خانه
دسترس‌پذیری
نگاهی به دسترس‌پذیری اپلیکیشن اسنپ برای افراد نابینا و کم‌بینا
دسترس‌پذیری مسئولیت اجتماعی

نگاهی به دسترس‌پذیری اپلیکیشن اسنپ برای افراد نابینا و کم‌بینا

۲۳ مهر ۱۴۰۴
0 دیدگاه

اسنپ از آبان ۱۴۰۱ با هدف ایجاد فرصت برابر برای همه، نسخه‌ی اندروید اپلیکیشن خود را برای افراد دارای معلولیت دستر‌س‌​پذیر کرده است. کاربران مسافر نابینا و کم‌بینا با به‌روزرسانی اپلیکیشن اندروید اسنپ می‌توانند از طریق برنامه‌های صفحه‌خوان از سرویس درخواست خودرو استفاده کنند.
اسنپ بهبود دسترس‌پذیری اپلیکیشن خود را برای افراد دارای معلولیت در اولویت توسعه‌ی محصول قرار داده و تلاش کرده است قابلیت‌هایی را به اپلیکیشن بیفزاید که این کاربران بتوانند آسان‌تر از خدمات درخواست خودرو استفاده کنند. در همین راستا، تسهیل دسترسی افراد نابینا و کم‌بینا به خدمات آنلاین گامی مهم در مسیر حضور فعال‌تر این افراد در جامعه و فراهم‌کردن فرصت‌های برابر برای رشد و استقلال فردی آن‌ها است.

نحوه‌ی استفاده‌ از قابلیت دسترس‌پذیری برای کاربران مسافر نابینا و کم‌بینا

اسنپ سرویس درخواست خودرو را برای اتصال بهتر به نرم‌افزارهای صفحه‌خوان ارتقا داده است. افراد نابینا و کم‌بینا می‌توانند با دریافت یا به‌روزرسانی آخرین نسخه‌ی اندروید اپلیکیشن اسنپ از این قابلیت بهره‌مند شوند. پس از نصب یا به‌روزرسانی اپلیکیشن، این گروه از کاربران می‌توانند با استفاده از برنامه‌های واسط صفحه‌خوان درخواست سفر خود را ثبت کنند.
کاربر مسافر می‌​تواند وارد قسمت اطلاعات کاربری شود و نابینایی یا کم‌بینایی خود را در قسمت دسترس‌پذیری ثبت کند. با استفاده از این قابلیت کاربر راننده از نابینایی یا کم‌بینایی مسافر خود مطلع می‌​شود و آموزش​‌های لازم را برای نحوه‌ی تعامل با او دریافت می‌​کند.
صفحه‌خوان‌ها نرم‌افزارهایی هستند که محتوای اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌ها را به شکل صوتی درآورده و به کاربران نابینا یا کم‌بینا این امکان را می‌دهند تا به‌صورت مستقل از خدمات دیجیتال استفاده کنند.

 

آگاهی، حمایت و دسترسی: اصول روز جهانی عصای سفید

در ۱۹۶۹، سازمان ملل متحد ۱۵ اکتبر را روز جهانی عصای سفید نام‌گذاری کرد. هدف اصلی این روز توجه به افراد نابینا و کم‌بینا و چالش‌های مرتبط با این گروه از جامعه است. جدیدترین گزارش‌ سازمان جهانی بهداشت نشان‌ می‌دهد که حداقل ۲٫۲ میلیارد نفر در جهان دارای مشکلات بینایی هستند. در ایران نیز به گفته‌ی معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ۲۲۳ هزار و ۲۰۹ فرد دارای آسیب بینایی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که ۱۳/۵ درصد افراد دارای معلولیت کشور را تشکیل می‌دهند.
افراد نابینا و کم‌بینا در زندگی روزمره با مجموعه‌ای از چالش‌های ساختاری و اجتماعی مواجه‌اند. نبود زیرساخت‌های مناسب در فضاهای شهری و حمل‌ونقل عمومی، کمبود منابع آموزشی به خط بریل، کمبود نسخه‌های صوتی منابع آموزشی، دسترسی محدود به فناوری‌های کمکی و فرصت‌های شغلی اندک از مهم‌ترین موانع پیش‌ روی آن‌ها است. افزون بر این، نگرش‌های تبعیض‌آمیز و ترحم‌آمیز در جامعه مانعی جدی برای مشارکت برابر این گروه در عرصه‌های آموزشی، فرهنگی و اقتصادی به شمار می‌رود.

سایر اقدامات اسنپ برای دسترس‌پذیری سرویس درخواست خودرو

پروژه‌ی «دسترس‌پذیری» اسنپ‌خودرو از دهم آبان ۱۴۰۱ آغاز شد و مسیر توسعه و بهبود مستمر این قابلیت همچنان ادامه دارد. این قابلیت در همکاری تنگاتنگ تیم محصول اسنپ با افراد دارای معلولیت و با هدف ایجاد فرصت برابر در استفاده از خدمات دیجیتال برای تمام کاربران شکل گرفته است.
در حال حاضر اسنپ‌خودرو امکاناتی را به منظور دسترسی راحت‌تر برای کاربران مسافر ناشنوا و کم‌شنوا، نابینا و کم‌بینا و دارای معلولیت حرکتی (شامل افرادی که از ویلچر یا عصا استفاده می‌کنند) و کاربران راننده‌ی ناشنوا و کم‌شنوا و دارای معلولیت حرکتی در نظر گرفته‌ است.
از ابتدای شروع پروژه‌ی دسترس‌پذیری تا پایان اسفند ۱۴۰۳ در مجموع ۱۰۹ هزار و ۴۶۶ کاربر راننده و مسافر نوع معلولیت خود را در اپلیکیشن اسنپ ثبت کرده‌اند. از این میان، ۹ هزار و ۷۵۷ نفر از کاربران مسافر نابینا یا کم‌بینا هستند. با مطالعه‌ی این لینک می‌توانید با قابلیت دسترس‌پذیری سرویس درخواست خودرو بیشتر آشنا شوید.

روابط‌ عمومی اسنپ
روابط‌ عمومی اسنپ

دیدگاه خود را بنویسید