اوبر عزم خودش را جزم کرده که «همه جا» باشد. این کمپانی قدرتمند حمل و نقل هم اکنون در ۴۱۵ شهر در سرتاسر دنیا حضور فعال دارد و روز به روز هم در حال گستردهتر کردن مرزهای امپراطوری خودش است. اما اوبر به حضور فیزیکی اکتفا نکرده و قصد دارد در تمامی گوشه و کنارهای دنیای مجازی هم حاضر باشد. اگر اوبر بتواند اهداف جدید خود را به سرانجام برساند شما تنها با بخش کوچکی از تکنولوژی روز، اوبر را در دسترس خواهید داشت.
کریس مسینا، مدیر توسعه تجربه اوبر در این رابطه گفت: « ما در تجارتی مشغولیم که اساس آن، حرکت به سمت محل حضور مردم است. بنابراین ما نباید این انتظار را داشته باشیم تا کاربر مسافر مجبور شود به سوی راننده برود. ما باید برای آسودگی خاطر کاربر هر لحظه در هر مکانی در دسترس همه باشیم.»
اوبر در نوامبر ۲۰۱۴ با همکاری گوگل زمان تقریبی رسیدن به مقصد به وسیله اوبر را نیز در قسمت مسیریابی اپلیکیشن نقشه گوگل قرار داد. در آوریل همان سال فیسبوک اعلام کرد که باتهای اپلیکیشن Messenger در راه است و پنج ماه بعد، اوبر قابلیت درخواست خودرو را از طریق این باتها و اپلیکیشن پیغام رسان فیسبوک ایجاد کرد.
اما این موضوع تازه شروع ماجراست و اوبر برنامههای بسیار ویژهتری را برای کاربرانش دنبال میکند.
ساخت اسب تروای اختصاصی
افتتاح و رونمایی از سرویس API اوبر در آگوست ۲۰۱۴ سرآغاز استراتژی حضور گسترده اوبر در همهجا بود. API در واقع یک متود برنامهنویسی است که اپلیکیشنها را به یکدیگر متصل و مرتبط میکند. به طور مثال شما در بسیاری از اپلیکیشنها نقشه گوگل را هم میتوانید ببینید.
در مورد اوبر میتوان گفت این کمپانی دربهای خود را -حداقل فعلا به شکل ابتدایی- برای همه باز کرده است. مثلا در محیط کار شما میتوانید از طریق نرمافزارهایی مثل Microsoft Outlook یا Slack و غیره درخواست خودرو کنید. دیگر حتی نیازی به تلفن هم نخواهید داشت؛ چرا که اوبر در ساعتهای هوشمند هم حضور دارد. امکان درخواست خودرو در ساعت اپل، Pebble و یا حتی Microsoft Band 2 هم فعال شده است تا دیگر نیازی به دانلود اپلیکیشن اصلی اوبر نداشته باشید.
انقلاب باتها
برخی اوقات شما حتی قصد ماشین گرفتن از اوبر را ندارید. اما به لطف قابلیت جدید اپلیکیشن مسنجر فیسبوک زمانی که شما به دوستتان بگویید قصد عزیمت به نقطهای از شهر را دارید به صورت خودکار پیغام شما توسط فیسبوک درک، و با یک پیغام آبی رنگ کوچک به شما توصیه میکند تا از اوبر درخواست خودرو کنید. این همان انقلاب چتباتها است که موج بعدی تکنولوژی را تشکیل داده و اوبر دقیقا در همان نقطه قرار دارد.
البته این بدان معنی نیست که اپلیکیشن به طور کامل کنار گذاشته شود، بلکه اوبر از پتانسیل باتها و دیگر امکانات جدید برای دسترسی راحتتر به مشتریان استفاده میکند.
آینده بزرگتر
هنوز مدت زمان زیادی از عرضه API اوبر نگذشته و این قابلیت به تازگی دومین سالگرد تولدش را جشن گرفته است. اوبر قصد دارد در یک برنامهریزی بلند مدت نه تنها با بسیاری از کمپانیها و دیگر اپلیکیشنها ارتباط مستقیم برقرار کند، بلکه نهایتا به یک پلتفرم مجزا تبدیل شود.
مسینا در مصاحبه خود به این نکته اشاره میکند: «ما میخواهیم مردم از اوبر برای کسب درآمد و ایجاد شغل استفاده کنند. در آینده اوبر میبینیم که سرویسدهی ما چقدر برای افراد و مشاغل مفید فایده واقع شده و اوبر در این میان نقش بسیار پررنگی را ایفا خواهد کرد.»
در همین رابطه در ماه ژانویه این کمپانی پروژهای را تحت عنوان «تجارب سفر» با هدف استفاده مفید از مدت زمان سفر با همکاری دیگر کمپانیها ایجاد کرد. به طور مثال اگر سفر شما ۲۰ دقیقه به طول بیانجامد، یک شرکت تولید خبر برای ۲۰ دقیقه برای شما محتوای مفید ارسال خواهد کرد.
اینگونه پیشرفتها نه تنها برای کمپانیها، بلکه برای مسافرین و کاربران هم بسیار سودمند خواهد بود. همانطور که دیدید، اوبر توانسته شرایطی را فراهم آورد که دیگر کسب و کارها را نیز با خود همراه کند و تمام موارد، در نهایت به نفع کاربر مصرفکننده خواهد بود.
این مقاله در تاریخ ۱۶ مرداد ۹۵ توسط تیم تولید محتوای اسنپ در روزنامه فناوران منتشر شده است.