معروف‌ترین غذاهای محلی ترکمنی + طرز تهیه آسان

غذاهای محلی ترکمنی

غذاهای ترکمنی شبیه سایر غذا‌های آسیای مرکزی هستند و بیشتر از گوشت، برنج، سبزیجات و نان درست می‌شوند. تنوع غذا در ترکمنستان بسیار بالاست و علت معروفیت آن‌ها را باید مقوی‌ و مغذی‌ بودنشان بدانیم. در اصل طعم غذا‌های ترکمنستان ترکیبی از غذا‌‌های کشور‌های قزاقستان، ازبکستان و افغانستان است. همچنین می‌توانیم بگوییم غذای ترکمنی تنها یک وعده غذایی نیست، بلکه یک سفر کامل درباره فرهنگ ترکمنستان است. عطر و طعم این غذاها را در گلستان و استان‌های اطراف آن در بین ترکمن‌های ایران هم می‌توانید بچشید. در این مقاله ۱۳ غذای محلی ترکمنی را معرفی خواهیم کرد که می‌توانید تعدادی از آنها را هنگام سفارش غذا آنلاین در نظر بگیرید. همراهمان بمانید.

۱. پلوف

پلوف

پلوف یکی از معروف‌ترین غذا‌های محلی ترکمنی است که مواد اصلی آن را گوشت بره، برنج و ادویه‌جات تشکیل می‌دهند. همچنین می‌توانید سبزیجاتی مانند هویج و پیاز خلال‌شده به آن اضافه کنید تا طعم لذیذتری داشته باشد. هنگامی‌ که این غذا تقریبا آماده شد، می‌توانید به آن میوه خشک، کشمش و سیر نیز اضافه کنید. جالب است بدانید این غذا تنها یک غذا‌ی خانگی نیست بلکه اگر در ترکمنستان جشن‌های خاصی برگزار شود، سرآشپز آن را درست می‌کند. به‌همین علت نام دیگر پلوف، «شاه» است. آشپز این غذای معطر را با لایه لایه قرار‌دادن مواد و سپس پختن آنها با هم درست می‌کند و معمولا وقتی آن را با سالاد تابستانی سبز خردشده سرو می‌کنند، مزه متفاوت و دلچسبی دارد.

۲. دوگراما

دوگراما یک غذای واقعی ترکمنی است که به‌طور حتم در کشور‌های آسیایی دیگر شبیه به آن را پیدا نمی‌کنید. این غذای اصیل و باستانی ترکمنی سابقه‌ای طولانی دارد و آن را در مناسبت‌های خاص، عروسی‌ها و اعیاد مذهبی مانند عید قربان درست می‌کنند. آشپز دوگراما را با موادی مانند گوشت بره تازه، پیاز و نان خشک درست می‌کند. او نان را در تنور‌های مخصوصی به نام تمدیر می‌پزد و گوشت بره نیز جداگانه پخته می‌شود. سپس آشپز به‌همراه دیگران نان را تکه‌تکه می‌کند و با تکه‌های پیاز و گوشت رنده‌شده مخلوط می‌کند. جالب است بدانید برای تکه‌تکه‌ کردن نان از همسایه‌ها نیز دعوت می‌کنند. اگر تمایل داشتید، به این غذا فلفل سیاه نیز اضافه کنید.

۳. اوناش

اوناش

یکی‌دیگر از معروف‌ترین غذا‌های محلی ترکمنی سوپ اوناش است که با حبوبات و رشته‌های دست‌ساز درست می‌شود. این غذای داغ، غلیظ، مغذی و خوشمزه که همراه با فلفل سرو می‌شود، برای روز‌های سرد عالی است. در واقع با خوردن اوناش در فصل زمستان، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنید و برای درمان بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است. برای تهیه اوناش باید لوبیا، تکه‌های گوشت گوسفند، پیاز سرخ‌شده و گوجه‌فرنگی را مخلوط کنید، سپس به آن رشته تازه دست‌ساز را بیفزایید. در نهایت، آش می‌جوشد تا آماده می‌شود. توصیه می‌کنیم برای خوشمزه‌تر‌ شدن این غذا، آن را با ماست چکیده میل کنید.

۴. مانتی

مانتی یکی از سنتی‌ترین غذا‌های ترکمنی است که در کشور‌های همسایه مانند آذربایجان و قزاقستان نیز پیدا می‌شود. این غذا در بین مسلمانان چینی و آسیایی بسیار طرفدار دارد. مانتی موادی مانند گوشت چرخ‌کرده تند، مانند گوشت گوسفند و پیاز دارد که داخل یک خمیر سبوس‌دار پیچیده می‌شود. می‌توانید این غذا را آب‌پز و بخارپز یا سرخ کرده تا ترد شود و به‌همراه سس ماست ساده سرو کنید.

۵. شیشلیک

یکی‌دیگر از معروف‌ترین غذا‌های محلی ترکمنی شیشلیک است که از تکه‌های گوشت سیخ‌شده مانند گوشت بره، روی آتشی از چوب صحرا درست می‌شود. این غذای خوشمزه شبیه غذایی است که آن را در کشور‌های سراسر اتحاد جماهیر شوروی سابق تهیه می‌کنند. در کشور خودمان نیز این غذا محبوبیت بالایی دارد و می‌توانید هنگام سفارش غذا آنلاین از اسنپ در نظر بگیرید.

با‌ وجود‌ این، چیزی که شیشلیک یا کباب ترکمنی را بسیار خاص می‌کند، نحوه پختن آن با بوته‌ای به نام ساکسول است. بوی آتش به این روش جذب گوشت می‌شود تا طعم خاصی به آن بدهد. شیشلیک در سفره‌های ترکمنی جایگاه برجسته‌ای دارد و هر کسی که به ترکمنستان سفر می‌کند، حتما آن را می‌خورد. توصیه می‌کنیم اگر به دنبال یک کباب بی‌نظیر هستید، شیشلیک را امتحان کنید.

۶. قطاب

قطاب

قطاب به‌عنوان غذای جانبی و غذای خیابانی سرو می‌شود و غذایی خوش‌طعم و ترد به‌شکل نیمه ماه است. آشپز قطاب را از گوشت یا اسفناج، کدوتنبل با پیاز خرد‌شده و نمک و فلفل درست می‌کند. او مواد را در خمیر صاف رول شده قرار می‌دهد و به‌شکل نیمه ماه تا می‌کند. سپس با کمی روغن در تابه‌ای می‌گذارد و هر دو طرف آن را سرخ می‌کند تا به رنگ قهوه‌ای طلایی درآید. این غذا را می‌توان در فر و با خمیر کمی غلیظ‌تر نیز پخت. قطاب را با سوپ و سالاد یا به‌تنهایی میل می‌کنند.

۷. بیشمه

بیشمه

بیشمه از معروف‌ترین غذا‌های محلی ترکمنی است. این میان‌وعده سنتی با چای سبز در جشن‌ها، به‌ویژه در عروسی‌ها و در جشنی پخته می‌شود که اولین‌ بار مو‌های کودکان را کوتاه می‌کنند. امروزه، بیشمه به‌عنوان میان‌وعده شیرین میل می‌شود، اما در قدیم بدون شکر تهیه می‌شده است. با‌این‌حال، با شکر خوشمزه‌تر است و طرفداران بیشتری دارد. به‌طور کلی، این غذا یکی از ساده‌ترین میان‌وعده‌ها برای تهیه در خانه است و می‌توانید آن را به‌دلخواه خود نیز تزیین کنید.

۸. باسترمه پلو

باسترمه پلو

باسترمه غذای کلاسیکی است که ترکمن‌ها آن را در تابستان می‌خورند. در ترکمنی کلمه باطرما به معنای فرو‌بردن است. این غذا ترکیبی از بهترین سبزی‌های تازه، گوجه‌فرنگی، فلفل‌دلمه‌ای، بادمجان و پیاز است و می‌توان آن را به‌عنوان یک صبحانه اشتها‌آور با دو عدد تخم‌مرغ سرو کرد. علاوه‌بر‌ این، برای خوشمزه‌تر شدن این غذا به آن گوشت ریز خرد شده یا سیب‌زمینی خرد‌شده اضافه می‌کنند. ترکمن‌ها این غذا را با فرو‌بردن تکه‌های نان در آن می‌خورند. اگر دنبال یک غذای داغ و سریع هستید، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از امکان سفارش غذا آنلاین از اسنپ، این غذا را سفارش دهید و چشم‌بسته امتحان کنید.

۹. شله

شله

شله یکی از معروف‌ترین غذا‌های محلی ترکمنی است که آن را از گوشت، برنج و سایر سبزی‌ها تهیه می‌کنند. این غذا یک نوع فرنی است که گوشت لذیذ همراه با سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی، طعم شگفت‌انگیزی به آن می‌دهد.

۱۰. آش ماش

آش ماش

یکی‌ دیگر از سوپ‌های خوشمزه و غلیظ ترکمنی، آش ماش است که از ماش و سبزی‌ها تهیه می‌شود. گوشت را می‌توانید به این غذا بر اساس مزاج خود یا اطرافیان‌تان اضافه کنید. ابتدا باید موادی مانند سیب‌زمینی، هویج و پیاز را سرخ کنید، سپس ماش را همراه با آب به آنها اضافه کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که ماش باید تا زمانی بپزد که نرم شود. این غذا را می‌توانید با نان و پیاز میل کنید.

۱۱. کله‌پاچه

کله‌پاچه

یکی دیگر از معروف‌ترین غذا‌های محلی ترکمنی کله‌پاچه است که آن را در عروسی‌ها و مراسم خاک‌سپاری طبخ می‌کنند و سر میز‌ شام روزمره نیز پیدا می‌شود. برای درست‌کردن این غذا سر و پای بره را تمیز می‌کنند و می‌شویند، سپس آنها را در قابلمه بزرگی به همراه آب می‌ریزند و گاز را روشن می‌کنند. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، کف آن را از بین می‌برند. این غذا را باید به‌آرامی و روی حرارت بسیار کم بپزید تا همه گوشت‌ها نرم شوند و سپس نمک را برای طعم دادن به آن اضافه کنید. معمولا آب گوشت و گوشت در کاسه‌های جداگانه سرو می‌شوند. بعد از مشورت با پزشک، خوردن این غذا ماهی یک بار برای قوی نگه‌داشتن استخوان‌ها توصیه می‌شود. اگر عاشق گوشت هستید، این غذا را از دست ندهید. این روزها بسیاری از کله‌پزی‌ها امکان سفارش غذا آنلاین دارند تا همه بتوانند کله‌پاچه را از هر جایی سفارش دهند.

۱۲. ایشلیکی

ایشلیکی

یکی‌دیگر از محبوب‌ترین غذا‌های محلی ترکمنی ایشلیکی است که به‌طور سنتی در ماسه داغ و اخگر پخته می‌شد. بااین‌حال، امروزه آشپزها این غذا را در فر می‌پزند. ترکیبات این غذا از گوشت، چربی گوسفند و پیاز تشکیل شده است که همگی به قطعات کوچک خرد می‌شوند. خرد‌کردن گوشت بسیار مهم است، زیرا گوشت خرد‌شده در مقایسه با گوشت چرخ‌کرده، به این غذا طعم بهتری می‌دهد. برای پخت ایشلیکی، مواد را باید در بین دوتکه خمیر صاف و گرد بگذارید و لبه‌ها را فشار دهید تا بسته شود. سپس سوراخی در وسط آن ایجاد کنید تا بخار از آن خارج شود. در نهایت این غذا را در فر قرار دهید تا روی آن قهوه‌ای روشن شود. طعم لذیذ و آبدار این غذا هر کسی را وسوسه می‌کند.

۱۳. چال

چال

هنگام بازدید از ترکمنستان نمی‌توانید این کشور را بدون چشیدن چال معروف (کفیر از شیر شتر) ترک کنید. چال یک نوشیدنی سنتی ترکمنی است که از تخمیر شیر شتر تهیه می‌شود. برای تهیه آن باید شیر شتر را تخمیر کنید، زیرا قند بالایی دارد. آشپز‌ها برای تهیه چال که خواص درمانی نیز دارد، خامه را از شیر جدا می‌کنند، سپس شیر را با آب رقیق می‌کنند و می‌گذارند تا کمی تخمیر شود. از آن‌جایی که چال سریعا فاسد می‌شود و مراحل آماده‌سازی خاصی دارد، باید آن را بلافاصله بعد از تهیه مصرف کرد. سعی کنید این نوشیدنی فوق‌العاده ترش و گاز‌دار را جرعه‌جرعه بنوشید و اجازه دهید شما را در گرمای شدید خنک کند.

چکیده کلام

ترکمنستان یکی از بهترین کشور‌هایی است که غذا‌‌های خوشمزه با طعم‌های مختلف دارد: غذاهایی که می‌توانید در ترکمن‌صحرای ایران و در میان ترکمن‌های ایران هم پیدا کنید. علاوه‌بر غذا‌هایی که نام بردیم، نزدیک به ۱۵ سوپ ترکمنی پر از گوشت و سبزیجات دارد که می‌توانید آنها را با نان بخورید. برنج، گوشت و سبزی‌ها از مواد اولیه ثابت بسیاری از معروف‌ترین غذا‌های ترکمنی هستند. بیشتر این غذا‌ها بخار‌پز، آب‌پز و سرخ می‌شوند. معمولا ترکمن‌ها گوشت گوسفندی را به سایر گوشت‌ها ترجیح می‌دهند و از آن‌جایی که بیشتر ترکمن‌ها مسلمان هستند، گوشت اسب و گوشت خوک مصرف نمی‌کنند. اسنپ امکان سفارش غذا آنلاین را برایتان فراهم کرده است تا غذاهای ترکمنی محبوب خود را از رستوران‌هایی که آنها را طبخ می‌کنند، سفارش دهید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *