طرز تهیه کشک بادمجان به ساده‌ترین شکل، بسیار خوش‌طعم و لذیذ

کشک بادمجان را می‌توان به‌عنوان یکی از غذا‌های اصیل ایرانی در نظر گرفت که از گذشته‌های دور مهمان سفره‌های ایرانی بوده است. این غذا آن‌قدر محبوب و دوست‌داشتنی است که حتی در منوی رستوران‌ها نیز قرار دارد.

کشک بادمجان در واقع یک غذای اصفهانی بوده که ترکیبات اصلی آن بادمجان به همراه کشک است. دستور پخت کشک بادمجان بسیار راحت بوده و آماده‌سازی آن زحمت زیادی ندارد.

در این مقاله قرار است به آموزش طرز تهیه انواع کشک بادمجان بپردازیم؛ بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا ساده‌ترین و بهترین آموزش برای پخت آن را یاد بگیرید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

دستور پخت کشک بادمجان خانگی خوشمزه

اگر آماده‌ی پخت کشک بادمجان به سبک خانگی البته با طعمی بی‌نظیر هستید، در جدول زیر مواد لازم برای تهیه این غذا آورده شده است. البته باید اضافه کنیم که این مواد به‌اندازه پخت کشک بادمجان برای ۴ نفر است و اگر تعداد شما نسبت به این مقدار کمتر یا بیشتر بوده، خودتان می‌توانید اندازه‌ها را تغییر دهید.

مواد لازم

مقدار مورد نیاز

کشک

۵ قاشق غذاخوری

بادمجان

۶ عدد بزرگ

پیاز

۱ عدد متوسط

سیر

۳ حبه

پودر سیر

به میزان لازم

نعنا خشک

۵۰ گرم

مغز گردو

۱۰۰ گرم

نمک

به میزان لازم

فلفل

به میزان لازم

زردچوبه

به میزان لازم

روغن

به میزان لازم

طرز تهیه کشک بادمجان به‌صورت مرحله‌به‌مرحله

همان‌طور که گفتیم پخت کشک بادمجان اصلا کار سختی نیست و مانند بیشتر غذا‌ها زمان خیلی زیادی را از شما نمی‌گیرد، بااین‌حال و با استفاده از این آموزش شما می‌توانید ساده‌ترین روشی که برای پخت آن وجود دارد را یاد بگیرید و خوشمزه‌ترین کشک بادمجان را در خانه درست کنید و از طعم آن لذت ببرید.

  • مرحله‌ی اول: اولین قدم برای درست‌کردن کشک بادمجان، این است که بادمجان را به‌خوبی بشویید و بگذارید تا خشک شود. سپس پوست آن را بگیرید و در یک ظرف آب‌نمک قرار دهید. این کار را به این دلیل باید انجام دهید که تلخی بادمجان گرفته شود و زمانی که آن را پختید و در حال خوردن هستید، در دهانتان احساس له‌شدگی نداشته باشید.
  • مرحله‌ی دوم: اجازه دهید تا بادمجان‌ها در حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در ظرف آب‌نمک بمانند و سپس آن‌ها را خارج کنید. حالا باید به سراغ سرخ کردن آن‌ها بروید.
  • مرحله‌ی سوم: معمولا سرخ کردن بادمجان، روغن زیادی مصرف می‌کند و برای افرادی که رژیم دارند یا نمی‌خواهند روغن زیادی مصرف کنند غذای سالمی نیست! برای جلوگیری از مصرف زیاد روغن می‌توانید چند راهکار را انجام دهید. اول بادمجان‌ها را آب‌پز کرده و سپس سرخ کنید، همچنین می‌توانید با استفاده از یک براش اندکی ماست روی بادمجان‌ها بزنید و سپس سرخ کنید و آخرین راهکار نیز استفاده از سفیده تخم‌مرغ است که می‌توانید آن را نیز با براش خیلی کم روی سطح بادمجان بزنید سپس سرخ کنید.
  • مرحله‌ی چهارم: حالا در یک تابه که اندازه‌ی مناسبی دارد با هرکدام از روش‌های گفته شده در بالا، بادمجان را سرخ کنید و بگذارید تا طلایی شود و سپس آن را در تابه جابه‌جا کنید تا طرف دیگر آن نیز سرخ و طلایی شود.
  • مرحله‌ی پنجم: بعدازاین که بادمجان‌ها به‌خوبی سرخ شدند، آن‌ها را از تابه خارج کنید و با استفاده از یک چاقو ساطوری و ریز کنید. همچنین می‌توانید از مخلوط‌کن نیز استفاده کرده و بادمجان‌های سرخ شده را به شکل پوره در بیاورید.
  • مرحله‌ی ششم: حالا زمان درست‌کردن پیازداغ و سیرداغ است. برای انجام این کار در ابتدا پیاز و سیر‌ها را به‌خوبی شسته و سپس پوست بگیرید. پیاز را به‌صورت خلال‌های ریز یا نگینی (هرطور که خودتان علاقه‌مند هستید) خرد کنید و همین کار را با سیر‌ها نیز انجام دهید.
  • مرحله‌ی هفتم: در همان تابه‌ای که بادمجان را سرخ کردید، مقداری روغن بریزید و اجازه دهید تا سیر‌ها و پیاز‌ها به‌خوبی سرخ شوند تا جایی که رنگ آن‌ها تغییر کند و طلایی شود. سپس به آن مقداری زردچوبه، نمک و فلفل اضافه کنید و مجددا تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.
  • مرحله‌ی هشتم: در این مرحله از درست‌کردن کشک بادمجان، باید بادمجان ساطوری شده را به تابه اضافه کرده و با پیاز و سیر به‌خوبی مخلوط کنید. برای عطر و طعم بهتر اگر دوست داشته باشید می‌توانید مقداری پودر سیر در این مرحله اضافه کنید و مجددا در حدود ۱ تا ۲ دقیقه تفت دهید.
  • مرحله‌ی نهم: حالا زمان اضافه‌کردن کشک است. معمولا کشک پاستوریزه‌ای که خریداری می‌شود، غلظت زیادی دارد. برای استفاده از کشک باید در یک کاسه مقداری آب ولرم بریزید و چند قاشق کشک به آن اضافه کنید و هم بزنید تا رقیق شود.
  • مرحله‌ی دهم: کشک را به تابه اضافه کنید و اندکی هم بزنید تا با یکدیگر مخلوط شوند، حالا درب تابه را ببندید و بگذارید تا بادمجان‌ها با کشک بپزند و به سراغ درست‌کردن نعنا داغ بروید.
  • مرحله‌ی یازدهم: برای درست‌کردن نعنا داغ، در تابه مجددا روغن بریزید و نعنا خشک را به آن اضافه کنید و تفت دهید. دقت کنید که مدت‌زمان تفت دادن نعنا‌ها بسیار مهم است! چرا که اگر این کار را بیش از حد انجام دهید، سبب می‌شود تا نعنا‌ها بسوزد و تیره شود و در کل مزه‌ی غذا را خراب کند.
  • مرحله‌ی دوازدهم: بعدازاین که نعنا داغ آماده شد، گردوهای خرد شده را نیز به آن اضافه کنید و مجددا به هم بزنید.
  • مرحله‌ی سیزدهم: در این مرحله سری به قابلمه بزنید و اگر دیدید که آب اضافه‌ی کشک بادمجان گرفته شده و به روغن افتاده، کشک بادمجان شما آماده است و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

همچنین برای سرو کشک بادمجان آن را در ظرف موردنظرتان بریزید و به کمک نعنا داغ، کشک و گردو تزیین کنید. امیدواریم که از طعم این غذا لذت ببرید.

طرز تهیه کشک بادمجان به سبک کبابی

یکی دیگر از انواع روش‌هایی که می‌توانید در دستور پخت کشک بادمجان به کار گیرید، استفاده از بادمجان کبابی است. این روش پخت برای افرادی که رژیم دارند یا کسانی که نمی‌خواهند از روغن استفاده کنند، بهترین روش بوده و همچنین آماده‌سازی آن بسیار راحت است. چرا که دیگر مراحل سرخ کردن بادمجان که بخش زمان بر است را ندارید.

برای انجام این کار و درست‌کردن کشک بادمجان کبابی، تمام مراحل مطابق با آنچه که در بالا گفتیم بوده و فقط مرحله آماده‌سازی بادمجان‌ها تفاوت دارد. برای انجام این کار بادمجان‌ها را به‌خوبی بشویید و روی شعله اجاق‌گاز با حرارت بالا قرار دهید، خواهید دید که بادمجان‌ها نرم شده و روغن آن خارج می‌شود.

در نهایت بعدازاین که کبابی شدند، آن را پوست بگیرید و ساطوری کرده و به غذا اضافه کنید. بادمجان درست شده با این روش، عطر و بوی دودی و کبابی دارد که غذا را به‌شدت لذیذ و خوشمزه می‌کند.

طرز تهیه کشک بادمجان بدون گردو

یکی از موادی که کشک بادمجان را خیلی خوشمزه می‌کند و در طعم آن اثر دارد، گردو است. اما متاسفانه برخی از افراد به گردو حساسیت دارند یا طعم آن را در غذا دوست ندارند؛ بنابراین ترجیح می‌دهند تا کشک بادمجان را بدون گردو درست کنند.

برای انجام این کار تنها باید مرحله اضافه‌کردن گردو را از دستور پخت کشک بادمجان حذف کنید.

طرز تهیه کشک بادمجان به همراه گوجه‌فرنگی

همان‌طور که در بالا گفتیم مواد اصلی در تهیه کشک بادمجان، کشک و بادمجان است. اما برخی از افراد ترجیح می‌دهند تا گوجه‌فرنگی را نیز به کشک بادمجان اضافه کنند و طعم جدیدی را تجربه کنند.

برای این کار و درست‌کردن کشک بادمجان با گوجه‌فرنگی کاری که باید انجام دهید، این است که دو عدد گوجه‌فرنگی را بشویید و با استفاده از یک رنده دندانه ریز، به‌خوبی رنده کنید تا به حالت پوره در بیاید.

سپس در یک تابه پوره‌ی گوجه‌فرنگی را با مقداری روغن سرخ کنید. بعدازاین که اندکی آن را تفت دادید، یک قاشق رب گوجه‌فرنگی نیز به پوره اضافه کنید و مجددا تفت دهید تا خامی رب گرفته شود و رنگ آن آزاد شود.

بعدازاین که آب اضافه‌ی پوره تبخیر شد و در حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه بعد از اضافه‌کردن کشک، پوره گوجه‌فرنگی را نیز اضافه کنید و اجازه دهید تا با سایر مواد بپزد!

سفارش آنلاین از اسنپ

در این مقاله در مورد انواع روش‌ها برای طرز تهیه کشک بادمجان صحبت کردیم، ممکن است که برخی از اوقات پیش‌آمده باشد که شما بخواهید کشک بادمجان درست کنید، اما مواد اولیه‌ی آن را در خانه نداشته باشد و حتی زمان کافی برای خرید رفتن نیز ندارید.

در این مواقع به کمک سرویس اسنپ اکسپرس کار شما راحت است. چرا که می‌توانید هرآنچه که نیاز دارید را تهیه کنید و در کمتر از ۳۰ دقیقه تحویل بگیرید!

البته اگر در کل زمان و حوصله کافی برای درست‌کردن غذا را ندارید، می‌توانید با سفارش آنلاین غذا از سرویس غذای اسنپ کار خود را راحت کنید. با سرویس‌های متنوع اسنپ دیگر لازم نیست تا نگرانی در مورد سفارش غذا و تهیه مواد اولیه را داشته باشید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *