طرز تهیه ترشی بادمجان، یار قدیمی سفره‌های ایرانی

ترشیجات همیشه مکمل غذا‌های ایرانی بوده‌اند. خصوصا آبگوشت‌ها که بدون حضور و وجود ترشی کامل نیستند. سفره‌های ایرانی عادت به حضور مستمر و همیشگی ماست، ترشی، سالاد، نوشیدنی و سبزیجات دارند که در این‌ بین ترشیجات جایگاهی خاص دارند. در اغلب اوقات غذا‌ها چرب هستند و حضور ترشی واجب است تا این چربی را در بدن کم‌رنگ کرده و آن را مرتفع کند.

مواد لازم برای درست‌کردن ترشی بادمجان

درست‌کردن ترشی بادمجان راحت است و شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن این ترشی را تهیه کنید. روش‌های تهیه نیز متفاوت هستند و به ۲ روش لیته و شکم پر تهیه می‌شوند. در ادامه با تهیه یک ترشی بادمجان تندوتیز با شما هستیم.

مواد لازم مقدار مورد نیاز

بادمجان

۱ کیلو

سیر

۳۰۰ گرم

سبزی ترشی

۱۰۰ گرم (نعناع، مرزه، جعفری، ترخون)

سرکه انگور

۵ لیتر

فلفل سبز

۴ عدد

گلپر، سیاه دانه و نمک

به میزان لازم

هویج

نیم کیلو

طرز تهیه ترشی بادمجان عزیز و لذیذ

البته اگر در تهیه ترشی مبتدی هستید، جای نگرانی نیست. ترشی بادمجان و اصولا تهیه ترشیجات اصلا سخت نبوده و شما به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را در منزل تهیه کنید. نکته‌ای که دراین‌بین مهم است ذائقه شماست.

اینکه ترشی طعم تند و تیزی داشته باشد یا ملس و دلنشین باشد کاملا به شما بستگی دارد. ضمن اینکه برخی از افراد ترشی را پخته و نرم دوست دارند درحالی‌که برخی دیگر صدای قرچ آن زیر دندان را با هیچ چیزی عوض نمی‌کنند. در ادامه با روش درست‌کردن ترشی بادمجان، پادشاه سبزیجات و صیفی‌جات با شما هستیم.

طرز تهیه ترشی بادمجان معمولی

برای تهیه ترشی بادمجان معمولی که تنها ۳۰ دقیقه زمان می‌برد، بادمجان‌ها را شسته، پوست گرفته یا با پوست به‌اندازه دلخواه خرد کنید. البته بهتر است بادمجان‌ها ریز نشوند. سپس آن‌ها را در ۱۵ دقیقه در ترکیب نمک و آب جوش گذاشته تا نیم‌پز شوند.

بعد از نیم‌پز شدن، آن‌ها را آبکش کرده و اجازه بدهید که به‌خوبی آب خود را تخلیه کنند. سیر‌ها را پوست‌کنده، خرد کنید و در صورت تمایل له کنید.

در یک ظرف سر گشاد شیشه‌ای، بادمجان پخته بچینید و سپس روی آن را با سبزی ترشی معطر، سیاه دانه، فلفل، گلپر و سیر‌های خرد یا له شده پر کنید. دوباره در مرحله بعد روی این مواد بادمجان بریزید و تا پرشدن کامل ظرف شیشه‌ای، این مراحل را ادامه دهید.

بعد از اینکه ظرف شما پر شد، ظرف را با سرکه پر کرده و اجازه بدهید که روی مواد قرار بگیرد. درب ظرف را بسته و برای یک هفته آن را در مکانی خنک و بدون رطوبت قرار دهید. این مرحله از طرز تهیه ترشی بادمجان با صبوری شما رابطه مستقیم دارد.

طرز تهیه ترشی بادمجان لیته

ترشی لیته انواع مختلف دارد، اما ما در ادامه با طرز تهیه ترشی بادمجان لیته با شما هستیم. برای درست‌کردن ترشی بادمجان از نوع لیته، بادمجان‌ها را پوست بگیرید و آن‌ها را به‌صورت حلقه‌ای خرد کنید.

در یک ظرف مخلوط سرکه و آب ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. سپس بادمجان‌ها را به این ظرف منتقل کرده و اجازه بدهید تا پخته شوند.

در این مرحله از درست‌کردن ترشی بادمجان، تا زمانی که بادمجان‌ها در حال پخت هستند می‌توانید مواد دیگر مانند هویج و سیر را پوست گرفته و خرد کنید. فلفل‌سبزها را نیز خورد کرده با هویج و سیر مخلوط کنید. در ادامه مخلوط را در میکسر یا مخلوط‌کن بریزید تا پوره شود.

در مرحله آخر بادمجان‌های پخته شده را نیز میکس کرده و با هویج، سیر و فلفل سبز پوره شده، مخلوط کنید. فراموش نشود که سبزی خشک، تخم گشنیز و سیاه دانه را نیز با همراه نمک به ترشی اضافه کرده، روی آن را نیز با سرکه پر کرده و در یک مکان خنک نگهداری کنید.

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر

برای درست‌کردن ترشی بادمجان شکم پر، ابتدا باید بادمجان‌ها را شسته و پوست بگیرید. بعد از آن هویج را نیز پوست گرفته و به‌صورت نگینی خرد کنید.

سبزی‌های معطر خشک یا تازه مانند نعناع، مرزه، تره و پیازچه را پاک‌کرده، شسته و ریز خرد کرده، سپس با هویج مخلوط کنید. در نهایت ادویه ترشی بادمجان شکم پر را نیز به این ترکیب اضافه کنید.

در ادامه سیر را پوست گرفته و خرد کنید و فلفل سبز را نیز مانند سایر مواد به قطعات کوچک تبدیل کنید. بادمجان‌های شسته شده و پوست گرفته شده را با یک برش عمودی باز کرده و در قابلمه‌ای که با سرکه و آب مخلوط شده قرار دهید.

قابلمه را روی حرارت گذاشته و اجازه بدهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بادمجان‌ها در مخلوط آب و سرکه به‌خوبی پخته و نرم شوند. بعد از گذشت این مدت‌زمان بادمجان‌ها را در صافی قرار دهید و بعد از خنک شدن، مواد تهیه شده را درون شکم بادمجان‌ها بگذارید.

بادمجان‌های پر شده را در یک ظرف مناسب قرار داده و روی آن‌ها سرکه بریزید تا سطح آن‌ها با سرکه پوشیده شود. درب ظرف را بسته و آن را به مدت ۱۰ الی ۱۲ روز در مکانی خشک و خنک قرار دهید.

نکات پخت ترشی بادمجان، پادشاه ترشی‌ها

در هر حال پخت ترشی بادمجان در کنار آسان بودن، نکات ریزی نیز دارد. بهتر است بدانید که اگر بعد از چند روز میزان سرکه ظرف ترشی شما کم شد، دوباره باید ظرف را پر کنید.

بادمجان‌ها هرچه قلمی‌تر و کوچک‌تر باشند، ترشی شما خوشمزه‌تر خواهد شد. چون این بادمجان‌ها تخم نداشته و ترشی را لذیذتر می‌کنند.

اگر تصمیم گرفتید در تهیه ترشی بادمجان از نوع لیته، هویج نیز استفاده کنید بد نیست بدانید که جا افتادن ترشی شما ۲ هفته طول خواهد کشید. برای جلوگیری از ایجاد کپک در ترشی، در زمان شستن دقت کنید تا آب مواد به‌خوبی گرفته شود.

همچنین گلپر نیز به شما کمک می‌کند تا ترشی کپک نزند. فراموش نکنید که بادمجان‌ها نباید زیاد پخته شوند، چون ترشی شما را لیز می‌کنند. شما حتی می‌توانید از بادمجان‌های نیم‌پز یا خام نیز استفاده کنید. فراموش نکنید که باید در تهیه ترشیجات صبور باشید.

درست‌کردن ترشی بادمجان لذیذ خانگی

در این مطلب سعی کردیم تا طرز تهیه تمام انواع ترشی‌های بادمجان را به شما آموزش دهیم. درست‌کردن ترشی بادمجان راحت است اما درهرحال مانند هر ترشیجات دیگری نیاز به موارد کلیدی یا فوت کوزه‌گری دارد تا ترشی شما در نهایت مانند ترشی‌های فروشگاه‌ها لذیذ، با کیفیت و سالم باشد.

بادمجان یکی از پرخاصیت‌ترین صیفی‌جات محسوب می‌شود. به همین دلیل بعید می‌دانم که در هر خانه ایرانی یک شیشه ترشی بادمجان از نوع لیته، شکم پر یا ساده وجود نداشته باشد.

در هر حال اگر تصمیم به درست‌کردن ترشی بادمجان گرفتید، اما مواد آن را در منزل نداشتید یا حتی زمان شما برای تهیه این ترشی کوتاه بود، اسنپ اکسپرس در کوتاه‌ترین زمان ممکن یعنی حداکثر ۳۰ دقیقه، مواد لازم یا یک شیشه ترشی بادمجان خوش‌عطر و لذیذ را درب منزل به شما تحویل خواهد داد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *