راهنمای کامل برای شناخت انواع نان های ایرانی

انواع نان های ایرانی

ما ایرانی‌ها به نان سنگک خوشمزه و بربری‌های خوشبویمان معروفیم. البته این روزها سفره‌ها از انواع مختلف نان رنگین می‌شوند. تغییر سبک آشپزی و غذاها پای نان‌های دیگری مانند همبرگری، فانتزی و تافتون را هم به سفره‌ها باز کرده است. شکل‌وشمایل خرید انواع نان تازه هم با گذشته تفاوت دارد. در این مقاله برایتان از انواع نان های ایرانی خواهیم گفت. توصیه می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید. بدون تردید، نکات تازه‌ای هم در این مقاله خواهید آموخت.

خرید انواع نان تازه ؛ از همراهی با مرغ بریان تا نیمرویی ساده با دوستان

تنوع نان در ایران زیاد است. هریک هم می‌توانند رنگ‌ولعاب سفره‌های غذا را از این رو به آن رو کنند. برای هرسلیقه‌ای و هر غذایی نانی وجود دارد. اهل خوردن غذاهای سنتی مانند آبگوشت و آش هستید؟ نان سنگک تهیه کنید. صبحانه را مفصل میل می‌کنید؟ کره‌ و مربا را با نان داغ بربری همنشین کنید. برای تدارک غذاهای رژیمی هم به‌سراغ نان تافتون بروید و نیم‌نگاهی به نان‌های همبرگری سبوس‌دار داشته باشید. لواش هم که خودش را با هرنوع غذا و سلیقه‌ای وفق می‌دهد. بیایید مروری بر انواع نان داشته باشیم:

  • سنگک؛
  • لواش؛
  • تافتون؛
  • بربری؛
  • فانتزی؛
  • همبرگری؛
  • ساندویچی؛
  • سنتی.

۱. نان سنگک

نان سنگک

نان سنگک شکل تکامل‌یافته کماج‌هایی است که عشایر می‌پختند. آنها خمیری مشابه نان سنگک را روی آتش و سنگ می‌پختند و راهی سفره‌هایشان می‌کردند. کارشناسان معتقدند که نان سنگک بهترین نوع نان است. چرا؟ چون هضمش آسان است و برای معده و بخش‌های مختلف دستگاه گوارش ضرری ندارد. همراه‌شدن آن با دانه‌های ریز و خوش‌طعم‌وبوی کنجد هم مزه‌اش را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند.

۲. نان لواش

لواش فقط مخصوص ما ایرانی‌ها نیست. در کشورهای دیگری مانند ارمنستان و گرجستان هم این نان پخته می‌شود. با این حال، شواهد و مطالعات تاریخی نشان می‌دهد که اصالت این نان به کشور خودمان می‌رسد. اگر طرف‌دار مصرف نان سبکی هستید که با انواع خوراکی‌ها و غذاها به‌خوبی هماهنگ می‌شود، باید لواش را انتخاب نخست‌تان کنید.

۳. نان تافتون

دوست‌داران تغذیه سالم برای انتخاب نان در رژیم غذایی‌شان به‌سراغ نان تافتون می‌روند. این نان از آرد سبوس‌دار درست می‌شود و نمک کمتری هم نسبت به نان‌های دیگر دارد. یادتان باشد که آرد سبوس‌دار خواص مفید زیادی برای بدن به‌ویژه سلامت موهایتان دارد. دستگاه گوارش هم با مصرف چنین نانی سالم‌تر خواهد ماند. در خرید انواع نان تازه حواستان به فواید نان تافتون باشد.

۴. نان بربری

بربری دوست‌داشتنی از قهرمان‌های سفره صبحانه ایرانی است. گفته می‌شود که ریشه پخت آن به ایل بربر یا همان هزاره‌های افغان بازمی‌گردد. در زمان قاجار هم پای چنین نانی به نانوایی‌های ایرانی باز شده است. در هر حال، ریشه و اصلش به هرکجا که بازگردد، فرقی ندارد. مهم این است که هم‌نوایی‌اش با پنیر تبریز و گردوی ایرانی طعمی جذاب‌تر از هر غذا و لقمه‌ دیگری در جهان را می‌سازد.

۵. نان فانتزی

نان فانتزی

نان فانتزی گرچه ایرانی نیست ولی با توجه به اینکه سال‌هاست در ایران پخته می‌شود و طرف‌داران زیادی هم دارد، ایرانیزه شده است!

این نان در ایران انواع و شکل‌های مختلفی دارد. برای تمام وعده‌های غذایی می‌توانید از مدل‌های مختلف آن استفاده کنید. ماندگاری این نان‌ها هم مطلوب است و برای غذاهای امروزی که تشریفات گذشته‌ها را کمتر دارند، گزینه مناسبی به‌نظر می‌رسد. برای کودکانی که میلی به صبحانه‌خوردن ندارند هم شکل‌های متنوع نان فانتزی نسبت به سنتی جذاب‌تر است و می‌تواند آنها را ترغیب به خوردن صبحانه کند. خرید انواع نان فانتزی به‌شکل‌های مختلف نیازهای غذایی‌تان برای وعده‌های مختلف را رفع می‌کند. برای مثال، نان همبرگری بهترین گزینه برای غذاهایی مانند کباب‌تابه‌ای، کتلت و همبرگر است. نان ساندویچی یا باگت معروف فرانسوی‌ها هم که عطر و شکلی جذاب دارد و نوع سبوس‌دارش از بهترین انتخاب‌ها برای سالم‌خورانِ طرف‌دار رژیم غذایی سبک است.

۶. نان سنتی

این‌روزها، کمتر نانوایی دست به پخت نان سنتی می‌زند. وجود تنورهای صنعتی و امکانات تازه، نان‌های سنتی را که در تنور داغ محلی پخته می‌شدند به حاشیه برده است. با این حال، هنوز هم برخی از شهرها نان سنتی‌شان را حفظ کرده‌اند و حتی در پایتخت هم نانوایی‌هایی وجود دارد که این نان‌ها را می‌پزند، مثل نان خراسانی.

در آخر

با خرید انواع نان تازه می‌توانید رونق سفره‌های ساده را هم چندبرابر کنید. این روزها که کار و مشغله‌هایتان بیشتر از گذشته‌ها است، امکان خرید نان به‌شکل آنلاین هم برایتان مقدور است. به‌جای معطل‌شدن در صف نانوایی می‌توانید نان را به نانوایی‌های نزدیک خود سفارش بدهید و آن را درب منزل داغ و تازه تحویل بگیرید. جذاب است، نه؟

نان دوست‌داشتنی با ما صادق است.‌ دقت کرده‌اید که آن را از هر طرف بخوانیم هنوز نان می‌ماند؟ این صداقت و روشنی حضور نان است که باعث می‌شود سفره‌هایی برای دورهم جمع‌شدن داشته باشیم، با نگاه به ترکیبش به شکوه بدل‌شدن دانه‌ای گندم به لقمه‌ای جان‌بخش پی ببریم و هر بار بعد از غذا شاکر زیستن روی کره‌ خاکی پرنعمت باشیم.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *