جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

جریمه روزانه بیمه شخص ثالث

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث، به مبلغی گفته می‌شود که بابت تاخیر در خرید یا تمدید این بیمه نامه، محاسبه شده و باید علاوه‌بر مبلغ اصلی حق بیمه، پرداخت شود. این جریمه، به صورت روزانه محاسبه شده و در هر سال مبلغ آن متفاوت خواهد بود. اگر مایل هستید که در خصوص جریمه بیمه شخص ثالث و نحوه محاسبه آن اطلاعات مناسبی به دست بیاورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به جریمه ریالی گفته می‌شود که از موعد سررسید بیمه نامه قبلی تا زمان خرید بیمه نامه جدید، محاسبه شده و به مبلغ اصلی بیمه اضافه می‌شود. توجه داشته باشید که جریمه دیرکرد بیمه با جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث، دو مقوله کاملا متفاوت هستند. جریمه روزانه بیمه شخص ثالث بابت تاخیر در خرید بیمه، مبلغی است که باید به شرکت بیمه پرداخت شود. نداشتن بیمه نامه شخص ثالث، مشمول اعمال جریمه از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی خواهد شد.

محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

جریمه بیمه شخص ثالث

محاسبه جریمه تاخیر بیمه شخص ثالث بسیار ساده است. برای محاسبه این میزان جریمه، کافی است که حق بیمه شخص ثالث در سال مورد نظر خود را بر ۳۶۵ روز سال، تقسیم کنید. (لازم به یادآوری است که حق بیمه پایه شخص ثالث، هر سال توسط شرکت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای هر خودرو با تعداد سیلندرهای مختلف، با مبلغی متفاوت اعلام می‌شود).

پس از آن، بسته به این که چند روز تاخیر در خرید یا تمدید بیمه نامه شخص ثالث برای خودروی خود داشته باشید، باید همان تعداد روز را در عدد به دست آمده از تقسیم بالا، ضرب کنید. به این ترتیب، میزان جریمه دیرکرد شما مشخص خواهد شد.

در این‌جا نگاهی به جدول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۲ خواهیم داشت:

عنوان وسیله نقلیه جریمه دیرکرد روزانه (مبالغ به تومان هستند)
خودروی سواری کمتر از ۴ سیلندر ۸۳۴۹
خودروی سواری پیکان، پراید و سپند ۹۸۸۸
سایر خودروهای سواری چهار سیلندر ۱۱۶۲۲
خودروی سواری بیشتر از چهار سیلندر ۱۳۰۰۸
خودروی بارکش تا ۱ تن ۱۰۲۹۹.۰۵
خودروی بارکش بیش از ۱ تن تا ۳ تن ۱۲۳۱۶.۱۷
خودروی بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن ۱۵۵۸۹.۳۲
خودروی بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن ۱۹۹۷۳.۷۰
خودروی بارکش بیش از ۱۰ تن تا ۲۰ تن ۲۳۲۴۳.۲۹
خودروی بارکش بیش از ۲۰ تن ۲۴۶۳۲.۳۳
موتورسیکلت گازی ۲۰۷۲.۸۸
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر ۲۵۳۲.۳۳
موتورسیکلت دو سیلندر به بالا ۲۷۸۱.۶۵
موتورسیکلت سه چرخ ۲۹۹۱.۷۹

بخشش جریمه تاخیر بیمه شخص ثالث

گاهی اوقات از سوی شرکت‌های بیمه یا حتی شرکت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بخشودگی برای جرایم دیرکرد خرید یا تمدید بیمه نامه شخص ثالث اعلام شده و این فرصتی طلایی است که در این مدت زمان، سریعا نسبت به خرید بیمه نامه برای وسیله نقلیه خود، اقدام کنید. توجه داشته باشید که این طرح‌های بخشودگی معمولا در زمان مناسبت‌های خاص اعلام شده و باید برای اطلاع از این موضوع، گوش به زنگ باشید.

جریمه تاخیر بیمه شخص ثالث در صورت سرقت خودرو

جریمه دیرکرد بیمه

در نظر داشته باشید که اگر خودروی شما به سرقت رفته و مدارک لازم در این خصوص را داشته باشید، جریمه دیرکرد مربوط به این بازه زمانی (از زمان سرقت خودرو تا زمان پیدا شدن آن)، مشمول حال شما نشده و به نوعی با بخشودگی مواجه خواهید شد.

تخفیف بیمه شخص ثالث و جریمه دیرکرد بیمه

لازم به ذکر است که جریمه روزانه بیمه شخص ثالث بابت دیرکرد، هیچ ارتباطی با تخفیفات بیمه ناشی از عدم دریافت خسارت نخواهد داشت. محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت جداگانه انجام شده و مبلغ آن نیز جدا دریافت می‌شود و تخفیفات ناشی از عدم دریافت خسارت نیز به صورت مستقل در حق بیمه نهایی، تاثیرگذار هستند. در واقع حتی اگر شما در خرید بیمه شخص ثالث تاخیر داشته باشید، پس از پرداخت این مبلغ جریمه، همچنان مستحق اعمال تخفیف ناشی از عدم دریافت خسارت از محل بیمه نامه خود، خواهید بود.

جریمه دیرکرد بیمه بدنه

در نظر داشته باشید که جریمه دیرکرد، تنها شامل بیمه‌های اجباری همچون بیمه شخص ثالث می‌شود. از این جهت در خصوص بیمه بدنه خودرو با توجه به این که یک بیمه اختیاری است، مفهومی به عنوان جریمه دیرکرد نداریم.

نتیجه گیری

در این مطلب دیدیم که جریمه دیرکرد بیمه، به ویژه بیمه شخص ثالث چیست و چطور باید برای جلوگیری از پرداخت این مبلغ، به موقع نسبت به خرید یا تمدید بیمه نامه خودرو اقدام کرد. شما تا به حال چطور و چه مبلغی بابت جریمه دیرکرد بیمه پرداخت کرده و تا چه اندازه این میزان جریمه را بازدارنده می‌دانید؟ امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد این موضوع با ما و دیگر همراهان سایت به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *