طرز تهیه دسر محلبی، یک دسر جذاب و ارزان

دسر محلبی

محلبی یک دسر عربی و لذیذ است که در کمترین زمان ممکن می‌توانید آن را تهیه کنید. دسری خوشمزه که برای مهمانی‌ها و جشن‌ها و دورهمی‌ها آن را استفاده می‌کنند و با هزینه کمی تهیه می‌شود. این دسر مختص کشور ترکیه است و یک دسر عربی محسوب می‌شود که در کل آن را با نام کشور ترکیه می‌شناسند. بد نیست بدانید که دسر محلبی کالری زیادی دارد و زمانی که تصمیم به سرو آن داشتید بهتر است قبل از میل کردن دسر محلبی، غذای سنگینی میل نکرده باشید. این دسر را بیشتر برای مهمانی‌های عصرگاهی و زمانی که قرار نیست غذای اصلی سرو شود، مورداستفاده قرار می‌دهند.

طرز تهیه و آماده‌سازی دسر محلبی

همان‌طور که گفتیم دسر محلبی، دسری عربی و مربوط به کشور ترکیه است. به دلیل ارزان بودن مواد اولیه و دردسترس‌بودن آن‌ها این دسر را به‌راحتی می‌توانید آماده کنید. طرز تهیه محلبی اصلا سخت نیست و به‌راحتی با انواع اقسام مواد اولیه در دسترس می‌توان آن را ارائه کرد. در ادامه ما با چند دستور تهیه مختلف محلبی با شما همراه هستیم.

 

مواد لازم و طرز تهیه محلبی کلاسیک

محلبی کلاسیک

طرز تهیه محلبی کلاسیک بسیار آسان است و شما با مواد اولیه‌ای که در منزل دارید می‌توانید این دسر را تهیه کنید. بد نیست بدانید که دسر محلبی به‌شدت محبوب کودکان است و پاداش خوبی برای آن‌ها محسوب می‌شود که در صورت تمام کردن غذا می‌توانید با این پاداش آن‌ها را خوشحال کنید. در ادامه با مواد اولیه یک دسر محلبی کلاسیک و پرطرف‌دار با شما هستیم.

 

مواد اولیه مقدار موردنیاز
نشاسته ذرت ۴/۱ پیمانه
شکر یک پیمانه و نیم
آرد برنج ۴/۳ پیمانه
آب یک پیمانه
شیر ۷ پیمانه
گلاب نصف پیمانه
خلال پسته به میزان لازم

 

در ادامه با طرز تهیه دسر لذیذ محلبی با شما هستیم. تمام مراحل را گام‌به‌گام با هم انجام می‌دهیم تا در میانه راه با مشکلی مواجه نشده و در نهایت با یک دسر محلبی بی‌نظیر روبرو باشید.

مرحله‌ی اول: در اولین مرحله از طرز تهیه دسر محلبی کلاسیک ابتدا باید نشاسته ذرت و آرد برنج را در کاسه‌ای با یکدیگر مخلوط کرده و آب را آرام‌آرام به آن اضافه کنید. خوب مواد را هم بزنید تا نشاسته و آرد در آب گلوله گلوله نشوند و به‌خوبی باز شده و با آب ترکیب شوند.

مرحله‌ی دوم: بعد از آن شکر و شیر را در یک قابلمه ریخته و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه بدهید که شکر به‌آرامی در شیر حل شود. مرتب باید این ترکیب را هم بزنید تا بعد از آب شدن کامل شکر در شیر، شما به‌راحتی بتوانید آرد برنج و نشاسته ذرت را نیز به آن اضافه کنید.

مرحله‌ی سوم: بعد از آب شدن کامل شکر، ترکیب آب، نشاسته و آرد برنج را به شکر و شیر اضافه کرده و همچنان تمام مواد را هم بزنید تا محلبی شما کاملا غلیظ باشد.

مرحله‌ی چهارم: در ادامه طرز تهیه محلبی بعد از اینکه تمام مواد به‌خوبی با یکدیگر مخلوط شدند، حرارت را خاموش کرده و به این مواد گلاب اضافه کنید. بعد از آن اجازه بدهید تا محلبی شما خنک شود.

مرحله‌ی پنجم: به‌راحتی بعد از خنک شدن می‌توانید محلبی را در کاسه‌های یک‌نفره و موردنظر خود ریخته و بعد از آن در یخچال نگهداری کنید تا سفت شود. توصیه می‌کنیم که قبل از سرو کردن نیز این دسر را با میوه یا خلال بادام و پسته و پودر نارگیل تزیین کنید.

مواد اولیه و طرز تهیه محلبی نسکافه

محلبی نسکافه

طرز تهیه محلبی نسکافه مانند محلبی کلاسیک است و بد نیست بدانید که مواد پایه محلبی با انواع طعم‌ها، شیر، آرد و نشاسته است. شبیه فرنی ایرانی که البته با استفاده از طعم‌دهنده‌های متفاوت می‌توان آن را با مزه‌های مختلفی خلق کرد. در ادامه با محلبی نسکافه با شما هستیم.

 

مواد اولیه مقدار موردنیاز
نشاسته ذرت یک پیمانه
شکر یک پیمانه و نیم
شیر ۳ پیمانه
نسکافه یک قاشق غذاخوری
خامه صبحانه ۱۰۰ گرم

 

در ادامه مرحله‌به‌مرحله و گام‌به‌گام با طرز تهیه دسر محلبی نسکافه با شما هستیم.

مرحله‌ی اول: در مرحله‌ی اول از طرز تهیه محلبی نسکافه، شیر، شکر، نشاسته و پودر نسکافه فوری را در یک قابلمه ریخته و با هم به‌خوبی مخلوط و یکدست کنید.

مرحله‌ی دوم: بعد از اینکه تمام این مواد با یکدیگر کاملا مخلوط و یکدست شدند، آن‌ها را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

مرحله‌ی سوم: بعد از مخلوط شدن و غلیظ شدن مواد، آن‌ها را از روی حرارت بردارید و بعد از اینکه حرارت خود را نسبتا ازدست‌داده و خنک شدند، خامه صبحانه را به آن‌ها اضافه کنید.

مرحله‌ی چهارم: بعد از اضافه‌کردن خامه به‌خوبی هم بزنید تا خامه نیز با تمام مواد ترکیب و با آن‌ها مخلوط شود.

مرحله‌ی پنجم: بعد از مخلوط شدن خامه مجددا قابلمه مواد را روی حرارت قرار دهید و مداوم تمام مواد را با یکدیگر هم بزنید.

مرحله‌ی ششم: بعد از اینکه این ترکیب به‌خوبی غلیظ شد، قابلمه را از روی حرارت برداشته و مواد دسر محلبی آماده شده را در ظرف‌های مناسب بریزید. همین که داغی محلبی شما کاملا گرفته شد آن را درون یخچال قرار دهید و اجازه بدهید که سفت شده و خنک شود. در نهایت با پودر نارگیل، پودر پسته، خلال بادام، تکه‌های میوه و حتی بیسکویت پتی بور خرد شده می‌توانید روی دسر محلبی را تزیین کنید.

 

محلبی زعفرانی

محلبی زعفرانی

دسر محلبی زعفرانی یک دسر به‌شدت نشاط‌آور و مقوی محسوب می‌شود که خوشمزه است و بعد از آن شما به‌شدت خندان و شاد خواهید شد. این دسر همانند سایر دسر‌های زعفرانی عاشقان و علاقه‌مندان خود را دارد و ما در ادامه شما را با مواد اولیه و طرز تهیه این دسر آشنا خواهیم کرد.

مواد اولیه مقدار موردنیاز
نشاسته ذرت یک پیمانه
شکر یک پیمانه و نیم
شیر ۳ پیمانه
زعفران ۲ قاشق غذاخوری

 

دسر محلبی همان‌طور که گفتیم محبوب در ترکیه، کشور‌های عربی و منطقه خاورمیانه است. این دسر برای داشتن طعم‌های گوناگون احتیاج به مواد خاصی ندارد و اضافه‌کردن طعم‌دهنده‌ها به‌تنهایی می‌تواند عطروطعم این دسر را تغییر دهد. در ادامه با طرز تهیه دسر محلبی خوش‌رنگ و معطر زعفرانی با شما هستیم.

مرحله‌ی اول: در گام اول از تهیه دسر محلبی زعفرانی، شما باید نشاسته، شکر و شیر را در ظرفی ریخته و آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید.

مرحله‌ی دوم: برای این کار کافی است که ظرف حاوی این مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید و به‌آرامی هم بزنید.

مرحله‌ی سوم: بعد از مخلوط شدن این مواد با یکدیگر زعفران را آسیاب کرده و سپس آن را دم کنید. برای دم کردن می‌توانید هم از حرارت و هم از یخ استفاده کنید. اصل موضوع این است که زعفران شما آب شود.

مرحله‌ی چهارم: بعد از آن که زعفران خود را دم کردید، آن را به‌آرامی به ظرف خود که حاوی مخلوط نشاسته، شکر و شیر است، اضافه کنید و همچنان به‌هم‌زدن ادامه دهید.

مرحله‌ی پنجم: زمانی که مایه محلبی شما به غلظت کافی رسید و شبیه به فرنی شد، یعنی محلبی زعفران شما آماده است. محلبی را می‌توانید در ظرف‌های موردنظر ریخته و اجازه بدهید که حرارت خود را ازدست‌داده و خنک شود.

مرحله‌ی ششم: بعد از خنک شدن آن را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید تا سفت شده و خودش را بگیرد. در نهایت محلبی زعفران شما آماده است که می‌توانید آن را با پودر گل سرخ، خلال بادام و پسته، پودر نارگیل و سایر مواد تزیین کنید.

 

مواد لازم و طرز تهیه محلبی شکلاتی

محلبی شکلاتی

از جمله دسر‌های بسیار لذیذ که طرف‌داران آن در تمام دنیا بی‌شمار است، دسر محلبی شکلاتی است. این دسر عربی ترکی که اخیرا در میان کدبانو‌های ایرانی نیز بسیار موردتوجه قرار گرفته، از دسر‌های پرطرف‌دار کودکان محسوب می‌شود که شما می‌توانید آن را در خانه به‌راحتی تهیه و نوش جان کنید.

مواد اولیه مقدار موردنیاز
نشاسته ذرت ۴/۱ پیمانه
شکر یک پیمانه و نیم
آرد برنج ۴/۳ پیمانه
خامه صبحانه ۲ قاشق غذاخوری
شیر ۷ پیمانه
شکلات تلخ ۱۰۰ گرم
بیسکویت پتی بور یک بسته
موز، گردو و خلال پسته به میزان لازم

تهیه محلبی شکلاتی آسان است و مواد ترکیب شده در آن کاملا در دسترس و آماده هستند. در ادامه مرحله‌به‌مرحله این دسر محلبی را با هم انجام خواهیم داد.

مرحله‌ی اول: در مرحله‌ی اول از طرز تهیه محلبی شکلاتی، ابتدا باید نشاسته و آرد را در یک تابه مناسب بریزید. تابه را روی حرارت قرار داده و ۵ الی ۱۰ دقیقه آن‌ها را تفت بدهید. کافی است که خامی آرد و نشاسته گرفته شود.

مرحله‌ی دوم: در گام بعدی، بعد از اینکه خامی آرد و نشاسته به‌خوبی گرفته شد، شکر را به همراه شیر و وانیل به آرد و نشاسته خود اضافه کنید و مواد را مداوم هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. مداوم هم زدن مواد سبب می‌شود تا شما یک مایه محلبی غلیظ شبیه به فرنی داشته باشید.

مرحله‌ی سوم: بعد از اینکه محلبی شما به غلظت موردنظر رسید، شکلات تلخ را خردکرده و به محتوای تابه اضافه کنید و اجازه بدهید تا شکلات تلخ با مواد دیگر به‌خوبی مخلوط شده و کاملا یکدست شود. بدون شک حرارت مواد به‌راحتی شکلات شما را ذوب خواهد کرد.

مرحله‌ی چهارم: بعد از آن که شکلات شما آب شد، تابه حاوی محلبی شکلاتی را از روی حرارت بردارید و اجازه بدهید که مواد خنک شده و حرارت خود را از دست بدهند.

مرحله‌ی پنجم: در گام بعدی خامه را به مواد تابه اضافه کرده و به‌سرعت مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا خامه با بقیه مواد به‌خوبی یک‌دست و مخلوط شود.

مرحله‌ی ششم: بعد از آن نصفی از مواد محلبی تهیه شده خود را در ظرفی جداگانه بریزید و روی این مواد موز حلقه شده، گردو و بیسکویت پتی بور خرد شده بریزید. سپس مابقی مواد دسر را نیز بعد از قراردادن موز‌ها و گردو و بیسکویت پتی بور خرد شده، روی آن‌ها ریخته و روی سطح آن را صاف کنید.

مرحله‌ی هفتم: در گام آخر تمام مواد را در یخچال قرار دهید. دقت کنید که می‌توانید برای ظرف دسر محلبی شکلاتی از فنجان یا لیوان نیز استفاده کنید. البته به شما توصیه می‌کنیم که اگر قصد دارید این دسر را برای مهمانی‌ها سرو کنید بهتر است آن را یک شب جلوتر درست کرده و در یخچال قرار دهید تا به‌خوبی سفت شده و خودش را بگیرد.

 

دسر محلبی و خلق طعم‌های خلق نشده

در این مطلب چند نوع محلبی مختلف را برای شما توضیح دادیم و مواد لازم را برای درست‌کردن این محلبی‌ها ارائه کردیم. محلبی یک دسر عربی ترکیه‌ای است که در خاورمیانه و حتی ایران، طرف‌داران زیادی دارد و همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، به‌شدت به فرنی ایرانی شبیه است. مواد اولیه آسان و در دسترسی دارد و به‌راحتی می‌توانید این دسر جذاب را در منزل تهیه کنید. یکی از دلایل محبوبیت محلبی این است که با تمام مواد به‌راحتی ترکیب شده و عطروطعم و رنگ آن تغییر می‌کند. در تهیه این دسر با طعم‌ها و رنگ‌های مختلف هیچ محدودیتی وجود ندارد و فقط کافی است عصاره و اسانسی که تمایل دارید در محلبی خود از آن استفاده کنید را به محلبی اضافه و با مواد اولیه آن ترکیب کنید.

 

محلبی، یک دسر آسان، لذیذ و راحت

محلبی همان‌طور که گفتیم یک دسر آسان و راحت است که با مواد اولیه در دسترس و آماده تهیه می‌شود. این دسر، محبوب کودکان است و اگر کودک شما تمایل به غذا خوردن ندارند با دسر محلبی می‌توانید به او جایزه بدهید. درهرحال اگر تمایل به تهیه دسر محلبی در منزل داشتید؛ اما مواد اولیه آن در دسترس شما نبود، با سوپرمارکت تحویل فوری اسنپ به‌راحتی می‌توانید تمام مواد را در کوتاه‌ترین زمان ممکن یعنی حداکثر تا ۳۰ دقیقه درب منزل تحویل بگیرید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *