نکات ایمنی درباره اثاث کشی برون شهری

اسباب کشی منزل

با شروع فصل تابستان، اثاث کشی منزل نیز رونق می‌گیرد. بیشتر این اثاث‌کشی‌ها درون‌شهری‌اند، اما گاهی هم مردم به شهرهای دیگر مهاجرت می‌کنند. در این شرایط که باید راهی طولانی طی شود، نگرانی بابت سالم‌رسیدن وسایل منزل به شهر مقصد بیشتر هم می‌شود. در این مقاله، نکاتی را گفته‌ایم که به درد این‌طور اثاث‌کشی‌ها می‌خورند. اگر شما هم قصد دارید به شهر دیگری نقل مکان کنید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید. 

پیش از شروع اثاث کشی منزل، باید درباره چگونگی اجرای آن تصمیم بگیرید. می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید یا از شرکت باربری کمک بگیرید؟ عوامل مختلفی بر تصمیم شما تأثیرگذارند، مانند: 

  • میزان اثاث؛ 
  • اهمیت آنها برای شما؛ 
  • بودجه و زمانی که می‌خواهید صرف این کار کنید. 

اگر اثاث‌کشی را به شرکت باربری می‌سپارید…

اگر می‌خواهید از شرکت باربری کمک بگیرید، حتما به این نکات دقت کنید: 

۱. مطمئن شوید که شرکت باربری وسایلتان را بیمه کند 

هنگام اسباب‌کشی به مناطق دور، احتمال آسیب‌دیدگی وسایل بیشتر است. بنابراین حتما به بیمه شرکتی که می‌خواهید اثاث خود را به آن بسپارید، توجه کنید. 

۲. از خدمات شرکت‌هایی استفاده کنید که کارگران حرفه‌ای دارند 

برخی شرکت‌ها به شما خدمات بیشتری ارائه می‌کنند. آنها علاوه بر جابه‌جایی بار، کار بسته‌بندی، بارگیری و تخلیه و بازکردن بسته‌بندی را نیز برای شما انجام می‌دهند. البته که این شرکت‌ها هزینه بیشتری روی دست شما می‌گذارند. اما اگر وسایلتان برای شما بسیار ارزشمندند، پرداخت این هزینه برای کاهش ریسک اثاث کشی منزل بین‌شهری منطقی است. 

اگر می‌خواهید خودتان اثاث‌کشی را انجام دهید…

اثاث کشی منزل

شاید خود شما خودروی مناسبی برای این کار دارید یا تصمیم گرفته‌اید که خودتان کار اثاث کشی منزل را انجام دهید. پیش از شروع، بهتر است این نکات را در نظر بگیرید: 

۱. پیش از شروع بسته‌بندی وسایل سرهم‌کردنی، ازشان عکس بگیرید 

قبل از آنکه سراغ بازکردن اثاث از هم و بسته‌بندی آنها بروید، از‌شان عکس بگیرید. این عکس‌ها به شما کمک می‌کنند که بعدا موقع سرهم‌کردنشان گیج نشوید. 

۲. ابزار لازم را فراهم کنید 

برای اثاث‌کشی به انواع ابزار نیاز دارید، از پیچ‌گوشتی برای بازکردن پیج‌های تختخواب و کمد گرفته تا مقدار زیادی نوارچسب و پوشش‌های پلاستیکی. 

ترفندهایی برای انتقال وسایل سنگین و بزرگ

حال که تصمیم دارید خودتان کار اثاث‌کشی را انجام دهید، باید انواع وسایل بزرگ و کوچک را بسته‌بندی و جابه‌جا کنید. در این بخش، چند ترفند برای انتقال وسایل بزرگ را معرفی می‌کنیم. 

۱. تشک‌ها 

تشک تختخواب شما مانند دیواری محافظ است. تشک را با پوشش پلاستیکی بپوشانید که کثیف نشود، سپس از آن برای محافظت از سایر وسایل استفاده کنید. آن را طوری قرار دهید که محافظ سایر وسایل حساس مانند یخچال و فریزر باشد. 

۲. تختخواب 

یکی دیگر از وسایل بزرگی که باید فکری به حالش بکنید، قطعات تختخوابتان است. این قطعات گاهی تکه‌هایی ساده و گاهی هم طرح‌هایی منقوش‌اند که کار جابه‌جایی‌شان را سخت‌تر می‌کند. به هر حال بهترین جا برای این قطعات، جایی بین تشک‌هاست. 

۳. میز ناهارخوری 

در صورت امکان، قطعات میز را از هم جدا و سپس هرکدام را بسته‌بندی کنید. صندلی‌ها را پس از بارگیری میز و متعلقاتش، روی میز قرار دهید. همه مجموعه را با طناب‌ محکم ببندید. احتمالا بین این وسایل فضای خالی نیز وجود دارد که می‌توانید آن را با جعبه‌های وسایل کوچک پر کنید. 

۴. آینه‌ها 

با چسب کاغذی روی آینه یک ضربدر بزرگ بزنید. این کار باعث کاهش لرزش‌ و احتمال شکستن می‌شود. با تمام وسایل شیشه‌ای همین کار را انجام دهید. از نوار چسب پرهیز کنید، چون مناسب این کار نیست. همچنین به‌خاطر آسیب‌پذیری بیشتر این وسایل، بهتر است آنها را در جعبه یا پوشش‌های مخصوصی قرار دهید که برای جابه‌جایی آنها طراحی شده‌اند. اگر به چنین بسته‌بندی‌هایی دسترسی ندارید، دست‌کم آینه‌ها و شیشه‌ها را پتوپیچ کنید. 

۵. مبلمان 

کوسن‌های مبل‌ها را بردارید و از آنها مثل ضربه‌گیر برای سایر وسایل استفاده کنید. می‌توانید در فضای خالی‌شده وسایل کم‌حجم و کوچک مانند لباس‌ها را جای دهید. سپس مبل را با پوشش‌های پلاستیکی و چسب طوری ببندید که وسایل گذاشته‌شده روی مبل نیفتند. 

۶. کمد و میز آرایش 

پیش از بارگیری این وسایل، حتما گوشه‌های این اثاث را خوب بپوشانید، چراکه این گوشه‌ها بیشترین آسیب را حین جابه‌جایی می‌بینند. همچنین حتما کشو‌ها را خارج کنید و قطعات جداشدنی را بردارید. جای خالی کشو‌ها را پس از بارگیری کمد با وسایل کوچک دیگر پر کنید. 

۷. یخچال و فریزر 

هنگام اثاث کشی منزل، گوشه‌های یخچال و فریزر نیز همواره در معرض آسیب هستند. این گوشه‌ها را با نوارچسب یا هر وسیله دیگری بپوشانید. طبقات داخلی یخچال و فریزر را خارج کنید. هنگام بارگیری، آنها را در گوشه‌ای از محفظه قرار دهید تا از تکان‌های شدید بین راه در امان باشند و سقوط نکنند. 

۸. ماشین لباس‌شویی 

احتمالا سنگین‌ترین وسیله خانه شما ماشین لباس‌شویی است، چراکه در ساخت آن از بلوک‌های بتنی استفاده شده است. پس برای جابه‌جایی آن از افراد پرروز کمک بگیرید و مراقب باشید هنگام جابه‌جایی روی زمین نیفتد. 

رانندگان حرفه‌ای خودروهای باربری می‌دانند که هنگام بارگیری وزن باید به‌طور یکسان در سراسر بخش بار توزیع شده باشد. بهترین روش این است که ابتدا سنگین‌ترین وسایل را در ابتدای بخش بار قرار دهید و سبک‌ترین‌ها را نزدیک در بگذارید. 

ترفندهایی برای انتقال وسایل کوچک و سبک

جا به جایی وسایل کوچک

وسایل کوچک‌تر معمولا حکم ضربه‌گیر اثاث بزرگ‌تر را دارند و باید آنها را لابه‌لای وسایل بزرگ‌تر و سنگین‌تر جا بدهید، اما این به‌معنی بی‌توجهی به‌ آنها نیست و برای حمل آنها هم باید نکاتی را در نظر بگیرید. 

  • صندلی‌ها: صندلی‌های کوچک یا چرخ‌دار هنگام پیچیدن ماشین در جاده به این سو و آن سو می‌روند، پس حتما آنها را پیش از حرکت در جای مناسب محکم و محصور کنید. 
  • میزهای کوچک: میزهایی مانند میز عسلی و میز تلفن پایه‌هایی باریک دارند. می‌توان این میزها را لابه‌لای وسایل دیگر جای داد، اما باید مراقب پایه‌هایشان باشید چراکه ممکن است روی سایر اثاث خط بیندازد. شاید بتوانید برخی از این میزهای کوچک را در ماشین شخصی‌تان حمل کنید. 
  • سایر وسایل کوچک: سایر وسایل کوچک مانند لوازم آشپزخانه (قهوه‌ساز، کتری برقی، مخلوط‌کن، غذاساز) را می‌توانید در کارتن جای دهید. اگر کارتن خود این وسایل را هنگام خرید دور نینداخته باشید، می‌توانید موقع اثاث‌کشی از آنها استفاده کنید. 

توصیه آخر

هنگام اثاث کشی منزل به خارج شهر، مرتب وضعیت وسایل را در توقفگاه‌ها بررسی کنید. پس از رسیدن به مقصد هم ابتدا سنگین‌ترین وسایل را در جای خود در منزل جدیدتان قرار دهید. امیدواریم در این فصل گرم، بدون نگرانی و آسیب‌دیدگی وسایل، اثاث‌کشی کنید. 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *