صفر تا صد دریافت پروانه وانت بار شهری + راهنمای تصویری

پروانه وانت بار شهری

سرویس وانت بار یکی از خدمات بسیار کارآمد است که در زمینه جابه‌جایی انواع وسایل ارائه می‌شود. راننده وانت برای اشتغال در این سرویس باید مجوزهای لازم را از نهادهای مربوطه بگیرد. در این مقاله درباره نحوه دریافت پروانه وانت بار شهری می‌گوییم. با ما همراه باشید.

انواع پروانه وانت بار

پروانه وانت بار

۱. پروانه فعالیت

پروانه فعالیت مربوط به وسیله نقلیه شماست. اولین مجوز یا پروانه‌ای که مالکان خودروهای ناوگان حمل‌ونقل شهری باید دریافت کنند، همین پروانه فعالیت است. داشتن این پروانه به‌معنای این است که وانت شما شرایط لازم برای کارکردن را دارد.

برای دریافت این مجوز باید به‌عنوان مالک وانت در سامانه مشخصی ثبت‌نام کنید و پس از دریافت کد رهگیری با دردست‌داشتن مدارک موردنیاز به شهرداری محل سکونت‌تان مراجعه کنید. کارشناسان شهرداری پس از بررسی و تأیید مدارک شما، پروانه فعالیت وانت را صادر می‌کنند. اعتبار این پروانه ۱ سال است و به‌شرط تغییرنکردن شرایط می‌توانید پس از گذشت ۱ سال آن را تمدید کنید.

۲. پروانه اشتغال

پس از دریافت پروانه فعالیت، باید پروانه اشتغال وانت بار را بگیرید. کارکردن با وانت مانند هر شغل دیگری نیاز به مجوز دارد و بدون داشتن این پروانه اجازه فعالیت و حمل بار را نخواهید داشت. فرقی نمی‌کند بخواهید آزاد کار کنید یا با کسب‌وکارهای دیگر همکاری کنید؛ در هر صورت باید مجوز اشتغال با وانت را بگیرید. پروانه اشتغال هم مانند پروانه فعالیت مدت‌زمان اعتبار مشخصی دارد و پس از اتمام اعتبار باید مجدد آن را تمدید کنید.

در ادامه، درباره دریافت پروانه اشتغال وانت باربری صحبت می‌کنیم.

مدارک لازم برای ثبت‌نام پروانه اشتغال وانت باربری

قبل از اقدام برای ثبت‌نام، مدارک لازم را آماده کنید تا در روند ثبت‌نام دچار مشکل نشوید. مدارک لازم برای ثبت‌نام پروانه اشتغال وانت بار عبارت‌اند از:

  • گواهینامه رانندگی مرتبط با وسیله نقلیه؛
  • ارائه کارت سلامت و عدم‌اعتیاد به مواد مخدر؛
  • کارت پایان خدمت یا گواهی اشتغال به تحصیل؛
  • تعهدنامه حسن انجام کار متقاضی دریافت پروانه؛
  • نداشتن سوء‌پیشینه کیفری و محروم‌نبودن از حقوق اجتماعی؛
  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران و اتباع خارجی دارای مجوز رسمی کار در ایران؛
  • داشتن گواهینامه شرکت در دوره‌های آموزشی کاربردی در حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه؛
  • مدرک حداقل گواهی پایان دوره ابتدایی (برای افراد بالای ۳۵ سال توانایی خواندن و نوشتن کفایت می‌کند.).

داشتن تمام این مدارک برای گرفتن پروانه اشتغال وانت بار شهری ضروری است. اگر مدارک شما ناقص باشد، مجوزی برایتان صادر نخواهد شد. پس دوباره تأکید می‌کنیم که قبل از شروع ثبت‌نام تمام این مدارک را تهیه کنید.

نحوه ثبت‌نام پروانه اشتغال وانت بار شهری

برای گرفتن پروانه اشتغال وانت بار مانند دریافت هر مجوزی باید مراحل آن را طی کنید. در این قسمت از مقاله مراحل ثبت‌نام پروانه اشتغال وانت بار را می‌گوییم.

۱. ثبت‌نام در سامانه مدیریت مرکزی حمل‌ونقل درون‌شهری و حومه

به وب‌سایت utcms. ir مراجعه کنید.

سامانه مدیریت مرکزی حمل‌ونقل درون‌شهری و حومه

در قسمت پروانه اشتغال رانندگان گزینه ثبت درخواست را انتخاب کنید.

درخواست صدور پروانه

گزینه اول یعنی ثبت درخواست پروانه اشتغال را انتخاب کنید.

پروانه اشتغال رانندگان

صدور پروانه اشتغال

شرایط قیدشده در این قسمت را مطالعه کنید و گزینه «تمام موارد را مطالعه نموده‌ام» را تیک بزنید و سپس روی کادر سبزرنگ شروع ثبت‌نام کلیک کنید.

در این مرحله باید نوع ناوگان را بر اساس کارت یا برگه سبز خودرو انتخاب کنید و پس از انتخاب استان و شهر موردنظر برای اخد پروانه، کادر سبزرنگ تأیید و گام بعدی را بفشارید.

صدور پروانه اشتغال2

حالا نوبت واردکردن شماره ملی، تاریخ تولد، استان و شهر محل تولد است. اگر نام و نام خانوادگی‌تان را تغییر داده‌اید گزینه بله را انتخاب و نام و نام خانوادگی ثبت‌شده در شناسنامه و کارت ملی را وارد کنید.

صدور پروانه اشتغال3

پس از واردکردن کد پستی، شماره موبایل، شماره گواهینامه، مدت اعتبار، تاریخ صدور و بارگذاری عکس پرسنلی، تصویر پشت و روی گواهینامه پایان خدمت و تعهدنامه حسن انجام کار گزینه ثبت نهایی را بفشارید و کد رهگیری را دریافت کنید.

۲. مراجعه به شهرداری

پس از ثبت‌نام در سامانه باید ظرف مدت ۳ ماه به همراه مدارک لازم به شهرداری مراجعه کنید. شهرداری نامه‌ای برای اخذ عدم‌سوءپیشینه و کارت سلامت از ادارات مربوطه برایتان صادر خواهد کرد. پس از دریافت گواهی عدم‌سوءپیشینه و کارت سلامت باید آنها را به شهرداری ارائه و آخرین مرحله ثبت‌نام پروانه اشتغال را طی کنید.

پس از انجام مراحل گفته‌شده پروانه اشتغال شما صادر می‌شود.

نحوه پیگیری و استعلام پروانه اشتغال وانت بار شهری

پس از ثبت درخواست دریافت پروانه اشتغال وانت بار شهری در سامانه، می‌توانید وضعیت ثبت‌نام خود را پیگیری کنید. مراحل استعلام وضعیت ثبت‌نام پروانه اشتغال به این ترتیب است:

وارد سامانه مدیریت مرکزی حمل‌ونقل درون‌شهری و حومه شوید.

سامانه مدیریت مرکزی حمل‌ونقل درون‌شهری و حومه

در قسمت پروانه اشتغال رانندگان کادر آبی‌رنگ ثبت درخواست را بفشارید.

استعلام پروانه اشتغال 2

در این صفحه گزینه ششم یعنی پیگیری درخواست را انتخاب کنید.

پروانه اشتغال رانندگان

۲ روش برای استعلام وضعیت ثبت‌نام وجود دارد: استعلام با کد ملی و استعلام با کد رهگیری. با واردکردن کد ملی یا شماره پیگیری از وضعیت ثبت‌نام پروانه اشتغال خود جویا خواهید شد.

استعلام پروانه اشتغال 4

هزینه دریافت پروانه اشتغال وانت بار شهری چقدر است؟

در روند دریافت پروانه اشتغال وانت بار شهری باید هزینه‌ای به‌عنوان «هزینه دریافت پروانه اشتغال رانندگان» پرداخت کنید. هزینه صدور پروانه اشتغال با توجه به ظرفیت ناوگان متفاوت خواهد بود. در حالت کلی، هزینه دریافت پروانه اشتغال وانت بار شهری چیزی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است. هرچه ظرفیت ناوگان بالاتر باشد، هزینه اخذشده از راننده هم افزایش خواهد یافت.

سؤالات رایج درباره پروانه اشتغال وانت بار شهری

۱. برای دریافت پروانه اشتغال وانت بار چطور اقدام کنیم؟

اول به وب‌سایت utcms. ir مراجعه و مراحل لازم را طی کنید. پس از دریافت کد پیگیری به همراه مدارک لازم به شهرداری مراجعه کنید.

۲. از زمان دریافت کد پیگیری تا مراجعه به شهرداری چقدر زمان داریم؟

پس از دریافت کد رهگیری باید ظرف مدت ۳ ماه به شهرداری مراجعه کنید.

۳. آیا پروانه اشتغال وانت بار شهری دائمی است؟

خیر، اعتبار این پروانه ۱ سال است و پس از اتمام اعتبار باید آن را تمدید کنید.

۴. چطور از وضعیت ثبت‌نام پروانه اشتغال جویا شویم؟

به وب‌سایت utcms. ir مراجعه و با کد ملی یا شماره پیگیری وضعیت ثبت‌نام را مشاهده کنید.

کلام پایانی

در این مقاله تمام مراحل ثبت‌نام و دریافت پروانه اشتغال وانت بار شهری را گفتیم. برای فعالیت در هر شغلی باید مجوز و پروانه آن را دریافت کنید. اگر می‌خواهید فعالیت‌تان در حوزه حمل‌ونقل بار را آغاز کنید، قبل از هر چیز برای دریافت مجوزهای لازم از جمله پروانه فعالیت و اشتغال اقدام کنید. بدون داشتن این مجوزها قادر به جابه‌جایی بار درون شهر نخواهید بود.

در زمینه حمل‌ونقل بار فعالیت می‌کنید؟ پروانه فعالیت و اشتغال در این حوزه را دریافت کرده‌اید؟ لطفا تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

 

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *