۱۷ مشکل فنی خودرو که هر راننده‌ای باید بداند

تعمیرات خودرو

نادیده گرفتن مشکلات فنی خودرو و سروصداهای عجیب آن، بزرگ‌ترین ظلمی است که می‌توانید در حق خودروی خود کنید. ماشین مثل بدن خاصیت خودترمیمی ندارد و مشکلات آن روزبه‌روز شدیدتر می‌شود. اگر شغلی دارید که ماشین‌تان عصای دست‌تان است، مثلا برای تاکسی تلفنی یا خطی کار می‌کنید، شناخت مشکلات فنی رایج خودرو مهم‌تر هم هست چون با مشاهده اولین علائم، باید بدانید آن را پیش چه‌کسی ببرید. این شما و این ۱۷ مورد از رایج‌ترین مشکلات فنی خودروها.

۱. خفگی موتور

عوامل مختلفی در عملکرد سالم موتور خودرو دخالت دارند. یکی از رایج‌ترین ایراداتی که منجر به نقص عملکرد موتور می‌شود، شلیک ناقص یا کندوپاش موتور است. این مشکل می‌تواند ناشی از گرفتگی فیلتر هوا، مشکلات زمان‌بندی، سیم‌پیچ احتراق و موارد دیگر باشد و به‌شکل خفه‌کردن موتور نمایان می‌شود. برای آنکه موتور در صحت و سلامت کامل عمل کند،‌ مقدار مناسبی از هوا و سوخت باید با هم مخلوط شوند و در محفظه احتراق بسوزد و لازمه آن، هماهنگی اجزاء در سیستم‌های سوخت و احتراق است. هرگونه ایرادی در این بخش نیازمند پیگیری سریع و رفع مشکل است.

۲. لرزش قابل‌توجه فرمان

لرزش قابل‌توجه فرمان

لرزش فرمان یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات خودروها است و دلایل متعدد دارد. اگر این اتفاق بلافاصله پس از استارت زدن خودرو رخ دهد، حتما مشکل ناشی از آسیب‌های سیستم تعلیق یا بلبرینگ چرخ‌ها است. اگر در سرعت بالا، فرمان می‌لرزد، علتش بالانس نبودن لاستیک‌ها است. این مشکل می‌تواند ناشی از شکستگی سرپلوس هم باشد. برای فهمیدن علت دقیق مشکل و رفع آن، این مسئله را با مکانیک در میان بگذارید.

۳. فرسودگی لنت‌ها

لنت ترمز ازجمله اجزای مصرفی خودرو است و به‌مرور زمان، براثر استفاده و ترمزهای پیاپی، بالاخره از بین می‌رود. از بین رفتن لنت ترمز همانا و بلندشدن صدای تیز و سرسام‌آور دیسک هنگام ترمزگرفتن همان. به‌محض آنکه چراغ لنت روشن شد، احساس ضعف در عملکرد ترمز کردید یا این صدای تیز را شنیدید، هرچه زودتر به‌فکر تعویض آن باشید.

۴. ساییدگی لاستیک‌ها

لاستیک هم از جمله اجزای مصرفی خودرو است و به‌دلیل تماس مستقیم با جاده، در معرض خرابی، فرسودگی و پنچری است، به‌خصوص اگر مثل رانندگان تاکسی تلفنی تهران هر روز مسافت‌های طولانی را پشت‌سر می‌گذارید. برای آنکه طول عمر لاستیک بیشتر شود، هر چند وقت یک بار لاستیک‌های جلو و عقب را جابه‌جا کنید و آنها را بچرخانید تا آج‌های سطح لاستیک هم‌زمان و به‌صورت هموار ساییده شوند.

۵. ساییدگی ناهموار لاستیک‌ها

ساییدگی ناهموار لاستیک‌ها

سایش لاستیک براثر فرسودگی، اتفاقی کاملا طبیعی است، اما اگر احساس می‌کنید طول عمر لاستیک‌ها به‌طرز عجیبی کم شده و زودتر از زمانی که باید، دچار فرسودگی می‌شوند یا فرسودگی ناهموار دارند، باید احساس خطر کنید. این مسئله می‌تواند ناشی از بالانس‌نبودن چرخ‌‌ها و سیستم تعلیق باشد؛ حتی می‌تواند از عوامل خارجی مثل کیفیت جاده‌ها یا نقص در ساخت لاستیک سرچشمه بگیرد. درهرحال بهتر است از یک مکانیک باتجربه کمک بخواهید.

۶. مصرف زیاد روغن

هر خودرو میزان مصرف روغن مشخصی دارد و بهتر است هر ۴۵۰۰ الی ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شود. اگر در کیلومتر پایین‌تر متوجه شدید روغن موتور کم شده یا کار به جایی رسیده که چراغ هشدار روشن شده است، هرجا هستید خودتان را به نزدیک‌ترین اتوسرویس و تعویض روغنی برسانید. مصرف زیاد روغن در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌تواند به‌خاطر کیفیت پایین روغن یا روغن‌ریزی باشد. در غیر این صورت، احتمال روغن‌سوزی و آسیب رینگ‌ها را جدی بگیرید! فرسودگی میل سوپاپ یا تهویه ضعیف میل‌لنگ دیگر دلایل موتوری مصرف زیاد روغن هستند.

۷. نشتی رادیاتور

نشتی رادیاتور به احتمال قوی ناشی از خوردگی است. اگرچه می‌توان با جوشکاری، خوردگی‌های جزئی را برطرف کرد، احتمال اینکه چند بار دیگر با همین مشکل مواجه شوید، زیاد است. بنابراین بهتر است همان ابتدا، رادیاتور را تعویض کنید تا دردسر اضافه نکشید. بی‌توجهی به آسیب‌های رادیاتور می‌تواند دمای خودرو را بالا ببرد و در بدترین حالت، منجر به آتش‌گرفتن موتور شود.

۸. سفت‌شدن دنده‌ها

سفت‌شدن دنده‌ها

نرمی و سفتی دنده‌ها از وضعیت گیربکس خبر می‌دهد. جعبه دنده یا گیربکس تمام نیروی تولیدی موتور خودرو را به نیروی چرخشی تبدیل می‌کند تا لاستیک خودرو را بچرخاند. چرخ‌دنده‌های داخل گیربکس براثر کارکرد مداوم یا کمبود روغن گیربکس (واسکازین) فرسوده می‌شوند و تعویض دنده را دشوار می‌کنند. در نهایت و در بدترین حالت جعبه دنده از کار می‌افتد و چاره‌ای جز تعمیر کامل آن نیست!

۹. نشت واسکازین

تمام سیستم‌های انتقال برای اطمینان از روانکاری به روغن احتیاج دارند. روغن مورداستفاده در جعبه‌دنده، واسکازین نام دارد که فرایند انتقال نیرو را کارآمد می‌سازد. اگر این روغن نشت کند، چند احتمال را باید در نظر گرفت: اولا ممکن است کاسه‌ نمد شکسته و روغن‌ریزی به این خاطر باشد؛ در مرحله بعدی باید احتمال ترک‌خوردگی ظرف گیربکس، خرابی و شکستگی بلبرینگ‌ها را در نظر داشت که در آن صورت، باز هم به تعمیر گیربکس احتیاج دارید.

۱۰. لرزش گیربکس اتومات

در خودروهای اتومات اگر متوجه لرزش گیربکس شدید، خیلی زود به اولین مکانیکی مراجعه کنید و مسئله را با او در میان بگذارید. گیربکس اتومات اگر به خوبی نگهداری شود، طول عمر قابل‌قبولی دارد و بیشتر از ۳۰۰ هزار کیلومتر دوام می‌آورد. هرگونه نرمی یا لغزش می‌تواند ناشی از آسیب یا گرفتگی در بست‌ها، واشرها و لوله‌های داخل سیستم باشد. برای جلوگیری از این اتفاق، جعبه‌ دنده خودرو را به‌طور منظم سرویس کنید.

۱۱. کم‌شدن آب خودرو

کم‌شدن آب خودرو

موتور خودرو برای عملکرد سالم به آب احتیاج دارد. کم‌شدن آب خودرو یک اتفاق نگران‌کننده است که اگر ساده از کنارش بگذرید، ممکن است بعدها هزینه چندده‌میلیونی روی دست‌‌تان بگذارد. اگر دلیل کم‌شدن آب نشت رادیاتور، خرابی ترموستات یا خرابی واترپمپ نباشد، زنگ خطر حرارت بالای موتور خودرو است. در اولین فرصت، خودرو را پیش مکانیک یا رادیاتورساز ببرید و علت کم‌کردن آب را جویا شوید.

۱۲. صدای تسمه

صدای جیرجیر تسمه یکی از آزاردهنده‌ترین ایرادات خودرو است که می‌تواند به‌خاطر کهنگی یا شل‌بودن تسمه، خرابی یاتاقان فولی، ترازنبودن فولی‌ها، خیس شدن تسمه یا خرابی بلبرینگ هرزگرد باشد. البته گاهی اوقات این صدای آزاردهنده به‌خاطر خشکی تسمه در روزهای گرم تابستان است که می‌توان با مقداری مایع ظرف‌شویی و صابون به‌صورت موقتی آن را رفع کرد. البته پیشنهاد می‌کنیم اگر سررشته‌ای در این زمینه ندارید، این کار را به مکانیک بسپارید.

۱۳. صداهای بلند و عجیب از جلوبندی

اگر از آن دست راننده‌هایی هستید که جاده صاف و خاکی فرق چندانی برایتان ندارد و به‌محض آنکه کسی شماره تاکسی تلفنی را می‌گیرد، باسرعت به دل جاده و دست‌اندازهایش می‌زنید، به احتمال قوی از جلوبندی خودرویتان صداهای خوبی شنیده نمی‌شود! براثر ضربات شدید و مداوم اجزای جلوبندی مثل بوش و طبق، سیبک‌ها یا کمک‌های عقب و جلو آسیب می‌بینند. وقتی کار از کار می‌گذرد، با عبور چرخ‌ها از روی نرم‌ترین دست‌انداز یا افتادن در داخل کوچک‌ترین چاله، صدای عجیبی به گوش می‌رسد که از خرابی جلوبندی خبر می‌دهد.

۱۴. صدای بد موتور

به صدای موتور خودروی خود عادت کنید و با کوچک‌ترین تغییر، نگران شوید. صدای ارتعاش، کوبش، ناک یا تق‌تق، همگی نگران‌کننده هستند و به بررسی فوری نیاز دارند. این سروصداها می‌توانند ناشی از زمان‌بندی نامناسب، سنسور ضربه‌ای نامناسب، مخلوط نامناسب سوخت و هوا، فرسودگی یاتاقان‌ها یا فرسودگی تسمه باشد.

۱۵. مصرف سوخت بالا

مصرف سوخت بالا

هر خودرو میزان مصرف سوخت مشخصی دارد که در بهترین حالت، بیشتر از آن مقدار نمی‌سوزاند اما به‌مرور زمان و به‌دلیل یک‌سری مشکلات داخلی مثل کهنگی شمع و وایر، گرفتگی انژکتورها، سوراخ‌شدن اگزوز و گلویی اگزوز، تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها، کثیفی فیلتر هوا، گرفتگی کاتالیزور و استفاده از روغن بی‌کیفیت، مصرف سوخت بالا می‌رود. البته سبک رانندگی پرشتاب یکی از اصلی‌ترین دلایل بالارفتن مصرف سوخت است.

۱۶. مشکلات برقی خودرو

صحبت درباره مشکلات برقی خودرو به یک مقاله کامل احتیاج دارد! آن‌قدر زیاد و پیچیده‌اند! بگذارید به چند مورد از رایج‌ترین آنها اشاره کنیم.

  • یکی از رایج‌ترین دلایل شتاب کم، ضعف موتور و صدای ناک آن، نرسیدن برق است. این مشکل می‌تواند به‌خاطر خرابی کوئل‌ها باشد.
  • خیلی وقت‌ها بلندگوی خودرو بی‌دلیل از کار می‌افتد و با سفت‌کردن یک سیم شل یا تعویض سیم معیوب، درست می‌شود.
  • چراغ جلو، چراغ ترمز یا راهنما به‌خاطر خوردگی یا خرابی سیم‌کشی‌های داخلی خراب می‌شوند.
  • سوئیچ را در جایش می‌چرخانید و پشت آمپر برق ندارد؟ سر باتری‌ها شل است، باتری خوابیده یا دینام خودرو خراب است.
  • ضبط خودرو بی‌دلیل خاموش شده و روشن نمی‌شود؟ احتمالا یکی از فیوزهای خودرو سوخته و باید عوض شود.
  • خیلی وقت‌ها کلید بالابر پنجره براثر تماس مستقیم با آب باران می‌سوزد و دیگر کار نمی‌کند.

۱۷. شتاب کم خودرو

کم‌شدن شتاب خودرو اتفاق رایجی نیست و از یک ایراد اساسی سرچشمه می‌گیرد. پیستون‌ها وظیفه تولید نیرو برای حرکت وسیله نقلیه را برعهده دارند و درصورت کوچک‌ترین آسیب، به تعمیر یا تعویض نیاز دارند! تعمیر موتور یکی از سنگین‌ترین و گران‌ترین تعمیرات خودرویی است. صدای ناک خودرو (انگار که سوخت به‌اندازه کافی نمی‌رسد)، دود آبی در اگزوز (علامت مهم روغن‌سوزی)، بیرون آمدن درپوش‌‌های روغن، ردشدن در تست آلایندگی و شتاب ضعیف خودرو همگی از علائم خرابی پیستون‌ها و واشرزدگی است. البته شتاب کم می‌تواند نتیجه گرفتگی انژکتورها، خرابی شمع و وایر یا خرابی پمپ‌ بنزین خودرو هم باشد.

در آخر

فارغ از اینکه مثل یک راننده تاکسی استفاده روزمره از خودروی خود دارید یا گاه‌گداری برای سفر و تفریح از آن استفاده می‌کنید، آشنایی با این مشکلات فنی از واجبات داشتن خودرو است. مدل ماشین و سبک رانندگی شما هم بر کارایی خودرو تأثیر می‌گذارد، اما ایراداتی که در این مقاله معرفی کردیم، رایج‌ترین مشکلات فنی خودرو به‌حساب می‌آیند که آشنایی با آنها در زمان وقوع، در زمان و هزینه راننده صرفه‌جویی می‌کند تا با پیگیری به‌موقع،‌ کار به جاهای باریک نکشد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *