصفهان

اسنپ‌باکس با هدف مشارکت در طرح‌های کاهنده‌ی آلودگی کلان‌شهر اصفهان ۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان وام بلاعوض برای خرید موتورسیکلت برقی در نظر گرفته است. این وام به متقاضیان واجد شرایط برای فعالیت در ناوگان اسنپ‌باکس اعطا می‌شود.


دسترس‌پذیری

دسترس‌پذیری اپ اسنپ‌خودرو برای افراد دارای معلولیت

اسنپ‌خودرو، با هدف ایجاد فرصت برابر برای تمامی همراهانش، اپ کاربران راننده و مسافر خود را برای افراد دارای معلولیت دستر‌س‌​پذیر کرده است. با اضافه شدن امکاناتی به اپ اسنپ، دسترسی کاربران مسافر و راننده‌ی دارای معلولیت به خدمات اسنپ تسهیل و فرصت حضور بیشتر در جامعه برای این گروه فراهم شده است. در ۱۴۰۲، تعداد ۱۳,۷۷۴ کاربر راننده‌‌‌ و ۴۵,۵۲۸ نفر کاربر مسافر نوع معلولیت خود را در اپ ثبت کردند.

 

متن کامل گزارش عملکرد گروه اسنپ در ۱۴۰۲ را از اینجا بخوانید.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *