چگونه از امکانات هواپیمایی که با آن سفر می‌کنیم، مطلع شویم؟

اطلاع از امکانات هواپیما قبل از سفر

در سفر‌های هوایی نوع هواپیما و خدمات پرواز از مهم‌ترین دغدغه مسافرین است. این حق طبیعی شما بوده که بدانید با چه هواپیمایی سفر می‌کنید؟ هواپیمای شما دارای چه امکاناتی است؟ امنیت پرواز به چه شکل است؟ و ده‌ها پرسش دیگر که قرار بوده در این مطلب به آن‌ها پاسخ دهیم.

با کدام ایرلاین سفر کنیم؟

اولین گام در تهیه بلیط، شناسایی ایرلاین مناسب برای سفر است. از قیمت که بگذریم، امنیت پرواز و امکانات، کلیدی‌ترین نقش را در سفر هوایی بازی می‌کنند. چه با ایرلاین‌های خارجی قصد سفر داشته باشید و چه با ایرلاین‌های داخلی، نیاز است اطلاعات کافی در مورد آن‌ها کسب کنید. هر ایرلاین هواپیما‌های محدودی دارد و با شناسایی ایرلاین مناسب در واقع هواپیمای خود را نیز انتخاب کرده‌اید.

چهار ایرلاین برتر جهان

در ابتدا بهتر است تا شما را با چهار تا از بهترین ایرلاین‌های جهان آشنا کنیم و پس از آن به سراغ پاسخ به باقی سؤالات برویم:

۱. قطر ایرویز: ایرلاینی مطرح در سطح جهان که از سال ۱۹۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد و با عملکردی بی‌نظیر همواره در بین سه رتبه اول برترین ایرلاین‌ها قرار گرفته است. قطر ایرویز بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمای قدرتمند مسافربری دارد و با خدمات بی‌نظیرش یکی از گزینه‌های محبوب برای سفر‌های هوایی به شمار می‌رود. امکان سفر به بیش از ۸۲ کشور با بالاترین سطح امکانات و قیمت‌های باورنکردنی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این ایرلاین ۵ ستاره است.

۲. سنگاپور ایرلاین: یکی از قدیمی‌ترین ایرلاین‌ها در سطح جهان که در سال ۱۹۷۲ تأسیس شد و پایگاه اصلی آن فرودگاه چانگی است. این ایرلاین بیش از ۲۰۰ فروند هواپیما دارد و سالانه حدود ۲۰ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند. سنگاپور ایرلاین همواره رقیبی جدی برای قطر ایرویز بوده است.

۳. امارات ایرلاین: در سال ۱۹۸۵ آغاز به کار کرد و امروزه میزبان حدود ۶۰ میلیون مسافر در سال است. شرکت هواپیمایی امارات با مالکان ثروتمند خود، بزرگ‌ترین ایرلاین خاورمیانه به شمار می‌رود و از محبوب‌ترین ایرلاین‌های جهان است.

۴. کاتای پاسیفیک: در سال ۱۹۴۶ در هنگ‌کنگ تأسیس شد و یکی از ارکان اصلی اقتصاد این کشور به شما می‌رود. این ایرلاین سفر‌های امن و راحتی را به اقصی‌نقاط جهان برای شما ترتیب می‌دهد. خدمات بی‌نظیرش در رقابت با ۳ ایرلاین دیگر بوده و سالانه حدود ۲۷ میلیون مسافر را جابجا می‌کند. حدود ۱۰ درصد از سهام این شرکت در اختیار قطر ایرویز است و سطح خدمات آن توسط این ابر ایرلاین آسیایی تضمین می‌شود.

انواع هواپیما‌های موجود در ایرلاین‌های خارجی

سفر با هواپیما با ایرلاین‌های خارجی

هواپیما‌های چهار در: این نوع هواپیما ۴ در و ۴ موتور دارد و عموما تولید دو شرکت ایرباس و بوئینگ است. ایرباس‌ای ۳۳۰، ایرباس‌ای ۳۴۰، ایرباس‌ای ۳۲۱، بوئینگ ۲۰۰-۷۷۷ از این نوع هواپیما هستند که برای اکثر سفر‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

هواپیما‌های سه در: این نوع از هواپیما‌ها کوچک هستند و سفر‌های کوتاه را پوشش می‌دهند. بوئینگ ۷۶۷ و ۷۵۷ از این نوع هواپیما به‌حساب می‌آید.

هواپیما‌های دو در: بوئینگ ۷۳۷، ایرباس ۳۱۹ و ۳۱۸ از جمله این هواپیما‌ها هستند. بسیار کوچک و جمع‌وجور برای سفر‌های کوتاه‌مدت ساخته شده‌اند.

هواپیمای یک طبقه غول‌پیکر: این هواپیما‌ها عموما ۵ در دارند و مسافران زیادی را با خود حمل می‌کنند. برای مقاصد پرتردد مورد استفاده قرار می‌گیرند و توان طی مسیر بین‌قاره‌ای را دارند. بوئینگ ۳۰۰-۷۷۷ از این نوع هواپیما بوده که میزان گنجایش سوخت آن زبانزد است.

هواپیمای دوطبقه: ایرباس ۳۸۰ و بوئینگ ۷۴۷ تنها مدل‌های هواپیمایی در این رده هستند. گنجایش مسافرین آن‌ها تقریبا دوبرابر غول‌پیکر‌های یک طبقه است و برای مسیر‌های طولانی‌مدت مناسب هستند. بااین‌حال پرواز با این هواپیما‌ها چندان باب نیست و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سه ایرلاین مطرح داخلی

ایرلاین‌های داخلی

و اما پس از آشنایی با ایرلاین‌های خارجی لازم است تا با ایرلاین‌های برتر داخلی نیز آشنا شوید:

ماهان: هواپیمایی ماهان با پرواز‌های ویژه به اروپا، آسیای شرق و کشور‌های همسایه همواره محبوب‌ترین ایرلاین هواپیمایی در ایران بوده است. حدود ۷۰ فروند هواپیمای مسافرتی در این ایرلاین در حال تردد هستند و امکانات مناسبی را در اختیار شما می‌گذارند. این ایرلاین تاکنون حادثه منجر به فوت نداشته و عموم پرواز‌هایش آن تایم یا با تأخیر اندک صورت می‌گیرد. بوئینگ ۷۴۷، ایرباس ۳۴۰، ایرباس ۳۱۰ و ایرباس ۳۰۰ از جمله هواپیما‌های این ایرلاین هستند.

ایران‌ایر: ایران‌ایر یا هواپیمایی هما، قدیمی‌ترین ایرلاین ایرانی است که در سال ۱۳۴۰ تأسیس شد. این ایرلاین نقش مهمی را در پرواز‌های داخلی و خارجی ایفا می‌کند. امکانات مناسبی دارد و امنیت آن زبانزد است. هواپیما‌های ایران‌ایر متشکل از فوکر ۱۰۰، ایرباس ۳۱۰-۳۰۰، ایرباس b۲k-۳۰۰، ایرباس ۶۰۰-۳۰۰، بوئینگ ۷۴۷ و ایرباس ۳۲۰ هستند.

۳. ایرلاین کیش ایر: در ابتدای فعالیت، تنها به پرواز‌های داخلی اختصاص داشت؛ اما امروزه پرواز‌های زیادی به کشور‌های همسایه از طریق این ایرلاین انجام می‌شود. حدود ۱۳ هواپیما در لیست این ایرلاین قرار دارد و امنیت و خدمات آن مناسب ارزیابی شده است. فوکر ۱۰۰، مک دانل داگلاس، ایرباس ۳۲۱ و ایرباس ۳۲۰ از جمله هواپیما‌های کیش ایر هستند.

چگونه از نوع هواپیمایی که با آن قرار است سفر کنیم، مطلع شویم؟

نحوه اطلاع از امکانات هواپیمای موردنظر

برای آنکه سفری راحت و کم‌دردسر داشته باشید، بهتر است از نوع هواپیمایی که با آن سفر می‌کنید مطلع شوید. برخی هواپیما‌ها جای کافی برای چمدان شما ندارند. برخی دیگر غذای مناسبی به شما نمی‌دهند و برخی سروصدای زیادی دارند. در برخی پرواز‌ها هنگام خرید از نوع هواپیما مطلع می‌شوید. بااین‌حال بسیاری از ایرلاین‌ها نوع هواپیما را برای شما مشخص نمی‌کنند. در این صورت چند روش برای پیداکردن هواپیما پیش رو دارید.

  • سایت ایرلاین را جستجو کنید. عموم ایرلاین‌ها، صفحه رزرو بلیط دارند که در آن نوع هواپیما را مشخص کرده‌اند. اغلب این امکان تنها ۲۴ ساعت قبل از پرواز در اختیارتان قرار می‌گیرد. باز هم خبر بدی نیست و می‌توانید ذهن خود را قبل از پرواز آماده کنید.
  • ماتریس؛ مسیر راحت‌تری برای شناسایی نوع هواپیمای شما است ITA MATRIX را در گوگل جستجو کنید و با درج اطلاعات لازم از نوع هواپیما مطلع شوید.

حالا که هواپیما را شناسایی کردید، با یک سرچ ساده اطلاعات مهم در مورد ویژگی‌ها، سرعت، امکانات و… در دسترس شما خواهد بود.

چند نکته که در انتخاب نوع هواپیما باید به آن‌ها دقت کنید

نکات مهم در انتخاب هواپیما

بهتر است بدانید که هواپیما‌های ایرباس پنجره‌های کوچکی دارند. پس اگر از تماشای مناظر بیرون لذت می‌برید، بهتر است سراغ بوئینگ بروید.

  • اگر سفری طولانی پیش رو دارید، حتما هواپیمایی مدرن انتخاب کنید. اغلب هواپیما‌های قدیمی سروصدای زیادی دارند و تا رسیدن به مقصد شما را کلافه می‌کنند.
  • هواپیما‌های مدرن همچون بوئینگ ۷۸۷ و ایرباس ۳۵۰ از برترین هواپیما‌ها به‌حساب می‌آیند. امنیت بالایی دارند و به دلیل سبکی بسیار راحت و بی‌سروصدا هستند.
  • اگر سفری طولانی‌مدت پیش رو دارید، از امکانات سرگرمی و سیستم خواب هواپیما مطلع شوید. پرواز‌های بین‌المللی آن‌قدر شما را سرگرم می‌کنند که طول مسیر را متوجه نمی‌شوید.
  • سیستم تهویه هوا امری مهم است. تعیین درجه مناسب و اکسیژن‌رسانی صحیح، آرامش شما را تضمین می‌کند. پرواز‌های خارجی دقت زیادی به این موضوع دارند.
  • از تجربه دیگران استفاده کنید. اگر رزرو آنلاین را انتخاب کرده‌اید به بخش نظرات بروید و پیام مسافران قبل را بخوانید. به سوابق ایرلاین و هواپیما سر بزنید و امن‌ترین پرواز را انتخاب کنید.

صندلی خود را پیش از پرواز مشخص کنید.

حالا که نوع هواپیما را مشخص کرده‌اید و از امکانات آن و نقاط ضعفش مطلع شده‌اید، وقت آن رسیده تا صندلی خود را رزرو کنید. اما مزیت رزرو صندلی قبل از پرواز چیست؟ این کار به شما کمک می‌کند که اگر هواپیمای شما کوتاه‌برد است و موتور آن سروصدای زیادی دارد، صندلی را رزرو کنید که نزدیک موتور نباشد.

اگر فاصله صندلی‌ها کم است، صندلی‌های جلو را انتخاب کنید. نیاز است نزدیک سرویس بهداشتی باشید؟ یا نیاز به استراحت دارید؟ پس در گوشه‌وکنار دنج هواپیما بنشینید. اکثر ایرلاین‌های معرفی شده در این مطلب ۲۴ ساعت قبل از پرواز، از طریق سیستم آنلاین خود اجازه انتخاب صندلی را به شما می‌دهند. وقتی وارد سایت می‌شوید و اطلاعات پرواز را وارد می‌کنید، نقشه‌ای از هواپیما پیش روی شما قرار می‌گیرد. شما می‌توانید از میان صندلی‌های رزرو نشده، صندلی خود را مشخص کنید.

نوشته‌های روی بلیط چه چیز را به ما می‌گویند؟

نوشته‌های روی بلیط هواپیما چیست

اگر بلیط فیزیکی در دست داشته باشید یا نسخه اینترنتی به ایمیل و گوشی همراهتان ارسال شده باشد، اطلاعات زیادی روی این تیکت قابل‌دسترس است. بخش اصلی این اطلاعات، مشخصات هویتی مسافر، ساعت پرواز، تاریخ سفر، نام ایرلاین و شماره پرواز است. ساعت رسیدن به مقصد، هرچند دقیق نیست؛ ولی شما را در برنامه‌ریزی سفر کمک می‌کند.

در بخش دیگری از بلیط میزان باری که مجاز به حمل آن هستید، نوع پرواز که از بین اکونومی، پریمیوم و بیزینس کلاس انتخاب کرده‌اید، درج شده است. ترمینال پرواز و ساعت حضور در آنجا از اطلاعات مهم بلیط شما است.

رفرنس برای دسته‌بندی مسافرین ایرلاین در نظر گرفته شده و شماره بلیط، شما را در جستجوی اطلاعات پرواز کمک می‌کند. در پشت بلیط قوانین پرواز، آنچه می‌توانید با خود حمل کنید، نیاز‌های سفر هوایی، طریقه استرداد بلیط، جریمه کنسلی و اطلاعات این‌چنینی به چشم می‌خورد.

سخن پایانی

سفر هوایی همواره هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است. یک سفر آرام و مطمئن وقتی صورت می‌گیرد که از خدمات و امکانات پرواز مطلع باشید و بهترین‌ها را انتخاب کنید. رزرو صندلی قبل از پرواز شما را یک مرحله جلوتر خواهد برد. اطلاعات پرواز را مدام دنبال کنید، چرا که هر لحظه امکان کنسلی پرواز شما وجود دارد.

در طی مسیر از سفر خود لذت ببرید و حتی اگر ساعتی تأخیر به وجود آمد با زنده کردن سفر پیش رو آرامش خود را حفظ کنید. برای انتخاب و خرید بلیط هواپیما خارجی و داخلی می‌توانید از سرویس بلیت سفر اسنپ استفاده کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. همچنین اگر تجربه‌ای از سفر و امکانات ایرلاین‌های مختلف دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *