بلیط چارتر هواپیما چیست؟ تفاوت میان بلیط هواپیما سیستمی و چارتری

بلیط چارترپرواز

اگر سر و کار شما به آژانس‌های مسافرتی افتاده باشد، حتما در خصوص بلیط چارتر هواپیما شنیده‌اید. با شناخت تفاوت میان بلیط هواپیما سیستمی و چارتری، می‌توانید بهترین انتخاب خود را داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم هر یک از این نوع بلیط‌های هواپیما چه شرایطی دارند و مزیت‌ها و معایب هر یک چیست.

بلیط هواپیما چارتری

بلیط چارتر با قیمت مناسب

یکی از نخستین گزینه‌هایی که باعث می‌شود اکثر اوقات برای سفرهای گردشگری بلیط هواپیما چارتر را به سیستمی ترجیج بدهیم، قیمت ارزان‌تر این بلیط‌ها است. در واقع زمانی که شما با این شرایط روبه‌رو هستید، همیشه این امکان وجود دارد که بتوانید در یک روز و ساعت متغیر بلیط چارتری را به قیمت ارزان‌تری خریداری کنید. ماجرا به این شکل است بعضی از آژانس‌های مسافرتی تمام صندلی‌های یک هواپیما یا حتی بخشی از آن‌ها را برای یک مدت مشخص به صورت پیش خرید تهیه کرده و آن را با نرخ مخصوص به خود و غالب اوقات کمتر، به فروش می‌رسانند.

بلیط سیستمی هواپیما

مزایای خرید بلیط سیستمی هواپیما چیست؟ بلیط‌های سیستمی در اکثر مواقع در دسترس هستند و به طور مستقیم می‌توانید برای خرید آن‌ها اقدام کرده یا از طریق آژانس‌های هواپیمایی، این بلیط‌های داخلی و یا بلیط پرواز خارجی را تهیه کنید. زمانی که شما نسبت به خرید یک بلیط سیستمی اقدام می‌کنید، این اطمینان خاطر را دارید که ریسک لغو شدن پرواز حداقل است. همین‌طور امکان انصراف و استرداد بلیط با کسر هزینه‌های مربوط به کنسلی نیز وجود خواهد داشت.

به علاوه بلیط‌های سیستمی در یک ساختار تعیین شده قرار داشته و شما می‌توانید برای خرید این بلیط‌ها از مدت‌ها قبل، اقدام کنید. بدین ترتیب اگر شما قصد داشته باشید برای دو ماه آینده، بلیط پرواز به یک مقصد مشخص را خریداری کنید؛ این امکان در قالب بلیط‌های سیستمی وجود دارد. همین‌طور کلاس‌های مختلف پرواز در این بلیط‌ها تعریف شده که متناسب با نوع کلاس پرواز اکونومی، فرست کلاس و …؛ هزینه‌های مختلفی پرداخت خواهید کرد.

بلیط سیستمی، دارای قیمت ثابت و مشخص طبق تعرفه بوده و معمولا زمان خرید بلیط در نرخ آن‌ تاثیرگذار نخواهد بود. به این شکل فرقی نمی‌کند که شما چه زمانی برای خرید بلیط هواپیما سیستمی اقدام می‌کنید و این باعث می‌شود که شما بتوانید هر زمانی بلیط را خریداری کرده و نگرانی از بابت متغیر بودن قیمت‌ها نخواهید داشت. البته این موضوع فارغ از افزایش قیمت و نوسانات نرخ بلیط‌های پرواز است، که مطابق با تورم به تغییر نرخ ارز در دوره‌های زمانی مختلف اتفاق می‌افتد.

لازم به ذکر است که گاهی اوقات با نزدیک شدن به زمان پرواز، بلیط هواپیما سیستمی نیز دچار تغییراتی شده و ممکن است شما این شانس را داشته باشید که به دلیل خالی ماندن چند صندلی از پرواز، بلیط را با هزینه کمتری خریداری کنید. اما چنین قانون و قاعده‌ای به صورت قطعی تعیین نشده و نباید به صرف اینکه می‌توانید در روزهای نزدیک به زمان پرواز، نرخ کمتری برای تهیه بلیط خود بپردازید، آن را به روزهای آخر موکول نمایید.

حال این که قیمت بلیط چارتر با توجه به چه المان‌هایی مشخص می شود؛ بستگی به میزان تقاضای آن دوره زمانی خواهد داشت. به‌طور مثال زمانی که در دوره‌های تعطیلات ایام عید و به هر شکلی در زمانی از سال باشیم که تقاضا برای خرید بلیط بالاتر باشد، همان‌طور که انتظار داریم مطابق قانون عرضه و تقاضا، قیمت این بلیط‌ها نیز افزایش خواهد یافت. با این تناسب زمانی که در فصول کم بودن مسافر در دوران مدارس یا دوره‌هایی باشیم که سفر به مقصد گردشگری با نرخ کمتری صورت بگیرد، انتظار داریم با پایین آمدن تقاضا و بالا بودن میزان عرضه، قیمت بلیط چارتری نیز کاهش یابد. از این رو اغلب به مسافران توصیه می‌شود که برای خریدن این بلیط‌ها، سفر گردشگری خود را به زمان‌های کم مسافر موکول کنند.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتری

معرفی تفاوت بین بلیط سیستمی و بلیط چارتر

اگر بخواهیم تفاوت میان بلیط‌های چارتری و سیستمی را به طور دقیق بررسی کنیم به چهار مورد خواهیم رسید:

تفاوت در قیمت

بلیط‌های سیستمی به طور معمول قیمت بیشتری نسبت به بلیط‌های چارتری دارند. البته نمی‌توان این را شامل یک قاعده کلی و همیشگی دانست؛ چراکه در برخی از فصول سال که میزان تقاضا بالا می‌رود، قیمت بلیط‌های چارتری نیز افزایش زیادی خواهد داشت.

میزان نوسانات قیمت

به طور معمول میزان نوسان قیمت بلیط‌های سیستمی بسیار کم بوده، مگر آن که تحت تاثیر عوامل اقتصادی در کشور قرار بگیرد. اما ذات بلیط‌های چارتری به این شکل است که با میزان تقاضا و عرضه متناسب شده و نوسان آن تابع عوامل مختلفی از جمله فصول مختلف سال، اعیاد، ایام هفته و میزان تقاضا برای خرید خواهد بود.

امکان استرداد بلیط

در خصوص بلیط‌های سیستمی، شما به راحتی امکان کنسل کردن پرواز و استرداد بلیط را داشته و با کم کردن مبالغی هزینه شما عودت داده خواهد شد؛ اما چنین امکانی را در پروازهای چارتری و بلیط‌هایی که تحت این سیستم به فروش می‌رسند، وجود ندارد. شما در صورتی که به هر دلیل مایل به استفاده از بلیط پرواز خود نباشید، باید هزینه پرداخت شده آن را سوخت شده بدانید.

تفاوت قیمت برای بزرگسال و کودکان

در فرمت بلیط‌های سیستمی، نرخ پرواز برای نوزادان و کودکان ارزان‌تر در نظر گرفته شده است و این فرصتی است که شما بتوانید در صورتی که کودک همراه خود دارید، هزینه پایین‌تری پرداخت کنید، اما در فرمت بلیط‌های چارتری، هزینه بلیط به صندلی هواپیما برای تمام افراد فارغ از این که مسافران چه سنی داشته باشند، یکسان خواهد بود.

سفارش خرید بلیط هواپیما از سرویس بلیط سفر اسنپ

شما می‌توانید به راحتی با رزرو بلیط هواپیما از سرویس بلیت سفر اسنپ، بهترین تجربه خرید بلیط‌های چارتری و سیستمی را داشته و بدون نیاز به مراجعه حضوری و درگیرشدن بابت موارد حاشیه‌ای آن، از پشت سیستم کامپیوتر یا گوشی موبایل خود تمام مراحل مربوط به خرید بلیت را انجام دهید.

همین‌طور توصیه می‌کنیم که اگر قصد سفر به یکی از مقاصد گردشگری را داشته یا یک سفر کاری پیش رو دارید، با مراجعه به سرویس بلیت سفر اسنپ، بلیت پرواز مورد نظر خود را از هر یک از شرکت‌های هواپیمایی که مایل هستید، انتخاب کرده و نسبت به خرید آن اقدام کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *