چگونه بعد از اسباب کشی امنیت خانه جدید را فراهم کنیم

نقل مکان به خانه‌ای جدید بسیار هیجان‌انگیز است. گرچه ممکن است جمع‌کردن و بسته‌بندی وسایل و سپس چیدن آنها در خانه جدید کمی خسته‌کننده و سخت باشد، هیجان زندگی در مکانی جدید این خستگی را از تن‌تان درمی‌آورد. یکی از موضوعاتی که حتما باید هنگام اسباب‌کشی به آن توجه کنید، تأمین امنیت منزل جدید است. قرار است به‌زودی به خانه جدید نقل مکان کنید و نگران امنیت آن هستید؟ مهم‌ترین نکاتی را که برای امنیت بیشتر خانه جدید لازم است بدانید، در این مقاله خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

۱. خانه جدید را دقیق ارزیابی کنید

مستأجر هستید یا قرار است به خانه‌ای متعلق به خودتان نقل مکان کنید؟ اگر مستأجر هستید حتما قبل از اسباب کشی تمام قسمت‌های خانه را بررسی کنید و مشکلات موجود را یادداشت کنید یا از آنها عکس بگیرید. باید با صاحب‌خانه صحبت کنید، او را در جریان این مشکلات قرار دهید و بر سرهزینه‌ای که قرار است صرف رفع این مشکلات ‌کنید، با هم به توافق برسید. گاهی مشکلات به‌ظاهر بی‌خطر ممکن است امنیت شما را به خطر بیندازند و بهتر است قبل از آوردن وسایل به مکان جدید مشکلات را رفع کنید. تعمیر درب‌ها، دستگیره‌ها و قفل‌های خراب و عیب‌یابی و تعمیر پریزهای برق از جمله مواردی‌اند که برای امنیت بیشتر در خانه جدید باید انجام شوند. اگر هم خودتان صاحب ملک هستید، بهتر است مشکلات موجود را قبل از اسباب‌کشی رفع کنید و امنیت خانه جدید را افزایش دهید.

۲. قفل‌های خانه را تعویض کنید

گرچه افرادی که قبلا در خانه جدید شما ساکن بوده‌اند، کلیدها را به شما تحویل می‌دهند، چه تضمینی وجود دارد که کلیدهای یدکی بیشتری را در اختیار اقوام و خویشان خود قرار نداده و اکنون وجود آن را از یاد نبرده باشند؟ برای اطمینان از دسترسی‌های افراد به خانه جدید حتما تمام قفل‌ها را تعویض کنید.

به این ترتیب با تعویض قفل‌ها و بی‌استفاده‌شدن کلیدهای قدیمی، خیالتان راحت است که فقط شما و اعضای مورد اعتماد خانواده‌تان به خانه جدیدتان دسترسی دارید. نصب قفل‌های با امنیت بالا و ضدسرقت هم راهکاری عالی برای افزایش ایمنی خانه شما محسوب می‌شود.

۳. درها و پنجره‌ها را ایمن کنید

درها و پنجره‌های خانه ابزاری برای منع ورود سایر افراد به داخل خانه محسوب می‌شوند. در و پنجره‌های ضعیف و کم‌دوام خطر بزرگی برای امنیت شما در خانه جدید به شمار می‌روند. حتما قبل از اسباب کشی و نقل مکان به خانه جدید از مستحکم‌بودن درها و پنجره‌ها و قفل‌های درها مطمئن شوید. تمام درها و پنجره‌های کشویی باید با میله یا قفل ایمن شوند.

۴. از سیستم‌های امنیتی استفاده کنید

به‌دنبال راهکار دیگری برای افزایش امنیت خانه جدید هستید؟ حتما دیده‌اید که برخی افراد با نصب دوربین‌های مداربسته یا سایر ابزارهای هشداردهنده مشابه، امنیت خانه‌شان را افزایش می‌دهند. شما هم می‌توانید با نصب این‌گونه ابزارها خیالتان را بابت امنیت خانه جدید راحت کنید و شرایط را حتی زمانی که از خانه دور هستید، به‌راحتی کنترل کنید.

۵. حسگرهای دود و نشت گاز مونوکسید را آزمایش کنید

حسگرهای دود و سنسورهای نشت گاز مونوکسید از مهم‌ترین امکانات هر خانه محسوب می‌شوند. اگر خانه جدید به این امکانات مجهز نیست، بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن برای نصب این حسگرها اقدام کنید. اگر هم این امکانات در منزل جدید موجودند، حتما آنها را بررسی کنید و از سالم‌بودنشان مطمئن شوید. حسگرهای دود و نشت گاز بسته به برندشان باید هر چند سال یک‌ بار تعویض شوند. در صورتی که این حسگرها نیاز به تعمیر یا تعویض دارند، برای این کار اقدام کنید.

۶. گاوصندوق تهیه کنید

پول، جواهرات، سنگ‌های قیمتی و اسناد مهم برای نگهداری به گاوصندوق نیاز دارند. برای اطمینان از امن‌بودن جای وسایل مهم و قیمتی، تهیه گاوصندوق بهترین راهکار است. پس اگر اوراق و اسناد مهم یا جواهرات گران‌قیمت در خانه دارید، در اسرع وقت گاوصندوقی مجهز به سیستم امنیتی بالا تهیه کنید و آنها را داخل گاوصندوق بگذارید. خود گاوصندوق را هم در مکانی دور از دید و دسترس دیگران قرار دهید.

۷. امتیازات کامل خانه جدید را وصل کنید

مهم‌ترین امتیازات موردنیاز برای زندگی در یک خانه عبارت‌اند از آب، برق و گاز. نبود هر یک از این امتیازات حتی به‌مدت موقت، شرایط زندگی در این مکان را سخت می‌کند و امنیت آن را به خطر می‌اندازد. حتما قبل از اسباب کشی و نقل مکان به خانه جدید از وصل‌بودن تمام امتیازات موردنیازتان مطمئن شوید.

۸. با همسایه‌ها آشنا شوید

قطعا در بدو ورود به محله و ساختمان جدید کسی را نمی‌شناسید اما کم‌کم باید سعی کنید با همسایگانتان آشنا شوید. می‌توانید با سلام‌کردن هنگام دیدن آنها در محوطه ساختمان یا داخل کوچه با آنها ارتباط برقرار کنید و کم‌کم این ارتباط را بیشتر کنید. وجود افراد آشنا در نزدیک محل زندگی‌تان باعث می‌شود در نبودتان مراقبانی همیشگی از خانه‌تان داشته باشید.

علاوه بر آشنایی با همسایه‌ها سعی کنید با محله هم آشنا شوید و در جریان اتفاقات قرار بگیرید. آگاهی از محیط اطرافتان به شما کمک می کند هوشیار بمانید و برقراری ارتباط با همسایگان به شما احساس تعلق می‌دهد.

۹. دودکش‌ها را بررسی و تمیز کنید

مسدودبودن دریچه‌های دودکش باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری مانند آتش‌سوزی می‌شوند. درواقع منشأ بسیاری از حوادث نظیر گازگرفتگی و آتش‌سوزی مسدودبودن دودکش‌های خانه‌هاست. حتما قبل از نقل مکان به خانه جدید و نصب وسایلی مانند بخاری دودکش‌ها را بررسی و در صورت مسدودبودن آنها را تمیز کنید.

۱۰. با کلیدهای جعبه فیوز برق و شیرهای قطع‌کن آب آشنا شوید

هنگام نقل مکان به خانه جدید، بسیار مهم است که با جزئیات ضروری آشنا شوید. بهتر است کلیدهای جعبه فیوز برق را برچسب‌گذاری کنید تا در مواقع نیاز بدانید با کدام کلید جعبه فیوز برق هر ناحیه را قطع کنید. دانستن این جزئیات از قبل می تواند در هنگام قطع برق و مواقع اضطراری بسیار کمک‌کننده باشد.

اطمینان از عملکرد شیرهای قطع‌کننده آب نیز ضروری است. از کنار این موارد سرسری عبور نکنید و آشنایی با آنها را به روزهای بعد موکول نکنید. آشنایی زودهنگام با این قسمت‌های مهم خانه استرس شما را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود در مواقع ضروری با خیال راحت‌تر از پس بحران برآیید.

۱۱. یک برنامه تعمیر و نگهداری منظم ایجاد کنید

برای مرقبت بهتر از خانه جدید، به‌جای انجام سریع و یک‌باره همه کارها، روی انجام دقیق‌تر کارها در فواصل زمانی طولانی‌تر تمرکز و این کار را به روتین تبدیل کنید. به این ترتیب همیشه موارد نیازمند تعمیر را شناسایی و از خرابی و بروز مشکلات پیشگیری می‌کنید.

۱۲. چراغ‌های بیرونی نصب کنید

با روشنایی مناسب فضای بیرونی خانه می‌توانید از ورود مزاحمان و سارقان احتمالی جلوگیری کنید چراغ های حسگر حرکتی هم گزینه خوبی برای افزایش امنیت فضای اطراف و بیرون از خانه شماست. دید واضح در شب بازدارنده‌ای عالی برای مزاحمان احتمالی محسوب می‌شود. وجود روشنایی کافی فضای جلوی در یا اطراف خانه به نظارت بهتر با دوربین‌های مداربسته نیز کمک می‌کند.

۱۳. روی دیوار حیاط حفاظ بکشید

با نصب نرده‌های محکم روی دیوار حیاط، یک لایه محافظ اضافی در اختیار خواهید داشت. اجازه ندهید بوته‌های روی دیوار حیاط بیش از حد رشد کنند و به جنگل تبدیل شوند! بوته‌ها و درختان بیش‌ازحدرشدکرده پوشش مدنظر سارقان برای ورود بدون مزاحمت را فراهم می‌کنند. پس علاوه بر نصب نرده روی دیوارهای بیرونی حیاط، مرتبا شاخ و برگ درختان را هم کوتاه کنید. با این دو اقدام مهم، امنیت حیاط‌تان را تضمین می‌کنید.

سخن پایانی

نقل مکان به خانه جدید، یک ماجراجویی هیجان‌انگیز است. در میان مشغله‌های رایج مربوط به اسباب کشی، جابه‌جایی و ایجاد تغییرات در خانه، آگاهی از مسائل ایمنی ضروری است. هر خانه جدید، به‌خصوص اگر برای مدتی خالی باشد، ممکن است خطرات منحصربه‌فردی داشته باشد که باید زودتر به آنها رسیدگی کنید تا بتوانید از لحظات شاد زندگی در آن لذت ببرید.

شما چه نکات دیگری برای افزایش ایمنی خانه پس از اسباب‌ کشی پیشنهاد می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *