طرز تهیه دمپختک، به اصالت یک ایرانی

طرز تهیه دمپختک از آن رسپی‌های جذابی است که بدون شک همه ما تابه‌حال حداقل سالی یک‌بار آن را تهیه کرده و نوش جان کرده‌ایم.

دمپختک ترکیب و معجون سبزیجات با برنج بوده که در نوع خود بی‌نظیر است و فلسفه جالبی در پشت خود دارد. غذایی که ممکن است آن را با گوشت سرو کنید یا بدون گوشت، اما در هر حال کامل و مقوی است.

مواد اولیه برای طرز تهیه دمپختک

این غذا را در حالت کلی یک غذای محلی می‌دانند. به همین دلیل درست‌کردن دمپختک آسان و بدون دردسر است. در کنار این غذا می‌توانید از انواع و اقسام ترشی‌ها، سالاد شیرازی و ماست استفاده کنید که البته رب انار نیز یکی دیگر از چاشنی‌های همراه این غذا محسوب می‌شود.

دمپختک بدون اغراق یک سمفونی سبز از سبزیجات است که برای دستگاه گوارش بسیار مناسب و مقوی بوده و به دلیل مخلوط بودن برنج با موادی مانند عدس، کلم و سبزی پلو، هضمی راحت را برای دستگاه گوارش فراهم می‌آورد.

البته طبع این غذا کمی سرد است که به شما توصیه می‌کنیم طبع آن را با کمی زعفران آب کرده گرم کنید.

مواد لازم

مقدار مورد نیاز

عدس

۱ پیمانه

کلم قمری یا کلم سَر

۱ عدد بزرگ یا ۲ عدد متوسط

هویج

۴ عدد

نمک، فلفل و زردچوبه

به میزان لازم

سبزی پلو

۲۰۰ گرم

زعفران آب کرده

به میزان لازم

پیاز

۱ عدد

طرز تهیه دمپختک به‌صورت مرحله‌به‌مرحله

درست‌کردن دمپختک البته به صبر و حوصله زیادی احتیاج دارد چون ممکن است کمی زمان بر باشد. اما مطمئن باشید که در نهایت شما با یک غذای بی‌نظیر و لذیذ روبه‌رو هستید که بدون شک در زمان شروع به خوردن غذا با انگشت و در انتهای آن بدون انگشت میز غذا را ترک خواهید کرد.

دمپختک به‌قدری لذیذ است که از خوردن آن سیر نخواهید شد. خصوصا در روز‌های سرد پاییز و زمستان و البته روز‌های بارانی، عطر و طعم دمپختک و بخاری که در هنگام برداشتن درب قابلمه از آن بر می‌خیزد، به‌شدت وسوسه‌کننده و البته دیوانه‌کننده خواهد بود.

مرحله‌ی اول: در مرحله‌ی اول از درست‌کردن دمپختک باید در یک قابلمه پیاز‌ها را خرد کرده و اجازه بدهید تا سبک شوند.

مرحله‌ی دوم: بعد از آن سبزی‌های معطر و شسته شده و ساطوری شده را به پیاز‌های سبک سرخ شده اضافه کنید. اجازه بدهید تا سبزیجات پخته و سرخ شوند.

مرحله‌ی سوم: عدس را از شب قبل باید خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. بعد از آن عدس‌ها را در قابلمه‌ای روی حرارت منتقل کرده و به آن ۲ لیوان آب اضافه کنید و اجازه بدهید که عدس‌ها به‌خوبی پخته شوند.

مرحله‌ی چهارم: بعد از آن عدس‌ها را آبکشی کنید و سبزی‌های معطر پلو یعنی ریحان، شوید و ترخون را که با پیاز داغ تفت داده‌اید نیز کنار بگذارید.

مرحله‌ی پنجم: در یک قابلمه دیگر کلم‌های قمری خرد شده را به همراه ساقه و برگ کلم با ۱ یا ۲ لیوان آب بپزید. همچنین هویج‌ها را نیز شسته، نگینی خرد کنید و به کلم‌ها اضافه کنید.

مرحله‌ی ششم: بعد از پخته‌شدن کلم و هویج آن‌ها را نیز کنار گذاشته و اجازه بدهید که خنک شوند.

مرحله‌ی هفتم: یک قابلمه که قصد دارید دمپختک را در آن تهیه کنید روی حرارت قرار داده، درون آن آب بریزید و اجازه بدهید که به جوش آید. برنج‌ها را به این قابلمه اضافه کرده و با کمی روغن و نمک به مدت ۷ الی ۱۰ دقیقه پخت اولیه را به برنج بدهید.

مرحله‌ی هشتم: بعد از گذشت این مدت‌زمان با له کردن یک دانه برنج با دو انگشت، می‌توانید به میزان پختگی آن پی ببرید. وقتی که دانه‌های برنج کمی نرم شدند، برنج را آبکش کرده و ته‌دیگ دلخواه خود را در ته قابلمه قرار دهید. ته‌دیگ شما می‌تواند نان، سیب‌زمینی، کاهو یا برنج باشد.

مرحله‌ی نهم: سپس یک‌لایه برنج درون قابلمه ریخته و مواد و مخلوط کلم، عدس، سبزیجات و هویج پخته شده و طعم‌دار شده را روی برنج بریزید.

مرحله‌ی دهم: این مراحل را ادامه دهید تا برنج و مخلوط سبزیجات شما تمام شوند. در نهایت زعفران آب کرده را روی برنج ریخته و درب آن را ببندید. بهتر است درب قابلمه شما دم‌کنی داشته باشد.

مرحله‌ی یازدهم: در نهایت بعد از گذشت یک ساعت دمپختک شما آماده شده و شما می‌توانید آن را به ظرف مورد نظر منتقل کرده و با ترشی، سالاد شیرازی یا هر کنار سفره‌ای دیگری سرو کنید، نوش جان!

درست‌کردن دمپختک و تمام ماجرا

در این مطلب طرز تهیه دمپختک را جزءبه‌جزء و با تمام زیروبم برای شما شرح دادیم. در هر حال همان‌طور که گفتیم وقتی قرار است در غذا از مخلفات و آجیل زیادی استفاده شود، تهیه کردن آن به زمان زیادی نیاز دارد. البته در کنار زمان، شما به صبر و حوصله نیز احتیاج دارید.

در نهایت این عشق کدبانوهای ایرانی است که طعم غذا را متفاوت از هر چیزی به مهمانان ارائه می‌کند. اگر تمایل داشتید تا دمپختک را در منزل تهیه کنید اما مواد اولیه آن در دسترس نبود، با استفاده از سوپرمارکت اسنپ به‌راحتی و با تخفیف مواد اولیه درب منزل به شما تحویل داده می‌شوند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *