بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما + مزایا و معایب

بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما چیست؟

بیمه تامین اجتماعی اختیاری را بیمه خویش‌فرما نیز می‌گویند. در حقیقت بیمه‌ها در تامین اجتماعی به دو نوع اختیاری و اجباری تقسیم شده‌اند که هرکدام از آن‌ها برای برخی از افراد کاربرد دارند. تمامی افراد که دارای هر شغل و پیشه‌ای باشند، برای آینده بهتر خود نیاز به چنین بیمه‌هایی دارند. چرا که در دوران پیری و میان‌سالی بسیاری افراد ازکارافتاده شده و دیگر قادر به کارکردن و کسب درآمد نیستند. اگر درباره بیمه خویش‌فرما اطلاعات کافی ندارید، در ادامه مطلب جهت آگاهی بیش‌تر نسبت به این بیمه همراه ما باشید.

بیمه خویش‌فرما برای چه کسانی مناسب است؟

بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما

امروزه بسیاری از افراد برای خود کاری مستقل دارند و تحت‌نظر شرکت یا کارگاه خاصی که بخواهد آن‌ها را بیمه کنند، نیستند. همچنین بسیاری از افراد که در محیط‌های دیگری مشغول به فعالیت هستند، ممکن است تحت پوشش بیمه قرار نداشته باشند.

از سوی دیگر افراد در این سال‌ها با آشنایی بیش‌تر نسبت به بیمه‌ها اشتیاق بیش‌تری برای انجام خرید بیمه دارند. ازاین‌رو بیمه تامین اجتماعی علاوه بر بیمه اجباری، بیمه اختیاری را در نظر گرفته که به آن بیمه خویش‌فرما می‌گویند. بیمه خویش‌فرما برای شرایطی که فرد کسب‌وکاری فردی راه‌اندازی کرده یا در محلی که کارکرده امکان بیمه‌شدن فرد وجود ندارد، می‌تواند اقدام به بیمه خویش‌فرما برای خود کند.

بیمه تامین اجتماعی برای افرادی این بیمه را فراهم نموده است که خود صاحب‌کار بوده و هم خود کارگر شناخته می‌شوند. البته که این بیمه شرایطی دارد. به‌عنوان‌مثال هر ماه باید حق بیمه مشخص شده‌ای، پرداخت شود. در صورت عدم پرداخت حق بیمه مشخص شده، بیمه‌نامه فسخ خواهد شد و دیگر بیمه‌ای در سیستم برای فرد ثبت نمی‌شود.

به این شکل، افرادی که تحت پوشش هیچ مرکز یا ارگان خاصی قرار ندارند، می‌توانند خود اقدام به خرید بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما کنند. این سری از بیمه‌ها برای چنین افرادی با همچون وضعیت کاری کاملا مناسب بوده و می‌تواند برای تامین معاش آن‌ها در سال‌های دور و در دوران ناتوانی، گزینه‌ای مطلوب باشد. به‌واقع بیمه‌ها برای اکثر افراد به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری برای آینده شناخته شده‌اند.

بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی

مزایا و معایب بیمه خویش‌فرما

در این قسمت به بررسی مزایا و معایب بیمه خویش‌فرما خواهیم پرداخت، چرا که اشخاص نسبت به کاری که می‌خواهند انجام دهند، بهتر است آگاهی بیش‌تر و کامل‌تری داشته باشند.

مزایای بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما

بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما دارای مزایای بی‌شماری است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  1. این بیمه تمامی مراحل پوشش‌های درمانی را دارا بوده و به‌آسانی فرد بیمه‌شونده می‌تواند از این پوشش استفاده کند.
  2. این بیمه به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری برای آینده شناخته شده است و پس از گذشت مدتی مقرر، افراد می‌توانند بازنشسته شوند و از این مزایای بیمه خود بهره کامل ببرند.
  3. این بیمه مناسب کسانی است که به هر دلیلی ازکارافتاده‌اند و نمی‌توانند کار کنند و در آمدی داشته باشند.
  4. اگر فرد بیمه‌شونده فوت شود، فرد یا افراد ذی‌نفعی که نام آن‌ها در برگه بیمه نوشته شده یا خانواده شخص می‌توانند از آن بیمه بهره‌مند شوند.
  5. فرد از تمامی خدمات درمانی که زیر نظر بیمه تامین اجتماعی هستند، می‌تواند به‌آسانی استفاده کند و دیگر هزینه‌هایی هنگفت برای مراکز درمانی نپردازد.
  6. دفترچه بیمه مربوطه پس از گذشت موعد مقرر تمدید شده و برای افراد تحت تکفل فرد بیمه‌شونده هم نیز صادر و تمدید نیز خواهند شد.
  7. این بیمه دربرگیرنده هزینه‌های فوت و کفن‌ودفن می‌شود.
  8. در صورت هرگونه مشکل یا آسیب به فرد بیمه‌شونده، بیمه اقدام به ارائه وسایل کمک پزشکی می‌کند.

معایب بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما

با وجود تمامی مزایایی که این بیمه از آن برخوردار است، بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما دارای معایبی نیز هست:

  1. حق بیمه خویش‌فرما شامل ۲۷ درصد از حقوق بیمه‌شونده است.
  2. این بیمه در خصوص غرامت و حمایت مربوط به ایام بارداری یا بیمه بیکاری کاربردی ندارد.
  3. تمامی هزینه‌های مراحل و فرایند بیمه خویش‌فرما توسط شخص بیمه‌شونده بوده و توسط ارگان خاصی پرداخت نخواهد شد.
  4. بیمه خویش‌فرما مواردی همچون کمک‌هزینه‌های ازدواج، بیمه بیکاری یا از کارافتادگی ناشی از کار را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.
  5. هزینه تمامی مراحلی که در بالا ذکر شد، در صورتی که تمایل به استفاده از آن‌ها را دارید بر عهده شما خواهد بود.

ثبت‌نام بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما

بیمه خویش‌فرما

قبل از اقدام به ثبت‌نام اولیه باید به بررسی برخی نکات بپردازید و برای داشتن این بیمه باید دارای برخی شرایط باشید. در این قسمت به بیان این شرایط ثبت‌نام بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما خواهیم پرداخت:

برای اطلاع از نحوه ثبت‌نام و مراحل بیمه خویش‌فرما می‌توانید به دو صورت حضوری و غیرحضوری اقدام کنید. برای ثبت‌نام این بیمه و صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی باید تمامی مراحل ثبت‌نام را انجام دهید تا بیمه برای شما ثبت شود.

  1. شما برای ثبت‌نام باید مدارکی همچون اصل به همراه کپی تمامی صفحات شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی برای آقایان و نیز ۵ قطعه عکس سه‌درچهار را ارائه دهید.
  2. پس از تهیه تمام مدارک باید به نزدیک‌ترین شعبه سازمان تامین اجتماعی به‌صورت حضوری مراجعه کرده و اقدام به تحویل مدارک کنید.
  3. درصد حق بیمه‌های متفاوتی وجود دارد، اما اگر می‌خواهید از پوشش‌های بیش‌تر و حقوق و مزایای بازنشستگی بهتری برخوردار شوید، در ابتدا ثبت‌نام حق بیمه ۱۴ یا ۱۸ درصدی را برای خود انتخاب کنید.

راهنمای اپلیکیشن بیمه تامین اجتماعی

چند نکته مهم ثبت‌نام بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما

در ثبت‌نام بیمه خویش‌فرما، به این موارد توجه کنید:

  • سابقه پرداخت حق بیمه: برای داشتن سابقه بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما حداقل ۳۰ روز باید از ماه گذشته و حق بیمه پرداخته شود تا این بیمه برای شما تعریف گردد. یعنی پس از گذشت ۳۰ روز از پرداخت حق بیمه برای شما این نوع بیمه ثبت خواهد شد.
  • شرایط سنی بیمه خویش‌فرما: بیمه خویش‌فرما برای افراد بین ۱۸ الی ۵۰ سال صادر می‌شود. اگر فردی که می‌خواهد از این بیمه استفاده نماید بالای ۵۰ سال سن داشته باشد باید اقدام به پرداخت حق بیمه‌ای مازاد کند. اما درصورتی‌که شما از قبل سابقه بیمه داشته باشید دیگر نیازی به پرداخت حق بیمه مازاد نخواهد بود.
  • کد ده رقمی بیمه خویش‌فرما: پس از اقدام به بیمه برای فرد یک کد ده رقمی صادر خواهد شد که وجود آن کد در دفترچه بیمه لازم و ضروری است. زیرا آن کد نشان‌دهنده بیمه بودن فرد بیمه‌شونده خواهد بود.
  • تابعیت ایرانی بیمه‌گزار در بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما: یکی دیگر از شرایطی که برای فردی که می‌خواهد بیمه شود، بسیار اهمیت دارد، دارا بودن تابعیت ایرانی او است.
  • استفاده از سابقه بیمه خویش‌فرما پس از اشتغال: اگر فرد بیمه‌شونده بخواهد محیط کار خود را تغییر داده و تحت پوشش بیمه شغلی دیگر قرار گیرد، می‌تواند به‌صورت پیوسته از بیمه محل کار جدید استفاده کند.

بیمه خویش‌فرما، بیمه‌نامه کاربردی برای افراد

در این مطلب به‌تمامی نکاتی که برای برخورداری از بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما به آن نیاز دارید، پرداختیم. باتوجه‌به این موارد بیمه تامین اجتماعی برای کسانی که تحت پوشش بیمه قرار ندارند، بسیار مفید است و آن‌ها می‌توانند با پرداخت حق بیمه، آینده خود را برای سال‌های بازنشستگی و ازکارافتادگی، تامین و تضمین کنند. البته شما می‌توانید برای بهترین تجربه خرید بیمه، از سرویس بیمه اسنپ استفاده کنید و تحت پوشش بیمه قرار بگیرید. امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. لطفا در پایان، نظرات و پیشنهادهای خود را با ما و دیگر همراهان به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *