انواع میگو + روش آماده‌سازی و طبخ

انواع میگو

دوستداران انواع میگو پرشمارند. کسانی که از طعم غذاهای دریایی لذت می‌برند، جایگاه ویژه‌ای برای میگو در فهرست غذاهای موردعلاقه‌شان قائل‌اند. حتی اگر طرفدار طعم میگو هم نباشید، نمی‌توانید از ارزش غذایی آن بگذرید و خواص فراوانش را نادیده بگیرید. اضافه‌کردن میگو به سفره غذایی، ایده خوبی است؛ پس باید هم با انواعش آشنا باشید و هم روش‌های طبخ و آماده‌سازی مختلفش را یاد بگیرید. در ادامه، میگوهای متنوع را برایتان نام می‌بریم، معرفی می‌کنیم و از آماده‌سازی و پخت‌شان می‌گوییم.

با انواع میگو آشنا شوید

انواع میگو

میگوهای پرورشی و غیرپرورشی متنوعی در شمال و جنوب ایران موجودند. از انواع آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ببری؛
  • سفید؛
  • موزی؛
  • سرتیز؛
  • صورتی؛
  • خالدار؛
  • سنگی

۱. میگو ببری

این نوع از میگو در آب‌های خلیج فارس صید می‌شود. گوشت میگوی ببری سفید است و لذیذ و البته سرشار از امگا۳ و انواع مواد مغذی دیگر. این میگو انواع و زیرمجموعه‌های دیگری مانند ببری سیاه هم دارد که اندازه بزرگ‌تری نسبت به انواع دیگر دارند و کم‌یاب‌ترند. به‌طور کلی هم میگوهای ببری بزرگ و حجیم‌اند.

۲. میگو سفید

از خرید میگو سفید برای پخت‌وپز زیاد استفاده می‌شود. تمیزکردن میگوی سفید ساده است و گوشتی با بافت تُرد دارد. انواع میگو سفید شامل میگوی هندی هم می‌شود که باید در نگهداری‌اش دقت بیشتری به‌ خرج داده شود چون این نوع میگوی سفید زودتر از انواع دیگر فاسد می‌شود.

۳. میگو موزی

از انواع میگو در آب‌های جنوب ایران باید به میگوهای موزی هم اشاره کنیم. میگوی موزی حاوی مقادیر زیادی اسید چرب امگا۳ است و برای طبخ آن نیاز به استفاده از نمک و روغن زیاد نیست. طعم میگوی موزی شیرین و بافت سبک و لذیذی دارد.

۴. میگو سرتیز

طعم میگوی سرتیز هم مطلوب است و خواص زیادی دارد. سرتیز سرشار از پروتئین و انواع ویتامین است و بعد از طبخ به‌‌رنگ نارنجی و صورتی درمی‌آید. این میگو هم در آب‌های خلیج فارس وجود دارد.

۵. میگوی صورتی

اگر به‌دنبال گوشت بسیار لطیف هستید، میگوی صورتی را انتخاب کنید. کسانی که از بوی غذاهای دریایی خوششان نمی‌آید هم از میگوی صورتی استقبال می‌کنند. این نوع میگو فاقد بوی آمونیاک رایج در انواع میگو است و در طبخ هم بسیار لذیذ می‌شود.

۶. میگو خالدار

درمیان انواع میگو این مورد هم گوشتی تُرد و بسیار لذیذ دارد. بافت میگوی خالدار نرم است و طعم خوشمزه‌ای دارد. اندازه میگوهای مذکور هم بزرگ است و گوشت شیرینی که دارند، باعث می‌شود که در انواع غذاها کاربرد پیدا کنند. میگو تازه خاصیت فراوانی دارد. با خرید میگوی خالدار تازه و طبخ آن، رژیم غذایی‌تان را سالم‌تر از همیشه کنید.

۷. میگو سنگی

این میگوها شیرین‌اند و بافت سفت‌تری نسبت به انواع دیگر میگو دارند. یکی از دلایل این سفتی هم ریشه در شرایط زندگی آنها دارد. میگوهای سنگی در آب‌های عمیق موجودند. این میگوها درشت و بزرگ‌اند و در آب‌های خلیج فارس هم دیده می‌شوند.

چطور میگو را پاک و تمیز کنیم؟

تمیز کردن میگو

بعد از اینکه از میان انواع میگو به مورد دلخواه می‌رسید، نوبت به پاک‌سازی و پختن می‌رسد. خوشبختانه میگوها نیاز زیادی به پاک‌سازی و تمیزکاری ندارند. فقط خط باریک مشکی‌رنگی در ناحیه پایینی میگو وجود دارد که در واقع، همان دستگاه گوارشش است. باید این بخش را جدا کنید و دور بیندازید.

برخی معتقدند که حتی خوردن آن ناحیه مشکی و تیره پایین میگو هم ایرادی ندارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که مایل‌اند، میگو را به‌طور کامل پاک و تمیز کنند، مرور مراحل زیر خالی از لطف نخواهد بود:

  • پوست روی سطح بیرونی را با چاقویی تمیز جدا کنید؛
  • سر و دُم میگو را جدا کنید و به‌سراغ رگ مشکی باریک بروید؛
  • میگوها را بشویید و به روش دلخواه بپزید.

روش‌های مختلف پخت میگو را یاد بگیرید

پخت میگو

یکی از دغدغه‌های بیشتر افراد، بعد از خرید ماهی و میگو شیوه آماده‌سازی و طبخ آن‌ها است. به پیشنهادهای زیر نگاهی داشته باشید. با این روش‌ها، میگویی خوشمزه را آماده کنید و به سر میز ببرید:

  • سرخ‌کردن؛
  • تفت‌دادن؛
  • گریل‌کردن؛
  • آب‌پزکردن.

۱. سرخ‌کردن

سرخ‌کردن یکی از بهترین و محبوب‌ترین روش‌ها برای آماده‌کردن میگو است. اگر می‌خواهید، میگوها را به‌مدت ۲۰ دقیقه در آرد سوخاری قرار دهید تا طعم و بافت جذاب‌تری پیدا کنند. تابه را با روغن پر کنید و بگذارید که داغِ داغ شود و بعد میگوها را به آن اضافه کنید تا درمیان صدای جلز‌وولز خوشایند روغن سرخ شوند. برای اینکه روغن دود نکند، بهتر است که از مواردی مانند روغن بادام‌زمینی یا انواع روغن‌های گیاهی استفاده کنید.

در زمان سرخ‌کردن انواع میگو نباید تمام آن‌ها را یک‌جا در تابه بریزید. میگوها را کم‌کم اضافه کنید تا پخت و سرخ‌شدن متعادل و یک‌دست انجام شود. این روش کمی با توصیه‌های پخت‌وپز به‌سبک سالم مغایرت دارد. اگر دوست دارید که میگوهای سرخ‌شده اما بی‌روغن و کم‌روغن مصرف کنید، به‌جای این روش از هواپز استفاده کنید.

۲. تفت‌دادن

روغن زیتون را در تابه بریزید و میگوها را به تابه داغ اضافه کنید. استفاده از انواع سُس‌های دلخواه هم در این روش مقدور است. فقط باید یادتان باشد که حرارت زیر تابه زیاد و مدت قراردادن میگو روی گاز زیاد نباشد.

اضافه‌کردن انواع سبزیجات مانند بروکلی به تابه یا سرخ‌کردن سیب‌زمینی در کنار میگوها هم ایده جذابی است. بنا به سلیقه و ترجیحاتی که دارید، در این زمینه تصمیم بگیرید و وعده غذایی کامل و خوشمزه آماده کنید.

۳. گریل‌کردن

برای آماده‌سازی محصولات پروتئینی گریل‌کردن هم توصیه می‌شود. این روش روغن کمی نیاز دارد و به شما در تدارک‌دیدن غذایی سالم کمک می‌کند. اگر قصد گریل‌کردن میگو را دارید، خوب است که آن را با مواد دلخواهتان حسابی مزه‌دار کنید.

برای مزه‌دارکردن میگو هم موارد زیر توصیه می‌شوند:

  • سیر؛
  • فلفل؛
  • زردچوبه؛
  • دارچین.

اگر به‌دنبال خرید میگو و آماده‌سازی غذایی بسیار سالم هستید، هنگام کباب‌کردن انواع میگو می‌توانید از انواع سبزیجات هم استفاده کنید. سبزیجات دلخواه را در مرحله نهایی پخت میگو در اضافه کنید یا آن‌ها را جداگانه در فر بپزید و به‌عنوان کنارغذا یا به‌قول فرنگی‌ها سایددیش (side-dish) سِرو و میل کنید.

۴. آب‌پزکردن

این پیشنهاد هم برای دوستداران عطر و طعم خالص غذاهای دریایی مناسب است. با آب‌پزکردن می‌توانید میگوهای خوشمزه‌ای داشته باشید که برای قرارگرفتن در انواع سالاد و خوراک سالم و مناسب‌اند.

برای آب‌پزکردن میگوها، قابلمه را پر از آب و کمی نمک به آن اضافه کنید. اجازه بدهید که آب به‌جوش بیاید و کمی فلفل و لیمو هم به آن اضافه کنید. میگوها را در قابلمه بریزید و بگذارید که آرام‌آرام با حرارت بپزند.

حالا شما بگویید

اگر فقط اهل خرید گوشت قرمز هستید، باید بدانید که واردکردن انواع دیگری از گوشت مانند میگو به رژیم غذایی خودتان برایتان بسیار مفید است. در واقع، باید توازنی در مصرف انواع پروتئین در رژیم غذایی خود داشته باشید. با انواع میگو که آشنا باشید، راحت‌تر خرید می‌کنید و به‌کمک روش‌های مختلف پخت، غذایی سرشار از خاصیت را به سفره‌هایتان می‌آورید. شما هم اهل خرید و خوردن میگو هستید؟ میگوی موردعلاقه‌تان چیست؟ روش‌های دیگری هم برای طبخ آن استفاده می‌کنید؟

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *