همه چیز درباره کارت پرواز

کارت پرواز چیست

ورود به کابین هواپیما با نشان‌دادن بلیط امکان‌پذیر نیست، برای این کار باید کارت پرواز یا Boarding Pass یا Boarding Card دریافت کنید. ازجمله اقداماتی که در ساعات پیش از پرواز باید انجام دهید، طی‌کردن مراحل دریافت این کارت است.

در این مقاله، ضمن مروری بر تعریف و کارکرد کارت پرواز، روش‌های دریافت آن را شرح خواهیم داد. در ادامه، اطلاعات مندرج روی این کارت را مرور کرده و به شرح معانی کد‌های مختلف آن می‌پردازیم. اگر برای اولین‌بار، سفری هوایی در پیش دارید یا هنوز هنگام مراجعه به فرودگاه در دریافت بوردینگ کارت خود سردرگم هستید و نمی‌توانید آن را بخوانید، این مقاله به بسیاری از سؤالات شما پاسخ خواهد داد.

« خرید بلیط هواپیما ارزان »

کارت پرواز چیست؟

Boarding Pass یا Boarding Card به مدرک یا سندی گفته می‌شود که به‌عنوان مجوز ورود مسافر به کابین هواپیما عمل می‌کند. آنچه مسافر برای عبور از گیت باید به‌عنوان کسی که حق سوارشدن به هواپیما را دارد نشان دهد، نه بلیط هواپیما؛ بلکه کارت پرواز است. چه برای پروازهای خارجی و چه برای پروازهای داخلی و در هر کلاس پروازی به این کارت نیاز خواهید داشت.

همان‌طور که هنگام خرید بلیط پرواز به شما گفته می‌شود یا روی بلیط درج شده است باید چند ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حاضر شوید. یکی از دلایل این موضوع، طی‌کردن فرایند دریافت Boarding Pass است. این کارت را باید با مراجعه به دفتر هواپیمایی خود در فرودگاه موردنظر و نشان‌دادن بلیط به همراه دیگر مدارک شناسایی، دریافت کنید.

بوردینگ کارت از بروز سردرگمی در فرودگاه در خصوص یافتن گیت و نیز داخل کابین برای پیدا کردن صندلی، جلوگیری می‌کند.

روش‌های دریافت کارت پرواز

تا به اینجا متوجه شده‌ایم که کارت پرواز چه اهمیتی در سفر هوایی ما دارد و عملا بلیط هواپیما بدون آن، بی‌ارزش خواهد بود. اما چطور می‌توان این کارت را دریافت کرد؟ در ادامه دو روش اصلی آن را بررسی می‌کنیم.

روش حضوری

روش حضوری دریافت بوردینگ کارت، یک روش قدیمی و شناخته است که اکثرا با آن آشنایی داریم. همان‌طور که گفتیم، شرکت‌های هواپیمایی از مسافران خود می‌خواهند که ساعاتی پیش از پرواز در فرودگاه حاضر شوند و نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنند. برای این کار، مسافر باید به ایرلاین خود در فرودگاه مراجعه کرده و با ارائه بلیط و کارت شناسایی، بار خود را تحویل دهد و کارت پرواز را دریافت کند.

روش حضوری دریافت بوردینگ کارت می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد؛ چراکه معمولا برای آن، مجبور به ایستادن در صف‌هایی می‌شوید که برای برخی ایرلاین‌ها و پرواز‌ها ممکن است بسیار شلوغ باشند.

روش آنلاین

کارت پرواز آنلاین

در سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در دنیا دریافت کارت پرواز را اینترنتی کرده‌اند. در کشور ما نیز ایرلاین‌های معدودی مانند ماهان‌ایر و ایران‌ایر، این خدمات را ارائه می‌کنند. روش آنلاین صدور بوردینگ کارت به شرح زیر است:

  • هنگام خرید بلیط به ایمیل شما یک کد ارسال می‌شود.
  • کد مورد نظر را یادداشت کنید.
  • هنگام مراجعه به فرودگاه به باجه‌های الکترونیکی مخصوص صدور بوردینگ کارت مراجعه کنید و با وارد کردن کد موردنظر در دستگاه، کارت خود را دریافت کنید.
  • کارت پرواز، توسط دستگاه به‌صورت چاپی به شما تحویل داده خواهد شد.

لازم به ذکر است که برخی شرکت‌های هواپیمایی این امکان را نیز فراهم کرده‌اند که مسافر بتواند تا ۲۴ ساعت پیش از پرواز با مراجعه به وب‌سایت آن‌ها بوردینگ کارت خود را دریافت کند. به‌این‌ترتیب، دیگر حتی نیازی به مراجعه به باجه‌های صدور کارت الکترونیکی در فرودگاه نیز نخواهد بود. ایران‌ایر و ماهان‌ایر در کشور ما این فرصت را برای مسافران برخی پرواز‌های خود فراهم کرده‌اند.

پس از دریافت کارت چاپ‌شده به متصدی تحویل بار یا چک‌این (Check In) ایرلاین خود مراجعه کنید. این متصدی، بار شما را بدون اینکه لازم باشد در صف بایستید، تحویل می‌گیرد. پس از آن نیز می‌توانید به سالن انتظار رفته و پس از اعلام زمان پذیرش پرواز، به گیت مراجعه کنید. با نشان دادن کارت چاپ‌شده به مسئول گیت، می‌توانید از آن عبور کنید.

مزایای دریافت اینترنتی کارت پرواز

  • صرفه‌جویی در وقت و انرژی مسافر در فرودگاه
  • کاهش زمان لازم برای حضور در فرودگاه پیش از پرواز
  • کاهش استرس مسافر پیش از مراجعه به فرودگاه
  • کاهش احتمال جاماندن از پرواز
  • افزایش احتمال دریافت شماره صندلی‌های بهتر در هواپیما
  • کاهش هزینه‌های ایرلاین
  • افزایش نظم در فرودگاه

در خصوص افزایش امکان گرفتن صندلی‌های بهتر باید بگوییم که شماره صندلی تا زمان دریافت کارت پرواز مشخص نمی‌شود؛ بنابراین هر مسافری که زودتر نسبت به دریافت کارت اقدام کند می‌تواند صندلی‌های بهتر، نظیر صندلی‌های نزدیک به پنجره را دریافت کند. بدترین صندلی‌ها، صندلی‌های نزدیک به موتور و بال‌ها هستند.

به‌این‌ترتیب، هرچه هنگام دریافت بوردینگ کارت با صف طولانی‌تری چه پشت باجه الکترونیکی و چه باجه چک‌این حضوری مواجه شوید، شانس شما برای دریافت صندلی‌های بهتر کاهش می‌یابد. مراجعه زودتر به فرودگاه به‌ویژه برای مسیر‌های پروازی شلوغ، این مزیت را نیز در پی دارد.

اطلاعات مندرج روی کارت پرواز

کد‌های کارت پرواز اما چرا بوردینگ پس تا این اندازه مهم است که بدون آن و حتی با داشتن بلیط نمی‌توانیم سوار هواپیما شویم. دلیل آن، اطلاعاتی بوده که روی این کارت درج شده است. درواقع، کارت پرواز، راهنمای شما و خدمه پرواز و فرودگاه در طی‌کردن مراحل سفر از شماره گیت تا کلاس پروازی، خدمات خاص موردنیاز شما و شماره صندلی‌تان خواهد بود. مهم‌ترین این اطلاعات، شامل موارد زیر است:

  • مشخصات هویتی مسافر مانند نام، نام خانوادگی، کد ملی، محل و تاریخ تولد و غیره
  • تاریخ و ساعت پرواز
  • کلاس پروازی
  • خدمات خاص موردنیاز مسافر که در زمان خرید بلیط اعلام کرده است؛ مانند خدمات مخصوص افراد توان‌خواه جسمی، بانوان باردار و غیره
  • سن مسافر
  • جنسیت مسافر
  • شماره پاسپورت
  • مبدا و مقصد سفر به همراه فرودگاه‌های مبدا و مقصد
  • نام شرکت هواپیمایی
  • مقدار بار مجاز
  • شماره صندلی
  • شماره گیت
  • شماره پرواز، بلیط، کلاس پروازی و دیگر کد‌ها

اطلاعات جزئی‌تر دیگری نیز روی کارت پرواز ممکن است درج شود که چندان برای مسافر کاربردی نیستند.

معنای کد‌های کارت پرواز

اطلاعات کارت پرواز همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم، کد‌های کارت پرواز ازجمله اطلاعاتی هستند که روی این کارت درج می‌شوند. هر کد، معنی مشخص خود را دارد که دانستن آن می‌تواند سودمند باشد. کد‌های پروازی، متعدد هستند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

کد مشخص‌کننده ایرلاین و شرکت صادرکننده بلیط

شرکت‌های هواپیمایی، هریک نام اختصاری دارند که روی بلیط شما و کارت پروازتان درج می‌شود. به‌عنوان‌مثال، کد‌های اختصاری بریتیش ایرویز، لوفتاهنزا و ایرفرانس به ترتیب BA، LH و AF هستند. LH907 یکی از این کد‌ها می‌تواند باشد.

در بسیاری از موارد ممکن است بلیط خود را از اپلیکیشن‌ها یا شرکت‌های خدمات گردشگری و تور تهیه کرده باشید که با یک کد دیگر به نام کد مرجع رزرو یا PNR مشخص می‌شود. TPB6D3 یک نمونه از این کد‌ها می‌تواند باشد.

کد کلاس پروازی

یکی از مهم‌ترین کد‌هایی که باید از معنی آن اطلاع داشته باشید این کد است. به طور معمول کد‌های Y، E و Q برای کلاس اکونومی، کد‌های J و I برای پرواز‌های بیزنس کلاس یا تجاری و کد‌های A، F و P برای کلاس پروازی فرست کلاس یا درجه یک به کار ‌می‌روند. البته شرکت هواپیمایی می‌تواند از کد‌های دیگری نیز برای نشان‌دادن کلاس‌های پروازی استفاده کند. توصیه می‌شود کد کلاس پروازی خود را هنگام خرید بلیط پرواز یادداشت کرده و پس از دریافت کارت پرواز آن را با کد مندرج روی کارت مطابقت دهید.

همچنین هریک از کلاس‌های پروازی خود به شناسه‌‌های نرخی متفاوتی تقسیم می‌شوند. به‌عنوان‌مثال کد‌های Y و E هر دو مربوط به کلاس پروازی اکونومی با شناسه‌‌های نرخی متفاوت هستند. به این معنی که مسافر با کد E هزینه بیشتری پرداخت کرده و متعاقبا بلیط پروازش نیز گران‌تر است.

دیگر کد‌های کارت پرواز

  • دریافت کارت پرواز کد S/O. این کد، مخفف عبارت Stop Over است و نشان می‌دهد که در طول پرواز، توقف کوتاهی خواهید داشت.
  • کد SPTC. این کد نشان می‌دهد که در طول مسیر توقف بلندمدتی خواهید داشت به نحوی می‌توانید در شهر بین راه اقامت کنید یا برای چند ساعت از آن بازدید کنید. بسته به کلاس پروازی و تعهدی که هواپیمایی دارد، می‌توانید از هتل‌های فرودگاه بین راه و دیگر امکانات آن نیز استفاده کنید.
  • کد SSSS. بر روی کارت پرواز مسافرانی که گمان می‌رود از نظر امنیتی خطرناک باشد، درج می‌شود.

سخن آخر

سوارشدن به هواپیما نسبت به‌قطار و اتوبوس، پیچیدگی‌های بیشتری دارد که یکی از آن‌ها دریافت کارت پرواز است. درواقع، بلیط شما مجوزی برای عبور از گیت برای شما نمی‌آورد و حتما باید نسبت به دریافت این کارت که در پرواز‌های خارجی به آن Boarding Pass یا Boarding Card گفته می‌شود اقدام کنید.

اطلاعات مندرج روی بوردینگ کارت، شامل اطلاعات فردی مسافر و نیز مشخصات پرواز او می‌شود. مهم‌ترین این اطلاعات، شماره صندلی، کلاس پروازی، مبدا، مقصد و شماره پرواز هستند. درصورتی‌که ایرلاین شما خدمات صدور کارت پرواز به‌صورت آنلاین را نیز ارائه می‌دهد، توصیه می‌شود از آن استفاده کرده و ضمن کاهش استرس پرواز و صرفه‌جویی در وقت خود در فرودگاه، احتمال دریافت صندلی‌های بهتر را نیز برای خود افزایش دهید. در پایان باید گفت اگر قصد سفر به کشور‌های دیگر را دارید و می‌خواهید بلیط هواپیمای خود را با بهترین قیمت خریداری کنید، توصیه می‌کنیم سراغ خرید اینترنتی بلیط هواپیمای اسنپ بروید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *