مدارک لازم جهت رسیدگی به پرونده خسارت مالی بیمه ثالث (بدون کروکی)

یکی از ابعاد دریافت خسارت از محل بیمه شخص ثالث، خسارات مالی است که تنها مشمول شخص ثالث (خودروی دوم حاضر در محل تصادف) می‌شود. به طور معمول انتظار داریم که پرونده خسارت مالی بیمه شخص ثالث، با کروکی انتظامی، تشکیل شود؛ اما در شرایطی، پرونده خسارت مالی بیمه ثالث بدون کروکی، قابل پیگیری خواهد بود. در این مطلب قصد داریم نگاهی به مدارک لازم جهت دریافت خسارت بیمه شخص ثالث بدون ترسیم کروکی، بیندازیم.

با ما همراه باشید.

فهرست تصادفاتی که نیاز به کروکی ندارند

تصادف بدون نیاز به کروکی

برخی از تصادفات نیاز به کروکی ندارند و می‌توان بدون کروکی، نسبت به دریافت خسارت مالی آن‌ها از محل بیمه شخص ثالث اقدام کرد. از جمله این تصادفات، موارد زیر را داریم:

  • هر دو طرف تصادف در مقصر بودن راننده سانحه، اتفاق نظر داشته باشند.
  • در صحنه تصادف، جرح یا فوت انسان شکل نگرفته باشد.
  • حداقل ۲۰ روز از زمان صدور یا تمدید بیمه شخص ثالث، سپری شده باشد.
  • تصادف با جسم ثابت نباشد.
  • تصادف زنجیره‌ای یا حتی با بیش از دو وسیله نقلیه نباشد.
  • در تصادف خودروی سنگین یا موتورسیکلت، نباشد.
  • تاخیر در زمان تمدید بیمه نامه شخص ثالث، وجود نداشته باشد.
  • تصادف در فرم روبرو یا شاخ به شاخ نباشد.
  • هر دو طرف تصادف، بیمه شخص ثالث داشته باشند.
  • گواهینامه هر دو طرف تصادف، اعتبار داشته باشد.

چطور بدون کروکی از بیمه شخص ثالث استفاده کنیم؟

دریافت خسارت مالی بیمه شخص ثالث

در شرایطی که تصادف رخ داده و شرایط بالا نیز در مورد آن صدق می‌کند، شما می‌توانید ضمن توافق با راننده خودروی دیگر، برای دریافت خسارت بدون کروکی، به شرکت بیمه شخص ثالث راننده مقصر، مراجعه کنید. توجه داشته باشید که در این صورت باید حتما ظرف مدت ۵ روز از روز تصادف، هر دو راننده به همراه مدارک لازم جهت دریافت خسارت بیمه شخص ثالث، به شرکت مراجعه نمایند. در غیر این صورت پرداخت خسارت بدون کروکی، منتفی شده و باید حتما کروکی ارائه گردد.

به علاوه لازم است که اختلافی بین دو راننده در خصوص مقصر بودن یکی از آن دو، وجود نداشته باشد. به زبان ساده شما تنها در صورتی می‌توانید خسارت از بیمه شخص ثالث را بدون کروکی پیش ببرید که هر دو راننده با سازش به بخش پرداخت خسارت شرکت بیمه مراجعه نمایند.

نکته: دقت داشته باشید که موضوع پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث بدون کروکی، تنها در خصوص خسارات مالی بوده و مشمول خسارات جانی نخواهد شد.

برای گرفتن خسارت از بیمه چه مدارکی لازم است؟

مدارک لازم برای رسیدگی به پرونده خسارت مالی بیمه شخص ثالث نیز به شرح زیر هستند:

  • گواهینامه معتبر هر دو راننده + یک نسخه کپی
  • کارت ملی هر دو راننده + یک نسخه کپی
  • بیمه شخص ثالث هر دو راننده
  • ارائه کد یکتای بیمه شخص ثالث راننده مقصر
  • کارت ماشین هر دو راننده + یک نسخه کپی

مراحل و مدارک لازم برای پرداخت خسارت بیمه بدنه

مراحل دریافت خسارت مالی بیمه شخص ثالث بدون کروکی کدامند؟

برای دریافت خسارت مالی بیمه شخص ثالث بدون کروکی، مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

  1. پیش از هر چیزی هر دو طرف تصادف به همراه خودروهای خود باید در مرکز پرداخت خسارت شرکت بیمه به همراه مدارک گفته شده، حضور پیدا کنند.
  2. پس از آن که هر دو طرف مدارک خود را تحویل دادند، کارشناس شرکت بیمه، مدارک و خودروهای هر دو طرف را بررسی خواهد کرد.
  3. پس از آن میزان خسارت، تعیین شده و به صورت چک به طرف زیان دیده تحویل داده می­شود یا به شماره حساب او واریز خواهد شد.

مدت زمان دریافت خسارت مالی بیمه شخص ثالث چقدر است؟

مطابق قانون، از زمان تشکیل پرونده تا پرداخت خسارت بدون کروکی از سوی شرکت بیمه شخص ثالث، ۱۵ روز زمان در نظر گرفته شده است. به این ترتیب شرکت بیمه، باید حداقل ظرف این مدت، مبلغ خسارت را واریز کند.

سقف پرداخت خسارت مالی بیمه شخص ثالث بدون کروکی چقدر است؟

سقف پرداخت خسارت مالی بیمه شخص ثالث بدون کروکی هم، معادل حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث است. این حداقل پوشش، در هر سال معادل ۲.۵ درصد نرخ دیه در ماه‌های حرام است که هر سال اعلام می‌شود. به این ترتیب مبلغ آن از هر سال به سال بعد، متفاوت خواهد بود.

در صورتی که راننده مقصر، در زمان حضور در شرکت بیمه، تقصیر خویش را انکار کند، تکلیف چیست؟

خسارت مالی بیمه ثالث

همان طور که اشاره کردیم برای آن که بتوانید از شرکت بیمه، خسارت تصادف را بدون کروکی دریافت کنید؛ لازم است که بین دو راننده توافق وجود داشته باشد و مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث را به کارشناس شرکت بیمه ارائه دهند. اما در مواردی این ریسک وجود دارد که راننده مقصر از پیش، توافق خود را اعلام کرده و در محل شرکت بیمه، آن را انکار می­کند. در این صورت چه باید کرد؟ معمولا در چنین شرایطی، روند تشکیل پرونده و دریافت خسارت دچار ایراد شده و نیاز به تحویل کروکی یا مدارکی خواهد بود. از این رو همیشه توصیه می‌شود که در صورت تمایل به دریافت خسارت بدون کروکی، حتما حداقل چند تصویر از حادثه رانندگی تهیه کرده و در اختیار داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید از آن‌ها به نفع خود استفاده کنید.

دریافت خسارت سیار بیمه شخص ثالث، چطور انجام می‌شود؟

جالب است بدانید که برخی از شرکت‌های بیمه، از جمله شرکت بیمه ایران، امکان دریافت خسارت سیار را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. در این صورت پس از بروز تصادفی که نیاز به کروکی نداشته باشد، می‌توانید با پرداخت خسارت سیار شرکت بیمه تماس گرفته و درخواست حضور کارشناس در محل را داشته باشید. کارشناس شرکت بیمه به محل حادثه آمده و پس از بررسی وضعیت تصادف و ارزیابی خسارت، چک را به نام راننده زیان دیده صادر خواهد کرد. دقت داشته باشید که لازم است هر دو راننده و خودروهای حاضر در تصادف، در محل حضور پیدا کرده و مدارک خود را نیز به کارشناس شرکت بیمه ارائه دهند.

نحوه دریافت خسارت از بیمه با کروکی چگونه است؟

بسته به این که کروکی تصادف از نوع سازشی یا غیرسازشی باشد، مراحل و مدت زمان دریافت خسارت، متفاوت است. به طور کلی در صورتی که نظر افسر در تصادف را هر دو طرف قبول داشته باشند، کروکی سازشی داریم و در غیر این صورت باید موضوع به مراجع قضایی ارجاع داده شود. در نهایت نیز کروکی عدم سازش، ارائه خواهد شد.

مدارک لازم برای خسارت بیمه با کروکی نیز به صورت زیر خواهد بود:

  • اصل کارت ملی هر دو طرف تصادف + یک نسخه کپی
  • اصل گواهینامه هر دو طرف تصادف + یک نسخه کپی
  • اصل کارت خودرو هر دو طرف تصادف + یک نسخه کپی
  • بیمه شخص ثالث هر دو طرف تصادف + کد یکتای بیمه نامه
  • اصل کروکی تصادف

کلام آخر

در این مطلب دیدیم که مدارک لازم جهت رسیدگی به پرونده خسارت مالی بیمه ثالث شامل چه مواردی است و دو طرف تصادف باید چه اقداماتی را در این خصوص انجام دهند. شما چه تجربه‌ای در این باره دارید؟ آیا تا به حال نسبت به دریافت خسارت بدون کروکی از محل بیمه شخص ثالث اقدام کرده­اید و تا چه اندازه فرایند آن سریع یا زمان‌بر بوده است؟ مطابق تجربه شما، برای دریافت خسارت ماشین چه مدارکی لازم است؟ حتما نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و دیگر کاربران وب سایت به بحث و اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *