راهنمای کامل حقوق مسافران و قوانین هتلی

فرض کنید به عنوان یک مسافر وارد هتل یا اقامتگاهی شده و با مشکلاتی نظیر گم شدن وسایل یا تحویل دیر هنگام اتاق خود روبه‌رو می‌شود. در این شرایط عکس‌العمل شما چیست؟ آیا از حقوق مسافران در هتل یا اقامتگاه اطلاعی دارید؟ در این مطلب می‌خواهیم در مورد حقوق مسافران در هتل‌ ها صحبت کنیم. مطمئنا هر فردی قبل از شروع سفر خود باید این نکات را بداند تا در شرایط مختلف بتواند تصمیم درستی را در مورد کاری که باید انجام دهد، بگیرد. ممکن است شما هم اطلاعی از برخی موارد موجود در متن نداشته باشید، در این صورت بهتر است تا پایان آن همراه ما باشید.

حق و حقوق مربوط به مسافران

فرقی نمی‌کند که شما یک هتل یک یا چند ستاره را انتخاب کنید، قوانینی که در ادامه گفته می‌شود، باید در تمام این اماکن وجود داشته باشد:

اتاق رزرو شده با ویژگی‌های یکسان

زمانی که شما از طریق اپلیکیشن‌های مختلف یا به صورت تلفنی اتاقی را رزرو می‌کنید، باید در زمان مراجعه دقیقا با همان چیزی رو‌به‌رو شوید که درخواست داده‌اید. شرایط اتاق را باید از قبل مشخص کرده و در زمان مراجعه کاملا چک کنید. اصول بهداشتی، امنیت، سیستم‌های گرمایش و سرمایشی دقیقا باید مطابق با همان چیزی باشد که در مورد آن اتاق اعلام شده‌است. اگر مکان مد نظر شما به هر دلیل در دسترس نبود، باید اتاقی با امکانات و امتیازاتی مشابه را در اختیار شما قرار دهند.

رفتار کارکنان هتل با مسافران

بخشی از حقوق مسافران در هتل مربوط به رفتاری است که پرسنل هتل با آن‌ها دارند. قبل از استخدام این افراد، باید همه چیز به طور کامل به آنها توضیح داده شود. کارمندان یک هتل باید با احترام کامل با مراجعه کنندگان رفتار کنند و به حقوق آنها احترام بگذارند. همچنین در صورت وجود هرگونه مشکلی، راه‌حل و پاسخی مناسب را به آنها ارائه دهند. تنها در این صورت است که مسافران برای بار دوم هم آن هتل را انتخاب می‌کنند.

ضمانت امنیت و محافظت از شما

نکته مهم بعدی امنیت هتل است. در واقع مسئول هتل باید در هر شرایطی در طول اقامت شما، در صورت بروز خطر جدی آن را به شما اطلاع دهد. حقوق امنیتی شما در هتل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • صندوق امانات، در برخی از هتل‌ها وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، در غیر اینصورت هتل تضمینی برای گم شدن وسایل شما ندارد.
  • در صورت عدم وجود صندوق امانات، هتل در برابر وسایل شما که درون اتاقتان است، مسئول بوده و باید امنیت آن‌ها را فراهم کند.
  • ایمنی هتل نیز باید تضمین شده باشد و مواردی مانند کپسول اطفای حریق در آن وجود داشته باشد.
  • در هتل‌های دارای استخر، افرادی باید مراقب کودکان و بزرگسالان در حین شنا و استفاده از این بخش هتل باشد.

راحتی و آسایش مسافر در اتاق

قوانین مربوط به مسافران در هتل

مطمئنا هر مسافری پس از مراجعه به هتل نیاز دارد که در راحتی و آسایش باشد. در واقع این حقوق اصلی یک مسافر است. بنابراین زمانی که اتاقی را درون یک هتل رزرو کرده و برای مدتی آنجا می‌مانید، باید کاملا آرام و تمیز باشد. همچنین وسایل مربوط به سرمایش و گرمایش بدون مشکل در دسترستان قرار داشته‌باشد.

حقوق و حقوق مخصوص افراد معلول

افرادی که در خانواده خود فردی معلول دارند، باید از قبل با مدیریت مجموعه صحبت کنند. آیا حق و حقوقی برای این افراد در نظر گرفته شده‌است؟ آیا یک فرد معلول با ویلچر مکانی برای رفت‌وآمد دارد؟ در برخی از هتل‌ها پله‌های مخصوص و آسانسور، امکان جابه‌جایی را به این افراد می‌دهد و این موضوع نیز یکی از حقوق مربوط به مسافران در این اماکن است.

قوانین مربوط به رزرو هتل

زمانی که مسافری اتاق خود را در یک هتل رزرو می‌کند نیز باید از حقوق مسافران در هتل باخبر باشد. هتل‌ها باید در سایت‌های اینترنتی فعال، اطلاعاتشان را به صورت روزانه به‌روزرسانی کرده و اطلاعات و قیمت‌های دقیق را در اختیار کاربران آنلاین خود قرار دهند. مسافرانی که رزرو هتل خود را از طریق اپلیکیش‌های آنلاین انجام می‌دهند، اطلاعات این مراکز را از طریق صفحاتشان در سایت‌های رزرو هتل به دست می‌آورند. بنابراین مسئولیت هر مغایرتی به عهده خود هتل است.

قوانین مربوط به هتل

اگرچه مسافران در هتل از حق و حقوقی برخوردارند اما بخشی از قوانین نیز مربوط به خود هتل است:

ساعت خروج

در زمان رزرو هتل باید حواستان به ساعت خروج باشد. در صورتی که حتی یک ساعت دیرتر اتاق خود را تخلیه کنید، درصدی از هزینه یک شب اقامت از شما دریافت خواهد شد. در اغلب مواقع ساعت خروج از اتاق ۱۲ ظهر اعلام شده و ماندن بیشتر از این ساعت باید با پرداخت هزینه باشد.

رزرو هتل بدون شناسنامه

امکان رزرو هتل بدون شناسنامه وجود ندارد. مدارک اصلی و ضروری برای رزرو اتاق در هتل باید ارائه شود و این مدارک شامل کارت ملی و شناسنامه است. طبق قوانین هتل، کارکنان آن باید مدارک شما را در صحت و سلامت کامل در هنگام تحویل اتاق به شما پس بدهند.

قوانین مربوط به مدارک مسافران آقا و خانم

در مورد آقایان و خانم‌هایی که می‌خواهند در یک اتاق از هتل بمانند، در کشورهای مختلف مدارک متفاوتی نیاز است. در یک کشور اسلامی محرم بودن مرد و زن مهمترین نکته در هنگام رزرو اتاق است. یعن باید صیغه‌نامه‌ی معتبر را در اختیار هتل قرار دهید تا امکان دریافت اتاق را داشته باشید.

قواین رزرو اتاق برای خانم‌ها

اگر یک خانم بخواهد به تنهایی اتاقی را رزرو کند، منعی ندارد، اما به شرطی که سن او بالاتر از ۱۸ سال باشد. فرقی نمی‌کند که این فرد مجرد یا متاهل باشد، در هر صورت امکان رزرو وجود دارد. با این وجود گاهی هتل‌هایی نیز وجود دارد که از پذیرش خانم‌های مجرد و تنها خودداری می‌کنند.

قوانین ورود یک فرد اضافه‌تر به داخل اتاق

اگر در یک اتاق دونفره یا سه‌نفره و حتی بیشتر یک فرد اضافه را نیز با خود ببرید، باید از قبل آن را با مدیریت هتل در میان بگذارید. این قوانین در هتل‌ها و موقعیت‌‌های مختلف متفاوت است. در هتل‌های ایرانی و دیگر کشورهای اسلامی ورود یک فرد با جنس مخالف تنها با صیغه‌نامه‌ی معتبر انجام خواهد شد. به جز این در نظر داشته باشید که هتل برای فرد اضافه سرویسی را در نظر می‌گیرد و باید در قبال آن هزینه پرداخت کنید. البته در برخی از هتل‌ها هم اجازه ورود فرد اضافه به داخل اتاق وجود ندارد.

قوانین مربوط به لغو رزرو اتاق

اگر به هر دلیل تمایلی به ورود و ماندن در هتل را نداشته باشید ولی آن را از قبل رزرو کرده‌باشید، می‌توانید از قوانین لغو رزرو اتاق، استفاده کنید و در این صورت باید جریمه‌ای را به صورت درصدی پرداخت کنید که برای هتل‌های مختلف متفاوت است.

رزرو آنلاین بهترین هتل‌ها در اسنپ

رزرو آنلاین هتل

برای ورود به هتل و اقامت در آن بهتر است اتاق خود را از قبل رزرو کنید. این کار را می‌توانید با استفاده از خدمات رزرو هتل اسنپ انجام دهید. در این صورت با مراجعه به سایت این پلتفرم آنلاین می‌توانید مکان مورد نظرتان را پیدا کرده و با پرداخت هزینه اتاق مورد نظرتان را از قبل مشخص کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *