جزایر پرنس استانبول، بهشتی که تبعیدگاه شاهزادگان عثمانی بود!

جزایر پرنس گوشه‌ای امن و آرام برای گریز از هیاهوی همیشگی استانبول است. سفر یک‌روزه به این جزیره پرشکوه از مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول و پرطرفدارترین تجربیات و تفریحات استانبول‌گردان به‌شمار می‌رود. تفریحات آبی پرهیجان، صدای دریا و پرندگان و فاصله کوتاه از مرکز شهر گردشگران استانبول را مجاب می‌کند تا یک روز از سفر خود را به گشت‌و‌گذار در این جزایر اختصاص دهند. همراه ما باشید تا با این خلوتگاه دنج و آرام آشنایتان کنیم.

معرفی جزایر پرنس استانبول

مجمع‌الجزایر پرنس یکی از جاهای دیدنی استانبول در سواحل آسیایی دریای مرمره، شامل ۹ جزیره کوچک و بزرگ است. ۴ جزیره بزرگ آن شامل بویوک ادا، هیبلی ادا، بوزقار ادا و کینالی ادا میزبان رفت‌و‌آمد مسافران است؛ اما ۵ جزیره دیگر شامل قاشیق ادا، تاوشان ادا، یاسسی ادا، سیوری ادا و صدف ادا مالک شخصی دارند و امکان رفت‌و‌آمد گردشگران به آنها وجود ندارد.

بومیان این منطقه را برای پیک‌نیک‌های کوتاه و یک‌روزه یا ساخت خانه‌های تابستانی انتخاب می‌کنند. جالب است بدانید غیر از وسایل نقلیه متعلق به شهرداری، هیچ وسیله نقلیه‌ای در جزیره روشن نمی‌شود و برای جزیره‌گردی راهی جز پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و درشکه‌سواری وجود ندارد.

جزئیات مربوط به جزایر پرنس استانبول در جدول زیر آورده شده است.

موقعیت مکانی در جنوب سمت آناتولی و در شمال شرقی دریای مرمره
محبوب‌ترین جزایر بویوک ادا، هیبلی ادا، کینالی ادا و بورقازادا
مسیر دسترسی قایق تندرو، کشتی شهرداری، اتوبوس دریایی
جاذبه‌های گردشگری مناظر طبیعی زیبا، سواحل، باغ‌ها، کلیسا‌ها، صومعه‌ها، موزه‌ها و ویلا‌های تاریخی

جزایر پرنس استانبول دقیقا کجا قرار دارند؟

جزایر پرنس در ساحل دریای مرمره و قسمت آسیایی شهر بزرگ استانبول قرار گرفته‌اند و تنها مسیر دسترسی به آنها از‌ طریق دریا است. هیچ فرودگاهی در جزیره وجود ندارد و ماشینی در آن روشن نمی‌شود! این راز بکر ماندن جزایر بهشتی پرنس در استانبول است.

نحوه رفتن به جزایر پرنس استانبول

۴ جزیره مسکونی و عمومی پرنس از هر دو سمت اروپایی و آسیایی استانبول از طریق کشتی قابل دسترسی هستند. مدت‌زمان این سفر بسته به مبدأ و مقصد انتخابی بین ۱ تا ۲ ساعت متغیر است. کشتی‌ها از اسکله‌های کاباتاش، امینونو و بشکیتاش یا کادیکوی و بوستانچی به‌سمت جزایر پرنس شروع به حرکت می‌کنند.

کاباتاش معروف‌ترین اسکله‌ برای حرکت به‌سمت جزایر پرنس است. مسافران می‌توانند از میدان تکسیم با فونیکولور F1 (کاباتاش-تکسیم) یا از محله سلطان احمد با تراموا T1‌ (کاباتاش-باغچیلار) خود را به این اسکله برسانند.

۱. دسترسی به جزایر پرنس با کشتی شهرداری

اقتصادی‌ترین نحوه رفتن به جزایر پرنس استانبول بهره‌گیری از شرکت‌های توریل و شهیر هاتلاری است که برگزارکننده انواع تورهای عمومی و کم‌هزینه کشتی کروز در تنگه بسفر هستند. این کشتی‌ها رأس ساعت مشخصی به‌سمت جزایر پرنس حرکت می‌کنند و به‌خاطر هزینه بسیار کم، همیشه شلوغ و پر از مسافرند. هزینه جابه‌جایی با این کشتی‌ها از‌طریق استانبول ‌کارت قابل پرداخت است.

۲. دسترسی به جزایر پرنس با اتوبوس دریایی

اتوبوس‌های دریایی جزایر پرنس از اسکله کاباتاش حرکت می‌کنند و سریع‌تر از کشتی‌ شهرداری به مقصد می‌رسند. مدیریت و زمان‌بندی حرکت این اتوبوس‌ها برعهده شرکت کشتیرانی IDO مستقر در ترکیه است.

۳. دسترسی به جزایر پرنس با قایق خصوصی (یات)

برای مسافرانی که دغدغه بودجه سفر ندارند، قایق خصوصی یا یات بهترین راه رسیدن به جزایر پرنس استانبول است. سفر این قایق‌ها از اسکله دنتور کاباتاش آغاز می‌گردد. مسافران می‌توانند روی عرشه قایق بنشینند، از امکانات لوکس قایق‌ها استفاده کنند و از هوای آزاد و تماشای امواج دریا لذت ببرند.

تفریحات جزایر پرنس استانبول

جزایر پرنس فقط محل استراحت و دوری از هیاهوی شهر نیست؛ اینجا قدم‌به‌قدم امکانات رفاهی و تفریحی برای خوش‌گذرانی مسافران مهیا شده است. از جاذبه‌های دیدنی تاریخی تا جاذبه‌های سرسبز و طبیعی و انواع پلاژ جزایر پرنس استانبول. در ادامه محبوب‌ترین تفریحات دو جزیره معروف بیوک ادا و هیبلی ادا را بیان کرده‌ایم.

تفریحات و جاذبه‌های بیوک ادا

  • کلیسای ایا یورگی یک سازه کوچک دوطبقه با ۲۰۳ متر ارتفاع، مملو از نمادهای باشکوه و مناظر خیره‌کننده دریای مرمره در بخش آسیایی استانبول؛
  • عمارت‌های چوبی مربوط به دوران ویکتوریا مشرف به منظره شهری جزایر؛
  • داروخانه قدیمیMerkez Ezcanesi که قدمتش به سال ۱۸۷۰ میلادی باز می‌گردد؛
  • خرابه‌های خانه قدیمی تروتسکی که به‌مدت ۴ سال تبعیدگاه رهبر انقلابی روسیه بود؛
  • یتیم خانه ارتدوکس یونانی که قدمتش به سال ۱۸۹۸ میلادی بازمی‌گردد و بزرگترین سازه چوبی اروپا و دومین سازه بزرگ در جهان است.
  • کلیساهای ارتدکس یونانی آگیوس دیمیتریوس و پاناگیا، صومعه ارتدکس یونانی کریستوس، کلیسای کاتولیک رومی سن پاسیفیکو و کلیسای کاتولیک ارمنی.
  • مسجد حمیدیه با معماری منحصربه‌فرد شامل المان‌های معماری عثمانی و عناصر دکوراتیو سبک نئوکلاسیک و اشرافی.
  • سواحل عمومی و کلوپ‌های ساحلی مثل یوروکالی و ناکی بی.
  • طبیعت بکر جزیره در پارک‌ طبیعت بیوک ادا و دیل‌بورنو؛ منتهی به یوجه تپه و کلیسای ایا یورگی.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی با مترو استانبول

تفریحات و جاذبه‌های هیبلی ادا

  • صومعه ایا تریادا که در ادوار مختلف مدرسه دخترانه، یتیم خانه، صومعه و دانشکده الهیات بود.
  • کلیساهای قدیمی مثل ایا نیکولا با قدمتی که به سال ۱۸۵۷ و کلیسای پانگیا با قدمتی که به سال ۱۳۴۱ میلادی باز می‌گردد.
  • کنیسه بت یاآکو و مسجد تماشایی هیبلی آدا.
  • طبیعت فوق‌العاده سرسبز مملو از جنگل‌های کاج و پیاده‌روی در پارک طبیعت دقیرمنبورنو.
  • اقامتگاه‌های چوبی و خانه‌های پرقدمت قدیمی که در قرن نوزدهم بنا شده‌اند.
  • سواحل عمومی و کلوپ‌های ساحلی هیبلی ادا مثل دگیرمن بورنو یا گرین آکوا محاط در دل جنگل.
  • بازدید از موزه حسین رحمی گورپینار که به این رمان‌نویس ترک تقدیم شده است.
  • کرایه دوچرخه و تجربه دوچرخه‌سواری در جزیره بزرگ هیبلی ادا.

بهترین هتل در جزیره پرنس استانبول

می‌خواهید شب را در آرامش و سکوت این جزایر به صبح برسانید و روز بعد هم فرصت تفریح و گشت‌و‌گذار در جزیره را داشته باشید؟ رزرو هتل در این مکان بهترین انتخاب است! هتل‌های پرامکانات جزایر پرنس با آغوش باز آماده پذیرایی از شما هستند. متناسب با حال‌و‌هوای سفر خود، بهترین را انتخاب کنید.

۱. هتل آدا پالاس (Ada Palace)

آدا پالاس یکی از هتل‌های مجلل منطقه در فاصله ۴٫۵ کیلومتری از جزایر پرنس است. اتاق‌های این هتل منظره چشم‌نوازی از ساحل دریای مرمره دارند و با بالاترین امکانات رفاهی به استقبال مهمانان می‌روند. احتمالا آوازه رستوران این هتل و غذاهای لذیذ ترکی و بین‌المللی آن را شنیده‌اید!

۲. هتل آسکات (Ascott)

این هتل با استخر اختصاصی، وای‌فای پرسرعت و رایگان، امکان میزبانی کنفرانس‌ها و ارائه خدمات اداری در زمره هتل های باکیفیت، شیک و مدرن جزایر پرنس قرار می‌گیرد. فاصله هتل آسکات تا جزایر حدود ۵ کیلومتر است.

۳. هتل تیارا (Tiara)

تیارا با حدودا ۲ کیلومتر فاصله از ساحل جزیره، ازجمله هتل‌های مفرون‌به‌صرفه این منطقه به‌حساب می‌آید. با وجود امکانات و خدمات عالی این هتل، شهرت آن بیشتر به‌خاطر برخورد خوب کارکنان است.

۴. هتل کانکایا (Cankaya)

اگر برای ماه‌عسل به جزایر پرنس سفر می‌کنید، این هتل در جزیره پرنس استانبول در فاصله ۴ کیلومتری ساحل، خلوتگاهی دنج و آرام برای شما است. سطح بهداشت عالی، راحتی و قیمت مناسب این هتل اقامتی خاطره‌انگیز برایتان رقم می‌زند.

۵. هتل بوتیک کوسک اورمان (Kosk Orman)

این هتل با وجود فاصله ۵ کیلومتری از جزایر پرنس، کاملا مشرف به دریای مرمره است و یک تراس بزرگ و چشمگیر برای عاشقان آفتاب، سونا و اسپا دارد.

بازدید از جزایر پرنس استانبول در زمستان

جزایر پرنس از مقاصد گردشگری تابستانه استانبول به‌شمار می‌روند و بازدید از آنها در فصل زمستان، به‌خاطر سرمای هوا، طرفداران چندانی ندارد. البته اگر از تماشای سپیدی برف روی جنگل‌های کاج و برف‌بازی مهیج در جزیره لذت می‌برید، اتفاقا بازدید از جزایر پرنس استانبول در زمستان و در حوالی تعطیلات کریسمس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. گردشگران می‌توانند در فصل سرد زمستان با اتوبوس‌های دریایی به جزیره سفر کنند و با درشکه یا موتور و دوچرخه‌های برقی جزیره‌گردی کنند.

هزینه رفتن به جزایر پرنس استانبول

هزینه رفتن به جزایر پرنس استانبول و گشت‌و‌گذار در آن بسته به زمان سفر و توری که انتخاب می‌کنید، متغیر است. اگر خودتان قصد سفر دارید میتوانید قیمت بلیط هواپیما تهران استانبول و هزینه هتل ها را چک کنید. برخی مسافران ترجیح می‌دهند به‌جای شرکت در تورهای یک‌روزه، با کشتی شهرداری خود را به این جزایر برسانند که هزینه آن بین ۵۰ تا ۶۰ لیر است. برخی دوست دارند سفری چندساعته با راهنما به این جزایر داشته باشند که در این صورت باید نفری ۵۰۰ تا ۹۰۰ لیر کنار بگذارند. قیمت تورها نیز با توجه به مدت‌زمان گشت‌و‌گذار و خدماتی که ارائه می‌دهند، متغیر است.

سخن پایانی

جزایر پرنس استانبول با مناظر طبیعی خیره‌کننده، سواحل چشمگیر و آب‌و‌هوای تازه، بهشتی پرشکوه در بخش آسیایی ترکیه، شناور روی آب‌های تنگه بسفر است. از تماشای موزه‌ها و کلیساه و خانه‌های تاریخی تا دوچرخه‌سواری، کالسکه‌سواری، شکم‌گردی و استراحت در پلاژها، این جزیره آن‌قدر تفریحات دل‌انگیز و پرهیجان دارد که محال است گردشگران استانبول این مقصد محبوب گردشگری را از قلم بیاندازند.

شما تجربه تفریح در جزایر پرنس استانبول را دارید؟ چند بار دیگر حاضرید به این جزایر سفر کنید؟ نظرات‌تان را با ما و همراهان عزیز ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *