جاهای دیدنی خرم آباد؛ شهر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بکر و شگفت‌انگیز

جاهای دیدنی خرم آباد

خرم‌آباد از شهرهای باصفای استان لرستان است. هم در داخل شهر و هم در حوالی آن، دیدنی‌های بسیاری وجود دارد. اگر قصد سفرکردن به شهری زیبا و خوش‌آب‌وهوا را دارید، خرم‌آباد را به صدر فهرست گزینه‌های انتخابی منتقل کنید. در این مقاله می‌خواهیم از جاهای دیدنی خرم آباد برایتان بگوییم.

آشنایی با نقاط دیدنی خرم آباد

خرم‌آباد از آن شهرهایی است که حتما باید در مسیر ایران‌گردی‌تان قرار بگیرد. این شهر طبیعت زیبایی دارد که در طی سالیان طولانی به شادابی و آب‌وهوای خوب این شهر کمک کرده‌ است. از سوی دیگر، خرم‌آباد شهری قدیمی و اصیل است که نقطه‌نقطه‌اش جاذبه‌های تاریخی شگفت‌انگیز دارد. از جاهای دیدنی خرم آباد باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قلعه فلک‌الافلاک؛
  • پل شاپوری؛
  • دریاچه کیو؛
  • آبشار افرینه؛
  • بازار خرم‌آباد؛
  • بام لرستان؛
  • غار دوشه؛
  • آسیاب گبری؛
  • مناره آجری؛
  • گرداب سنگی؛
  • مسجد جامع خرم‌آباد؛
  • غار قمری؛
  • پل صفوی؛
  • باباطاهر خرم‌آباد؛
  • مقبره شهنشاه؛
  • پارک جنگلی شورآب؛
  • جنگل نای‌انگیز؛
  • آبشار وارک؛
  • پل کشکان؛
  • امام‌زاده زیدابن‌علی.

۱. قلعه فلک‌الافلاک

قلعه فلک الافلاک

فلک‌الافلاک از جذاب‌ترین آثار تاریخی به‌جامانده از دوران ساسانیان است. این دژ مستحکم که برجی برای مراقبت از شهر بوده، از سنگ، آجر، خشت، گچ و آهک ساخته شده است. اگر به خرم‌آباد می‌روید، حتما فلک‌الافلاک را هم ببینید و از بخش‌های مختلفش از جمله موزه‌ای پر از آثار باستانی و تاریخی هم دیدن کنید.

نشانی: خرم‌آباد، خیابان امام (ره)، خیابان دوازده‌برجی

۲. پل شاپوری

پل شاپوری

پل شاپوری که به شکسته هم مشهور است، در دوران ساسانیان بنا شده و قرن‌ها عمر و قدمت دارد. این پل حدود ۲۳۰ متر طول و ۱۹ طاق داشته که در حال حاضر فقط ۵ طاق باقی مانده است. با سرزدن به پل شاپوری، متوجه اصالت و کهن‌بودن خرم‌آباد زیبا می‌شوید. باید بدانید که این پل دیگر فقط نشانه‌ای از شکوه گذشته‌های دور است و شاید با بازدید از آن چیزی جز چند طاق قدیمی نبینید. بااین‌حال، سرزدن به پل شاپوری را از دست ندهید. این را هم بدانید که محوطه اطرافش خوش‌آب‌وهوا و کوهستانی است.

نشانی: خرم‌آباد، ضلع جنوبی قلعه فلک‌الافلاک، انتهای خیابان تمدن

۳. دریاچه کیو

دریاچه کیو

خرم‌آباد در دل خود نگینی فیروزه‌ای دارد. دریاچه کیو یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی خرم آباد است. این دریاچه باصفا درون شهر قرار دارد و اطرافش هم با آلاچیق‌ها و فضایی در قالب پارک به نقطه‌ای مهم و پرطرفدار برای گردشگری تبدیل شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، کیو در زبان لری به معنای آبی/نیلی یا همان کبود است.

نشانی: خرم‌آباد، بلوار جام‌جم

۴. آبشار افرینه

 

بهار و تابستان که می‌رسد، گردشگران زیادی راهی آبشار افرینه می‌شوند. این آبشار با آب فراوان و آبشارهای کوچک و بزرگی که در آن به هم پیوسته‌اند از مکان‌های بی‌رقیب گردشگری خرم آباد است. ارتفاع بلندترین آبشار این مجموعه به ۲۰ متر می‌رسد. برای سرزدن به این مکان باید کمی اهل طبیعت‌گردی باشید. امکانات خاصی در اطرافش نیست و بازدید از آن در فصل‌های سرد هم اصلا توصیه نمی‌شود. با خرید بلیط قطار در فصل مناسب می‌توانید از نقاط مختلف ایران به خرم آباد بیایید و از زیبایی‌هایش مانند افرینه دیدن کنید.

نشانی: بزرگراه خرم آباد-اندیمشک، روستای افرینه

۵. بازار خرم‌آباد

آبشار افرینه

اگر دوست دارید که سری به بافت قدیمی شهر بزنید و آثاری کهن و اصیل را ببینید، بازار خرم‌آباد را از دست ندهید. این بازار پیش‌تر، کاروانسرا بوده در حال حاضر پر از فروشگاه‌های مختلف است. به این مکان، بازار طلافروشان یا بازار میرزا رضا هم می‌گویند. قدمت بازار خرم آباد به دوران قاجار می‌رسد و دیدنش خالی از لطف نیست.

نشانی: تقاطع خیابان حافظ و فردوسی

۶. بام لرستان

بام لرستان

در سفر به خرم‌آباد به بام لرستان هم سری بزنید. از این نقطه مرتفع، تمام شهر زیر پایتان است. برای مشاهده طلوع یا غروب زیبای خورشید می‌توانید به بام بروید و از هوایی پر از اکسیژن لذت ببرید. مسافرانی از شهرهای پردود و آلوده مانند پایتخت‌نشینان می‌توانند با خرید بلیط تهران به خرم‌آباد پاکیزه و خوش‌آب‌وهوا بروند و در مکان‌هایی مانند بام به ریه‌هایشان هوای سالم و تازه را یادآوری کنند.

نشانی: خیابان شریعتی، میدان دانشجو، کوه مدبه

۷. غار دوشه

غار دوشه

به خرم‌آباد که می‌روید، انواع‌واقسام دیدنی‌های طبیعی به‌صف هستند تا خاطره سفری جذاب را برایتان رقم بزنند. این شهر فقط دشت و کوه ندارد، بلکه غارهای جذاب و عجیبی هم در آن موجود است. غار دوشه از موارد شگفت‌انگیز و جالبی به‌نظر می‌رسد که نگاهتان را به خود جلب می‌کند. بر دیوارهای این غار، نقاشی‌هایی با قدمت هزاران‌ساله دیده می‌شود. با خرید بلیط هواپیما راهی سرزمین‌های دور می‌شوید تا آثار طبیعی/تاریخی شگفت‌انگیز ببینید؟ خرم‌آباد در همین نزدیکی‌ها و در وطن است و برایتان پیشنهادهای بسیار جذاب این‌چنینی مانند غار دوشه دارد. از آن غافل نشوید.

نشانی: خرم‌آباد، روستای کرشوراب

۸. آسیاب گبری

آسیاب گبری

این آسیاب قدیمی متعلق به دوران ساسانیان است و تا دوران قاجار هم از آن استفاده می‌کرده‌اند. آسیاب گبری حالت مکعب‌مستطیلی دارد و با ملات ساروج ساخته شده است. اگر به خرم‌آباد می‌روید، حتما آسیاب گبری را هم ببینید چون در شهر قرار دارد و دسترسی به آن سخت نیست.

نشانی: خرم‌آباد، محله پشته حسین آباد

۹. مناره آجری

مناره آجری

مناره ۳۰متری از قرن چهارم هجری تاکنون افراشته و سربلند روی پای خود ایستاده است. این بنای استوانه‌ای روی سنگی مکعبی قرار دارد و کارکردش نگهبانی‌ از شهر بوده است. از چنین مناره‌ای برای هدایت مسافران و کاروان‌ها هم استفاده می‌‌کرده‌اند. سرزدن به چنین آثاری در خرم‌آباد می‌تواند یادآور اصالت این شهر کهن باشد.

نشانی: محله قاضی‌آباد، پارک شقایق، منار آجری

۱۰. گرداب سنگی

گرداب سنگی

گرداب سنگی هم بنایی از سنگ و ساروج است که آب شهر را برای نواحی مختلف تأمین می‌کرده و به دوران ساسانیان تعلق دارد. از اواسط زمستان تا نیمه‌های تابستان، چشمه این گرداب پرآب می‌شود و با همین ویژگی از پس آب‌رسانی به نقاط مختلف شهر برمی‌آمده است. در گشت‌وگذارتان درمیان جاهای دیدنی خرم آباد به این سازه جذاب هم سری بزنید.

نشانی: خیابان ۱۷ شهریور، پایین‌تر از میدان تختی

۱۱.مسجد جامع خرم آبادمسجد جامع خرم‌آباد

 

این مسجد هم متعلق به قرن‌های دور است و به‌دستور اتابک لر در سال ۹۴۱ هجری شمسی ساخته شده است. در طول دوران‌های مختلف، تغییراتی در مسجد انجام شده و صفویان نخستین کسانی بودند که دست به ترمیم بنا زدند. مسجد جامع خرم آباد بنایی کهن است که یک شبستان و ایوان دارد. بازدید از آن هم در سفر به لرستان زیبا خالی از لطف نیست.

نشانی: خیابان دوازده‌برجی، به‌سمت سبزه‌میدان

۱۲. غار قمری

غار قمری

این غار از نقاط بسیار شگفت‌انگیز خرم‌آباد است. وجود شواهد و آثاری از حیات که عمری بیشتر از ۵۰هزار سال دارند، نشان می دهد که غار قمری بسیار قدیمی است. کاوشگران حرفه‌ای از کشورهای دیگر هم برای مطالعه روی غار قمری دست‌به‌کار شده‌اند و با کشف استخوان حیوانات و آثاری از انسان‌ها در غار به نتایج جالبی درباره کهن‌بودن آن رسیده‌اند. این غار طول زیادی دارد و در سینه سفیدکوه خرم‌آباد واقع است.

نشانی: جاده خرم‌آباد ـ کوهدشت

۱۳. پل صفوی

پل صفوی

همان‌ طور که از نام این پل برمی‌آید، متعلق به دوران صفوی است. این پل در فهرست آثار ملی قرار دارد و ساختارش شباهت‌هایی به پل خواجو در اصفهان دارد. پل صفوی شاه‌نشین‌هایی هم داشته که در طول زمان و بر اثر حوادثی مانند سیل از بین رفته‌اند. دیدن این پل در دل شهر هم ایده خوبی است که در سفر به خرم‌آباد وقت‌تان را نمی‌گیرد و خالی از لطف نیست.

نشانی: خیابان مجاهدین اسلام

۱۴. باباطاهر خرم‌آباد

 باباطاهر خرم‌آباد

شاید فکر کنید که اشتباه می‌کنیم و مقبره باباطاهر در همدان است. باید بگوییم که باباطاهر دیگری در لرستان هم بوده که اشعاری به زبان کردی و لری داشته است.این مقبره در خرم‌آباد هم متعلق به او است. قدمت مقبره باباطاهر خرم‌آبادی‌ها به زمان خوارزمشاهی‌ها می‌رسد و در نزدیکی قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد.

نشانی: ضلع غربی قلعه فلک‌الافلاک و در کنار خانه قدیمی آخوند ابو

۱۵. مقبره شهنشاه

مقبره شهنشاه

این مقبره هم از دوران صفوی باقی مانده است و به آن مقبره شجاع‌الدین هم می‌گویند. حتما می‌پرسید که منظور از شهنشاه چه‌کسی بوده است؟ شهنشاه همان شجاع‌الدین خورشید یعنی از حاکمان لر در زمان‌های قدیم بوده است. این مقبره در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

نشانی: شهنشاه، شهدای بالاگریوه، زندان پارسیلون

۱۶. پارک جنگلی شورآب

پارک جنگلی شورآب

پارک جنگلی شورآب یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی خرم آباد است که هوای بسیار مطبوعی دارد. این پارک، درختان بلوط پرشمار، تپه‌های زیبا و دشتی زیبا دارد که در هر فصلی جذابیت‌های مخصوص به خود را به نمایش می‌گذارد. بااین‌حال، شورآب در بهار دیدنی‌تر از فصل‌های دیگر است و سبزی و پاکی هوایش بیشتر به دل می‌نشیند.

نشانی: ۲۵کیلومتری جاده خرم‌آباد ـ پلدختر

۱۷. جنگل نای‌انگیز

جنگل نای‌انگیز

خرم‌آباد پیشنهادهای بسیار جذابی برای طبیعت‌گردی دارد. یکی از آنها بازدید از جنگل نای‌انگیز است. این جنگل با درختان بلوط، چشمه‌های زیبا و مشرف‌بودن به کوه از نقاط دیدنی استان لرستان است. درمیان درختان باصفای جنگل نای‌انگیز، سنجاب‌های بازیگوش و بامزه هم دیده می‌شوند.

نشانی: خرم‌آباد، بخش پاپی، روستای نای‌انگیز

۱۸. آبشار وارک

 آبشار وارک

وارک یکی از زیباترین آبشارهای حوالی خرم‌آباد است که در نزدیکی دشت و تپه‌هایی باصفا قرار دارد. اگر دوست دارید که از طبیعت زیبایش لذت ببرید، بهتر است که در فصل تابستان یا بهار به آن سر بزنید. عمق آب در پایین آبشار زیاد است و شناکردن در آن توصیه نمی‌شود. پس اگر راهی وارک شدید، نکات ایمنی را رعایت کنید.

نشانی: ۶۰کیلومتری روستای وارک و غرب گردنه نوژان

۱۹. پل کشکان

پل کشکان

خرم‌آباد است و بناهایی که نشان از قدمت طولانی‌اش دارند. پل کشکان هم اگرچه فقط بقایایی اندک دارد و بخش بزرگی از آن تخریب شده اما گویای تاریخ کهن این شهر و سرزمین ایران است. کشکان از قرن ۴ هجری قمری باقی مانده و در فهرست آثار ملی ایران هم قرار دارد.

نشانی: شهرستان چگنی، حدود ۱۵کیلومتری شمال غربی سراب‌دوره

۲۰. امام‌زاده زیدبن‌علی

امام‌زاده زیدبن‌علی

این امام‌زاده در مرکز شهر خرم‌آباد و نزدیک بازار قرار دارد. این مکان مذهبی از سال ۴۰۴ هجری قمری در شهر بوده و قابل‌احترام است. درمیان جاهای دیدنی خرم آباد به این مکان هم اشاره می‌شود چون هم از نظر تاریخی و هم مذهبی اهمیت دارد.

نشانی:‌ خیابان سبزه‌میدان

حالا شما بگویید

با خرید بلیط اتوبوس یا قطار راهی خرم آباد زیبا شوید. اگر سخت‌گیر هستید و هرچیزی شما را به وجد نمی‌آورد هم در این شهر بالاخره شگفت‌زده خواهید شد. سفر به خرم آباد انتخاب‌های فراوانی برای گشت‌وگذار درمیان آثار تاریخی و طبیعت در اختیارتان قرار می‌دهد. دوست دارید به این شهر سفر کنید؟ در برنامه سفرتان، بازدید از کدام‌یک از این موارد را می‌گنجانید؟

 

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (4)

  • امیر وکیلی حسنوند پاسخ

    اینجا لکستان است
    اینجا سرزمین زیبای ماست

    ۱۴ آذر, ۱۴۰۲ در ۵:۱۶ ب٫ظ
  • ناشناس پاسخ

    شهر زیبای من پر از طبیعت های زیبا❤️

    ۱۴ آذر, ۱۴۰۲ در ۸:۳۰ ق٫ظ
  • سمی جووون پاسخ

    فقط میتونم بگم،بهشت گم شدنی …
    خُرمُعَ خُرم دِلَ جاکِ لُرُنَ، هرکجا لر بچه یَ شیرین زِوُنَ😍

    ۱۰ آذر, ۱۴۰۲ در ۱۱:۴۹ ب٫ظ
  • امیر وکیلی حسنوند پاسخ

    اینجا لکستان است ، اینجا سرزمین زیبای ماست

    ۸ آذر, ۱۴۰۲ در ۶:۵۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *