حفاظت از حریم خصوصی کاربران راننده و مسافر یکی از وظایف اسنپ به عنوان پلتفرم واسط است. اسنپ به همین منظور مجموعه قوانین و ضوابط مشخصی تدوین کرده که رعایت آنها نیازمند همکاری کاربران مسافر و راننده است. مهمترین اصل در رعایت حریم خصوصی دیگران حین استفاده از اسنپ توجه به این نکته است که اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی، شماره تلفن، تصویر و اطلاعات مربوط به وسیلهی نقلیه صرفاً برای تسهیل انجام سفر در اختیار کاربران قرار میگیرد و استفاده از آن فقط در بازهی زمانی سفر مجاز است. کاربران همچنین باید توجه داشته باشند که هرگونه استفادهی دیگری از اطلاعات خصوصی افراد و انتشار آن در شبکههای اجتماعی نقض حریم خصوصی است و جرم محسوب میشود.
گزارش و پیگیری نقض حریم خصوصی در اسنپ
اسنپ سازوکارهایی هم برای پیگیری گزارشهای نقض حریم خصوصی طراحی کرده است. کاربران میتوانند، در صورت مشاهدهی هرگونه رفتار نامناسب یا نقض حریم خصوصی حین سفر یا پس از آن، اسنپ را از مصادیق نقض حریم خصوصیشان مطلع کنند.
نحوهی گزارشدهی حین سفر
اگر کاربران حین سفر شاهد رفتار و گفتار نامناسب همسفرشان هستند و حس میکنند حریم خصوصیشان نقض شده است (برای مثال با مطرح شدن سوالات یا دخالت دربارهی مسائل شخصی) بهتر است پیش از هر کاری با پشتیبانی اسنپ تماس بگیرند و برای حفظ امنیت از هر نوع درگیری شخصی پرهیز کنند.
همچنین اگر کاربران حین سفر به هر دلیلی احساس ناامنی کنند، میتوانند از طریق اپلیکیشن، با انتخاب سپر آبیرنگ و گزینه «احساس امنیت نمیکنم»، مستقیماً با تیم امنیت سفر ارتباط بگیرند و وضعیتشان را شرح دهند. کارشناسان امنیت سفر در سریعترین زمان ممکن موضوع را بررسی میکنند و تا رفع مشکل پیشآمده همراه کاربر خواهند ماند. اما توصیه میشود اگر موردی که در سفر پیشآمده اضطراری و حاد نیست، به جای استفاده از این قابلیت، حین سفر یا پس از پایان سفر با تیم پشتیبانی تماس بگیرند یا تیکت ثبت کنند تا این خط ارتباطی برای کسانی که در خطر هستند در دسترس بماند.
نحوهی گزارشدهی پس از سفر
پس از پایان سفر کاربران میتوانند از قسمت امتیازدهی گزینهی «توجه نکردن به حریم شخصی» را انتخاب و در صورت تمایل توضیحی دربارهی مشکل ثبت کنند. تمامی گزارشهای ارسال شده از بخش امتیازدهی پایان سفر با دقت و به صورت محرمانه بررسی میشوند و اسنپ، طبق روالهای تعیینشده برای افزایش امنیت سفر و نظارت بر عملکرد کاربران راننده، گزارش هر برخورد نامناسبی را بهطور جدی پیگیری میکند.
همچنین در بررسی عملکرد کاربران راننده اگر گزارشی در دسته موارد حساس و حاد قرار بگیرد، حساب کاربری راننده بهصورت دائم غیرفعال میشود ودیگر اجازهی فعالیت در ناوگان اسنپ را نخواهد داشت.
قابلیتها و توصیههای اسنپ برای حفظ حریمشخصی کاربران
برای حفاظت از اطلاعات شخصی، اسنپ قابلیت «تماس امن» را در اپلیکیشن فراهم کرده است تا شماره کاربران مسافر در تماس با کاربر راننده مخفی بماند. این گزینه از بخش تنظیمات اسنپخودرو در درسترس است. همچنین امکان برقراری تماس رایگان درونبرنامهای نیز برای کاربران وجود دارد که با دسترسی به اینترنت قابل استفاده است.
همچنین، برای رعایت حریم خصوصی، اسنپ به کاربران مسافر توصیه میکند همیشه در صندلی عقب خودرو بنشینند و از مطرح کردن مسائل خصوصی و اطلاعات شخصیشان در طول سفر، چه در مکالمات تلفنی و چه در گفتوگو با کاربر راننده، خودداری کنند.
توصیههای مهم برای حفظ حریم خصوصی
- همواره در صندلی عقب بنشینید، بهویژه اگر تنها سفر میکنید.
- از بیان مسائل خصوصی و اطلاعات حساس در طول سفر خودداری کنید، چه در مکالمات تلفنی و چه در گفتوگو با کاربر راننده.
- اگر احساس کردید حریم خصوصی شما نقض شده یا امنیت شما به خطر افتاده است، پیش از هر اقدامی با پشتیبانی اسنپ تماس بگیرید.