برای سلامتیت آستین بالا بزن!

فشار خون بالا مهمترین و شایعترین دلیل بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های مزمن کلیوی است در حالی که به سادگی می‌توان آن را تشخیص داد و برای بهبود آن اقدام کرد. تازه‌ترین نتایج مطالعات جهانی نشان می‌دهد که جمعیت مبتلایان به فشار خون بالا در ایران رو به رشد است و همه‌ی ما در برابر کنترل این رشد مسئول هستیم. بر اساس آخرین مطالعات حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر در ایران مبتلا به پرفشاری خون هستند و نیمی از این افراد از بیماری خود اطلاع ندارند. ۲۷ اردیبهشت هر سال روز جهانی فشار خون بالا است. به همین مناسبت اسنپ و مجموعه‌ی داروسازی دکتر عبیدی اقدام به برگزاری پویشی کرده‌اند تا در آن به هم‌وطنان عزیزمان موضوع اندازه‌گیری فشار خون را یادآوری کنند. پیش از هرچیز همه‌ی ما باید از اندازه‌ی فشار خون خود آگاه باشیم تا در صورت نیاز برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

رانندگان ناوگان اسنپ در تاریخ ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت در ساختمان اسنپ واقع در خیابان گاندی در معرض معاینه قرار گرفتند تا آنها نیز از فشار خون خود آگاه باشند. علاوه بر این آنها به عنوان کسانی که روزانه در مجاورت تعداد زیادی از هم‌شهری‌های تهرانی هستند، وظیفه‌ی اطلاع‌رسانی ویژه‌ای دارند. رانندگان اسنپ با بروشوری که در خودرو خود دارند، به آنها یادآوری می‌کنند تا با مراجعه به پزشک یا هر راه دیگری اقدام به اندازه‌گیری منظم فشار خون خود کنند. اطلاع منظم از فشار خون می‌تواند به پایداری سلامت هر یک از ما کمک کند.

فشار خون چیست؟

فشار خون (Blood pressure) که به اختصار با (BP) آن را نمایش می‌دهند به میزان نیروی وارده از طرف خون در زمان عبور از شریان‌ها به دیواره‌ی آنها گفته می‌شود. این نیرو هنگام انقباض کامل ماهیچه قلب فشار خون سیستولی و در حالت استراحت قلب فشار خون دیاستولی نامیده می‌شود.

فشار خونِ خوب

واحد اندازه‌گیری فشار خون میلی‌متر جیوه است که آن را با (mmHg) نمایش می‌دهند و در تمام جهان مشترک است. حتما پیش آمده است که پیش پزشک رفته باشید و این عبارت به گوشتان خورده باشد: «فشار شما عدد ایکس روی عدد ایکس است.» همان‌طور که می‌بینید فشار خون با دو عدد تعریف می‌شود. عدد اول فشار خون سیستولی است که وقتی قلب در حالت انقباض است ایجاد می‌شود و عدد دوم فشار خون دیاستولی است که در حالت انبساط قلب ایجاد می‌شود. به طور طبیعی عدد اول نباید بالاتر از ۱۲۰ و عدد دوم نباید بیشتر از ۸۰ باشد.

اسنپ از شما هم دعوت می‌کند که با اطلاع‌رسانی درباره‌ی فشار خون، دیگران را از این موضوع آگاه کنید تا همه سالم‌تر زندگی کنیم.

اشتراک گذاری پست