بلیط نوشو (no-show) چیست؟ هرآنچه باید بدانید

بلیط نوشو

با کمی دانش زبان انگلیسی می‌توان متوجه شد که منظور از نوشو (no show) در شرکت‌های هواپیمایی چیست. نوشو به مسافری گفته می‌شود که برای پرواز خود در فرودگاه حاضر نمی‌شود. بلیط نوشو noshow بلیط چنین مسافری است و هزینه‌اش بنا به قوانین هر ایرلاین به او بازمی‌گردد. بازگشت وجه بلیط نوشو ویژگی‌ها و شرایط مخصوص به خود را دارد که در ادامه برایتان بیشتر می‌گوییم.

بلیط نوشو

با بلیط نوشو (noshow) آشنا شوید

مسافر نوشو کسی است که برای پروازش در فرودگاه حاضر نمی‌شود. به بلیط چنین مسافری هم بلیط نوشو (noshow) می‌گوییم. به‌عبارت دقیق‌تر، مسافر نوشو کسی است که:

  • به‌هیچ‌وجه در فرودگاه حاضر نمی‌شود و پروازش بدون او انجام می‌شود.
  • ۲۴ ساعت، پیش از پرواز اقدام به کنسلی بلیط هواپیما خود می‌کند.

تفاوت لغو بلیط و بلیط نوشو

دقت کنید که میان لغو بلیط (در فاصله‌ای بیشتر از ۲۴ ساعت مانده به پرواز) و بلیط نوشو تفاوت وجود دارد. در مورد نخست، همه‌چیز با برنامه پیش می‌رود و می‌دانید که قرار است برای پرواز در فرودگاه حاضر نشوید اما در مورد دوم، سفر به‌دلیلی پیش‌بینی‌نشده لغو می‌شود.

مسافر نوشو کسی است که ۲۴ ساعت مانده به پرواز به ایرلاین خبر لغو سفرش را می‌دهد یا به‌طور کلی، برای پرواز در فرودگاه حضور پیدا نمی‌کند. ایرلاین‌ها برای هر موقعیت، برنامه‌های متفاوتی در نظر می‌گیرند.

آگاهی از آنچه در موقعیت‌های مختلف برای مسافران پرواز هواپیما پیش می‌آید، باعث می‌شود که بهتر بتوانید زمان و بودجه‌تان را مدیریت کنید. اگر سفر هوایی در پیش دارید، بهتر است که درباره تمام این موضوعات از پیش اطلاعات داشته باشید. در زمان خرید بلیط به سیاست شرکت‌های هواپیمایی دقت کنید.

هزینه پرداختی بابت بلیط نوشو چه می‌شود؟

اما هزینه پرداختی بابت خرید بلیط هواپیما نوشو چه می‌شود؟ همان ‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، در دو موقعیت، بلیط هواپیمای خریده‌شده در دسته‌بندی نوشو قرار می‌گیرد: بلیط مسافر غایب در زمان پرواز و بلیط مسافر با اعلام لغو در ۲۴ ساعت پیش از پرواز.

در ادامه به هریک نگاهی خواهیم داشت.

۱. هزینه بلیط نوشو برای مسافر غایب در زمان پرواز

زمانی که بلیطی خریده‌اید اما در فرودگاه و برای پرواز حاضر نمی‌شوید، ایرلاین یا همان شرکت هواپیمایی بلیطتان را محفوظ نگه می‌دارد و بخشی از هزینه آن را پس می‌دهد. چنین شرایطی فقط برای بلیط‌هایی برقرار است که به‌طور سیستمی خریده شده‌اند.

منظور از بلیط سیستمی هم نوعی از بلیط است که مشخصات آن از پیش به‌طور کامل اعلام می‌شود. زمان، تاریخ و نرخ هزینه چنین بلیطی ثابت است. تغییری در برنامه پرواز بلیط‌های سیستمی پیش نمی‌آید. این دسته از بلیط‌ها برای مسافرانی مناسب‌اند که برنامه سفرشان قطعی است و باید در ساعت و تاریخ مشخصی به‌طور حتمی در مقصد باشند.

نوع دیگری از بلیط موسوم به چارتری هم وجود دارد. اگر بلیط پرواز داخلی یا خارجی‌تان از این نوع باشد و مسافر نوشو هم باشید، هزینه‌ای بابت حاضرنشدن در پرواز به شما بازگردانده نخواهد شد.

بلیط هواپیما چارتری همان بلیط‌هایی است که از سوی شرکت‌های چارترکننده مانند آژانس‌های گردشگری پیش‌خرید می‌شوند و با قیمت و زمان‌بندی خود این شرکت‌ها در اختیار مسافران قرار می‌گیرند.

سیاست ایرلاین‌ها درباره بلیط هواپیما سیستمی نوشو noshow

بنا به اینکه بلیط هواپیما را از چه ایرلاینی خریده‌اید، مبلغ بازگشت وجه در صورت حاضرنشدن در فرودگاه برای پرواز هم متفاوت خواهد بود. سیاست شرکت‌های هواپیمایی در این زمینه با یکدیگر متفاوت است. نرخ دقیقی برای بازگشت وجه در این شرایط وجود ندارد.

برخی از شرکت‌ها، درصدی از پول را برمی‌گردانند و بعضی هم تمام وجه را پس می‌دهند. بهتر است که با درنظرگرفتن تمام احتمالات از جمله لغو سفرتان، اقدام به خرید بلیط کنید و با سیاست‌ها و قوانین هر شرکت هواپیمایی در زمان خرید بلیط آشنا شوید.

وضعیت بلیط رفت‌وبرگشت مسافر نوشو

اگر بلیط دوطرفه خریده باشید؛ یعنی هم برای رفت و هم بازگشت، تکلیف چه می‌شود؟ در این حالت، بلیط بازگشت‌تان هم به‌طور خودکار لغو می‌شود. با تماس با ایرلاین و اعلام درخواست لغو هردو بلیط، پیش از پرواز می‌توانید درصدی از وجه را پس بگیرید.

حاضرشدن در فرایند چک‌این و پروازنکردن

گاهی‌اوقات، مسافر در فرایند چک‌این (check-in) هم حاضر می‌شود اما بنا به هر دلیلی پرواز نمی‌کند. منظور از چک‌این همان روند دریافت کارت پرواز و شماره صندلی در فرودگاه و پیش از پرواز است.

بیشتر ایرلاین‌ها، در این شرایط حاضر به رزرو بلیط پرواز بعدی برای مسافر هستند. این خدمات به بلیط‌های در دسترس هم وابسته است؛ یعنی در صورتی امکان رزرو مجدد بلیط در پرواز بعدی وجود دارد که بلیط و ظرفیت خالی در پرواز بعدی موجود باشد.

هزینه بلیط نوشو

۲. هزینه بلیط نوشو با اعلام لغو از سوی مسافر

همان ‌طور که گفته شد، اگر ۲۴ ساعت مانده به پرواز، اعلام کنید که خواهان لغو بلیط هواپیما سیستمی هستید، باز هم مسافر نوشو در نظر گرفته می‌شوید. در این موقعیت هم امکان بازگرداندن هزینه بلیط به شما وجود دارد.

به این درخواست و اقدامتان استرداد بلیط خارجی یا داخلی گفته می‌شود. بازگشت وجه در زمان استرداد هم در گروی سیاست‌ها و قوانینی است که ایرلاین‌ها در نظر می‌گیرند. این اصول برای هر شرکت هواپیمایی با دیگری متفاوت است.

نکته کلیدی در تعیین وجه بازگشتی مسافر در استرداد، زمان پس‌دادن بلیط است. هرقدر فاصله استرداد تا پرواز هواپیما بیشتر باشد، درصد جریمه هم کمتر می‌شود. برخی از شرکت‌های هواپیمایی جریمه بیشتری بابت استرداد کسر می‌کنند و برخی هم کمتر. بهتر است که پیش از خرید بلیط، حتما درباره تمام شرایط آن از جمله پس‌دادن اطلاعات داشته باشید.

اوضاع را بهتر مدیریت کنید

با خرید بلیط هواپیما از اسنپ می‌توانید به‌راحتی همه‌چیز را مدیریت کنید. خرید بلیط اسنپ هم فرایند ساده و لذت‌بخش‌تری نسبت به روش‌های دیگر تهیه بلیط دارد و هم امکاناتش برای استرداد و لغو مطلوب است. اگر قصد داشته باشید که بلیط را در ۲۴ساعت مانده به سفر کنسل کنید و مسافر نوشو شوید، همه‌چیز از راه مراجعه به حساب کاربری‌تان در این سوپراپ یا تماس‌گرفتن با تیم پشتیبانی به‌سادگی پیش خواهد رفت.

وجه بازگشتی هم بی‌دردسر روانه حسابتان می‌شود و نیازی به پیگیری و دوندگی وجود ندارد. اگر سفر هوایی در پیش دارید، با شرایط و سیاست‌های ایرلاین‌ها درباره بلیط نوشو noshow و موقعیت‌های مختلف آشنا شوید تا بعدتر سردرگم نمانید. خرید بلیط از سوپراپ معروف اسنپ هم همه‌چیز را خوشایندتر و ساده‌تر می‌کند.

 

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *