تفاوت رژیم گیاه‌خواری و خام‌گیاه‌خواری چیست؟

تفاوت گیاه‌خواری و خام گیاهخواری

این روز‌ها افراد زیادی با تفکرات مختلف به سراغ رژیم‌های غذایی گیاهخواری و خام گیاهخواری ‌می‌روند. اما عمده دلایلی که می‌توانیم در آن‌ها ببینیم، کاهش وزن است. شاید هنوز هم این سبک از رژیم‌های غذایی آن‌قدر در میان افراد جامعه ما جا نیفتاده که به دلایلی به جز ظاهر به سراغ آن‌ها بروند. چیزی که تنها برخی افراد، درک می‌کنند و آن هم حفظ حقوق حیوانات است. در این مطلب سعی کردیم تا به معرفی این دو سبک رژیم غذایی پرداخته و دلایل انتخاب آن‌ها را از مناظر مختلف بررسی کنیم.

رژیم گیاه‌خواری چیست؟

رژیم گیاهخواری

رژیم گیاه‌خواری مربوط به شرایطی می‌شود که در آن فرد مرغ، گوشت یا ماهی مصرف نمی‌کند. البته این افراد در چند گروه مختلف دسته‌بندی می‌شوند که هرکدام بر اساس مواد مصرفی که دارند، مشخص شده و نام خاصی را به خود گرفته‌اند:

· وگان vogan

افرادی وگان نه گوشت حیوانات و نه محصولات لبنی که از حیوانات گرفته شده را مصرف می‌کنند.

· لاکتو lacto

در این رژیم گوشت حیوانات مصرف نمی‌شود اما تخم‌مرغ و لبنیات مصرف می‌شود.

· لاکتو اوو Lacto-ovo

افرادی که در این دسته هستند، گوشت حیوانات و همچنین تخم‌مرغ را مصرف نمی‌کنند، اما محصولات لنبی را در رژیم خود قرار می‌دهند.

· نیمه گیاهخوار flexitrian

افرادی هستند که تنها گوشت برخی از حیوانات را می‌خورند. مثلا ماهی خوارن تنها از گوشت ماهی و پولو خواران تنها از گوشت مرغ استفاده می‌کنند.

· انعطاف‌پذیران

این افراد اغلب گیاه می‌خورند اما در مواقعی نیز از گوشت حیوانات و فرآورده‌های آن‌ها نیز استفاده می‌کنند، اما مقدار آن‌ها به‌قدری نیست که در دسته گوشت‌خواران قرار بگیرند.

رژیم خام گیاه‌خواری چیست؟

خام گیاهخواری چیست؟

خام گیاهخواری همان‌طور که از نامش پیداست، مربوط به خام‌خواری است. تمام خام‌خواران گیاه‌خوار هستند، اما یک گیاهخوار، نمی‌تواند خام خوار باشد. در واقع رژیم‌های غذایی که در این دو گروه وجود دارد کاملا متفاوت است. خام گیاهخواری نیز مانند گیاهخواری یک سبک زندگی است.

عده‌ای بر این باورند که تنها افرادی که قصد کاهش وزن دارند، این سبک از زندگی را انتخاب می‌کنند، اما این موضوع کاملا اشتباه است. خام گیاهخواران، بر این باورند که حرارت باعث ازبین‌رفتن مواد مغذی درون غذا‌ها خواهد شد.

وضعیت مواد مغذی در رژیم‌های گیاهخواری و خام گیاهخواری چگونه است؟

برنامه غذایی خام گیاهخواری و گیاهخواری

رژیم خام گیاهخواری مدل سخت‌گیرانه گیاهخواری است. در خام گیاهخواری بر خلاف انواع گیاهخواری لبنیات، تخم‌مرغ، عسل، آلبومین و … نیز مصرف نمی‌شود.

در هر دوی این رژیم‌های غذایی، کمبود‌هایی از نظر میزان چربی‌های اشباع شده و کلسترول دیده می‌شود. اما در مقابل می‌توانیم مقادیر بالایی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و گیاهان مقوی و سالم را در آن‌ها ببینیم.

هر دو رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌ها هستند. همچنین غلات، دانه‎‌ها، خشکبار و به میزان زیادی سویا و فراورده‎‌های آن در این دو رژیم مصرف می‌شود. البته مطمئنا در هر دو نیاز به داشتن یک برنامه غذایی اصولی وجود دارد، در غیر این صورت بدن با کمبود‌هایی جدی روبه‌رو خواهد شد. اغلب افرادی که بدون برنامه این سبک از رژیم‌ها را انتخاب می‌کنند، دچار کمبود روی، آهن، کلسیم و ویتامین دی می‌شوند.

کمبود‌های ویتامین B12 و اسید‌های چرب مانند امگا۳ نیز از جمله مشکلاتی است که باید به‌وسیله مکمل‌ها در این دو رژیم غذایی برطرف شود. اما در خام گیاهخواری مقدار آن‌ها بیشتر است.

کدام رژیم برای کاهش وزن بهتر است؟

خام گیاهخواری بهتر است یا گیاهخواری؟

عده‌ای انتخاب رژیم غذای گیاه‌خواری و خام گیاهخواری را تنها به دلیل کاهش وزن انجام داده و نتایج خوبی را گرفته‌اند. شما در این رژیم و در طول روز مقادیر بالایی از فیبر را به بدن خود وارد خواهید کرد که یکی از اصلی‌ترین عوامل کاهش وزن است. البته میل کمتر به غذا به دلیل حجم بالای موادی که معده را پر می‌کند نیز بی‌تأثیر نیست.

اما نکته اینجاست که رژیم خام گیاهخواری بیشتر باعث لاغری می‌شود یا گیاهخواری؟

بر اساس مطالعات صورت گرفته، BMI در افرادی که خام گیاهخوار هستند، پایین‌تر است. شاید دلیل این ویژگی عدم مصرف لبنیات در این افراد باشد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که خام گیاهخواری بیشتر از گیاهخواری باعث کاهش وزن خواهد شد.

کدام‌یک از دو رژیم غذایی سالم‌تر است؟

سالمترین رژیم غذایی

مطمئنا هر رژیم غذایی، اگر اصولی انجام شود، باعث ایجاد آسیب به بدن نخواهد شد. اما کمبود‌هایی که در بالا عنوان شد مطمئنا در افرادی که این سبک زندگی را برگزیده‌اند، دیده می‌شود. باید قبل از هر تصمیمی حتما برنامه‌ریزی برای خوردوخوراک خود داشته باشید تا بتوانید مواد غذایی را به‌درستی به بدن خود برسانید. این افراد نسبت به بقیه نیاز به مکمل‌های بیشتری خواهند داشت تا بتوانند سلامت خود را حفظ کنند.

همچنین باید به‌دفعات و در فواصل زمانی کم، با استفاده از آزمایش‌های مختلف میزان مواد مغذی که درون بدنشان وجود دارد را بررسی کنند. اما به‌طورکلی بیماری‌های مختلف که ناشی از تغذیه در گوشت‌خواران است، در این افراد کمتر دیده می‌شود. مثلا دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی و سرطان که حتی در رژیم خام گیاهخواری کمتر است.

اما در نهایت نمی‌توانیم انواع رژیم‌های غذایی را در رتبه‌های مختلف قرار دهیم. چرا که هنوز تحقیقات کاملی در مورد این دو رژیم غذایی صورت نگرفته است. در هر نوع رژیم غذایی باید تعادل را رعایت کنیم تا بتوانیم بهترین سبک زندگی را داشته باشیم.

رژیم خام گیاهخواری فقط به تغذیه مربوط نمی‌شود …

رژیم خام گیاهخواری

اگر از افرادی که خام گیاهخواری را انتخاب کرده‌اند، دلیلش را بپرسید، احتمالا با پاسخ‌های متفاوتی روبه‌رو خواهید شد. همه آن‌ها خام گیاهخواری را به دلیل مشکلات بدنی یا تغذیه انتخاب نمی‌کنند. برخی از این افراد عقاید متفاوتی دارند که شاید انسان‌های گوشت‌خوار درک درستی از آن‌ها نداشته باشند.

خام گیاهخواران بر این باورند که به حقوق حیوانات نیز در این دنیا باید اهمیت داده شود. برخی از این افراد حتی از لباس‌های تولید شده از پوست حیوانات نیز استفاده نمی‌کنند. در واقع آن‌ها حامی حقوق حیوانات و آزادی دادن به آن‌ها برای داشتن یک زندگی خوب هستند. این افراد بر این باورند که خام گیاهخواری می‌تواند به حفظ زمین و محیط‌زیست کمک کند.

تفاوت‌های اصلی رژیم گیاه‌خواری و خام گیاهخواری

رژیم گیاهخواری و خام گیاهخواری

 

مواد غذایی که به‌هیچ‌عنوان مصرف نمی‌شود. مواد غذایی که مصرف می‌شود.
گیاه‌خواری خام گیاه‌خواری گیاهخواری خام گیاه‌خواری
گوشت گوشت محصولات لبنی میوه‌ها، سبزیجات
مرغ، بوقلمون و اردک مرغ، بوقلمون و اردک تخم‌مرغ (در برخی افراد) مغز‌ها، دانه‌ها و غلات
ماهی و صدف ماهی و صدف عسل (در برخی افراد) حبوبات
حشرات محصولات لبنی میوه‌ها، سبزیجات جایگزین‌های خام گوشت
مایه پنیر، ژلاتین و انواع دیگر پروتئین حیوانی مایه پنیر، ژلاتین و انواع دیگر پروتئین حیوانی مغز‌ها، دانه‌ها و غلات
اجزا یا چربی حیوانات اجزا یا چربی حیوانات حبوبات
عسل جایگزین‌های گوشت
حشرات

سخن پایانی

برای انتخاب یک رژیم غذایی اصولی عوامل زیادی مؤثرند. شما باید سبک زندگی قبلی خود را بسنجید، مشکلات و بیماری‌های خود را در نظر بگیرید، کمبود‌های بدنتان را بشناسید و پس از آن برای انتخاب یک سبک غذایی مناسب اقدام کنید. علاوه بر این انتخاب یک سبک غذایی مناسب به یک برنامه اصولی نیاز دارد.

به‌خصوص اگر این رژیم همه مواد مغذی موردنیاز بدن شما را برآورده نکند. در رژیم گیاهخواری و خام گیاهخواری، بدن بیشترین کمبود‌ها را تجربه خواهد کرد، بنابراین باید با استفاده از مکمل‌هایی آن‌ها را برطرف کنید. برای این کار می‌توانید از سرویس پزشک و مشاور اسنپ راهنمایی گرفته و بهترین رژیم را برای خود انتخاب کنید. اگر شما هم تجربه این سبک زندگی را داشته‌اید با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.