شرایط جدید ثبت نام تاکسی در سال ۱۴۰۲؛ نقدی و قسطی

ثبت نام تاکسی

اگر مایل به تعویض تاکسی خود هستید یا می‌خواهید کار با تاکسی را شروع کنید، با آگاهی از شرایط ثبت نام تاکسی و خرید تاکسی می‌توانید اولین گام را در این مسیر بردارید. در سال ۱۴۰۲، دستورالعمل‌ها و شرایطی برای ثبت‌نام خرید نقدی و قسطی تاکسی صفر وجود دارد که در ادامه از آنها گفته‌ایم.

شرایط ثبت نام تاکسی صفر در سال ۱۴۰۲

 

سازمان تاکسی‌رانی بخشنامه‌ای برای ثبت‌نام تاکسی صفر در سال ۱۴۰۲ منتشر کرده که با شرایط این روند در سال گذشته آن‌چنان متفاوت نیست ولی مرورش لازم است. بنا به قوانین و دستورالعمل‌های اعلام‌شده از سوی این نهاد، هر فرد باید واجد شرایط زیر باشد تا امکان گرفتن تاکسی برایش مقدور شود:

  • متأهل‌بودن؛
  • دارابودن گواهینامه پایه دو؛
  • پیش‌خرید‌کردن تاکسی؛
  • قرارداشتن در بازه سنی ۲۳ تا ۵۰ سال؛
  • داشتن گواهی عدم سوءپیشینه و اعتیاد؛
  • امضاکردن تعهدنامه شئونات اخلاقی؛
  • داربودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم؛
  • داشتن کارت پایان‌خدمت یا معافیت؛
  • ارائه گواهی سلامت جسم و روان.

اگر این شرایط را دارید، با مراجعه به سازمان تاکسی‌رانی و حمل‌ونقل در شهر محل سکونت خود می‌توانید برای ثبت نام تاکسی صفر اقدام کنید.

سهمیه‌بندی فروش تاکسی صفر در شهرها چقدر است؟

سهم تاکسی‌رانی از حمل‌ونقل عمومی شهری ۲۵درصد است. بنا به این رقم، تحویل تاکسی به هر شهر براساس جمعیت، مساحت و نیاز شهری تعیین می‌شود. در پایتخت، تقریبا ۸۰هزار تاکسی وجود دارد و به‌نظر می‌رسد که ظرفیت شهری برای اضافه‌کردن تاکسی تازه تکمیل شده است.

با چنین روندی، فرصتی برای ثبت‌نام تاکسی و اضافه‌شدن موارد تازه به سیستم حمل‌ونقل وجود ندارد اما اگر ساکن شهری به‌جز تهران هستید، امکان مراجعه به تاکسی‌رانی و ثبت‌نام وجود دارد. در شهرهایی که سهمیه دریافت تاکسی جدید وجود ندارد، متقاضیان می‌توانند از رانندگانی که قصد فروش خودروی خود را دارند، کمک بگیرند و وسیله آنها را بخرند.

شرایط ثبت نام تاکسی نقدی چیست؟

خرید تاکسی نقدی روند ساده‌ای دارد و مراحل پیچیده‌ای برایش تعریف نشده است. با اعلام قیمت نهایی تاکسی از سوی شرکت سازنده و صدور فاکتور فروش، خریداران امکان پرداخت هزینه و دریافت خودرو را پیدا می‌کنند.

برای ثبت‌‌نام جهت گرفتن تاکسی به‌روش نقدی باید به سازمان تاکسی‌رانی و حمل‌ونقل شهر خود مراجعه و درخواست‌تان را ثبت کنید. با ارائه پیش‌فاکتور خرید و پرداخت هزینه، خودرو به شما تعلق خواهد گرفت.

شرایط ثبت نام تاکسی قسطی چیست؟

خرید قسطی تاکسی هم امکان‌پذیر است. بسیاری از افراد مایل‌اند از این روش خودروی تاکسی را تحویل بگیرند. علت این استقبال نیز تسهیلاتی است که برای خریداران در نظر گرفته می‌شود. به‌کمک منابع بیت‌المال و راهکارهایی نظیر پرداخت وام قرض‌الحسنه، تسهیلاتی ۷۰درصدی در اختیار متقاضیان ثبت‌نام تاکسی قسطی قرار می‌گیرد.

کسانی که صاحب تاکسی‌های قدیمی از جمله پراید، پژو، روآ و پیکان هستند، در اولویت دریافت تسهیلات قرار می‌گیرند. برای ثبت‌نام دریافت تاکسی قسطی هم نیاز به مراجعه به سازمان تاکسی‌رانی وجود دارد.

تعویض تاکسی قدیمی چگونه انجام می‌شود؟

صاحبان تاکسی‌های قدیمی می‌توانند درخواست تعویض خودرو را در سامانه ثبت نام تاکسی به آدرس زیر اعلام کنند:

  • nnhk.ir

با ورود به این سایت، باید اطلاعاتی به ‌شرح زیر را وارد کنید:

  • کد ملی؛
  • شماره پلاک؛
  • مدل تاکسی؛
  • دفترچه پروانه تاکسی‌رانی.

اعلام این اطلاعات و درخواست تعویض تاکسی قدیمی با جدید از شرایط ثبت نام تاکسی نو است. متقاضیان باید خلافی خودروی قدیمی‌شان را هم پرداخته باشند و برگه عدم خلافی را در زمان درخواست ارائه بدهند. سازمان تاکسی‌رانی بستر تعویض ۱۰هزار خودروی فرسوده را فراهم کرده است. با ثبت‌نام در سامانه مذکور، امکان تعویض برای همه مقدور است.

«ثبت نام تاکسی اینترنتی»

قیمت تاکسی صفر چند است؟

قیمت تاکسی صفر

اگر قصد خرید خودروی صفر دارید، حتما در مرور شرایط ثبت نام تاکسی به‌دنبال قیمت هم می‌گردید. قیمت خودروها بنا به نوعشان متفاوت است. سمند از پرتقاضاترین خودروهایی است که قیمت انواع آن در سال ۱۴۰۲ به‌شرح زیر اعلام شده است:

  • سمند صفر دوگانه‌سوز بنزینی LX EF7: حدود ۵۸۰ میلیون تومان.
  • سمند LX XU7: حدود ۴۱۰ میلیون تومان.
  • سمند سورن پلاس: حدود ۲۷۰ میلیون تومان.

خودروی «ون» هم یکی دیگر از پرطرفدارترین گزینه‌ها برای استفاده به‌عنوان تاکسی است که قیمت آن از حدود ۱ میلیارد تومان بیشتر است.

آیا صرفا با خرید تاکسی می‌توان راننده تاکسی شد؟

برای کار به‌عنوان راننده تاکسی باید پروانه تاکسی‌رانی و پروانه بهره‌برداری دریافت کنید که هریک شرایط مخصوص خود را دارند. هرچند برخی افراد با خرید تاکسی از تاکسی‌داران دیگر اقدام به کار با تاکسی می‌کنند، اگر این انتقال زیر نظر سازمان تاکسی‌رانی نباشد و برای مالک جدید پروانه صادر نشود، این مسئله مشکلاتی برای خریدار ایجاد می‌کند.

در آخر

شرایط گرفتن تاکسی و خرید تاکسی صفر نقدی و قسطی پیچیده نیست و با بهره‌مندی از شرایط اعلام‌شده، می‌توانید به سازمان تاکسی‌رانی مراجعه و درخواست‌تان را ثبت می‌کنید. برای پیوستن به ناوگان حمل‌ونقل عمومی خرید تاکسی گام نخست است اما کار با تاکسی بدون اخذ پروانه تاکسی‌رانی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. هرچند داشتن تاکسی امتیازات ویژه‌ای به‌همراه دارد و ثبت‌نام و خرید تاکسی هم کار پیچیده‌ای نیست، اقدام برای دریافت پروانه و مجوزهای لازم می‌تواند وقت‌گیر باشد. این درحالی است که برای کار به‌عنوان تاکسی اینترنتی با خودروی شخصی الزامی برای دریافت چنین مجوزهایی وجود ندارد. شما با بررسی شرایط خودتان و استفاده از راهنمایی‌های این مقاله می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *