طرز تهیه خورش کرفس، معجون معطر طبیعت

خورشت کرفس، یک خورش سنتی و ایرانی است که از ابتدای آماده‌سازی مواد اولیه آن تا انتهای شستن ظرف‌های آن، عطر بی‌نظیرش فضای خانه و حتی لباس و پرده و سایر اجزا را به خود آغشته می‌کند.

حداقل تا یک روز بعد عطر این خورش لذیذ از خانه شما بیرون رفتنی نیست. البته دستور پخت‌های متفاوتی دارد که ما در ادامه با یک دستور پخت جامع و البته ساده در کنار شما هستیم.

مواد لازم برای تهیه خورش کرفس

مواد لازم برای دستور پخت خورش کرفس مانند قورمه سبزی، از سبزیجات تشکیل شده در کنار عنصر اصلی که کرفس است. بهتر است کرفسی که انتخاب می‌کنید جوان و کوچک باشد.

در خورش کرفس هم از ساقه‌ها و هم از برگ‌ها استفاده می‌کنیم. اندازه قطعات برش خورده گیاه کرفس در این خورش، دلخواه است. اما نه به‌اندازه‌ای کوچک باشد که سبزی‌ها آب شده و در خورش دیده نشوند و نه به‌قدری بزرگ باشد که برای خوردن آن‌ها دچار زحمت شویم. کرفس‌ها هرچه جوان‌تر باشند، تُردتر بوده و عطر بیشتری دارند.

مواد لازم

مقدار مورد نیاز

گوشت خورشتی

۴۰۰ گرم

کرفس

نیم کیلو

پیاز

۱ عدد

جعفری

۱۰۰ گرم

نعناع

۱۰۰ گرم

نمک، فلفل، زردچوبه

به میزان لازم

آبغوره و آب‌لیمو

به میزان لازم

طرز تهیه خورش کرفس با ساده‌ترین روش

مطمئن نیستیم که دستور پخت خورش کرفس در خانه شما شبیه به دستور پخت ما خواهد بود یا خیر! اما این را می‌دانیم که مواد اولیه در تمام نقاط یکسان است و ممکن است تنها یک یا دو قلم کمتر یا بیشتر باشد. برخی در این خورش از لوبیا و برخی دیگر از سیب‌زمینی استفاده می‌کنند که کاملا سلیقه‌ای است.

در ادامه با این دستور پخت کاملا سنتی و ایرانی که البته کمی نسبت به سایر دستور پخت‌ها متفاوت و ساده‌تر است، با شما هستیم.

مرحله‌ی اول: در مرحله‌ی اول از نحوه درست‌کردن خورش کرفس، پیاز‌ها را ریز و نگینی خرد کرده و درون قابلمه می‌ریزیم تا با روغن تفت‌داده شوند.

مرحله‌ی دوم: در مرحله‌ی بعد از سرخ شدن پیاز‌ها، نمک، فلفل و زردچوبه به آن‌ها اضافه می‌کنیم. بعد از اضافه‌کردن این ادویه‌جات دوباره کمی پیاز را تفت می‌دهیم.

مرحله‌ی سوم: در گام بعدی گوشت‌های خورشتی را شسته، به‌صورت قورمه خورد می‌کنیم. اگر گوشت شما گوسفندی است دقت کنید که گوشت‌ها را در قطعات بزرگ‌تر خرد کنید. چون بعد از پخته‌شدن کوچک می‌شوند.

مرحله‌ی چهارم: در مرحله‌ی بعد دستور پخت خورش کرفس، گوشت را به پیاز تفت‌داده شده اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا رنگ آن‌ها تغییر کرده به‌خوبی سرخ شود.

مرحله‌ی پنجم: بعد از پخته‌شدن گوشت، آن را به گوجه اضافه می‌کنیم که البته اضافه‌کردن رب گوجه به این خورش چندان متداول نیست و کاملا سلیقه‌ای خواهد بود. بعد از آن دقت کنید که اگر رب گوجه اضافه کردید، آن را به‌خوبی تفت‌داده باشید تا طعم خامی آن گرفته شده باشد.

مرحله‌ی ششم: در مرحله‌ی بعد ۲ لیوان آب جوش اضافه کرده و اجازه می‌دهیم تا خورشت ما قل بزند. ممکن است بر روی خورشت در حال جوشیدن کف جمع شود که اگر گوشت شما گوسفندی باشد این اتفاق معمول است و بهتر است که کف را جمع کرده دور بریزید.

مرحله‌ی هفتم: در گام بعدی درب قابلمه را بسته و اجازه می‌دهیم گوشت ما به‌خوبی مغزپخت شود. بعد از آن برگ‌های کرفس، ساقه کرفس، نعنا و جعفری را خرد کرده به یک تابه که بر روی حرارت قرار دارد، اضافه می‌کنیم.

مرحله هشتم: کمی روغن به آن‌ها می‌زنیم و اجازه می‌دهیم که به‌خوبی سرخ شود. سپس سبزی‌های سرخ شده را از تابه درآورده، کنار می‌گذاریم.

مرحله نهم: یک ساعت بعد از پخته‌شدن گوشت، نعناع، جعفری، برگ کرفس و ساقه‌های کرفس پخته شده را به قابلمه خورش اضافه می‌کنیم.

مرحله‌ی دهم: در مرحله‌ی بعد از درست‌کردن خورش کرفس، ۳۰ دقیقه پس از قل خوردن خورش، درب خورش را ببندید و اجازه بدهید تا ۳۰ الی ۴۰ دقیقه دیگر بر روی حرارت بماند تا به‌خوبی جا بیفتد.

مرحله‌ی آخر: در گام آخر ۱۰ دقیقه مانده به پختن کامل خورش کرفس، آبلیمو، آبغوره و نمک اضافه کنید و در پایان آن را در ظرف مخصوص کشیده و با پلو سرو کنید، نوش جان!

خورش کرفس، پایان تمام حرف و حدیث‌ها

طرز تهیه خورش کرفس البته کمی عشق می‌خواهد که در مواد اولیه از قلم افتاد. این خورش به‌شدت لذیذ و معطر است و از آن خورشت‌هایی محسوب می‌شود که باید یک وجب روغن بر روی آن قرار بگیرد تا قلب هر بیننده‌ای را به تپش وا دارد.

البته ماقبل از هر چیز به شما توصیه می‌کنیم که مراقب سلامتی خود باشید و این خورشت را کم‌نمک و کم‌چربی تهیه کنید.

در هر حال اگر زمان نداشتید یا مواد اولیه مورد نظر در دسترس شما نبود، سوپرمارکت آنلاین اسنپ همیشه در کنار شماست تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن تمام مواد اولیه و مورد نیاز را درب منزل به شما تحویل دهد. خورشت کرفس خانگی معطر نوش‌جانتان!

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *