دودِ غلیظِ تاکسیهای فرسوده شهر علاوه بر صاحبان تاکسیها، در چشم مسافران و شهروندان آن منطقه هم میرود! سلامت محیطزیست، کیفیت سفرهای شهری و بینشهری و هزینه سوخت مصرفی مهمترین نگرانیها در ارتباط با خودرهای مستهلک است. با توجه به اهمیت بالای نوسازی تاکسیهای فرسوده، در این راهنما درباره شرایط دریافت وام و تسهیلات تعویض تاکسی فرسوده صحبت میکنیم.
در سال ۱۴۰۳ سن فرسودگی خودرو چقدر است؟
با وجود ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در مسیرهای شهری و بینشهری، کماکان شاهد تردد خودروهایی هستیم که بیش از ۳۰ سال عمر دارند! درحالیکه سن فرسودگی خودروها با توجه به کاربری آنها نهایتا ۲۰ سال است و پس از آن باید طی مراحل مشخصی اسقاط شوند.
هر وسیله نقلیهای که بیشتر در معرض فرسودگی باشد، زودتر مستهلک میشود. در سال ۱۴۰۳ سن فرسودگی تاکسیها، اتوبوسهای شهری و موتورسیکلتها ۱۰ سال، مینیبوسها و اتوبوسهای برونشهری ۱۵ سال، خودروهای سواری شخصی ۲۰ سال و خودروهای سواری دولتی ۱۵ سال است.
شرایط نوسازی تاکسی فرسوده
طرح نوسازی تاکسیها مختص متقاضیانی است که دارای مالکیت تاکسی فرسوده بوده و اسامی آنها توسط اتحادیههای تاکسیرانی شهری کشور به ایرانخودرو اعلام شود. فعلا این طرح با همکاری ایرانخودرو درحال اجراست.
متقاضیان تعویض تاکسی فرسوده پس از ثبت نام و پذیرش در طرح بر مبنای قرعهکشی طبق برنامه برای پذیرش خودرو فرسوده خود در مراکز اسقاط اقدام میکنند. سپس برای دریافت تاکسی جدید به شرکت ایران خودرو معرفی میشوند و خودروی خود را دریافت میکنند. در این طرح ارزش اسقاط خودرو فرسوده برعهده مرکز اسقاط و اتحادیه تاکسیرانی است و ایران خودرو مسئولیتی درخصوص گواهی اسقاط نخواهد داشت.
هماکنون و در خردادماه ۱۴۰۳ شرکت کرمان موتور طی یک فراخوان از تاکسیرانان تهران دعوت کرده است که در طرح نوسازی تاکسی فرسوده با تاکسیهای برقی شرکت کرمان موتور شرکت کنند!
ورود تاکسی برقی وارداتی به ایران از طریق کرمان موتور
طی توافق شهرداری تهران با دولت در سال جاری، دولت تامین ۱۰۵۰۰ دلار از هزینه واردات هر دستگاه تاکسی برقی را برعهده گرفت. این یعنی پیش از پرداخت هزینه تاکسیهای برقی به طرف قرارداد چینی، این مبلغ از قیمت تمامشده هر خود را دولت پرداخت میکند. حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان از قیمت باقیمانده را راننده تاکسی یک جا میپردازد و مابقی از طریق تسهیلات تاکسی برقی از آنان دریافت میشود. این شرایط خوب نوسازی تاکسیهای قدیمی، تا امروز حدود ۷۰۰ راننده را مجاب به ثبتنام خرید تاکسی برقی وارداتی از چین کرده است. تا پایان این طرح ۲۵ هزار تاکسی برقی و ۱۰ هزار ون برقی وارد ناوگان حملونقل عمومی کشور میشوند.
فراخوان ثبتنام متقاضیان تاکسی برقی وارداتی ۱۴۰۳
از اردیبهشتماه سال جاری فراخوان جایگزینی تاکسیهای برقی چینی با تاکسیهای فرسوده آغاز شد. قرار بر این است که طی مرحله ابتدایی این فراخوان، ثبتنام یک هزار متقاضی برای تحویل این خودروها انجام پذیرد. در مراحل بعدی تعداد متقاضیان بیشتری ثبتنام خواهند شد. رانندگان برای ثبتنام در این طرح باید شخصا به ساختمان اصلی سازمان تاکسیرانی مراجعه نمایند.
قیمت تاکسیهای برقی ۱۴۰۳ چقدر است؟
قیمتی که برای تاکسیهای برقی وارداتی سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده معادل ۱ میلیارد و ۳۲۵ میلیون (۲۵ میلیون تومان تخفیف نقدی) است. متقاضیان میتوانند از تسهیلات ۳۰۰میلیونتومانی صندوق کارآفرینی امید یا تسهیلات ۶۰۰ میلیونتومانی شرکت کرمانموتور استفاده کنند.
خداحافظی با تاکسی فرسوده؛ سلام به ۱۰ هزار تاکسی برقی
مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت در فروردینماه سال ۱۴۰۳ به مذاکرات وزارت صمت با شرکت تاکسیراتی تهران و برنامهریزیهای انجامشده برای واگذاری ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی از طریق شرکتهای خودروساز به متقاضیان اشاره کرد. طبق پیشبینیهای او، در نیمه ابتدایی سال جاری شاهد ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی ترخیصشده از گمرک خواهیم بود. شروع فعالیت این خودروها در ناوگان حملونقل کشور منوط به تامین وجه یارانهای دولت برای هر خودرو است که در آینده نزدیک اتفاق میافتد.
ورود ۱۰ هزار دستگاه ون به ناوگان تاکسیرانی کشور
متاسفانه عمر ونهایی که در خیابانهای تهران تردد میکنند به حدود ۱۷ سال پیش باز میگردد. با هدف تغییر این شرایط و کنارگذاشتن این ونهای قدیمی از سیستم حملونقل عمومی، امروز قرارداد ۱۰ هزار ون در حال انعقاد است تا شاهد تحولی شگرفت در هوای پاک تهران باشیم.
وام نوسازی برای متقاضیان تاکسی برقی
سالهاست که نگرانیهای زیستمحیطی مربوط به تردد خودروهای فرسوده در شهر نیازمند رسیدگی است. بهمنظور کاهش میزان آلودگی هوا و افزایش کیفیت تردد در جادههای شهری و بینشهری، دولت شرایط ویژهای برای متقاضیان نوسازی تاکسی فرسوده فراهم کرده و آن اعطای وام و تسهیلات است.
وام نوسازی بهشرط فرسودگی خودرو و به صاحبان تاکسیهای قدیمی تعلق میگیرد تا اگر شرایط پرداخت نقدی ندارند، بازهم بتوانند خودروی فرسوده خود را با یک خودروی جدید با درصد آلایندگی کمتر جایگزین کنند. دارندگان خودروهای پیکان، پراید و روآ در اولویت دریافت این وام هستند. البته این تسهیلات به تاکسیهای ون فرسوده و کهنه هم تعلق میگیرد.
متقاضیان تاکسی برقی موظف به پرداخت کل هزینه خودروی وارداتی برای دریافت آن نیستند. برای خرید هر خودرو مبلغ ۱۰۵۰۰ دلار را دولت و ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون را متقاضی میپردازد. مابقی ازطریق تسهیلات تامین میشود.
وام نوسازی تاکسی فرسوده با سورن پلاس دوگانهسوز
شهرداری تهران از منابع داخلی خود تسهیلاتی برای تعویض تاکسی فرسوده با کمک صندوق کارآفرینی امید در نظر گرفته است. رانندگان متقاضی تعویض خودروی فرسوده با خودروی سورن پلاس دوگانهسوز نیز میتوانند از تسهیلات ۱۵۰ میلیونتومانی با کارمزد ۸ درصد و اقساط ۶۰ماهه با سه ماه تنفس بهرهمند شوند. همچنین به متقاضیان نوسازی تاکسی ون تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت میشود.
ارزش گواهی اسقاط تاکسی چقدر است؟
با توجه به اینکه برای ورود هر خودروی جدید به دو برگه اسقاط خودروی قدیمی احتیاج است، این سؤال پرتکرار ذهن دارندگان خودروهای قدیمی را درگیر کرده که ارزش گواهی اسقاط تاکسی چقدر است؟ در سالهای گذشته تاکسیهای سواری بابت گواهی اسقاط چیزی حدود ۷۰ میلیون تومان وجه دریافت میکردند. جالب است بدانید در سال جاری گواهی اسقاط ناکسی معادل ۲۱۰ میلیون تومان ارزش دارد!
پیگیری وضعیت درخواست تعویض تاکسی فرسوده
متقاضیان بعد از ثبتنام در طرح تعویض تاکسی فرسوده میتوانند اطلاعات مربوط به وضعیت درخواست و تحویل خودرو را در وبسایت پیگیری ثبتنام خودروی فرسوده به نشانی khodrofarsoodeh.com مشاهده کنند. جهت ورود به این سامانه ارائه کدملی و کد رهگیری دریافتشده در زمان ثبتنام الزامی است.
انواع دیگر وام تاکسیرانی
در طرحی با نام طرح تسهیلات حامی، که ویژه تاکسیهای فعال در تهران است، متقاضیان میتوانند از دو بانک رسالت و مهر بهترتیب تسهیلاتی تا سقف ۳۰میلیون و ۱۰میلیون تومان، بهصورت غیرنقد و بدون کارمزد دریافت کنند. با دریافت این تسهیلات متقاضیان میتوانند به تعمیر قطعات و دریافت خدمات از شرکت ایساکو بپردازند.
آیا وام تاکسی صفر وجود دارد؟
متقاضیان زیادی مشتاقاند بدانند دولت برای متقاضیان خرید تاکسیهای صفر چه وام و تسهیلاتی در نظر دارد. در حال حاضر این تسهیلات صرفا به دارندگان خودروهای فرسوده و جهت تعویض قطعات یا تعویض تاکسی فرسوده اعطا میشود و متقاضیان تاکسی صفر از این شرایط بهرهمند نخواهند بود. این افراد برای دریافت خودروی جدید ملزم به پرداخت نقدی کل مبلغ خودرو هستند.
در آخر
همه وسایل نقلیه عمر مفیدی دارند. عمر مفیدشان که تمام شود، هم به سرنشینان آسیب میزنند، هم به شهروندان، هم به محیطزیست هم به ذخیره سوخت کشور. ازآنجاکه تاکسیهای شهری و بینشهری و همچنین اکثر افرادی که به دنبال ثبت نام راننده تاکسی اینترنتی هستند بیشتر در معرض فرسودگی قرار دارند، تعویض تاکسی فرسوده برای کنترل آلودگی هوا، مدیریت میزان سوخت مصرفی و جلوگیری از ترافیک در معابر اصلی و فرعی بسیار مهم و مؤثر است.
اگر شما عزیزان نظری درباره این طرح دارید، حتما در بخش دیدگاهها با ما و همراهان در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید