آشنایی با هواپیمایی ایران ایر (هما) و مقررات پرواز

ایران ایر

ایران ایر که با نام هما هم شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی در ایران است و سالانه چند میلیون نفر از مسافران را در پرواز‌های داخلی و پروازهای خارجی جابجا می‌کند. اگر می‌خواهید با این شرکت هواپیمایی، مقاصد داخلی و خارجی، کلاس‌های پروازی و مقررات کلی آن آشنا شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

تاریخچه هواپیمایی ایران ایر

اولین شرکت هواپیمایی در ایران که سال ۱۳۲۱ تأسیس شد، «ایرانیان ایرویز» نام داشت. در ابتدا این شرکت فقط بین تهران و مشهد پرواز داشت و وظیفه آن، جابجایی بار بود. بعد‌ها و با گسترش سیستم‌های فرودگاهی در شهر‌های بزرگتر، تعداد مسیر‌های هوایی داخلی افزایش پیدا کرد و برنامه پرواز به شهر‌های دیگر از جمله بیروت، قاهره، پاریس و تل‌آویو نیز به برنامه‌های این شرکت افزوده شد. پس از آن، شرکت‌های دیگری از جمله هواپیمایی پارس نیز در سال ۱۳۳۳ وارد این عرصه شده و سفر به شهر‌های دیگری از جمله ژنو و بروکسل را نیز امکان‌پذیر کردند.

اما در سال ۱۳۴۰ بود که به تصمیم دولت، این دو شرکت با یکدیگر ادغام شدند و زیر پرچم هواپیمایی ملی ایران (به اختصار هما) با نام بین‌المللی ایران ایر، به فعالیت خود ادامه دادند. در ادامه فعالیت، ایران ایر به یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی در دنیا تبدیل شد و خرید هواپیما‌های بزرگی از جمله بوئینگ ۷۴۷، توانست پرواز مستقیم از تهران به نیویورک را ممکن کند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و آغاز جنگ تحمیلی، بسیاری از کمپانی‌های خارجی، قرارداد‌های خود با این شرکت هوایی را به صورت یک‌طرفه لغو کردند و در ادامه، با اعمال تحریم‌های مختلف، مانع از پیشرفت این شرکت شدند. به هر صورت، ایران ایر با استخدام مهندسان خبره و اتکا به دانش داخلی، موفق به ارتقا ناوگان هوایی خود شده و امروزه بیش از ۶ میلیون مسافر را به صورت سالانه جابجا می‌کند.

هم‌اکنون ایران ایر با شعار «رسالت هما، ایمنی شما»، بیش از ۲۰ هواپیمای فعال در اختیار دارد و علاوه بر مقاصد داخلی، به بیش از ۲۰ شهر خارجی نیز پرواز انجام می‌دهد. جالب است بدانید لوگوی این شرکت با اقتباس از سرستون تخت جمشید طراحی شده است.

مسافران همچنین می‌توانند با مراجعه به سایت رسمی ایران ایر، بلیط هواپیما‌های این شرکت را به صورت اینترنتی خریداری کنند.

خدمات پست و بار هوایی

هواپیمای ایران ایر این ایرلاین، در ناوگان خود هواپیمای باربری هم دارد و برای افرادی که نیاز به ارسال محموله‌های بزرگتر یا موارد خاص‌تری مثل حیوان زنده را دارند، خدمات مخصوصی ارائه می‌دهد. واردات و صادرات کالا با ارائه مجوز‌های لازم هم بخشی دیگر از وظایف خدمات بار این شرکت هواپیمایی است.

کترینگ ایران ایر

یکی از بخش‌های مهم مربوط به این شرکت هواپیمایی، بخش کترینگ است که نخستین بار در سال ۱۳۴۶ کار خود را آغاز کرد. در این مجموعه، روزانه بیش از ۳۰ هزار بسته غذایی برای صبحانه، ناهار و شام تهیه شده و در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. حضور آشپز‌های ماهر در این مجموعه باعث شده تا انواع غذا‌های ایرانی، خارجی، دریایی و … با بالاترین کیفیت ممکن را بتوان در منوی آن مشاهده کرد. کترینگ ایران ایر همچنین مسئولیت تأمین مواد غذایی مورد نیاز برای شرکت‌های دیگر را نیز بر عهده دارد.

مقاصد داخلی و خارجی

مسیر‌های پروازی ایران ایر حالا بسیار گسترده‌تر از قبل شده است و مسافران می‌توانند از طریق این ایرلاین، به ۳۵ شهر ایرانی از جمله مشهد، یزد، اصفهان، تبریز، همدان، آبادان، کرمان، شیراز، جزیره کیش، جزیره قشم، زاهدان و … سفر کنند.

این شرکت هواپیمایی بر خلاف سایر ایرلاین‌های داخلی، برای کشور‌های زیادی از جمله امارات، ترکیه، هند، عراق، چین، آذربایجان، ازبکستان، لبنان، سوریه، عربستان، مالزی، افغانستان، پاکستان، سوئد، هلند، اتریش، آلمان، ایتالیا، فرانسه و روسیه به صورت هفتگی پرواز دارد و مسافران می‌توانند با خیالی آسوده، این شرکت هواپیمایی را انتخاب کنند.

ترمینال‌ها

روی بلیط پرواز داخلی و خارجی همیشه اطلاعات کامل از جمله نام شرکت، زمان حرکت، شماره پایانه و حتی شماره صندلی درج شده است. با این حال، اگر نمی‌دانید که بعد از خرید بلیط هواپیما ایران ایر به کدام‌یک از ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد باید مراجعه کنید، بهتر است بدانید که این فرودگاه، چندین پایانه مختلف دارد که شرکت‌های هواپیمایی فقط در یکی از آن‌ها مستقر هستند و کانتر ایران ایر نیز در ترمینال ۲ است.

برای پرواز‌های بین‌المللی لازم است خود را به فرودگاه امام خمینی در اتوبان تهران-ساوه برسانید؛ در اینجا، پرواز‌های خارجی از هر دو ترمینال شماره ۱ و ۲ انجام می‌شود و قبل از پرواز باید تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد آن را کسب کنید تا قبل از سفر به مشکل نخورید.

کلاس‌های پروازی ایران ایر

هواپیمای ایران ایر همانند بسیاری از ایرلاین‌های ایرانی دیگر، پرواز‌ها در این شرکت هواپیمایی در دو کلاس اقتصادی و تجاری انجام می‌شود. در ادامه، ضمن صحبت در مورد هر کلاس، میزان بار مجاز و اضافه بار مسافران را نیز بیان خواهیم کرد.

کلاس اقتصادی یا اکونومی

برای افرادی که قصد خرید بلیط هواپیما با قیمت مناسب را دارند، کلاس اقتصادی بهترین گزینه است. در کابین مربوط به این کلاس پروازی، فاصله صندلی‌ها و راحتی آن‌ها مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی و در حالت حداقلی بوده و پذیرایی هم بدون منوی باز انجام می‌شود. به علاوه، داخل هواپیما هم خبری از نمایشگر‌های مخصوص با امکان پخش ویدیو یا مجله‌های علمی نیست.

کلاس تجاری یا بیزنس

قیمت بلیط کلاس پروازی تجاری که با نام «هما کلاس» نیز شناخته می‌شود، کمی بالاتر است و به همان نسبت هم امکانات بیشتری از جمله صندلی‌های مبله با قابلیت تخت شدن، امکان تماشای فیلم‌های سینمایی در طول مسیر، ارائه بروشور‌ها و مجله‌های علمی و قرارگیری در اولویت صف‌های ورود و خروج در انتظار آن‌ها خواهد بود. سطح پذیرایی در این پرواز‌ها هم بالاتر از کلاس اقتصادی است و اگر زمان صرف ناهار یا شام باشد، منوی غذایی باز با امکان انتخاب غذای دلخواه در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

حداکثر بار مجاز در هواپیمایی ایران ایر

بار مجاز در هواپیمایی ایران ایر حجم بار دستی مجاز در کلاس اقتصادی یا اکونومی، ۷ کیلوگرم و بار اصلی هم ۲۰ کیلوگرم است. اگر حجم بار شما بیشتر از این میزان باشد، باید هزینه آن را به صورت جداگانه پرداخت کنید؛ معمولا این هزینه معادل ۱ درصد از قیمت کل بلیط به ازای هر کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود.

میزان بار دستی مجاز داخل هواپیما در کلاس تجاری یا بیزنس، حداکثر ۱۵ کیلوگرم است. برای بار اصلی نیز متناسب با زیرگروه کلاس تجاری و مقصد، مسافران می‌توانند ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم بار را تحویل بخش مربوطه دهند. شیوه محاسبه اضافه بار برای پرواز‌های داخلی مشابه کلاس اقتصادی است، اما مبلغ نهایی آن در پرواز‌های بین‌المللی، بسته به مقصد، فاصله و اندازه بار متغیر خواهد بود.

قوانین و مقررات

پرسنل شرکت ایران ایر همانند سایر شرکت‌های هواپیمایی، این ایرلاین قدیمی نیز قوانین و مقرراتی دارد که حتما باید به آن‌ها توجه داشت.

در صورتی که بیماری خاصی دارید یا به‌تازگی عمل جراحی انجام داده‌اید، باید مدارک مربوطه را قبل از پرواز ارائه کرده و شرکت را در جریان روند درمان خود قرار دهید. پرواز‌های داخلی و خارجی برای بانوان باردار یا افرادی که محدودیت‌های فیزیکی دارند، مقررات مخصوص به خود را دارد و در هر زمان می‌تواند، متفاوت باشد.

مسافران مجاز به حمل مواد منفجره، اشتعال‌زا، الکل‌دار و … نبوده و نمی‌توانند حیوانات زنده را با خود به داخل کابین ببرند. علاوه بر این، اگر نوع بار اصلی شما محدودیت خاصی دارد، قبل از خرید بلیط حتما باید در مورد آن‌ها اطلاعات کافی کسب کنید.

برای پرواز‌های داخلی، لازم است مسافران حداقل ۲ ساعت قبل از حرکت هواپیما، در محل فرودگاه حاضر باشند؛ برای پرواز‌های خارجی هم باید ۳ ساعت قبل در فرودگاه باشید؛ چراکه تشریفات آن از جمله وزن‌کشی بار و پرداخت عوارض خروج از کشور، زمان بیشتری از شما می‌گیرد.

خرید بلیط هواپیما ایران ایر با کمترین قیمت

اگر قصد خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی از این ایرلاین را دارید، می‌توانید به سایت رسمی شرکت مراجعه کرده یا از سرویس‌های جایگزین مانند اسنپ استفاده کنید. سرویس بلیت سفر اسنپ، این امکان را به شما می‌دهد که بلیط تمام ایرلاین‌های معتبر ایرانی برای مقاصد مختلف را در سریع‌ترین زمان ممکن و پایین‌ترین قیمت خریداری کرده و از تخفیف‌های ویژه برخوردار شوید. استفاده از این اپلیکیشن، کاملا رایگان است و سهولت در استفاده از آن باعث شده تا میلیون‌ها نفر از کاربران، از این همین شیوه برای خرید بلیط استفاده کنند.

سؤالات متداول

۱- ایران ایر پرواز به اروپا دارد؟

بله؛ پرواز‌های خارجی این شرکت به کشور‌هایی مانند سوئد، ایتالیا، آلمان، فرانسه، هلند و روسیه طبق برنامه قبلی انجام می‌شود.

۲- بهترین کلاس پروازی ایران ایر کدام است؟

کلاس تجاری که با نام «هما کلاس» هم شناخته می‌شود، بیشترین سطح از امکانات را دارد.

۳- حجم بار مجاز ایران ایر چقدر است؟

حجم بار مجاز برای پرواز‌های داخلی در کلاس‌های اکونومی و بیزنس، به ترتیب ۲۰ و ۳۰ کیلوگرم است.

۴- چگونه بلیط هواپیما ایران ایر را تهیه کنیم؟

سرویس بلیت سفر اسنپ، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما است.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *