کوتاه‌ترین باند فرودگاه‌های جهان

کوتاه‌ترین باند فرودگاه‌های جهان

باند فرودگاه یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های آن است که کاربرد اصلی‌اش، فراهم‌کردن فضایی ایمن و کافی برای نشستن و برخاستن هواپیماهاست. درحالی‌که باند فرودگاه‌های بزرگ از حداقل ۲۰۱۱ متر شروع می‌شود در بسیاری از موارد، شرایط جغرافیایی و دیگر محدودیت‌ها سبب کوتاه‌شدن باند می‌شوند تا جایی که برخی از باند‌ها را بسیار خطرناک تلقی می‌کنند. باند‌های بسیار کوتاه به مهارت بیشتر خلبان به‌ویژه هنگام فرود نیاز دارند در غیر این صورت، وقوع حوادث گاهی مرگبار حتمی خواهد بود.

در این مقاله، ۱۳ مورد از کوتاه‌ترین باند‌های فرودگاه متعلق به فرودگاه‌های تجاری یا مسافربری را معرفی خواهیم کرد. لازم به ذکر است که شاید در میان فرودگاه‌های خصوصی، تفریحی یا با کاربری‌های دیگر، باند‌های کوتاه‌تری نیز یافت شوند؛ اما ما در این مقاله، فرودگاه‌های تجاری را بررسی کرده‌ایم. با ما همراه باشید؛ چراکه شاید فرودگاه سفر خارجی پیش روی شما نیز یکی از این فرودگاه‌ها باشد.

۱۳- فرودگاه بیلی بیشاپ؛ کانادا

فرودگاه بیلی بیشاپ؛ کانادا

اولین فرودگاهی که بررسی می‌کنیم، فرودگاهی است به نام بیلی بیشاپ (Billy Bishop) در جزایر متعلق به شهر تورنتو در کانادا. این فرودگاه کوچک به شهر تورنتو خدمات می‌دهد و دو باند کوچک دارد که کوتاه‌ترین آن‌ها ۷۴۹ متر درازا دارد. فرودگاه بیلی بیشاپ با یک پل عابر پیاده از اسکله Eirean و کشتی‌های مسافربری قابل‌دسترسی است. طول دومین باند این فرودگاه نیز ۱۲۱۵ متر است.

۱۲- فرودگاه بارا؛ اسکاتلند

فرودگاه بارا

فرودگاه بارا (Barra) در جزیره‌ای به همین نام در شمال اسکاتلند واقع‌شده و یک فرودگاه ساحلی محسوب می‌شود. این فرودگاه، سه باند دارد که حریم آن‌ها از یکدیگر و از اطراف با استفاده از تیر‌های چوبی مشخص شده است. طول باند‌های فرودگاه بارا به ترتیب ۶۸۰، ۷۹۸ و ۸۴۶ متر هستند. جالب است بدانید که پرواز از این فرودگاه یا فرود به آن تنها هنگام جزرومد پایین دریا امکان‌پذیر است؛ چراکه هنگام جزرومد بالا، آب دریا سطح فرودگاه را می‌گیرد. فرودگاه بارا سالانه ۱۰ هزار مسافر را طی ۱۴۰۰ پرواز جابه‌جا می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۱۳ مورد از طولانی‌ترین باند‌های فرودگاه جهان

۱۱- فرودگاه گوستاو سوم؛ جزیره سنت بارتلمی

فرودگاه گوستاو سوم

در منطقه کارائیب، جزیره‌ای آتش‌فشانی به نام سنت بارتلمی (Saint Barthelemy) قرار دارد که توسط فرانسه اداره می‌شود. در منطقه سنت جان (Saint John) از این جزیره، فرودگاه گوستاو سوم (Gustaf III) ساخته شده که باند آن ۶۵۰٫۱ متر است. نام‌های دیگر این فرودگاه، رمی د هانن (Remy de Haenen) و سنت بارتلمی هستند. این فرودگاه روی یک تپه مشرف به سواحل زیبایی دریای کارائیب ساخته شده و هواپیما‌هایی که روی این باند فرود می‌آیند در بسیاری از موارد، مانع از آفتاب گرفتن مردم در این منطقه می‌شوند.

۱۰- فرودگاه جان آزبورن؛ جزیره مونتسرات

فرودگاه جان آزسبورن

بریتانیا جزایر بسیاری را همچنان تحت سلطه خود دارد که یکی از آن‌ها جزیره مونتسرات (Montserrat) در دریای کارائیب است. این جزیره فرودگاهی به نام جان آزبورن (John A Osborne Airport) دارد که در سال ۲۰۰۵ ساخته شده است. طول باند این فرودگاه، ۵۵۲٫۹ متر است. زیر این باند نیز یک تونل کوتاه ساخته شده که از آن به‌عنوان یک جاده برای حمل‌ونقل استفاده می‌شود.

تا سال ۲۰۰۵، دسترسی به جزیره مونتسرات تنها از طریق هلیکوپتر و کشتی میسر بود و فرودگاه آزبورن به‌منظور تسهیل رفت‌وآمد به آن ساخته شد. پرواز‌های این فرودگاه هم سیستمی و هم چارتر بوده و بیشتر به مقصد کشور آنتیگوا و باربودا و کشور‌های منطقه کارائیب انجام می‌شوند.

۹- فرودگاه پوکاکی؛ نیوزیلند

فرودگاه پوکاکی

در منطقه مکنزی (Mackenzie) در نیوزیلند جنوبی، فرودگاهی به نام پوکاکی (Pukaki) ساخته شده است. باند این فرودگاه، ۵۵۰ متر طول دارد و از آن برای پرواز‌های چارتر نیز استفاده می‌شود. فرودگاه پوکاکی، یک ایستگاه هواشناسی کاملا خودکار به نام Met Service داشته و هشت آشیانه هواپیما را نیز در خود جای‌داده است. جالب این که بدانید از این فرودگاه به دلیل اینکه در منطقه‌ای شبه صحرایی واقع‌شده در فیلم‌های اکشن بسیاری استفاده شده است.

۸- فرودگاه شهرداری کوردووا؛ آلاسکا؛ آمریکا

فرودگاه شهرداری کوردووا

فرودگاه شهرداری کوردووا (Cordova Municipal) با کد یاتای CKU یک فرودگاه دولتی و عمومی است که در ۳٫۲ کیلومتری شرق شهر کوردووا در ایالت آلاسکا در آمریکا قرار دارد. باند این فرودگاه تنها ۵۴۹ متر (یک متر کمتر از باند فرودگاه پوکاکی) طول داشته و از آن بیشتر برای هواپیما‌های دریایی استفاده می‌شود. از این باند، سالانه، ۸۸۰۰ پرواز نیز انجام می‌شود. فرودگاه CKU در ساحل دریاچه ایاک (Eyak) قرار دارد و عرض باند آن نیز تنها حدود ۲۰ متر است.

۷- فرودگاه ایرپارک یا کارس؛ کانادا

فرودگاه ایرپارک یا کارس

در فاصله ۴٫۸ کیلومتری منطقه کارس در اتاوا و در ساحل رودخانه‌ای به نام ریدو (Rideau) فرودگاهی به نام کارس/ریدو ولی ایرپارک (Kars/Rideau Valley AirPark) قرار دارد. به این فرودگاه به‌اختصار کارس یا ایرپارک نیز گفته می‌شود. طول باند این فرودگاه ۵۹۴ متر بوده و از این نظر کوتاه‌ترین باند در کانادا نیز به شمار می‌رود. این باند عمدتا توسط هواپیما‌های گلایدر و با ترافیک بسیار سبک استفاده می‌شود.

۶- فرودگاه کورشول؛ فرانسه

فرودگاه کورشول

ششمین باند کوتاه فرودگاه‌های تجاری، متعلق به فرودگاه کورشول (Courchevel) در نزدیکی کوه‌های آلپ در فرانسه است. این فرودگاه به‌منظور خدمات‌رسانی به ورزشکاران و گردشگرانی که قصد استفاده از پیست‌های اسکی و تفریحات زمستانی دارند، ساخته شده است. باند فرودگاه کورشول، ۵۳۷ متر طول دارد و تنها توسط هواپیما‌های کوچک بال ثابت و هلیکوپتر‌ها استفاده می‌شود.

دو نکته جالب دیگر در مورد فرودگاه کورشول ارتفاع و شیب آن هستند. این فرودگاه در ارتفاع ۲۰۰۸ متری از سطح زمین و روی یک کوه ساخته شده و شیب باند آن نیز ۱۸٫۶ درصد است. باند این فرودگاه به دلایل فنی و جوی، امکانات روشنایی کمی دارد و به همین دلیل، فرود روی آن بسیار دشوارتر از فرودگاه‌های دیگر به‌ویژه در طول شب است.

لازم به ذکر است که باند فرودگاه کورشول تا سال ۱۹۹۲ تنها ۳۷۵ متر طول داشت؛ اما به‌منظور استفاده از آن در طول المپیک زمستانی در همین سال، طول آن ۱۶۲ متر و عرض آن نیز از ۴۰ متر به ۸۰ متر افزایش یافت.

۵- فرودگاه تنزینگ هیلاری؛ نپال

فرودگاه تنزینگ هیلاری

در مناطق نزدیک به اورست، هم طولانی‌ترین و هم کوتاه‌ترین باند‌های فرودگاهی یافت می‌شوند. فرودگاه تنزینگ هیلاری (Tenzing-Hillary) با نام اختصاری LUA در نزدیکی شهر لوکلا (LUKLA) در نپال، پنجمین باند کوتاه و خطرناک فرودگاهی را در خود جای‌داده است. این باند تنها ۵۲۷ متر طول دارد.

مسئله دیگری که تجربه استفاده از باند فرودگاه LAU را خاص‌تر می‌کند، شیب تند ۱۱٫۷ درصدی آن است. این باند تا ۲۰۰۱ به‌صورت طبیعی استفاده می‌شد؛ اما در این سال به‌صورت یک باند آسفالتی درآمد. این فرودگاه، بیشتر توسط کسانی که قصد صعود به قله اورست را دارند استفاده شده و نقطه شروع کمپ اصلی نیز در آن مستقر است.

۴- فرودگاه هلیگولند، آلمان

فرودگاه هلیگولند

کشور آلمان مجمع‌الجزایری به نام هلیگولند (Heligoland) دارد که در آن، فرودگاهی نیز به همین نام واقع‌شده است. این فرودگاه در جزیره دون (Dune) از این جزایر ساخته شده و دارای سه باند است که طول کوتاه‌ترین آن‌ها ۲۵۸ متر است. از این نظر، این باند کوتاه‌ترین در دنیا محسوب می‌شود؛ اما به‌ندرت از آن استفاده می‌شود و در عوض، باند دیگر این فرودگاه که در رتبه چهارم این لیست قرار می‌گیرد، به‌عنوان باند اصلی استفاده می‌شود که ۴۸۰ متر طول دارد. البته این باند تا حدود سال ۲۰۰۵ تنها ۴۰۰ متر طول داشت و در این زمان برای مطابقت با قوانین فرودگاهی، طول آن افزایش یافت.

۳- فرودگاه یوانخو ای یروسخین؛ جزیره سابا

فرودگاه یوانخو ای یروسخین

یکی از کوتاه‌ترین باند‌های فرودگاهی در دنیا در یک جزیره متعلق به کشور هلند؛ اما در دریای کارائیب واقع‌شده که جزیره سابا (Saba) نام دارد. فرودگاه این جزیره به نام یوانخو ای یروسخین (Juancho E. Yrausquin) باندی به طول ۴۰۰ متر دارد و تنها باند فرود رسمی جزیره محسوب می‌شود.

پرواز از فرودگاه یوانخو ای یروسخین به دیگر نقاط دنیا تنها به‌صورت سیستمی انجام می‌شود، هرچند که پرواز‌های بلیط هواپیما چارتر نیز از آن به مقصد جزایر همسایه صورت می‌گیرند. این فرودگاه روی یک صخره قرار گرفته و چشم‌اندازی دیدنی و درعین‌حال، ترسناک هنگام فرود دارد.

۲- فرودگاه ندرتروپ، انگلستان

فرودگاه ندرتروپ

فرودگاه ندرتروپ در فاصله ۳٬۲ کیلومتری شمال غربی شهر ورکسوپ (Worksop) در منطقه ناتینگهام شایر (Nottinghamshire) انگلستان واقع‌شده است. این فرودگاه در زمینی محلی قرار داشته و توسط باشگاه هوانوردی شفیلد (Sheffield) با سه آشیانه اداره می‌شود. باند فرودگاه ندرتروپ تنها ۳۸۲ متر طول داشته و از این نظر، دومین باند کوتاه در میان فرودگاه‌های تجاری در دنیا محسوب می‌شود.

۱- فرودگاه وستری، اسکاتلند

فرودگاه وستری

جزایر اورکنی (Orkney) در اسکاتلند، میزبان فرودگاه وستری (Westray) است که نه‌تنها کوتاه‌ترین پرواز‌های سیستمی را انجام می‌دهد؛ بلکه کوتاه‌ترین باند در میان فرودگاه‌های تجاری را نیز به خود اختصاص داده است. طول باند این فرودگاه تنها ۲۹۱ متر است. بااین‌حال، این فرودگاه توانسته مجوز سازمان CAA انگلستان را برای پرواز‌های تجاری کسب کند.

سخن آخر

باند فرودگاه، محلی است که هواپیما‌ها از آن برمی‌خیزند یا به آن فرود می‌آیند. به طور معمول باند‌ها حداقل ۲۰۰۰ متر طول دارند؛ اما در شرایط خاص جغرافیایی و جوی طول باند می‌تواند تا نزدیک به یک‌هفتم این مقدار نیز کوتاه شود. در این صورت، نوع هواپیما‌ها محدودتر شده؛ به‌طوری‌که تنها هواپیما‌های کوچک، گلایدر و مشابه آن‌ها می‌توانند از فرودگاه استفاده کنند.

در این مقاله، ۱۳ مورد از کوتاه‌ترین باند‌های فرودگاه در دنیا را بررسی کردیم. در این لیست، دو باند ازجمله کوتاه‌ترین باند، متعلق به فرودگاه‌های کشور اسکاتلند بودند. فرودگاه‌های کانادایی نیز در این لیست دو نماینده دارند. جالب‌توجه است که بیشتر باند‌های کوتاه در دنیا در جزایر منطقه کارائیب در آمریکای جنوبی هستند. این جزایر زیبا عمدتا توسط کشور‌های اروپایی انگلستان، فرانسه و هلند اداره می‌شوند. درصورتی‌که تمایل به تجربه فرود به این فرودگاه را داشته باشید، بهترین و ارزان‌ترین راه تهیه بلیط، استفاده از سرویس بلیط هواپیما اسنپ است.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *