اسباب‌کشی برای سالمندان با ۱۱ ترفند کاربردی

ترک خانه‌ای که دست‌کم یک سال در آن زندگی کرده‌اید و جابه‌جایی به یک محیط غریبه برای همه چالش فیزیکی و عاطفی به‌همراه دارد، حتی اگر قرار باشد به یک خیابان آن‌طرف‌تر نقل مکان کنید! این جابه‌جایی برای سازگارترین سالمندان هم دشوار و گاهی عذاب‌آور است. این روزها تیم‌های اسباب کشی اینترنتی فرایند برنامه‌ریزی و اجرای جابه‌جایی را راحت و بی‌دردسر کرده‌اند؛ با‌این‌حال دانستن نکات اسباب‌کشی سالمندان برای حفظ آرامش عزیزان سالخورده مهم و ضروری است.

۱. مرتب‌کردن وسایل و برچسب‌گذاری کارتن‌ها

نشستن در خانه‌ای پر از مبلمان و اثاثیه و فکرکردن به بسته‌بندی تک‌تک لوازم برای بیشتر آدم‌ها عذاب‌آور است، به‌خصوص برای سالمندانی که انرژی و قدرت کافی برای بسته‌بندی سریع لوازم خانه را ندارند. تصمیم‌گیری در مورد چیدمان خانه جدید بهترین نقطه شروع است. این‌طوری راحت‌تر می‌توان در مورد وسایلی که باید جابه‌جا شوند و وسایلی که باید کنار گذاشته شوند تصمیم گرفت.

از اتاق‌هایی شروع کنید که سالمند کمتر در آنها تردد دارد. وسایل را در کارتن‌های اسباب‌کشی بچینید و روی هر کارتن بنویسید که متعلق به کدام اتاق است. این برچسب‌گذاری کارتان را هنگام بازکردن کارتن‌ها راحت‌ می‌کند. مثلا لوازم حمام، اتاق‌خواب، آشپزخانه، پذیرایی و انبار را می‌توانید در کارتن‌های مجزا بگذارید و آنها را با برچسب‌گذاری تفکیک کنید. حتی لوازمی که قرار نیست به خانه جدید ببرید را هم در کارتن‌های مختلف بگذارید و با برچسب‌هایی مثل «اهدا به خیریه»، «انداختن در زباله‌دان» یا «هدیه دادن به خانواده» تکلیفشان را مشخص کنید.

۲. کنارگذاشتن ملزومات روزمره سالمند

وسایلی که بیشترین استفاده را دارند از باقی لوازم جدا کنید و در یک چمدان کوچک بگذارید: لوازمی مثل لباس‌های مهم، داروها و وسایل پزشکی، کیف پول، اسناد هویتی و غیره. این چمدان کوچک را تا روز اسباب‌کشی دم‌دست سالمند نگه دارید.

۳. کنارگذاشتن لوازم بلااستفاده قدیمی

وقتی می‌خواهید به سالمند پیشنهاد بدهید که وسیله‌ای را کنار بگذارد و به خانه جدید نبرد، حواستان را شش‌دانگ جمع‌ کنید. سالمندان روی بعضی از لوازم قدیمی خود تعصب خاصی دارند. با ملایمت از آنها بپرسید از این وسیله استفاده می‌کنند یا خیر. بپرسید مشکلی با اهداکردن آن وسیله دارند یا نه. اگر آن وسیله یک عتیقه ارزشمند است که علی‌رغم میلشان جایی برای نگهداری از آن ندارند، پیشنهاد دهید آن را به اعضای دیگر خانواده هدیه دهند. اما اگر می‌خواهید برای وسایل آشپزخانه بلااستفاده، جعبه‌های کاغذی قدیمی، لباس‌های فرسوده و پاره تصمیم بگیرید، ذهن سالمند را برای دورانداختن این وسایل آماده کنید.

یادتان باشد، جدایی از لوازمی که یادآور سال‌ها خاطره است، برای سالمندان راحت نیست. صبور باشید و مدت‌زمان کافی برای این جدایی در نظر بگیرید. وجود برخی از این لوازم قدیمی در خانه جدید کمک می‌کند سالمند کمتر احساس غریبگی کند.

۴. عکس‌برداری از فضای داخلی خانه قدیمی

بهترین حالت برای چیدمان خانه جدید سالمند این است که مشابه چیدمان خانه قبلی باشد، چون سالمندان تمایل چندانی به تغییرات بزرگ و ناگهانی ندارند. برای آنکه این تغییر آرامش ذهن سالمند را برهم نزند، قبل از شروع اسباب‌کشی از چیدمان خانه فعلی عکس بگیرید تا بعد از اسباب‌کشی بدانید جای هر وسیله تقریبا کجاست.

۵. محول‌کردن بخشی از اسباب‌کشی به سالمند

همه کارها را خودتان انجام ندهید. بخشی از وظایف اسباب‌کشی را به خود سالمند بسپارید تا ذهن او آماده جابه‌جایی شود. نه اینکه بسته‌بندی مبلمان بزرگ و سنگین را به آنها بسپارید، می‌توانید کارهای کوچکی مثل بسته‌بندی لباس‌های کمد یا فقط یکی از کشوهای کمد را به او بسپارید. البته بهتر است دستش را برای انتخاب کارهایی که می‌تواند انجام دهد باز بگذارید. هدف این است که سالمند هر روز زمان کمی را به آمادگی برای جابه‌جایی اختصاص دهد. اما در کل، بهتر است از اتاق‌هایی شروع کند که وابستگی احساسی کمتری به آنها دارد.

۶. صحبت درباره روز و ساعت اسباب‌کشی

به‌جای اینکه یکی دو روز مانده به اسباب‌کشی فرد سالمند را در جریان بگذارید، تاریخ و ساعت اسباب‌کشی را از قبل برنامه‌ریزی کرده و اطلاعات دقیق را به او بدهید. اگر از خدمات اسباب کشی اینترنتی استفاده می‌کنید، به سالمند بگویید تیم اسباب‌کشی چه روزی به منزلش می‌روند و محل سکونتش دقیقا از چه تاریخی تغییر می‌کند. این‌طوری احساس نمی‌کند در عمل انجام‌شده قرار گرفته و دچار اضطراب نمی‌شود؛ همچنین برای خداحافظی از پناهگاه امن خود فرصت کافی دارد.

۷. توجه به احساس سالمند در مورد جابه‌جایی

درک کنید که انطباق با شرایط جدید برای سالمندان زمان‌بر و نیازمند صبوری است. زنده‌ نگه‌داشتن خاطرات قدیمی با تماشای آلبوم‌های عکس قدیمی یا چیدن لوازم قدیمی در گوشه‌و‌کنار خانه، به سالمندان کمک می‌کند سریع‌تر با شرایط جدید کنار بیایند. اسباب‌کشی منزل برای سالمندان سراسر استرس و چالش است؛ با این حال می‌توان با برنامه‌ریزی درست و رعایت نکات اسباب‌کشی سالمندان، این استرس را به حداقل رساند و جابه‌جایی را مدیریت کرد.

۸. آشنایی قبلی با خانه جدید

حتما قبل از اسباب‌کشی فرد سالمند را دست‌کم یک بار به خانه جدید ببرید تا با محیط آنجا آشنا شود و کمی خو بگیرد. در این بازدیدها اگر متوجه کم‌‌وکاستی در امکانات زندگی خانه جدید شدید، تا قبل از روز اسباب‌کشی اقدام به رفع این کاستی‌ها کنید. حتی می‌توانید نظر سالمند را در مورد مدل چیدمان این خانه بپرسید و از این طریق، این احساس را در او ایجاد کنید که از این به بعد اینجا خانه اوست. اگر می‌توانید، چندین بار او را در محله جدید بگردانید و بگذارید در پارک محله یا خیابان‌ها وقت بگذراند تا دوستان جدید پیدا کند.

۹. بازکردن کارتن‌ها بعد از اسباب‌کشی

شاید فکر کنید سخت‌ترین قسمت جابه‌جایی، بسته‌بندی لوازم در کارتن‌های اسباب کشی است. نه اینکه اینطور نباشد، اما بازکردن کارتن‌ها در خانه جدید یکی از پرچالش‌ترین بخش‌های اسباب‌کشی است.

همان طور که بسته‌بندی را از اتاق‌هایی شروع کردید که استفاده کمتری داشتند، بازکردن وسایل باید از اتاق‌های پراستفاده شروع شود. مثلا ابتدا لوازم آشپزخانه را باز کنید، بعد سراغ اتاق‌خواب و پذیرایی بروید، در آخر اتاق مهمان و سرویس بهداشتی را بچینید. این‌طوری لوازم مورداستفاده سالمند سریع‌تر در دسترس او قرار می‌گیرند.

حواستان باشد که در تمام طول مراحل بازکردن بسته‌ها، قدم‌به‌قدم جلو بروید یعنی هر کارتن را که باز می‌کنید، لوازمش را در خانه بچینید و بعد سراغ کارتن بعدی بروید. حتی اگر فکر می‌کنید برای بازکردن بسته‌های اسباب‌کشی به کمک نیاز دارید، از دوستان و عزیزانتان کمک بخواهید تا بار سنگین اسباب‌کشی کمی سبک‌تر شود.

۱۰. کمک‌گرفتن از تیم اسباب‌کشی

برای آنکه جابه‌جایی خانه سالمند کاملا بی‌عیب‌و‌نقص انجام شود و تمام لوازم، حتی اثاثیه‌ ارزشمند و قدیمی، در سلامت کامل به مقصد برسند، حتما از یک تیم اسباب کشی اینترنتی حرفه‌ای کمک بخواهید. در این گروه‌ها، کارکنان برای جابه‌جایی آموزش دیده‌اند و راحتی و فراغ‌بال صاحب‌خانه را در روز اسباب‌کشی تضمین می‌کنند. از‌آنجا‌که این روزها تعداد فعالان حوزه اسباب‌کشی درون و برون‌شهری زیاد شده است، دنبال یک تیم حرفه‌ای و مجرب باشید که سرعت و دقت را چاشنی کارشان می‌کنند. این‌طوری خیال سالمند هم راحت‌تر است.

۱۱. تهیه چک لیست اسباب‌کشی از ۲ ماه قبل

این چک‌لیست برای بررسی موارد مهم جابه‌جایی است تا چیزی از قلم نیفتد و درست دقیقه‌های آخر قبل از اسباب‌کشی، غافلگیرتان نکند.

دو ماه قبل از اسباب‌کشی

  • خانه‌ای مناسب انتخاب کنید: والدین سالخوره شما برای دسترسی به واحد خود به آسانسور نیاز دارند. حتی اگر درحال‌حاضر مشکلی برای رفت‌و‌آمد از پله‌ها ندارند، وجود آسانسور برای راحتی آنها ضروری است.
  • وسایل را مرتب و تمیز کنید: برای آنکه بعد از جابه‌جایی زحمت تمیزکردن لوازم خانه برعهده سالمند نباشد، از دو ماه قبل اثاثیه او را تمیز و مرتب کنید.
  • تیم اسباب کشی اینترنتی را انتخاب کنید: اگر جابه‌جایی منزل در فصل‌های شلوغ است و تاریخ جابه‌جایی را از قبل می‌دانید، تا دیر نشده، تیم باربری را انتخاب و زمان جابه‌جایی را با آنها هماهنگ کنید.

یک ماه قبل از اسباب‌کشی

  • فهرستی از وسایل ارزشمند تهیه کنید: نام اقلام ضروری‌ای را که حتما به خانه جدید منتقل می‌شوند، روی یک برگه کاغذ بنویسید.
  • بسته‌بندی را شروع کنید: اسناد مهم و اشیای ارزشمند را زودتر از وسایل دیگر بسته‌بندی کنید تا از قلم نیفتند. سایر لوازم خانه را به‌مرور و به‌ترتیبِ میزان استفاده‌ای که دارند، در کارتن‌های بسته‌بندی بچینید.

یک هفته قبل از اسباب‌کشی

  • داروها را بسته‌بندی کنید: اقلام کوچک مثل داروها در روزهای منتهی به جابه‌جایی از یاد می‌روند! آنها را جایی قرار دهید که دسترسی به آنها راحت‌تر و احتمال فراموش‌کردنشان کمتر باشد.
  • آدرس قبلی را تغییر دهید: ترتیبی دهید که تمامی نامه‌ها به آدرس منزل جدید بروند و شرکت‌های مهم مثل بیمه را از تغییر آدرس مطلع کنید.

روز اسباب‌کشی

  • از خانه جدید بازدید کنید: قبل از ترک خانه قبلی، سری به خانه جدید بزنید و مطمئن شوید همه‌چیز در وضعیت مناسب برای جابه‌جایی است.
  • جابه‌جایی را به تیم اسباب‌کشی بسپارید: بعد از رسیدن کارکنان تیم اسباب‌کشی، فقط ناظر جابه‌جایی باشید و هم‌زمان با ترک کامیون باربری، سالمند را به خانه جدید برسانید.

شما بگویید

تجربه اسباب‌کشی با سالمندان یا برای آنها را داشته‌اید؟ همکاری و هماهنگی با سالمندان نیاز به صبوری ویژه‌ای دارد. لازم است در مورد بعضی موضوعات محکم‌کاری شود. اطمینان از سلامتی آنها در حین اسباب‌کشی هم مسئله مهمی است. شما چه توصیه‌هایی برای اسباب‌کشی راحت‌تر و کم‌زحمت‌تر دارید؟

منبع: changingspacesmoving و suddath و mooringsatlewes

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *