طرز تهیه ترشی فلفل به ساده‌ترین روش

طرز تهیه ترشی فلفل

ترشی فلفل یکی از ترشی‌هایی است که همیشه جای خود را در سفره‌ی ایرانی‌ها دارد و به‌عنوان یک چاشنی محبوب در بین افراد شناخته می‌شود. معمولا ترشی فلفل را می‌توان با انواع فلفل مانند فلفل سبز یا فلفل قرمز درست کرد، حتی شما می‌توانید ترشی فلفل را به حالت تند یا شیرین تهیه و آماده کنید. حال، در این مقاله قرار است به نحوه درست‌کردن ترشی فلفل به روش‌های مختلف بپردازیم؛ بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا طرز تهیه ترشی فلفل خانگی را یاد بگیرید و خودتان آن را در منزل تهیه کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه ترشی فلفل سبز تند و خوشمزه

مواد اولیه برای تهیه ترشی فلفل

در جدول زیر به مواد اولیه و لازم برای تهیه ترشی فلفل سبز تند اشاره کرده‌ایم. در نظر داشته باشید که این میزان از مواد اولیه برای تهیه ترشی فلفل به میزان تقریبا ۲ شیشه متوسط است و اگر قصد دارید تا ترشی را در مقادیر بیشتر یا کمتری تهیه و آماده کنید، خودتان می‌توانید مقادیر را تغییر دهید.

مقدار موردنیاز

مواد لازم
۵۰۰ گرم

فلفل سبز تند

۶ حبه

سیر
یک لیوان

سرکه

۳ قاشق غذاخوری

نمک
۶ لیوان

آب

به میزان لازم

ترخون
یک قاشق‌چای‌خوری

نعنا خشک

تهیه ترشی فلفل تند به‌صورت مرحله‌به‌مرحله

مراحل درست‌کردن ترشی فلفل

در ادامه قرار است تا به طرز تهیه ترشی فلفل سبز تند بپردازیم. این نکته را به یاد داشته باشید که در حال حاضر روش‌های متنوعی برای تهیه این مدل ترشی وجود دارد، اما ما سعی کردیم ساده‌ترین آموزش را در اختیار شما قرار دهیم تا به‌سادگی هرچه‌تمام‌تر بتوانید یک ترشی خوشمزه را آماده کنید.

  • مرحله‌ی اول: اولین قدم برای درست‌کردن ترشی خانگی، انتخاب و خرید فلفل است. بهتر است تا به سراغ خرید فلفل‌هایی بروید که نازک هستند و گوشت زیادی ندارند، این نوع فلفل‌ها زمانی که به ترشی تبدیل می‌شوند، تردی جذابی دارند. فلفل‌های نازک بهتر از فلفل‌های گوشتی است، اما بااین‌حال انتخاب بر عهده‌ی خودتان خواهد بود.
  • مرحله‌ی دوم: بعد از خرید فلفل، نوبت به شستن آن می‌رسد. برای این که بتوانید فلفل‌ها را به‌خوبی بشویید، توصیه می‌کنیم که یک ظرف بزرگ را انتخاب کنید و فلفل‌ها را درون آن بریزید. سپس درون ظرف، آب بریزید، آب باید روی فلفل‌ها را بپوشاند. در نهایت مقداری نمک برای ضدعفونی‌کردن به ظرف اضافه کنید.
  • مرحله‌ی سوم: بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، فلفل‌ها را به کمک دست، کمی هم بزنید و سپس ۲ تا ۳ بار آبکش کنید. بعد از آبکش کردن اجازه دهید تا درون سبد باقی بمانند تا آب اضافه‌ی آن‌ها خارج شود.
  • مرحله‌ی چهارم: زمانی که آب اضافه‌ی فلفل گرفته شد، آن‌ها را روی یک دستمال تمیز بچینید تا به طور کامل خشک شود و به سراغ انجام‌دادن سایر مراحل بروید.
  • مرحله‌ی پنجم: یک قابلمه‌ی مناسب را انتخاب کنید و به میزان ۶ لیوان آب را درون آن بریزید. قابلمه را روی حرارت بالا قرار دهید و بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. زمانی که آب درون قابلمه به آستانه‌ی جوشیدن رسید، نمک را به آب اضافه کنید و کمی هم بزنید تا نمک در آب حل شود.
  • مرحله‌ی ششم: زمانی که آب درون قابلمه شروع به جوشیدن کرد، زیر آن را خاموش کنید و اجازه دهید تا کمی از داغی آب کاسته شود. زمانی که آب ولرم شد، فلفل‌سبزهایی که کاملا خشک شده‌اند را به قابلمه اضافه کنید. در این مرحله باید از یک بشقاب کمک بگیرید و آن را به‌صورت برعکس بر روی قابلمه قرار دهید. با این کار فلفل‌سبزها به طور کامل به زیر آب می‌روند و در سطح آب باقی نمی‌مانند.

نکته: حتما به این نکته دقت داشته باشید که اگر فلفل‌ها را در حالی به قابلمه اضافه کنید که آب کاملا جوش است، ممکن است تا فلفل‌ها تردی خود را از دست بدهند و نرم شوند. پس بهتر است تا این کار را انجام ندهید و کمی صبر کنید!

  • مرحله‌ی هفتم: در این مرحله به زمان نیاز دارید و باید اجازه دهید تا فلفل‌ها حداقل به مدت ۸ ساعت درون آب‌نمک بمانند و بعد از گذشت این مدت باید آن‌ها را از قابلمه خارج کرده و آبکش کنید.
  • مرحله‌ی هشتم: در این مرحله مجددا نیاز است تا به فلفل‌ها اجازه دهید تا خشک شوند؛ بنابراین مانند مراحل قبل باید فلفل‌های آبکش شده را روی دستمال قرار دهید تا به طور کامل خشک شوند و هیچ رطوبتی در آن‌ها باقی نماند.
  • مرحله‌ی نهم: بعدازاین که فلفل‌ها کاملا خشک شدند، نوبت به این می‌رسد که آن‌ها را در ظرف مورد نظرتان بریزید. بهتر است تا برای انجام این کار از یک ظرف شیشه‌ای و کاملا تمیز استفاده کنید. در ابتدا فلفل‌ها را درون ظرف قرار دهید و سپس سیر‌ها را به همراه ترخون و نعنا در ظرف بریزید.
  • مرحله‌ی دهم: بعدازاین که تمام مواد را در ظرف ریختید، نوبت به اضافه‌کردن سرکه می‌رسد. اضافه‌کردن سرکه باید در حدی باشد که کاملا روی فلفل‌ها را بپوشاند. چرا که اگر سرکه کاملا سطح فلفل را نپوشاند، فلفل‌ها کپک می‌زنند و ترشی خراب می‌شود.

نکته: البته نکته‌ی دیگری که باید بدانید این است که اگر بخواهید تا سرکه تیزی و تندی کمتری داشته باشد، می‌توانید تمام ظرف را با سرکه پر نکنید و نیمی از شیشه را با سرکه و نیم دیگر را با آب پر کنید. البته حتما باید در این مرحله از آب جوشیده شده استفاده کنید.

  • مرحله‌ی یازدهم: در نهایت درب ظرف را ببندید و بگذارید تا ترشی به مدت یک هفته تا ۱۰ روز درون یخچال بماند تا آماده شود. بعد از گذشت این مدت ترشی شما آماده است و می‌توانید درب آن را باز کرده و همراه با غذا میل کنید. به همین سادگی.

تهیه ترشی فلفل شیرین خانگی

طرز تهیه ترشی فلفل شیرین

درست‌کردن ترشی فلفل شیرین، نیز دقیقا شبیه به درست‌کردن ترشی فلفل تند است و تنها تفاوتی که دارد، در مراحل ابتدایی و انتخاب نوع فلفل است. اگر قصد دارید تا ترشی فلفل خانگی شما طعم شیرینی داشته باشد، در زمان خرید فلفل به سراغ فلفل‌های شیرین بروید و سایر مراحل کاملا یکسان خواهد بود.

مراحل گرفتن تلخی ترشی فلفل

گرفتن تلخی ترشی فلفل

ترشی فلفل یک مدل از ترشی‌هایی است که احتمال ایجاد تلخی در آن زیاد است، به‌خصوص اگر آن را به‌صورت خانگی تهیه کنید. در این قسمت چند روش برای گرفتن تلخی ترشی فلفل خانگی را قید کرده‌ایم که برای شما مفید خواهد بود.

  • روش اول: اولین قدم برای گرفتن تلخی ترشی فلفل، جوشاندن فلفل‌ها است. برای انجام این کار باید در قابلمه ۵ لیوان آب بریزید و به‌ازای هر ۵ لیوان، دو قاشق غذاخوری نمک بریزید. سپس بگذارید تا آب به جوش آید و در نهایت فلفل‌ها را اضافه کنید. بعد از گذشت ۵ دقیقه فلفل‌ها را از قابلمه خارج کرده و آبکش کنید. این کار را طی دو تا سه مرحله تکرار کنید و مطمئن باشید که فلفل تلخی خود را از دست خواهد داد.
  • روش دوم: روش دوم استفاده از آب‌نمک برای گرفتن تلخی فلفل است. این روش بسیار ساده بوده و تنها کاری که باید انجام دهید این است که فلفل‌ها را در یک ظرف آب‌نمک بریزید و بگذارید تا به مدت ۳ روز در آنجا بمانند. البته، لازم است تا در طی این مدت چندین بار آب‌نمک را عوض کنید. در نهایت فلفل‌ها را خارج کرده و خشک کنید.

نکات درست‌کردن ترشی فلفل خانگی

برای این که ترشی فلفل شما طعم بهتری داشته باشد، نکاتی وجود دارد که باید بدانید و رعایت کنید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره کرده‌ایم:

  1. حتما مرحله‌ی گرفتن تلخی فلفل‌ها را انجام دهید.
  2. برای تهیه ترشی و ریختن آن در ظرف موردنظر، اجازه دهید فلفل‌ها خشک شوند، چرا که اگر این کار را انجام ندهید، ترشی شما کپک می‌زند.
  3. استفاده از آب و سرکه در درست‌کردن ترشی فلفل، سبب کدر شدن آب ترشی خواهد شد. اگر نمی‌خواهید تا این مشکل رخ دهد، بهتر است تا فقط از سرکه استفاده کنید.
  4. اگر دوست دارید تا عطر ترشی شما بهتر شود، می‌توانید از مرزه هم استفاده کنید.
  5. در صورت تمایل می‌توانید برای کاهش تندی سرکه و ایجاد طعم ملایم‌تر در هر شیشه نصف قاشق شکر بریزید. با این کار طعم ترشی شما ملایم‌تر خواهد شد.

ترشی فلفل خانگی تهیه کنید

در این مقاله سعی کردیم تا طرز تهیه ترشی فلفل به ساده‌ترین روش را به شما آموزش دهیم. امیدواریم با کمک این آموزش بتوانید ترشی فلفل خوشمزه را آماده کرده و نوش جان کنید. در ضمن، شما می‌توانید مواد اولیه برای تهیه این ترشی را به‌صورت آنلاین از سرویس سوپرمارکت اسنپ خریداری کرده و خیلی سریع مراحل تهیه این ترشی را آغاز کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *