روش درست بار زدن و چیدن بار هنگام اسباب‌کشی

نحوه بار زدن درست وسایل در وانت

اگر تجربه جابجایی بار به‌ویژه اسباب‌کشی را داشته باشید، حتما می‌دانید که نحوه بار زدن درست وسایل در وانت تا چه اندازه اهمیت دارد. بسیارند رانندگان و کارگران خدمات اسباب‌کشی که با عدم مهارت و دانش کافی خود در پایان روز، صاحب وسایل را با خسارات ناگوار مواجه کرده‌اند. این در حالی است که با کمی تامل، مطالعه تجربه شرکت‌های بزرگ باربری و نیز مسئولیت‌پذیری، می‌توان از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد.

در این مقاله، نحوه چیدن درست وسایل در وانت یا کامیونت و دیگر خودرو‌های حمل بار را شرح می‌دهیم. هدف ما به موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • امنیت وسایل
  • امنیت خودروی حمل بار
  • سهولت در پیاده‌سازی بار در مقصد
  • جا شدن حداکثری وسایل

«تجربه اسباب کشی آنلاین با اپلیکیشن اسنپ»

درصورتی‌که در بخش خدمات باربری فعالیت می‌کنید یا قصد اسباب‌کشی در آینده نزدیک را دارید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

آماده‌سازی خودرو و بسته‌بندی وسایل

بسته‌بندی اصولی پیش از اسباب‌کشی پیش از آنکه به بحث چیدمان وسایل در ماشین باربری بپردازیم باید شرایط استاندارد یک خودروی حمل اثاثیه را معرفی کنیم. این شرایط شامل موارد زیر است:

  • کف خودرو نباید لغزنده باشد و حتی‌الامکان باید دارای پوشش موکت باشد.
  • باد لاستیک‌های خودرو‌های حمل بار باید مرتبا بازبینی و تنظیم شود. در غیر این‌صورت، خطر ترکیدگی لاستیک‌ها تحت فشار وجود دارد.
  • خودرو حتی‌الامکان باید مسقف باشد.
  • راننده خودرو باید مجهز به انواع طناب‌ها و گیره‌ها برای محکم کردن وسایل باشد.
  • هیچ وسیله‌ی اضافه‌ای نباید پیش از بارگیری در عقب وانت یا کامیونت وجود داشته باشد.

پس از حصول اطمینان از وضعیت خودروی باربری، کارگران و یا صاحب اثاثیه باید از بسته‌بندی اصولی وسایل مطمئن شود. در این راستا توجه به موارد زیر ضروری است:

  • درب وسایل بزرگ را باید چسب بزنید.
  • وسایلی که ممکن است در طول اسباب‌کشی خراشیده شوند را باید با پلاستیک حباب‌دار، پارچه و غیره محافظت کنید.
  • از کارتن‌ها، چسب‌ها و طناب‌های مخصوص اسباب‌کشی، برای بسته‌بندی بار‌ها استفاده کنید.
  • در هر کارتن به‌اندازه تحمل وزنش بار قرار دهید.
  • محتویات هر کارتن را روی آن بنویسید و یا شماره بزنید. رعایت این نکته برای وسایل شکستنی، ضروری‌تر است.
  • لوازم شکستنی داخل هر کارتن را با روزنامه و پلاستیک حباب‌دار از یکدیگر جدا کنید. تعداد و وزن این وسایل باید به‌گونه‌ای باشد که نه بیش‌ازحد تکان بخورند و نه وزن کارتن را سنگین کنند.

با این مقدمه در ادامه، اصول چیدن بار هنگام اسباب‌کشی را شرح می‌دهیم.

نحوه چیدن درست وسایل در وانت

چه خودتان قصد اسباب‌کشی داشته باشید و چه از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اسبابکشی کمک می‌گیرید؛ آشنایی با چیدمان اصولی بار در ماشین باربری ضروری است و از خطا‌ها و خسارات ناخواسته جلوگیری می‌کند. در ادامه، مراحل یک چیدمان صحیح را شرح می‌دهیم.

وسایل سنگین

نحوه چیدن درست وسایل در وانت اولین وسایلی که وارد خودرو می‌شوند، وسایل سنگین هستند. چهار وسیله اصلی خانه در این زمینه یخچال، ماشین لباس‌شویی، اجاق‌گاز و ماشین ظرف‌شویی هستند. این وسایل را در انتهای وانت یا کامیونت جای دهید و درحالی‌که کمترین فاصله را با کنار‌ها و اتاق راننده دارند، بینشان را با پارچه، پتو، چوب‌پنبه و غیره بپوشانید.

یک اصل اساسی چیدن بار هنگام اسباب‌کشی، تکان نخوردن وسایل و نیز توزیع وزن برابر بین چپ و راست خودرو است. در غیر این‌صورت، احتمال از دست رفتن تعادل خودرو در پیچ‌ها، لغزیدن و برخورد وسایل با یکدیگر و دیگر مشکلات هنگام رانندگی وجود دارد.

وسایل نیمه‌سنگین و بزرگ

چیدن بار هنگام اسباب‌کشی نحوه بار زدن درست وسایل در وانت و کامیونت به این صورت است که وسایل نیمه‌سنگین بعد از وسایل سنگین وارد خودرو شوند. نمونه‌هایی از این وسایل شامل فرش، مبلمان، تخت خواب، تلویزیون و غیره هستند. این وسایل نیز باید با یکدیگر کمترین فاصله را داشته باشند و بینشان با پارچه، پتو و غیره پر شود. این امر به‌ویژه برای مبلمان ضروری‌تر است.

کارتن‌های سنگین

پس‌ازآنکه وسایل بزرگ و سنگین را وارد خودرو کردید نوبت به کارتن‌های سنگین می‌رسد. این کارتن‌ها می‌توانند حاوی وسایل خانه، کتاب‌ها و غیره باشند؛ اما وسایل شکستنی را شامل نمی‌شوند. کارتن‌های سنگین، یک ابزار عالی برای برقراری تعادل وزنی در خودروی اسباب‌کشی هستند. آن‌ها را زیر و روی مبلمان و میز‌ها و بین وسایل دیگر قرار دهید. البته از قرار دادن آن‌ها روی وسایل برقی و یا درب اجاق‌گاز به جد خودداری کنید؛ چراکه ممکن است باعث آسیب‌دیدگی آن‌ها شوند. کارتن‌های سنگین را حتی‌الامکان به‌صورت کفی در وانت باربری بارگیری کنید و حداکثر دو کارتن را روی هم قرار دهید.

کارتن‌های سبک

یکی از آسان‌ترین مراحل چیدن بار هنگام اسباب‌کشی، مربوط به کارتن‌های سبک است. در بسته‌بندی این کارتن‌ها دقت کنید که به‌درستی مهروموم شده باشند؛ چراکه احتمال بیرون افتادن وسایل از آن‌ها بیشتر از بقیه کارتن‌هاست. این کارتن‌ها را می‌توانید روی هر وسیله دیگر در خودرو قرار دهید. همچنین، می‌توانید آن‌ها را بین وسایل دیگر قرار داده یا زیر میز و صندلی‌ها جای دهید.

کارتن‌های حاوی لوازم شکستنی

چیدمان وسایل شکستنی هنگام اسباب‌کشی شکستنی‌ها معمولا بیشترین خسارت را هنگام اسباب‌کشی به بار می‌آورند. هنگام بار زدن آن‌ها، باید بیشترین دقت و اطمینان به عمل بیاید. این کارتن‌ها را نیز باید زیر یا روی میز و صندلی‌ها و در مناطقی از کف خودرو قرار دهید که حداقل تکان خوردن را داشته باشند. بین آن‌ها و اطرافشان باید با کارتن‌های سبک‌تر، پتو و پارچه پر شود. درصورتی‌که آن‌ها را کف خودرو قرار می‌دهید، باید دقت داشته باشید که کف خودرو به‌اندازه کافی ضربه‌گیر باشد.

دیگر وسایل

در هر خانه و دفتر کاری تعداد زیادی از وسایل هستند که در هیچ‌یک از دسته‌های گفته ‌شده جای نمی‌گیرند. چوب‌لباسی، آباژور و گلدان‌ها، نمونه‌هایی از آن‌ها هستند. این وسایل را معمولا در پایان و در نزدیکی درب وانت یا کامیونت جای می‌دهند. این وسایل نیز باید به‌درستی بسته‌بندی شده باشند که از آسیب دیدن در امان بوده و به دیگر وسایل نیز آسیب نرسانند.

گره زدن در اسباب‌کشی

گره زدن هنگام اسباب‌کشی یکی از مهم‌ترین اصولی که باید در نحوه چیدن درست وسایل در وانت یا کامیونت به آن توجه شود، گره زدن است. برای این کار باید از طناب‌های محکم و مخصوص حمل بار مانند انواع تسمه، بند‌های بانجی و نیز گیره‌ها و قلاب‌های مخصوص اسباب‌کشی استفاده شود.

طناب‌کشی و گره زدن باید به‌گونه‌ای باشد که بیشترین زاویه حاده را با قسمت جلوی خودرو و بیشترین زاویه منفجره را با عقب خودرو بسازد. همان‌طور که گفتیم، ماشین اسباب‌کشی باید حتی‌الامکان مسقف باشد؛ اما درصورتی‌که این‌طور نبود باید وسایل را به کف خود نیز گره زد. در غیر این صورت، احتمال پرت شدن وسایل به بیرون از خودرو وجود دارد. انواع گره‌های زیر در هنگام اسباب‌کشی، می‌توانند مؤثر باشند:

  • مربعی
  • بولین
  • کوهنوردی
  • خمیده
  • نیمه‌گردان
  • گره قلاب ماهی‌گیری

میله‌های اطراف و قسمت کابین خودرو از اصلی‌ترین تکیه‌گاه‌ها و محل‌های بستن گره، هنگام اسباب‌کشی هستند.

سخن آخر

هنگام اسباب‌کشی، آشنایی با نحوه چیدن درست وسایل در وانت یا کامیونت، اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. ضرورت این امر چه برای مجریان اسباب‌کشی چه برای صاحب بار به‌عنوان ناظر، بالا بوده و سبب کاهش خسارات و دردسر‌های معمول حمل بار می‌شود. در این راستا پیش از بار زدن، باید خودرو به‌درستی برای این کار آماده شده باشد و نیز وسایل به روش اصولی بسته‌بندی شوند.

در نحوه بار زدن درست وسایل در وانت و کامیونت وسایل به ترتیب زیر وارد خودرو می‌شوند:

  • وسایل سنگین
  • وسایل نیمه‌سنگین و بزرگ
  • کارتن‌های سنگین
  • کارتن‌های سبک
  • کارتن‌های حاوی وسایل شکستنی
  • وسایل متفرقه

رعایت تعادل وزنی و پوشاندن فواصل با لوازم ضربه‌گیر مانند پتو و پارچه دو اصل مهم در چیدن بار هنگام اسباب‌کشی هستند. درنهایت نیز باید وسایل را با استفاده از طناب‌ها و انواع گره‌های تخصصی به بدنه خودرو متصل و محکم‌سازی کرد. تنها در صورت رعایت این موارد است که می‌توان تجربه سنگین اسباب‌کشی را با آرامش خاطر و بدون خسارت، پشت سر گذاشت. شما می‌توانید برای جابجایی بدون دغدغه لوازم منزل خود، از سرویس اسباب کشی اسنپ استفاده کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *