کدام هزینه‌های ساختمان برعهده مالک و کدام بر عهده مستأجر است؟

بحث تعمیرات و هزینه‌های ساختمان همیشه میان مالک و مستأجر داغ و مورد مشاجره است. خوش‌بختانه قانون مدنی و آپارتمان نشینی کشور حدود مسئولیت‌های هریک از این طرفین را به‌خوبی مشخص کرده است، البته بدون تبصره و توضیحات دقیق! ما در این مقاله قصد داریم کمی دقیق‌تر درباره قوانین مالک و مستأجر صحبت کنیم تا پیش از اسباب کشی منزل ابهامی در ذهن‌تان باقی نماند.

جدیدترین قوانین مالک و مستأجر آپارتمان

براساس جدیدترین قوانین مالک و مستأجر آپارتمان، مستأجر مسئول پرداخت هزینه تعمیرات جزئی یا فرعی و مالک مسئول پرداخت هزینه تعمیرات کلی و اساسی است. در جدول زیر نمونه‌هایی از وظایف هریک از طرفین را مشاهده می‌کنید.

تعمیرات کلی ساختمان (مسئولیت با موجر) تعمیرات جزئی ساختمان (مسئولیت با مستأجر)
تعمیرات عمرانی ساختمان (دیوار، در و پنجره، سقف، حیاط، پشت‌بام و غیره) نصب توری در و پنجره

 

تعمیرات مربوط به تأسیسات اصلی ساختمان (کولر، شوفاژ، آب‌گرم‌کن، موتورخانه، پکیج، تهویه و غیره) تعویض پوشال کولر آبی

تعمیر تهویه سرویس‌ها

تعمیر لوله‌کشی آب و گاز و فاضلاب

تعمیر نشتی سرویس‌ها

تعمیر چکه‌کردن شیر آب، تعویض واشرها
سیم‌کشی برق تعویض لامپ‌ها و روشنایی‌های سوخته

تعمیر موردی کلید و پریز برق

تعمیر در برقی پارکینگ تعمیرات موردی قفل در
تعمیرات اساسی آسانسور سرویس دوره‌ای آسانسور یا موتورخانه

 

زمان عقد قرارداد اجاره، پس از آنکه درمورد اجاره ماهیانه و شرایط پرداخت آن صحبت کردید، یک قرارداد جداگانه برای هزینه‌های ساختمان ببندید و تقسیم وظایف خود را ثبت رسمی کنید. این کار یک مزیت مهم دارد و آن این است که اگر طرفین نتوانند در مورد پرداخت هزینه تعمیر بخش خاصی از ساختمان به توافق برسند، می‌توانند به توافق‌نامه رجوع کنند.

هزینه تعمیرات ساختمان، بر عهده مالک یا مستأجر؟

بعد از نوشتن اجاره‌نامه و جابه‌جایی مستأجر به خانه جدید، مالک وظیفه دارد هزینه‌های کلی مربوط به تعمیرات اساسی ساختمان را پرداخت کند. این یعنی اگر آسانسور خراب شود، موتورخانه ساختمان به تعمیرات اساسی نیاز داشته باشد، مدیریت ساختمان تصمیم به عایق‌بندی پشت‌بام بگیرد یا دیگر نقاط خانه نیازمند هزینه‌های عمرانی باشد، مسئولیت پرداخت هزینه‌ها تماما بر عهده مالک ساختمان است.

کدام هزینه‌ها بر عهده مالک است؟

بعد از اتمام اسباب کشی منزل و شروع سکونت مستأجر، مالک وظیفه دارد هزینه مربوط به مواردی که به‌صورت دائمی در خانه باقی می‌مانند را بپردازد. مستأجر مهمان یک یا چندساله خانه است و وظیفه‌ای در قبال نصب دوربین مداربسته یا تجهیزات آتش‌نشانی در ساختمان ندارد. مالک موظف است همیشه آماده پرداخت هزینه این موارد به‌علاوه هزینه‌های مربوط به تعمیرات کلی ساختمان باشد.

کدام هزینه‌ها بر عهده مستأجر است؟

قانون مشاوران املاک کشوری مستأجر را موظف می‌کند تمام هزینه تعمیرات جزئی که بعد از شروع اقامت او براثر استفاده نادرست یا استفاده طولانی‌مدت ایجاد شده را پرداخت کند. چنانچه:

  • شیر آب چکه کند؛
  • لامپ‌های خانه بسوزند؛
  • پمپ آب در زمان اقامت مستأجر خراب شود؛
  • آسانسور نیاز به سرویس داشته باشد؛
  • یا خانواده مستأجر خسارتی به ساختمان وارد کنند؛

مستأجر موظف است به‌تنهایی هزینه‌های مربوط به این موارد را بپردازد. هزینه‌های مربوط به آب و برق و گاز و تلفن نیز بر عهده مستأجر است و ارتباطی با مالک ندارد.

تغییرات جزئی و غیرضروری را نیز به این موارد اضافه کنید. اگر مستأجر رنگ خانه را دوست نداشته باشد و بخواهد روی دیوارهای خانه کاغذ دیواری بکشد، مالک وظیفه‌ای در قبال این تغییر غیرضروری ندارد. هزینه این تغییرات تماما بر عهده مستأجر است. البته اگر این تعمیرات با اجازه موجر انجام شده باشند، درصورت رضایت او می‌توان هزینه تعمیرات و تغییرات را از مالک مطالبه کرد.

نکته بسیار مهم: چنانچه مستأجر پرداخت این هزینه‌ها را تقبل نکند، مالک مجاز است این مبالغ را از رهن خانه کسر کند.

مسئولیت مالک و مستأجر در قبال مدیر ساختمان

تا این لحظه درباره هزینه‌های مالک و مستأجر صحبت و آنها را تفکیک کردیم. در این بخش به این سؤال پاسخ می‌دهیم که پرداخت هزینه‌های مشترک به عهده کدام‌یک از آنها است.

در حالت کلی، اجاره‌نامه مالک را مسئول پرداخت هزینه‌های مشترک ساختمان می‌کند؛ اما این مسئله به توافق دو طرف بستگی دارد و تضامنی است. چنانچه مالک موظف به پرداخت باشد و تقبل نکند، مستأجر مجاز به هزینه شخصی و کسر هزینه‌های انجام‌شده از اجاره ماهیانه است. همچنین اگر مستأجر موظف به پرداخت باشد و تقبل نکند، مالک مجاز به هزینه شخصی و کسر هزینه‌های انجام‌شده از رهن خانه است. مدیر ساختمان می‌تواند با مراجعه به مستأجر و مالک، هزینه‌های مشترک ساختمان را از هر دو مطالبه کند.

پرسش‌های پرتکرار

۱. هزینه تعمیر پمپ آب به عهده مالک است یا مستأجر؟

به علت و زمان خرابی بستگی دارد. اگر پمپ آب در زمان تحویل ملک به مستأجر سالم باشد، مستأجر وظیفه دارد آن را سالم به مالک تحویل دهد اما اگر خرابی به‌خاطر فرسودگی باشد، تعمیر و تعویض آن بر عهده موجر است.

۲. هزینه تعمیر درب پارکینگ با مالک است یا مستأجر؟

معمولا هزینه‌های مربوط به تعمیر درب پارکینگ (جک درب) برعهده مالک ساختمان است، البته به‌ شرطی که خرابی درب به‌خاطر استفاده نادرست و کوتاهی مستأجر نباشد.

۳. هزینه نقاشی ساختمان با مالک است یا مستأجر؟

می‌تواند بر عهده مالک یا مستأجر باشد. اگر نیاز ساختمان به نقاشی به‌دلیل کوتاهی مستأجر باشد، او موظف است کل هزینه نقاشی را به‌تنهایی بپردازد اما اگر آسیب رنگ دیوارها به‌دلیل گذر زمان و استهلاک ساختمان باشد، مسئولیت نقاشی بر عهده مالک است.

۴. هزینه لوله بازکنی با مالک است یا مستأجر؟

هزینه تعمیرات ترکیدگی یا گرفتگی لوله‌های ساختمان ازجمله هزینه‌های اساسی و وظیفه پرداخت آن بر عهده مالک ساختمان است.

۵. هزینه تعمیر شیر آب با مالک است یا مستأجر؟

هزینه تعمیرات جزئی شیرآلات مثل هزینه سرویس آسانسور ازجمله هزینه‌های جاری ساختمان و تماما بر عهده مستأجر است.

۶. هزینه تعمیرات پکیج با مالک است یا مستأجر؟

به مدت‌زمان سکونت مستأجر در آن خانه بستگی دارد. در حالت کلی هزینه تعمیرات کولر بر عهده مالک است، اما درصورت سکونت مستأجر بیش از یک سال، قانون این هزینه را مصرفی در نظر می‌گیرد و مستأجر را موظف به پرداخت می‌داند.

کلام آخر

دفعه بعد، قبل از اجاره نهایی ملک و شروع اسباب کشی منزل بعد از آنکه در مورد مبلغ اجاره ماهیانه و شرایط پرداخت صحبت کردید، سعی کنید در مورد هزینه‌های ساختمان نیز با مالک به توافق برسید. به ‌قول قدیمی‌ها «جنگ اول به از صلح آخر». دانستن وظایف مالک و مستأجر در پرداخت هزینه‌های ساختمان کمک بزرگی به برنامه‌ریزی مالی دقیق‌تر طرفین می‌کند.

اگر اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در این زمینه دارید، مشتاقیم نظرات ارزشمندتان را بخوانیم. تجربیات‌تان را برای ما و همراهان عزیز ما بنویسید.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *