۱۳ ترفند شیک و ساده برای چیدمان خانه نو

ترفند چیدمان خانه جدید

حمل اثاثیه آنلاین شاید دغدغه مرحله اسباب کشی منزل را حل کند، اما باز هم دردسری بزرگ باقی می‌ماند؛ چطور وسایلمان را بچینیم؟ دیوارها را چه‌رنگی کنیم؟ مبلمان را چطور بچینیم؟ اگر نمی‌خواهید خانه جدیدتان حال‌و‌هوای خانه قبلی را داشته باشد و در عین حال ایده‌ای برای چیدمان خانه نو ندارید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

۱. در ورودی را هنرمندانه طراحی کنید

در ورودی را هنرمندانه طراحی کنید

در ورودی اولین جایی از خانه است که روی بیننده اثر می‌گذارد. بعد از آنکه به خانه جدید اثاث کشی کردید (یا حتی قبل از آن)، رنگ تازه‌ای به درها بزنید تا نمای رنگ‌و‌رورفته قدیمی تغییر کند و شادآفرین و زیبا شود. برای نقاشی در از رنگ‌های جذاب و براق استفاده کنید. مثلا رنگ قرمز در فرهنگ‌های مختلف به‌معنی خوش‌شانسی است و احساس خوبی به مهمان منتقل می‌کند.

۲ رنگ نارنجی و زرد هم احساس شادی و گرما را به بیننده منتقل می‌کنند و برای در ورودی عالی هستند. حتی می‌توانید در شیشه‌ای مقاوم در برابر طوفان انتخاب کنید که در عین زیبایی، در برابر باد و طوفان هم مقاوم باشد.

۲. به دیوارها رنگ‌های روشن و خنثی بزنید

یکی از اولین کارهایی که بعد از اثاث کشی منزل در خانه جدید انجام می‌شود، رنگ‌کردن دیوارهاست. تا حد امکان سراغ رنگ‌های جیغ نروید و رنگ‌های خنثی مثل بژ یا خاکستری را انتخاب کنید. این‌طوری محیط خانه بعد از مدتی آزاردهنده نمی‌شود و به‌اصطلاح چشم را نمی‌زند. همچنین دیوارهای خنثی آزادی عمل بیشتری موقع چیدمان خانه به شما می‌دهند.

اگر ۲ اتاق کوچک کنار یکدیگر دارید، از ۱ رنگ خنثی برای جفت آنها استفاده کنید تا بزرگ‌تر دیده شوند! می‌توانید به رنگ یکی از اتاق‌ها کمی سایه‌روشن یا رنگ تیره اضافه کنید تا رنگ ۲ اتاق کمی با هم متفاوت باشند.

۳. بین مبلمان خانه تعادل برقرار کنید

بین مبلمان خانه تعادل برقرار کنید

لابی هتلی شیک را تصور کنید. در چنین فضاهایی، مبلمان طوری چیده می‌شوند که افراد را به گفت‌و‌گو با یکدیگر دعوت می‌کنند. این ایده برای چیدمان مبل‌های نشیمن بسیار عالی است. آنها را طوری روبه‌روی هم بچینید که ناخودآگاه احساس تعامل و صمیمیت را بین افراد حاضر تقویت کنند.

بهترین چیدمان ممکن طراحی به‌شکل حروف انگلیسی «U» یا «H» است. در اولی مبل‌ها دقیقا شبیه منحنی این حرف چیده می‌شوند و یک میز قهوه‌خوری وسط آنها قرار می‌گیرد. در دومی که کمی کلاسیک‌تر به‌نظر می‌رسد، ۲ ردیف مبل دقیقا روبه‌روی هم چیده می‌شوند و یک میز قهوه‌خوری مقابل آنها گذاشته می‌شود.

یکی از اشتباهات رایجی که نباید در چیدمان خانه مرتکب شوید، چسباندن مبل‌ها به دیوار است! شاید فکر کنید با این ترفند فضای نشیمن بزرگ‌تر به‌ نظر می‌رسد، اما در حقیقت دورکردن مبل‌ها از دیوارها خانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

۴. راه آفتاب به آشپزخانه را باز کنید

آشپزخانه قلب خانه است، پس روشن نگهش دارید. بعد از اسباب کشی به منزل جدید، پرده‌های سنگین قدیمی را که کاملا جلوی ورود آفتاب را می‌گیرند کنار بگذارید و دنبال پارچه‌های سبکی باشید که از شدت نور خورشید کم می‌کنند و نوری ملایم را وارد فضای آشپزخانه می‌کنند. سراغ رنگ‌های روشن بروید و این بخش از خانه را دل‌باز طراحی کنید.

۵. در هر اتاق حداقل یک آینه بگذارید

در هر اتاق حداقل یک آینه بگذارید

آینه‌ها نور را بازتاب می‌دهند و خانه را روشن می‌کنند. حتما در هر اتاق حداقل ۱ آینه آویزان کنید تا اتاق دل‌بازتر به‌ نظر برسد. البته دقت کنید که انتخاب محل نصب آینه خیلی مهم است، چون اگر آنها را درست مقابل پنجره بگذارید، نور واردشده را مستقیما از پنجره به بیرون منعکس می‌کنند. همچنین اگر روبه‌روی بوفه یا میز نهارخوری باشند، با انعکاس تصویر آنها خانه شلوغ به‌ نظر می‌رسد. آینه‌ها را روی دیوار کناری پنجره‌ها یا روبه‌روی دیوارهای خالی نصب کنید.

۶. چند اثر هنری به دیوار بیاویزید

تابلوهای نقاشی، عکس‌های هنری از طبیعت یا حتی تصاویری از خود شما اگر متناسب با حال‌و‌هوای خانه انتخاب شوند، زیبایی خانه جدیدتان را چندین برابر می‌کنند. دقت کنید که این آثار هنری باید در ارتفاع مناسب و معمولا در امتداد چشم‌ها نصب شوند. میانگین قد آدم‌ها را در نظر بگیرید و تابلوها را در چنین ارتفاعی نصب کنید.

اندازه تابلوها را متناسب با اندازه دیوار انتخاب کنید یا اگر دیوارهای بزرگ دارید و تابلوهای کوچک، چند تابلو را کنار هم به سبک گالری بچینید تا نگاه را مدت بیشتری خیره کنند. دقت کنید فاصله تابلوها از هم نباید خیلی زیاد باشد.

۷. نورپردازی مناسب طراحی کنید

نورپردازی مناسب طراحی کنید

هر اتاق خانه جدید شما باید ۳ نوع روشنایی داشته باشد:

  1. روشنایی محیطی که نور کلی خانه را تأمین می‌کند و اغلب روی سقف تعبیه می‌شود؛
  2. چراغ‌های مخصوص مثل چراغ مطالعه یا آباژور که در موارد خاص استفاده می‌شوند؛
  3. چراغ‌های تزئینی که جز این کابرد خاصی ندارند و معمولا آثار هنری مثل تابلوها را روشن می‌کنند.

یکی از ترفندهای جالب نورپردازی، استفاده از چراغ‌هایی است که نور آنها به‌سمت سقف تابیده می‌شود و اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهند.

۸. حتی در چیدمان مدرن هم فرش و موکت را کنار نگذارید

کنارگذاشتن فرش و موکت‌ حتی برای طراحی دکوراسیون مدرن هم پیشنهاد نمی‌شود. اصل این است که ۴ پایه مبل و صندلی‌های نشیمن یا حداقل ۲ پایه جلویی آنها روی فرش یا قالی کوچک قرار بگیرند تا کل مجموعه یکدست و مرتبط به‌ نظر برسند. یادتان باشد کوچک‌بودن فضای نشیمن بهانه خوبی برای خالی‌گذاشتن مرکز نشیمن نیست. کافی است موکت یا گلیمی با ابعاد مناسب انتخاب کنید تا فضای خانه را بزرگ‌تر نشان دهد.

۹. سقف خانه را با ترفندهای بصری بلندتر نشان بدهید

سقف خانه را با ترفندهای بصری بلندتر نشان بدهید

اگر سقف خانه جدیدتان ارتفاع زیادی ندارد، با چند ترفند ساده می‌توانید خطای دید ایجاد کنید و سقف را بلندتر نشان بدهید. اولین کار سفیدکردن رنگ سقف است. سقف خانه هرچقدر روشن‌تر باشد، بلندتر به‌ نظر می‌رسد.

استفاده از پرده‌های بلندتر برای پنجره‌ها هم اقدامی مؤثر است. خوشبختانه این روزها پرده‌های بلند سقفی بسیار رایج‌اند و با طر‌ح‌های جذابی تولید می‌شوند. اگر دنبال پارچه‌های طرح‌دار می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم طرح‌های را‌ه‌راه عمودی را امتحان کنید. این خط‌ها دیوارهای کوتاه خانه را بلندتر نشان می‌دهند.

حتی می‌توانید با نصب آینه‌ای بلند سرتاسری به دیوار خانه، ارتفاع سقف را بیشتر نشان دهید.

۱۰. وسایل قدیمی را نو کنید

منظورمان این نیست که قبل از اسباب کشی منزل، همه وسایل کهنه را اهدا، لوازم خانه را عوض کنید و مبلمان قدیمی را دور بریزید! اگر کمی خلاق و هنرمند باشید، بسیاری از لوازم کهنه با ۱ سطل رنگ جان دوباره می‌گیرند. روکش‌های نامناسب و ترک‌خورده را جدا کنید، کابینت‌های قدیمی را دوباره نقاشی کنید، پارچه مبل‌ها را عوض کنید و وسایل چوبی را رنگ بزنید.

‍‍‍۱۱. از طرح چوب بجا استفاده کنید

از طرح چوب بجا استفاده کنید

یکی از محبوب‌ترین طرح‌هایی که در چیدمان خانه‌های جدید به‌ کار می‌رود، طرح چوب است. امروزه برای بازسازی یا نوسازی انواع لوازم خانه از روکش‌های طرح چوب، رنگ چوب یا حتی خود چوب استفاده می‌شود و نتایج خوبی دارد. برای همین اگر حواستان نباشد، ممکن است چشم باز کنید و بینید کل فضای خانه طرح چوب است و هیچ تنوعی وجود ندارد.

استفاده نابجا از طرح چوب، تعادل بصری خانه را به هم می‌زند و چیدمان منزل را سخت می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر علاقه زیادی به چوب دارید، زیاده‌روی نکنید.

۱۲. حواستان به عطر و صدای خانه باشد

شاید تصور کنید چیدمان خانه مقوله‌ای کاملا بصری است، در حالی که عواملی مثل بو یا صدا هم روی احساس ما اثر می‌گذارند. گاهی با بازکردن در ورودی خانه‌ای، اولین چیزی که نظر را جلب می‌کند، عطر بی‌نظیر فضای خانه است. شمع معطر، اسپری‌های خوشبوکننده و قراردادن بلندگو در قسمت‌های مختلف باعث تقویت احساس مثبت در محیط می‌شود.

۱۳. از طراحان حرفه‌ای کمک بگیرید

گذاشتن مجسمه‌های تزئینی در کتابخانه یا گلدان گل روی میز ناهارخوری، روح تازه‌ای به محیط خانه می‌بخشد. اما در نهایت کسی که تجربه بیشتری در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی دارد، ایرادات و اصلاحات لازم را بهتر تشخیص می‌دهد. ذهن این افراد پر از ایده‌های ناب برای بهترین استفاده ممکن از وسایل قدیمی و انتخاب لوازم جدید برای بخش‌های مختلف خانه است.

کلام آخر

بعد از حمل اثاثیه آنلاین و رفتن به منزل جدید، وقتی نگاهی به کارتن‌های ریزودرشت بسته بندی لوازم منزل می‌اندازید، ذهنتان پر می‌شود از ایده‌های جالب برای چیدمان خانه جدید. طوری که سردرگم می‌شوید کدام را انتخاب کنید. در این مقاله، ایده‌های خوبی را در اختیارتان گذاشتیم که امیدواریم در حمل و نقل بعدی برایتان مفید باشند. اگر شما هم پیشنهادهای جالبی برای چیدمان خانه نو دارید، مشتاق شنیدن نظرات‌تان هستیم.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *