انواع چای را بشناسید!

اگر از هر کسی در مورد چای سوالی بپرسید، بدون‌شک اولین و شاید تنها مدل چای که به ذهن او برسد چای سیاه و سبز خواهد بود. البته همین چای سیاه و سبز باز هم به دسته‌ها و انواع مختلفی از خارجی گرفته تا ایرانی تقسیم‌بندی می‌شوند. در حال حاضر و در سراسر جهان انواع چای به عنوان یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های گرم محسوب می‌شود که در ادامه آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

« سفارش آنلاین نوشیدنی های گرم از کافه»

آشنایی با ۹ مدل از انواع چای

 

با توجه به اینکه چای نیز از مواد گیاهی و طبیعی تهیه می‌شود، می‌توان آن را نوعی دمنوش در نظر گرفت ولی دمنوشی که بسیار محبوب‌تر از سایر دمنوش‌ها خواهد بود. عطر، طعم و رنگ هر نوع از چای‌ها با دیگری متفاوت است ولی معروف‌ترین آن در حال حاضر در دنیا چای سیاه خواهد بود.

البته در دنیای فعلی و با توسعه تکنولوژی برخی از چای‌ها با دستگاه درست می‌شوند و در واقع رنگ خوب آنها تا حدودی طبیعی نیست، بلکه بالعکس چای‌های طبیعی و ارگانیک بسیار دیر دم هستند و ممکن است خیلی خوش رنگ نشوند. در ادامه قصد داریم شما را با ۹ نوع از چای‌های معروف و شناخته شده آشنا کنیم:

چای سیاه، نوشیدنی گرم محبوب

روش دم کردم انواع چای سیاه

چای سیاه (Black Tea)، از برگ گیاه چای تهیه می‌شود. البته این برگ‌ها طی یک روند کارخانه‌ای به چای مورد مصرف شما تبدیل می‌شوند. در نظر داشته باشید چای سیاه در هر شهری که پرورش داده شود با توجه به محل پرورش خود طعم، عطر و رنگ متفاوتی به خود می‌گیرد.

برای تهیه چای سیاه در ابتدا برگ‌های گیاه چای را خرد می‌کنند و با کمک انواع دستگاه‌ها به اکسید شدن این برگ‌ها کمک خواهند کرد. چای سیاه برای بسیاری از استرس‌ها و اضطراب‌ها تاثیرگذار است و حتی به سلامت قلب شما نیز کمک می‌کند.

چای سبز مناسب برای خوش‌اندام‌ها

چای سبز

برخلاف چای سیاه که خاصیت چربی‌سوزی ندارد، چای سبز (Green Tea) بهترین ویژگی‌ها را برای لاغری و خوش‌اندامی افراد دارد. این نوع چای نیز از برگ‌های گیاهی به نام کاملیا تهیه می‌شود که برای اکسید شدن باید کمی گرما ببیند و بخارپز شود.

البته اکسید شدن چای سبز به اندازه نوع سیاه نیست، به همین‌ دلیل رنگ این نوع، سبزتر از چای سیاه خواهد بود و عطر متفاوتی دارد. فراموش نکنید چای سبز یکی از انواع نوشیدنی است که می‌تواند فشار شما را کاهش دهد و به عنوان یک دمنوش طعم‌دار نیز مصرف شود.

مصرف این نوع چای نه تنها باعث کاهش وزن می‌شود بلکه به هوشیاری و فعالیت درست ذهن شما کمک می‌کند. در ضمن با مصرف این چای ایمنی بدن شما بیشتر می‌شود.

چای اولانگ (Oolong Tea)ترکیبی از چای سبز و سیاه

چای اولانگ

چای اولانگ به اژدهای سیاه هم معروف است و تا حدودی ترکیبی از چای سبز و سیاه به حساب می‌آید. از آنجایی که اکسید این چای نیز کمتر است، بنابراین رنگ روشن‌تری دارد. این چای را در انواع طعم‌های میوه‌ای، عطر دار و سایر طعم‌های خاص گل یا انواع گیاه‌ها می‌توان نوشید.

متاسفانه این نوع چای خوش رنگ و طعم‌دار در میان ما ایرانیان خیلی محبوب نیست با اینکه این چای به کاهش استرس بدن کمک می‌کند و باعث حال خوب افراد می‌شود.

چای پوئره (Pu-erh) را با چای سیاه اشتباه نگیرید

چای پوئره

به دلیل رنگ سیاه چای پوئره ممکن است آن را با چای سیاه اشتباه بگیرید. این نوع چای مختص کشور یونان بوده و از برگ‌های خشک گیاهی تهیه می‌شود. در ضمن طعم آن به چای سبز نزدیک بوده و با توجه به محل پرورش، ممکن است طعمی شیرین یا تلخ داشته باشد.

این چای بر اساس تخمیر تهیه شده و میزان زیادی کافئین و سایر خاصیت‌های آرام‌بخش را شامل می‌شود که برای ذهن شما و قلب یا پوست صورتتان بسیار مفید خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بهترین نوع چای کدام است؟ چای ایرانی یا خارجی؟

چای سفید (White Tea) یکی از انواع چای خام

 

چای سفید

این چای برخلاف چای‌های دیگر تحت تاثیر کمترین روند فرآوری قرار می‌گیرد و شما حتی می‌توانید این چای خام را در منزل خود و به راحتی بدون هیچ دستگاه مخصوصی خشک و استفاده کنید. این نوشیدنی گرم به دلیل روش متفاوت تهیه و فرآوری، عطر و طعم خاص و البته سبکی به خود می‌گیرد.

در ضمن طعم خاص این چای به دمنوش‌های میوه‌ای و سبک نزدیک است و کافئین بسیار کمی دارد. به هنگام تهیه چای سفید باید به وضعیت برگ‌ها توجه داشته باشید و نباید اجازه دهید این برگ‌ها زخمی یا سیاه شوند، زیرا در این صورت طعم آن تغییر پیدا می‌کند.

رایحه گل، نیز یکی دیگر از طعم‌های این نوع چای است که طرفداران زیادی دارد. به طور کلی اگر چای سفید را با جوانه‌ها و برگ‌های تازه تهیه کنید، بدون‌شک طعم و عطر بهتری را دریافت خواهید کرد. چای سفید برای سلامت دندان‌ها و ذهن شما مناسب است، همچنین به سلامت بدن شما کمک می‌کند.

با چای زرد (Yellow Tea) چربی‌های خود را بسوزانید

چای زرد

چای زرد یکی از چای‌های خاصی است که دم کشیدن آن کمی با سایر انواع چای تفاوت دارد. این چای بیشترین کاربرد را در طب سنتی و برای درمان انواع بیماری‌ها دارد. چای زرد در واقع از بوته‌های زرد رنگی است که باید برگ‌های گل مانند آن را دم کنید و همانند چای بنوشید.

این چای خاص و ناشناخته‌ نسبت به مابقی چای‌ها قیمت بیشتری دارد و به تازگی در بازارهای مختلف پیدا شده است. مراحل تهیه و پرورش چای زرد نیز همانند چای سیاه است ولی بسته‌بندی‌های خاص چای زرد و نحوه بخار دادن آن با چای سیاه متفاوت خواهد بود.

در نظر داشته باشید طعم چای زرد به تندی چای سبز نیست ولی این چای بیشتر به چای سفید نزدیک است. در ضمن در هر ۱۰۰۰ میلی‌گرم از چای زرد، شما تنها ۵۰ میلی‌گرم کافئین پیدا می‌کنید. براساس تحقیقات به عمل آمده چای زرد برای سلامتی انسان مفید است، در ادامه خواص این چای را نام می‌بریم:

  • کاهش چربی‌های بدن
  • کاهش احتمال ابتلا به دیابت
  • افزایش سلامت بدن
  • لاغری
  • کاهش وزن
  • کاهش فشار خون
  • افزایش سلامت کبد
  • سلامت سیستم گوارشی و معده
  • سلامت و طراوت پوست
  • رفع لکه‌های پوستی
  • رفع علائم پیری پوست
  • رفع چین و چروک
  • کمک به سلامت قلب
  • رفع یبوست

چای ترش (Hibiscus Tea) را گرم و سرد بنوشید

از آنجایی که چای ترش از اسیدهای آلی ایجاد می‌شود خواص و فواید بسیاری برای بدن انسان‌ها دارد. طعم و مزاج این چای خوشمزه و پرطرفدار ترش، سرد و خشک است. این چای از مقادیر زیادی ویتامین د، ث، آ، آهن، کلسیم و پتاسیم تشکیل می‌شود که به عنوان یک نوشیدنی گرم و سرد می‌توان آن را نوشید.

در ضمن کالری و کافئین این نوع چای بسیار کم است، زیرا ترکیبات اصلی چای ترش از برخی میوه‌ها همانند انگور تامین می‌شود. این چای یکی از نوشیدنی‌های مناسب برای تمام فصول است که شما می‌توانید در گرمای سوزان تابستان آن را خنک بنوشید و در سرمای طاقت‌فرسا زمستان آن را گرم بنوشید.

  • افزایش ایمنی بدن
  • سلامت پوست
  • کاهش فشار خون
  • کاهش کلسترول خون
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • کاهش میزان قند خون
  • بهبود سلامت کبد
  • درمان انقباضات پریودی
  • درمان افسردگی
  • کمک به کنترل وزن

چای یربا ماته (mate) را بشناسید

چای یربا ماته

این چای سنتی و خاص از برگ‌های خشک گل همیشه سبز تهیه می‌شود که این گیاه یکی از گیاهان بومی آمریکای جنوبی به حساب می‌آید. براساس تحقیقات به عمل آمده این چای در سراسر دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است و در مراسم خاص و ویژه آن را می‌نوشند.

با نوشیدن این چای بدون‌شک جزء طرفداران آن می‌شوید زیرا یربا ماته آرامش زیادی به شما منتقل می‌کند، در ضمن باعث حفظ تعادل روحی افراد خواهد بود. البته از عوارض جانبی نوشیدن این چای می‌توان به بی‌خوابی و هشیاری کاذب آن اشاره کرد. در واقع یربا ماته تا حدودی همانند قهوه عمل می‌کند.

  • انرژی‌زا
  • افزایش سلامت بدن
  • شادی آور

چای گیاهی یا دمنوش (Herbal) حال شما را عوض می‌کند

دمنوش

دمنوش‌ها یا چای گیاهی هیچ کافئینی ندارند و از انواع گیاهان مختلف تهیه می‌شوند. همچنین این چای‌ها بیشترین خواص درمانی را برای افزایش سلامتی شما در بردارند.

در نظر داشته باشید دمنوش‌ها یا چای‌های گیاهی در انواع طعم‌ها در دسترس شما خواهند بود. برای مثال برخی از این چای‌ها از ساقه‌ها و ریشه‌های گیاه زنجبیل تهیه می‌شوند و طعمی نزدیک به همین گیاه دارند.

انواع چای را به صورت اینترنتی بخرید

اکنون که با ۵ مدل از انواع چای‌ها آشنا شدید، کدام چای برای شما گزینه بهتری خواهد بود؟ با توجه به عطر، طعم، رنگ و مزیت‌های ذکرشده در بخش‌های بالا، شما کدام یک از این نوع چای‌ها را انتخاب می‌کنید؟ با در نظر گرفتن نوع مصرف خود می‌توانید بهترین چای را خریداری و مصرف کنید.

برای خرید انواع چای نیاز نیست از منزل خود خارج شوید، بلکه با توسعه فروش اینترنتی و آنلاین شما حتی می‌توانید هر یک از مدل‌های چای را برای منزل یا محل کار خود انتخاب کنید و سپس سفارش خود در سرویس سوپرمارکت اسنپ به ثبت برسانید تا چای دلخواهتان را طی مدتی نه چندان طولانی در موقعیت مکانی مورد نظر به شما تحویل دهند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *